Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

opzoek naar een router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• style2k
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09-02 18:15
Ik zoek een?
router

Wat is je budget?
onder de 100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik zoek een router voor een vrijwilligers organisatie . het gebouw heeft 1 verdieping dus dat is niet heel spannend maar zou het wel fijn vinden als er bij een man of 50 gelijk met de wifi zouden kunne verbinden in het uiterste geval

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

dus 1 verdieping met een stuk of 6 ruimtes. het betreft een plek waar ouderen activiteiten doen. zal niet extreem zwaar gebruikt worden maar voor het geval dat zou ik wel willen dat als er 50 man binnen zijn ze ook zouden kunnen verbinden met de wifi mocht dat nodig zijn.

hmm

Alle reacties

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Je zoekt geen router, maar een accesspoint.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:23

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

GioStyle schreef op maandag 4 november 2019 @ 23:21:
Je zoekt geen router, maar een accesspoint.
Dat dus. :)

Hoe groot is de verdieping?
Hoe dan ook klinkt 50 man, 1 verdieping en €100 een onmogelijke combinatie.

Je gaat al heel rap naar 2, 3, 4 AP's en zelfs met relatief betaalbaar Ubiquiti ga je dan vrij snel richting 2-4 het budget dat je voor ogen had.

Ook zul je die AP's bedraad op je switch moeten aansluiten, al dan niet op een switch die de AP's meteen van stroom voorziet. (PoE) Je moet kabels gaan trekken én zorgen voor stroomvoorziening.

Je router (die je waarschijnlijk al hebt), kan een ingebouwde switch hebben, maar die hebben niet altijd genoeg poorten hiervoor en hebben zelden PoE functionaliteit.

Bovenstaande kost logischerwijs ook allemaal geld en als het een beetje omvang heeft, reken dan echt heel snel op €500 aan materiaal, als het niet meer is én je de aanleg zelf doet.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• style2k
nee er is geen router nog . ik ben er ook pas sinds kort bij betrokken , nu zuigen ze alle wifi uit de ziggo modem. verdieping is gewoon de begane grond de preciese afmetingen weet ik niet maar zijn zon 6 lokalen van 15/20 ongeveer dus 100 m2 denk ik dus kwa ruimte valt het ook wel mee .
.ook zijn er geen bekabelde aansluitingen in die ruimtes alleen in de computer ruimte de rest heeft geen aansluiting voor kabel het is ook niet zo dat de 50 tegelijk altijd gehaald worden .

hmm

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:59

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

style2k schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:37:
nee er is geen router nog . ik ben er ook pas sinds kort bij betrokken , nu zuigen ze alle wifi uit de ziggo modem. verdieping is gewoon de begane grond de preciese afmetingen weet ik niet maar zijn zon 6 lokalen van 15/20 ongeveer dus 100 m2 denk ik dus kwa ruimte valt het ook wel mee .
.ook zijn er geen bekabelde aansluitingen in die ruimtes alleen in de computer ruimte de rest heeft geen aansluiting voor kabel het is ook niet zo dat de 50 tegelijk altijd gehaald worden .
Ja er is wel een router, namelijk het Ziggo modem. Deze heeft router functionaliteit ingebouwd zitten, anders kan je er nooit draadloos op werkend hebben.

Wat we doorgaans adviseren is het ziggo modem in bridge mode laten zetten en dan zelf een router toevoegen, evt met additionele access points.

Maar laten we eerlijk zijn, met dat budget gaat dat je never nooit lukken voor 50 man.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• style2k
ja maar de ziggo router is over het algemeen zwaar ruk. een router is altijd beter dan de ziggo modem. . en nie voor 100 maar voor 50 man .ja is een vrijwilligers ding daar dus geld is er amper he je kent dat wel . en kabels leggen is ook geen optie dus blijft er weinig over denk ik.maar goed begint bij een router en daarna moeten ze maar zien dan of ze meer willen wat is in dit geval de beste router om mee te beginnen dan .?

style2k wijzigde deze reactie 05-11-2019 10:07 (20%)

hmm

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Als je onder dat bedrag wilt blijven? De ziggo router zelf, en dan geen wifi geven aan mensen met mobieltjes, zodat die op hun eigen 4g blijven.

• style2k
en wat als ik nu wel een router plaats en dan aantal mensen via de router en aantal via de wifi modem conecten?
of haalt dat nix uit? en evt in de toekomst 1 ap in pc ruimte aangezien daar wel aansluiting zit

hmm

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
De router die je dan zou plaatsen moet onder de 100 euro zijn, dus zal eerder je internet verslechteren dan verbeteren.
Beter zou je zeggen: iedereen legt 5 euro in de pot, en ik koop een fatsoenlijk apparaat.

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:09
Ziggo aansluiting? Je kan eenmalig zo'n wifibooster (wat een verschrikkelijke naam is voor een accespoint) kopen voor een cheapo prijsje. Het wifi zal dan beter zijn. Zeker niet opgelost. Ik zie dat ze op marktplaats voor 3 tientjes gaan. Koop er 3, een sliert netwerkkabel eraan, en dan hoop ik toch wel dat je daarmee alle lokalen moet kunnen dekken.

Nat-Water wijzigde deze reactie 05-11-2019 10:49 (35%)

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.
Rum, beer, quests, and mead. These are things that a pirate needs!

• Erazher
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16:03
pricewatch: TP-Link Archer AX10

Onder de 100 euro, kan geen garantie geven of die goed is en werkt want heb het zelf niet en is maar sinds kort uit.

Kopen proberen, niet goed terug sturen je hebt toch 2 weken de tijd.

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17:54
Erazher schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:07:
pricewatch: TP-Link Archer AX10

Onder de 100 euro, kan geen garantie geven of die goed is en werkt want heb het zelf niet en is maar sinds kort uit.

Kopen proberen, niet goed terug sturen je hebt toch 2 weken de tijd.
Als je zakelijk koopt kun je dat wellicht laatste vergeten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• style2k
99ruud99 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:45:
De router die je dan zou plaatsen moet onder de 100 euro zijn, dus zal eerder je internet verslechteren dan verbeteren.
Beter zou je zeggen: iedereen legt 5 euro in de pot, en ik koop een fatsoenlijk apparaat.
en welke boven de 100 zou dan goed zijn, hiervoor
pricewatch: Linksys EA8300 Max-Stream AC2200 Tri-band Wi-Fi-Router

deze bijv?

of is een mesh systeem dan handiger?

style2k wijzigde deze reactie 05-11-2019 12:39 (3%)

hmm

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 24-02 18:35

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

met 100 vierkante meter kan je nog wel met 1 à 2 access points af als het om bereik gaat, maar qua capaciteit ga je dat nooit redden. Je hebt ca 1 ap nodig per ca. 20 gebruikers. Er zijn gewoon niet genoeg tijdslots in een enkel wifi kanaal om meer gebruikers te bedienen. Het bedrag is dan ook volstrekt ontoereikend om de gevraagde capaciteit in te vullen.
Het lijkt me dan ook beter om te kijken wat er moet worden gerealiseerd en daar dan de juiste apparatuur bij te zoeken. Dit hoeft niet perse hele dure apparatuur te zijn, maar weet wel dat je krijgt waar je voor betaalt. TP-link is een stuk goedkoper, maar heet ook veel vaker problemen. Het gemak en de kwaliteit van Ubiquiti is gewoon de prijs waard wat mij betreft.

Ik wil dan ook de volgende set voorstellen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 109,95€ 109,95
1Access pointsUbiquiti UniFi nanoHD (3-pack)€ 462,-€ 462,-
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 107,-€ 107,-
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 753,95

Voordelen: Single pane of glass configuratie, ingebouwde spectrum analyse en rapportage, goedkoper dan concurrenten in de klasse (o.a. Cisco meraki) en werkt gewoon goed.

Mocht dat te gortig zijn, dan is dit de budget optie:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenGigabyte GA-J3455N-D3H€ 98,11€ 98,11
1Interne harde schijvenToshiba MQ01ABF, 500GB€ 29,95€ 29,95
1BehuizingenInter-Tech Mini ITX E-3002 60W€ 38,38€ 38,38
1Netwerk switchesTP-Link JetStream 8-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 2 SFP Slots T1500G-10MPS€ 125,94€ 125,94
3Access pointsTP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3€ 66,55€ 199,65
1Geheugen internKingston 4GB DDR3-1333€ 21,91€ 21,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 513,94

De pc is er om een pfSense router tussen te gooien. Op zich kan je het eerst ook zonder proberen, maar ik schat de mogelijkheden van de ziggo router niet zodanig in dat deze capabel genoeg is om meer dan 20 gebruikers te serveren. De pfSense router maakt het ook mogelijk om een captive portal te serveren, zodat je de gebruikers kan laten instemmen met voorwaarden etc. Nadeel is dat je alle apparaten met het handje mag gaan configureren. Ik heb wel voor PoE gekozen omdat het installatiegemak gewoon heel veel groter maakt.
Mesh is leuk in huis, maar totaal ongeschikt voor jouw use case. Je hebt gewoonweg het spectrum nodig om de gebruikers te bedienen. Mesh gebruikt spectrum om de backhaul op te zetten. Je moet ook nog even bedenken dat je je wifi ook deelt met de buitenwereld. Als het erg druk is op de wifikanalen, dan is de capaciteit van jouw netwerk een stuk minder.

Omdat ik je situatie niet goed genoeg ken heb ik de bekabeling er niet bij opgeteld, maar voor 300m goede Cat6. en een pot kroonsteentjes betaal je wel ca €140 à €160. De tang kan je vast wel ergens lenen.

ocf81 wijzigde deze reactie 06-11-2019 00:30 (13%)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• unezra

unezra

@style2k Doe jezelf en de organisatie een plezier en vertel ze dat hun budget van €100 onrealistisch is en dat ze eerder moeten denken aan €500 om dit goed op te lossen.

Willen ze dat niet: Weglopen en zeggen dat het niet kan voor dat geld.

100m2 kan, maar het lijkt mij krap voor een complete benedenverdieping waar 50 man comfortabel activiteiten in kunnen doen. Onze woonkamer van een normaal rijtjeshuis is al 54m2 en in het dubbele hiervan ga je echt geen 5 lokalen krijgen. Een beetje lokaal zal snel de oppervlakte van onze woonkamer hebben en dan heb je het over minimaal 250m2.

Best mogelijk dat dat qua oppervlakte nog wel kan met 1 AP, maar verwacht geen wonderen. Zeker met met 50 simultane gebruikers.

Dus daarom ze keuze voorleggen, of geen WiFi, of €500 investeren in een goede oplossing.

• style2k
ok dat is duidelijk . het zal zoals gezegd weinig voorkomen dat al die 50 personen tegelijk op de wifi zitten. het zijn oudere mensen die daar bezig zijn met wat dingen zoals knutselen beetje houtbewerking schilderen en computerles enzo. en het gaat erom dat ze zo nu en dan is wat kunnen opzoeken . maar als ze binnen komen connecten ze natuurlijk automatisch op de wifi als ze dat eenmaal ingesteld hebben maar ze zijn niet constant aan het internetten enzo. en ze hoeven niet volle snelheid te hebben perse .
zou het dan zo zijn dat ik bijv ipv een router te kopen 2 ap installeer en die aansluit op de ziggo modem of is een router dan ook echt nodig? ,bedoel 2 ap zou opzich kwa prijs mss nog wel te doen zijn
en als het budget 200 word max 250 want meer zit er gewoon niet in .

hmm

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Je kan dan beter iets kopen dat je kan hergebruiken als het toch tekort blijkt te schieten dan dat je met een waardeloos apparaat zit dat niet past in een verbeteringsplan. Dan verspeel je in ieder geval geen geld bij het opbouwen van de oplossing.

Als je echt niet anders kan, koop dan die 2 TP-link APs die je dan op de Ziggo router aansluit. Of dat echt lekker gaat werken is de vraag, maar dat zie je dan wel weer, maar in ieder geval kan je daar dan wel verder mee bouwen als dat niet het geval blijkt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• unezra

unezra

@style2k Doe jezelf en plezier en doe het gewoon niet.

Het eindresultaat van verkeerde bezuiniging is dat je uiteindelijk veel meer geld kwijt gaat zijn omdat het toch niet goed werkt. Je kunt beter 1x goed investeren, dan 3x verkeerd.

Leg het gewoon voor aan de organisatie die de ruimte huurt. "Het kan voor €500-€750 of het kan niet goed. Voor minder blijft het zoals het nu is." Ligt de verantwoordelijkheid bij hun. Als jij het nu gaat proberen op te lossen met halve oplossingen, heb jij het uiteindelijk gedaan.

• Buzz134
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 17:18
Heb je al contact opgenomen met ziggo ?
ziggo heeft ook wifi boosters deze kan je eerst 30 dagen vrij blijvend testen, je kan aan elke medewerker bij ziggo vragen wat zoiets kost en je krijgt er een vrij lange kabel bij.

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Buzz134 Dat is een onzalig plan. De gelinkte TP-Link APs ondersteunen seamless handoff, en de ziggo range extenders doen dat niet.

© ocf81 1981-infinity

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Toevallig gisteren voor iemand een Linksys LAPN600 accesspoint ingesteld. Da's best een oke ding voor mijn gevoel. Het ding had een goed bereik (ligt ook aan de constructie van het gebouw), je kon meerdere SSID's uitzenden en ook nog schema's instellen wanneer deze bereikbaar waren. Daarnaast was het mogelijk een captive portal te maken en je kunt isolation inschakelen tussen de gebruikers onderling en de verschillende SSID's.

Je Ziggo router kan dan misschien nog een bottleneck zijn en het plezier bederven, maar verder kom je dan redelijk in de buurt van je wensen. Het ding kost iets van net onder de 120 euro. Zou dat een oplossing kunnen zijn?

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

wolly_a schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:52:
Toevallig gisteren voor iemand een Linksys LAPN600 accesspoint ingesteld. Da's best een oke ding voor mijn gevoel. Het ding had een goed bereik (ligt ook aan de constructie van het gebouw), je kon meerdere SSID's uitzenden en ook nog schema's instellen wanneer deze bereikbaar waren. Daarnaast was het mogelijk een captive portal te maken en je kunt isolation inschakelen tussen de gebruikers onderling en de verschillende SSID's.

Je Ziggo router kan dan misschien nog een bottleneck zijn en het plezier bederven, maar verder kom je dan redelijk in de buurt van je wensen. Het ding kost iets van net onder de 120 euro. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Het lijkt mij dat je in deze situatie juist 1 SSID met seamless handoff wil?

© ocf81 1981-infinity

• wolly_a
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:06:
[...]

Het lijkt mij dat je in deze situatie juist 1 SSID met seamless handoff wil?
Ik zat hiermee meer te denken aan een SSID voor gasten met captive portal en gelimiteerde bandbreedte en een SSID voor intern gebruik/eigen mensen. Dat gaat met deze AP.

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Maar 50 mensen op deze AP gaat denk ik niet werken. Als er MU-MIMO op zit, dan heb je minstens 3 antennes nodig om 3 kanalen te kunnen serveren. Deze AP heeft er 2 en ik kan niet terugvinden dat het om MU-MIMO gaat. Op zich wel een ding dat je kan gebruiken om het netwerk mee op te gaan bouwen, maar wel duurder dan de TP-link per device.

© ocf81 1981-infinity

• style2k
ja blijft idd een hele onderneming ik ga de info is ff verwerken en heb ze al medegedeeld dat 100 zoizo niet haalbaar is . dus dat word in een vergadering ook meegenomen aankomende week ff kijken wat dat oplevert

hmm

• wolly_a
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:59:
Maar 50 mensen op deze AP gaat denk ik niet werken. Als er MU-MIMO op zit, dan heb je minstens 3 antennes nodig om 3 kanalen te kunnen serveren. Deze AP heeft er 2 en ik kan niet terugvinden dat het om MU-MIMO gaat. Op zich wel een ding dat je kan gebruiken om het netwerk mee op te gaan bouwen, maar wel duurder dan de TP-link per device.
Nope, die Linksys is volgens mij inderdaad niet MU-MIMO. Ik kan maar slecht vinden hoeveel clients Linksys hierop aandurft. Ergens op een forum werd geschat op 32. Dat zou dus te weinig zijn voor TS. Sorry voor mijn slechte suggestie... :X

• HKS-Skyline
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20-02 09:43

HKS-Skyline

Vroooom ?

Wat een onzin allemaal hier boven. Een set van 750 euro voorstellen voor iemand met een budget van 100 euro slaat toch nergens op?
Realistisch gezien is een reguliere huis tuin en keukenrouter al prima geschikt om die incidentele 50 verbindingen van facebookende bejaarden af te handelen. Die tp link AX10 lijkt mij al een uitstekende optie. Een recent ziggo modem is qua router ook al prima om 50 verbindingen af te handelen, alleen is het wifi bereik nogal brak. Zet 2 accesspoints neer en je hebt al een prima setup. Je kan het altijd nog uitbreiden met een betere router als je merkt dat op drukke momenten mensen moeite hebben met het laden van websites etc.

Voordelige accesspoints die uitstekend voldoen, hiermee met 2 stuks zit je net wat boven de 100 euro:
pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3

Suggestie voor de eventuele router:
pricewatch: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

HKS-Skyline schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:21:
Wat een onzin allemaal hier boven. Een set van 750 euro voorstellen voor iemand met een budget van 100 euro slaat toch nergens op?
Realistisch gezien is een reguliere huis tuin en keukenrouter al prima geschikt om die incidentele 50 verbindingen van facebookende bejaarden af te handelen. Die tp link AX10 lijkt mij al een uitstekende optie. Een recent ziggo modem is qua router ook al prima om 50 verbindingen af te handelen, alleen is het wifi bereik nogal brak. Zet 2 accesspoints neer en je hebt al een prima setup. Je kan het altijd nog uitbreiden met een betere router als je merkt dat op drukke momenten mensen moeite hebben met het laden van websites etc.

Voordelige accesspoints die uitstekend voldoen, hiermee met 2 stuks zit je net wat boven de 100 euro:
pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3

Suggestie voor de eventuele router:
pricewatch: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX
Tja, leuk lullen, maar je zegt in principe hetzelfde als wat ik eerder ook al als allerminste config voorstel. Echt een non-post wat mij betreft. 50 verbindingen op 1 AP? dat lukt alleen in een tamelijk lege omgeving. Het is niet realistisch daar vanuit te gaan. Door de bank genomen moet je uitgaan van 20 à 30. i.v.m. andere bronnen die ook tijd in het kanaal opeisen

ocf81 wijzigde deze reactie 07-11-2019 09:55 (7%)

© ocf81 1981-infinity

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:06
style2k schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:59:
ja blijft idd een hele onderneming ik ga de info is ff verwerken en heb ze al medegedeeld dat 100 zoizo niet haalbaar is . dus dat word in een vergadering ook meegenomen aankomende week ff kijken wat dat oplevert
Een router alleen voegt niets toe. De Ziggo modem/router werkt in principe ook prima. Met een andere router bereik je precies hetzelfde als dat je nu al hebt, geen meerwaarde.

Gewoon 2-3 accespoints, anders niet aan beginnen want dan wordt er geld uitgegeven wat totaal geen meerwaarde heeft en de situatie totaal niet veranderd, wellicht zelfs nog verslechterd.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

ocf81 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:53:
[...]

Tja, leuk lullen, maar je zegt in principe hetzelfde als wat ik eerder ook al als allerminste config voorstel. Echt een non-post wat mij betreft. 50 verbindingen op 1 AP? dat lukt alleen in een tamelijk lege omgeving. Het is niet realistisch daar vanuit te gaan. Door de bank genomen moet je uitgaan van 20 à 30. i.v.m. andere bronnen die ook tijd in het kanaal opeisen
Het zijn bejaarden, het is geen LAN party of drukke kantooromgeving. incidenteel 50 man die het netwerk amper belasten op een enkel AP gaat uitstekend en vereisen zeker geen complexe management oplossingen. Als je naar een kantooromgeving kijkt met 50 werkplekken dan is het een heel ander verhaal. Het gaat hier over incidenteel maximaal 50 verbindingen en zelfs dan is de vraag hoe hoog de belasting daadwerkelijk is.
De TS komt op mij ook niet over als iemand die voor zijn lol een pfSense router gaat bouwen maar gewoon wil dat het werkt. Een paar AP's of een net iets boven gemiddelde router zijn meer dan voldoende.

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

HKS-Skyline schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:07:
[...]

Het zijn bejaarden, het is geen LAN party of drukke kantooromgeving. incidenteel 50 man die het netwerk amper belasten op een enkel AP gaat uitstekend en vereisen zeker geen complexe management oplossingen. Als je naar een kantooromgeving kijkt met 50 werkplekken dan is het een heel ander verhaal. Het gaat hier over incidenteel maximaal 50 verbindingen en zelfs dan is de vraag hoe hoog de belasting daadwerkelijk is.
De TS komt op mij ook niet over als iemand die voor zijn lol een pfSense router gaat bouwen maar gewoon wil dat het werkt. Een paar AP's of een net iets boven gemiddelde router zijn meer dan voldoende.
Het maakt voor de connectiviteit niet zo heel veel uit hoe veel verkeer er over gaat. Als de apparaten enige vorm van keep-alive verbindingen tot stand brengen zullen ze tijdslots opeisen op het kanaal en zal de bandbreedte en responsiviteit van de wifi snel dalen. Daar heb jij, zo lijkt het, geen rekening mee gehouden.

© ocf81 1981-infinity

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

ocf81 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:36:
[...]

Het maakt voor de connectiviteit niet zo heel veel uit hoe veel verkeer er over gaat. Als de apparaten enige vorm van keep-alive verbindingen tot stand brengen zullen ze tijdslots opeisen op het kanaal en zal de bandbreedte en responsiviteit van de wifi snel dalen. Daar heb jij, zo lijkt het, geen rekening mee gehouden.
Je houd geen rekening met de responsiviteit van een bejaarde. En hoe veel apparaten met enige vorm van keep-alive verbindingen verwacht je daar? Van die 50 verbindingen die je incidenteel gaat krijgen is waarschijnlijk ~90% een smartphone, deze hebben dit niet. En dan nog, 2 zakelijke access points zoals de EAP225 kunnen dat prima aan.

• unezra

unezra

HKS-Skyline schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:46:
[...]
Je houd geen rekening met de responsiviteit van een bejaarde. En hoe veel apparaten met enige vorm van keep-alive verbindingen verwacht je daar? Van die 50 verbindingen die je incidenteel gaat krijgen is waarschijnlijk ~90% een smartphone, deze hebben dit niet. En dan nog, 2 zakelijke access points zoals de EAP225 kunnen dat prima aan.
Ook op de geschetste ruimte?
Ik twijfel namelijk aan die 50m2 en denk dat het eerder 150m2 is terwijl we niets weten van zaken als muren. :)

Een beetje leuk beton en je red het niet met 2 AP's, puur en alleen omdat het signaal breekt op de muur.

• style2k
nee is geen dik beton zijn dunne muurtjes . de oppervlakte is ook iets groter 250 m2 was blijkbaar nog een extra ruimte maar dunne muurtjes dus .
stel dat ik een Ubiquiti UniFi AP, AC nanoHD 4x4 Wave 2 MU-MIMO AP pak die kan de users hebben en bereik schijnt ook goed te zijn maar is dat voldoende voor 250 m2?

hmm

• unezra

unezra

style2k schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:30:
nee is geen dik beton zijn dunne muurtjes . de oppervlakte is ook iets groter 250 m2 was blijkbaar nog een extra ruimte maar dunne muurtjes dus .
stel dat ik een Ubiquiti UniFi AP, AC nanoHD 4x4 Wave 2 MU-MIMO AP pak die kan de users hebben en bereik schijnt ook goed te zijn maar is dat voldoende voor 250 m2?
Heb je al met ze gesproken over een fatsoenlijk budget?
Want zolang het budget €100,- blijft, vergeet het maar.

• style2k
heb zoizo gezegd dat het minimaal 200 tot 250 gaat kosten en mss wat meer heb zitten denken om een unifi nano hd te gaan gebruiken . heb met unifi contact gehad en die zeggen dat dat voldoende zou moeten zijn maarja snap ook wel dat ze dat zeggen. maar mss een optie om er 1 te doen en als nodig evt 1 erbij.maarja hoor maandag of ze akkoord gaan met wat meer dus ff kijken hoe of wat

hmm

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06:55
ik tik gewoon ergens een dd wrt router op de kop. Tweedehands markt is dit.spul voor een habbekrats te koop, bijna niemand wil zo'n router. Op marktplaats en.V&A verkopen deze dd wrt routers voor geen meter. 3 tientjes/stuk hooguit

onbegrijpelijk dat bijna niemand deze verbeterde routers wil hebben.

• style2k
wat is het voordeel voor mij om zon router te gebruiken ? mss bereik niet genoeg ? ja kan er een paar kopen mss en van de rest acces points maken maarja

hmm

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hoe is dit verhaal nu afgelopen?

© ocf81 1981-infinity

• style2k
nou ik heb een unifi acess point besteld . en dat werkt voor als nog prima

hmm

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True