Intel 660p & gigabyte-ga-b150-hd3p

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ro3lm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-01 09:00
Ik ben op zoek naar wat extra harde schijf voor mijn pc.

Ik heb een gigabyte-ga-b150-hd3p moederbord en wil een Intel 660p aankopen.

Kan ik deze intel 660p aansluiten op mijn moederbord? Bij verschillende reviews lees ik verschillende dingen en zou het graag zeker willen weten.

Beste antwoord (via Ro3lm op 04-11-2019 22:10)

• itsbart
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:25
Ja, deze kan je aansluiten op je mobo - overigens zou ik kijken naar de betrouwbare pricewatch: Kingston A2000 1TB. Deze gebruikt TLC ipv QCL - bij QCL wordt je SSD langzamer wanneer die voller wordt.

Overigens;
Bij de SSD staat het volgende:
SSD-interface PCI Express 3.0 x4

En bij je mobo:
Hardeschijf bus (intern) M.2 (S600/Pcie3.0x4), SATA Express (Gen3, 16Gb/s), 6x SATA-600

[ Voor 27% gewijzigd door itsbart op 04-11-2019 21:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• itsbart
Ja, deze kan je aansluiten op je mobo - overigens zou ik kijken naar de betrouwbare pricewatch: Kingston A2000 1TB. Deze gebruikt TLC ipv QCL - bij QCL wordt je SSD langzamer wanneer die voller wordt.

Overigens;
Bij de SSD staat het volgende:
SSD-interface PCI Express 3.0 x4

En bij je mobo:
Hardeschijf bus (intern) M.2 (S600/Pcie3.0x4), SATA Express (Gen3, 16Gb/s), 6x SATA-600

[ Voor 27% gewijzigd door itsbart op 04-11-2019 21:13 ]

• Ro3lm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-01 09:00
Maakt dat veel uit die TLC vs QCL?

Want de kingston A2000 1TB is niet echt goed leverbaar bij mijn vertrouwde webshops.

• itsbart
Without diving into specifics, QLC (Quad Level Cell) is cheaper to manufacture than TLC (Triple Level Cell), with SLC (Single Level Cell) being very expensive for consumer storage requirements. QLC is also much slower and less durable to constant writing than TLC (hence the difference in cost), but QLC NVMe SSDs like Intel's 660p has SLC cache on which is super fast. Combining the QLC and SLC can match or exceed the speed of TLC drives.
In my humble opinion, NVMe QLC drives with SLC cache shouldn't be used for OS drives due to the constant writing of files via updates, logs, and general OS I/O, and how they get slower when they start getting full and to long constant writes. I would only use a QLC drive for a program storage drive. I would want my OS on a TLC drive.
Zie bovenstaand. Ik zou dan naar een alternatief kijken, de pricewatch: Corsair Force MP510 960GB bijvoorbeeld.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
itsbart schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:34:
[...]

Without diving into specifics, QLC (Quad Level Cell) is cheaper to manufacture than TLC (Triple Level Cell), with SLC (Single Level Cell) being very expensive for consumer storage requirements. QLC is also much slower and less durable to constant writing than TLC (hence the difference in cost), but QLC NVMe SSDs like Intel's 660p has SLC cache on which is super fast. Combining the QLC and SLC can match or exceed the speed of TLC drives.
In my humble opinion, NVMe QLC drives with SLC cache shouldn't be used for OS drives due to the constant writing of files via updates, logs, and general OS I/O, and how they get slower when they start getting full and to long constant writes. I would only use a QLC drive for a program storage drive. I would want my OS on a TLC drive.
@itsbart
Dit stuk is prima hoor, maar hoe kom je hieraan? Bron? Aangezien ik hier op Tweakers regelmatig moet uitleggen waarom geen QLC en het af en toe bijna een battle wordt verzamel ik zoveel mogelijk bewijs :)

[ Voor 52% gewijzigd door Operations op 04-11-2019 22:54 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-01 18:34
@Operations
https://www.reddit.com/r/...ts/b9j2jh/qlc_vs_tlc_ssd/

Niet echt een sterke bron overigens. Het is gewoon geschreven door iemand die een reactie plaatst en dus totaal ongegrond in wetenschappelijk opzicht.

Desalniettemin heeft beste man gelijk, maar dat even terzijde voor de sterkte van de bron :)

Stukje tekst kopiëren, googelen en je hebt de bron gevonden ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Phyrozi op 04-11-2019 23:19 ]

• itsbart
Phyrozi schreef op maandag 4 november 2019 @ 23:08:
@Operations
https://www.reddit.com/r/...ts/b9j2jh/qlc_vs_tlc_ssd/

Niet echt een sterke bron overigens. Het is gewoon geschreven door iemand die een reactie plaatst en dus totaal ongegrond in wetenschappelijk opzicht.

Desalniettemin heeft beste man gelijk, maar dat even terzijde voor de sterkte van de bron :)

Stukje tekst kopiëren, googelen en je hebt de bron gevonden ;)
Ja is niet bron van wetenschappelijk niveau - maar dit legt het wel mooi uit vind ik :)

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-01 18:34
itsbart schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:11:
[...]

Ja is niet bron van wetenschappelijk niveau - maar dit legt het wel mooi uit vind ik :)
Klopt helemaal.
Ik bedoelde het ook niet afvallend, maar meer richting Operations dat hij bronnen verzamelt om zijn standpunt bij te staan (wat goed is), maar dat de tegenstanders wellicht vallen over de ongegrondheid :P
Pagina: 1