Reisstekker - waarom niet geschikt voor hoge wattages

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boris_Y
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-10 17:32
Ik was op zoek naar een reisstekker van type D. Deze lijken niet zo makkelijk te vinden, maar op bol.com kwam ik deze tegen: https://www.bol.com/nl/p/...372379/?s2a=#productTitle
In de beschrijving wordt vermeld dat de reisstekker niet gebruikt mag worden bij hoge wattages:
Let op: De stekker schakelt niet tussen wattages. Gebruik hem niet voor apparaten met hoge wattages. Denk hierbij aan een föhn en krultang.

Heeft er iemand enig idee wat het probleem zou zijn? Zelf ben ik niet zo’n expert in elektriciteit :9

In de beschrijving van de stekker staat “Voltage: 230 Volt/13 Ampère”. Als ik me niet vergis komt dit neer op ongeveer 2990W? Zou het dan niet ok moeten zijn om er een toestel van 2000W op aan te sluiten?

Beste antwoord (via Boris_Y op 04-11-2019 16:53)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Omschrijving klopt niet helemaal, dit ding schakelt niet tussen voltages. Als jij een 230V apparaat aansluit op een 110V stopcontact zal die niet veel doen. Andersom zal een 110V apparaat op 230V kapot gaan. Veel apparaten zijn geschikt voor 100-250V, controleer daarvoor het apparaat.

Waarom geen zware apparaten: het is een goedkoop prul met een stekkerverbinding die waarschijnlijk niet heel goed past. Daar wil je geen 2500W voor lange tijd doorheen stuen. Wij hebben hier een stopcontact waarvan de contacten uitelkaar gebogen zijn, als we daar de stofzuiger op aansluiten en 5 minuten op max vermogen (2200W) laten draaien is de stekker en een deel van het snoer gewoon warm.

Alle reacties

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 14:23
230v x 13A is inderdaad 2990 watt. Waarschijnlijk heeft de limitering te maken met de contacten of de verbinding hiertussen. Let wel dat bij 110v je maar 1430 watt kunt afnemen. Echter zal een simpele föhn of krultang dan toch niet correct werken, want ander voltage.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee, maar elk product met zo'n goud ''premium quality'' stickertje zou ik met een grote boog omheen lopen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:34
Waarschijnlijk worden er dunne draadjes gebruikt intern, die kunnen smelten bij hogere vermogens. Die waterkoker zou ik er dus niet zo gauw op aansluiten. Telefoonoplader misschien nog net.

Let trouwens ook op dat dat ding zo te zien niet geschikt is voor onze randaarde.

Acties:
  • Beste antwoord

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Omschrijving klopt niet helemaal, dit ding schakelt niet tussen voltages. Als jij een 230V apparaat aansluit op een 110V stopcontact zal die niet veel doen. Andersom zal een 110V apparaat op 230V kapot gaan. Veel apparaten zijn geschikt voor 100-250V, controleer daarvoor het apparaat.

Waarom geen zware apparaten: het is een goedkoop prul met een stekkerverbinding die waarschijnlijk niet heel goed past. Daar wil je geen 2500W voor lange tijd doorheen stuen. Wij hebben hier een stopcontact waarvan de contacten uitelkaar gebogen zijn, als we daar de stofzuiger op aansluiten en 5 minuten op max vermogen (2200W) laten draaien is de stekker en een deel van het snoer gewoon warm.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-11 15:53

CaDje

Framedrops for life

https://www.bol.com/nl/p/...pvcH9J2A.1.2.ProductTitle

Ik zou dan gewoon hiervoor gaan, lijkt mij iets betere kwaliteit.

• Boris_Y
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-10 17:32
Bedankt voor de antwoorden. Het is 230V dus dat zal geen probleem zijn. Veel zotter dan mijn vriendin haar stijltang van 40W zal het ook niet worden. Nu begrijp ik ten minste wat het probleem is met de stekker :)

Voor de zekerheid misschien toch maar voor de stekker gaan die @CaDje voorstelde.
Pagina: 1