Kanaalplaatvloer gebruiken als ventilatiekanaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 13:21
Ik zit met de gedachte om de ventilatie in onze woning om te gooien zodat we op alle kamers afzuiging hebben, CO2 gestuurd, met toevoer via roosters. De vloeren van de woning zijn luchtdicht gemaakte kanaalplaatvloeren. Is het mogelijk om een kanaal te gebruiken als ventilatiekanaal, oftewel gat boren in de vloer, afzuigventiel erin, en in de buurt van de mv-box nog een gat erin (in hetzelfde kanaal uiteraard) en dan naar de mv-box toe. Uiteraard zal het kanaal goed schoongemaakt moeten worden en evt behandeld.

Ter illustratie een tekening bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/aCUGevY

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe zijn de uiteindes dicht gemaakt?

Zou sowieso wel even testen dmv over of onderdruk in hoeverre deze écht luchtdicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
bbbrumbrum schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:06:
Hoe zijn de uiteindes dicht gemaakt?

Zou sowieso wel even testen dmv over of onderdruk in hoeverre deze écht luchtdicht zijn.
uiteindes zijn met siga fentrim tape afgeplakt, ik wil als ik het doe sowieso nog extra luchtdicht maken als het gat in de vloer zit, moet alleen nog bedenken hoe, of afpurren, of schuimrubber en dan alutape. De vloer zelf zal wel luchtdicht zijn, en zo niet dan is de lekkage minimaal, want zoveel lekt er niet door beton heen. De lekkage, als die er al is, is dan toch binnen de woning dus heeft weinig nadelig effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:23
Vergeet ook geluid niet. Normaal gebruik je voor zoiets een spirobuis, die bijna perfect glad is van de binnenkant. Zo'n kanaal zal dat niet zijn, wat lawaai kan veroorzaken (turbulentie van de lucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

ThinkPadd schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:17:
Vergeet ook geluid niet. Normaal gebruik je voor zoiets een spirobuis, die bijna perfect glad is van de binnenkant. Zo'n kanaal zal dat niet zijn, wat lawaai kan veroorzaken (turbulentie van de lucht).
Zat ik ook aan te denken. En stof blijft aan het beton plakken waardoor er meer weerstand ontstaat.

Maar verder vind ik het idee niet eens zo raar en zou ik het gewoon doen. Kijken met een balkenzoeker waar een kanaal zit, gat boren, exact midden bepalen, volledig gat maken, één kant dichtpurren, rooster er op.

Het alternatief is veel minder mooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 20:24
Wellicht kan je er een of andere primer of betonverf oid doorheen sprayen die het beton wat "gladder" maakt en waardoor vuil er minder aan hecht?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op deze manier kun je ook bijna met een Hybalans systeem werken. Kost wat centen maar dan heb je het wel netjes opgelost, inclusief bijbehorende ventielen.

(Nope, geen enkele connectie met deze website. Kwam als een van de eerste naar boven bij een zoektocht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
primer spuiten lijkt me niet zo heel gek, of blowerproof liquid om het extra luchtdicht te maken.
Hybalans zou dan hoe beter zijn? Dat is toch ook niet meer dan een merk met accessoires?
Pagina: 1