Laminaat op de eerste verdiepingsvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:46
Hallo allemaal!

Wij zijn nu al een dik jaar aan het verbouwen. De vloer op de eerste verdieping is nu eindelijk aan de beurt!
We zijn van plan om hier lang te wonen, dus wil ik graag het e.e.a. goed aanpakken.

Onze woning stamt uit de jaren 50 met een houten vloer. De opbouw in de huidige toestand is als volgt (vbno):
- Plankenvloer met v-groef,
- Compleet platgelopen groene ondervloer
- Soort vinylachtig materiaal
- Plankenvloer
- houten balklaag met daartussen geluidsisolatie
- Metal stud gipsplafond.

Het idee is om de bovenste plankenvloer, de ondervloer en het vinyl eruit te halen om vervolgens een nieuwe ondervloer met laminaat te leggen.

1) Ik ben al een tijdje aan het rondstruinen op internet en in de winkels, opzoek naar een mooi laminaat.
We zijn op een visgraat laminaat gestuit van het merk 'Floer'. Deze is stevig aan de prijs voor laminaat (vind ik zelf), maar zij geven wel 35 jaar garantie en de planken zijn 1,2cm dik. Al met al klinkt dit wel degelijk.. Alleen ik kan eigenlijk weinig ervaringen van mensen op internet vinden over dit merk. Hebben medetweakers hier toevallig ervaring mee? Ik heb wel een aantal ervaringen gevonden op internet, maar veel meer dan 'goede vloer' en 'prima legservice' van het betreffende merk kan ik niet echt komen.

2) Gezien het geluid zou ik graag een goeie ondervloer willen toepassen. Hierbij kom ik zowel op rubbers, als een soort geperste plaat uit. De website van deze tweede claimt een contactgeluidreductie tot 19 dB te kunnen geven (https://gadero.nl/ondervloer-sounddown/). Dit lijkt mij wel erg veel.. Kan dit gevoelsmatig kloppen? Hebben jullie wellicht nog andere goeie ondervloeren/voorstellen om een betere geluidsreductie te creëren?

3) Ik heb met een lange rei (3m) gekeken naar de vlakheid van de vloer. Helaas zitten er in het midden van de vloervelden kuilen (tot +/- 15 mm). Hoe zouden jullie dit uitvullen? Gezien de aansluiting van de vloer op de trap wil ik het liefste een zo dun mogelijke uitvlakking creëren (door bijvoorbeeld egaline te smeren in de kuilen). Het geheel verschroeven van osb/underlayment zou ik dus liever niet willen doen.

Hopelijk is het verhaal niet al te warrig en kunnen jullie mij verder de goeie kant op duwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Krijnemans schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:23:
Hallo allemaal!

1) Ik ben al een tijdje aan het rondstruinen op internet en in de winkels, opzoek naar een mooi laminaat.
We zijn op een visgraat laminaat gestuit van het merk 'Floer'. Deze is stevig aan de prijs voor laminaat (vind ik zelf), maar zij geven wel 35 jaar garantie en de planken zijn 1,2cm dik. Al met al klinkt dit wel degelijk.. Alleen ik kan eigenlijk weinig ervaringen van mensen op internet vinden over dit merk. Hebben medetweakers hier toevallig ervaring mee? Ik heb wel een aantal ervaringen gevonden op internet, maar veel meer dan 'goede vloer' en 'prima legservice' van het betreffende merk kan ik niet echt komen.
Geen ervaring, maar ik vraag me sterk af of je geen overkill koopt voor de boven verdieping.
Dit is toch enkel slaapkamers waar niet intensief geleefd wordt?
2) Gezien het geluid zou ik graag een goeie ondervloer willen toepassen. Hierbij kom ik zowel op rubbers, als een soort geperste plaat uit. De website van deze tweede claimt een contactgeluidreductie tot 19 dB te kunnen geven (https://gadero.nl/ondervloer-sounddown/). Dit lijkt mij wel erg veel.. Kan dit gevoelsmatig kloppen? Hebben jullie wellicht nog andere goeie ondervloeren/voorstellen om een betere geluidsreductie te creëren?
Nee helaas ook niet. Maar downsize je budget voor de laminaat, en investeerd dit in je ondervloer (y)
3) Ik heb met een lange rei (3m) gekeken naar de vlakheid van de vloer. Helaas zitten er in het midden van de vloervelden kuilen (tot +/- 15 mm). Hoe zouden jullie dit uitvullen? Gezien de aansluiting van de vloer op de trap wil ik het liefste een zo dun mogelijke uitvlakking creëren (door bijvoorbeeld egaline te smeren in de kuilen). Het geheel verschroeven van osb/underlayment zou ik dus liever niet willen doen.
Egaline op een houten planken ondervloer? Dat zou ik niet doen.

Ik zou de kuilen aftekenen, er uitzagen en met nieuw materiaal op hoogte brengen tov de andere vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:50
En koop GEEN ondervloer met dampscherm. Dan kan je je houten constructievloer opsluiten waardoor vocht niet weg kan. Bij betonnen vloeren heb je dat dampscherm juist weer wel nodig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
barry86 schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:52:
[...]

Geen ervaring, maar ik vraag me sterk af of je geen overkill koopt voor de boven verdieping.
Dit is toch enkel slaapkamers waar niet intensief geleefd wordt?

[...]

Nee helaas ook niet. Maar downsize je budget voor de laminaat, en investeerd dit in je ondervloer (y)

[...]

Egaline op een houten planken ondervloer? Dat zou ik niet doen.

Ik zou de kuilen aftekenen, er uitzagen en met nieuw materiaal op hoogte brengen tov de andere vloer.
Opzich vinden wij het niet erg om een paar honderd euro extra uit te geven voor een vloer die we erg mooi vinden. We moeten er namelijk ook genoeg jaren tegenaan kijken.. en bezuinigen op een ondervloer is iets dat we nooit zullen (willen) doen.

Een extra reden voor de 12mm ipv 7/8 mm dikke laminaat is ook een beetje in de hoop om wat geluidsreductie te creëren.
Señor Sjon schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:08:
En koop GEEN ondervloer met dampscherm. Dan kan je je houten constructievloer opsluiten waardoor vocht niet weg kan. Bij betonnen vloeren heb je dat dampscherm juist weer wel nodig.
Handige tip! Dit leek mij zelf inderdaad ook al niet nodig. Zeker omdat het ook een verdiepingsvloer betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:43
Hoe zit dit met een vloer boven de badkamer? Ik ga binnenkort laminaat leggen met Redupax+ ondervloer. Nu dacht ik boven de badkamers wel een dampscherm te leggen ivm vocht, maar beter van niet dus?

Opbouw vanaf badkamer plafond: Stucwerk, stucgaas, balken (geen isolatie oid), houten ondervloer en dan dus ondervloer en laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
hammy87 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:08:
[...]

Hoe zit dit met een vloer boven de badkamer? Ik ga binnenkort laminaat leggen met Redupax+ ondervloer. Nu dacht ik boven de badkamers wel een dampscherm te leggen ivm vocht, maar beter van niet dus?

Opbouw vanaf badkamer plafond: Stucwerk, stucgaas, balken (geen isolatie oid), houten ondervloer en dan dus ondervloer en laminaat.
Wat is de reden dat jij voor de Redupax plus bent gegaan en niet voor een andere ondervloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:43
Krijnemans schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:13:
[...]
Wat is de reden dat jij voor de Redupax plus bent gegaan en niet voor een andere ondervloer?
Hopelijk zo min mogelijk geluid doorgeven en egaliserend vermogen van de platen (hard nodig). Nog geen ervaring mee, dus we gaan het zien binnenkort.

Hier relatief goedkoop te krijgen in vergelijking met andere zaken, dat gaf wel de doorslag ;)
https://www.actielaminaat...edupax-10db-8-mm-dik/uni2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
hammy87 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:22:
[...]

Hopelijk zo min mogelijk geluid doorgeven en egaliserend vermogen van de platen (hard nodig). Nog geen ervaring mee, dus we gaan het zien binnenkort.

Hier relatief goedkoop te krijgen in vergelijking met andere zaken, dat gaf wel de doorslag ;)
Ik kan nergens vinden wat het egaliserend vermogen van deze platen is.. Weet jij dat?

Ben verder ook aan het denken om gebruik te maken van egalisatiekorrels (Fermacell/EcoPearls). Vraag me alleen af of je deze ook enkel kunt gebruiken in de kuilen i.p.v. over de gehele vloer.. Zou natuurlijk een veel gemakkelijkere en snelle oplossing zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
hammy87 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:22:
[...]

Waarom kies je voor een dure en niet bv deze https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5869101/artikel.html

Die van de Hornbach is zelfs 2mm dikker en ook 10db demping.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
michael3 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:57:
[...]

Waarom kies je voor een dure en niet bv deze https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5869101/artikel.html

Die van de Hornbach is zelfs 2mm dikker en ook 10db demping.
Heb jij zelf toevallig ervaring met deze ondervloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:50
Krijnemans schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:05:
[...]

Heb jij zelf toevallig ervaring met deze ondervloer?
Toevallig heb ik hier ervaring mee. 3 maanden geleden over de gehele begane grond gelegd. Platen waren makkelijk te verwerken. Je hebt wel een goede mes nodig om ze in te snijden. Ik heb hierop Quickstep laminaat (8mm dik) gelegd. Vloer dempt goed. Hou wel rekening mee met de ruimte onder de deuren, want je vloer komt al snel tegen de 2cm hoger te liggen.

Staar niet blind op het aantal decibel. Vaak zijn de ondervloeren getest in combinatie met een bepaalde type vloerbedekking. Goede ondervloeren waarbij de fabrikant beweert een x aantal decibel geluidsreductie te leveren, maken veelal bekend met welke vloerbedekking dit was, of geven daarbij extra gegevens over vrij.

[ Voor 22% gewijzigd door PCMedic op 05-11-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
PCMedic schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:16:
[...]

Toevallig heb ik hier ervaring mee. 3 maanden geleden over de gehele begane grond gelegd. Platen waren makkelijk te verwerken. Je hebt wel een goede mes nodig om ze in te snijden. Ik heb hierop Quickstep laminaat (8mm dik) gelegd. Vloer dempt goed. Hou wel rekening mee met de ruimte onder de deuren, want je vloer komt al snel tegen de 2cm hoger te liggen.

Staar niet blind op het aantal decibel. Vaak zijn de ondervloeren getest in combinatie met een bepaalde type vloerbedekking. Goede ondervloeren waarbij de fabrikant beweert een x aantal decibel geluidsreductie te leveren, maken veelal bekend met welke vloerbedekking dit was, of geven daarbij extra gegevens over vrij.
Ik probeer me inderdaad niet blind te staren op de getallen.. daarom probeer ik ook vooral ervaringen van andere mensen te verzamelen. Bedankt voor de jouwe!

De vloerverhoging is inderdaad wel een aandachtspunt, maar aangezien ik alle deuren op de verdieping ga vervangen zal dat geen probleem worden :)

Denk dat een geperste plaat in deze richting in ieder geval wel een goeie keuze gaat zijn voor mij.

Het andere dilemma (vlakheid van de vloer) blijf ik toch mee zitten. Het uitzagen van stukken vloer en dan opvullen met latten en nieuwe stukken vloer zie ik niet helemaal zitten. De planken lopen over meerdere balken en telkens verspringend. Als ik hierin ga zagen en planken ga verwijderen ligt straks de halve vloer eruit.. en we wonen er al dus e.e.a. moet een beetje vlotjes verlopen.

Één slaapkamer heeft in het midden een kuil van een paar mm.. dat geloof ik allemaal wel. De overloop is in principe recht vlak.. Alleen de grootste slaapkamer heeft in het midden een flinke kuil (+/-1,5 cm).. vermoedelijk door het staan van een zwaar groot bed (al meer dan 60 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Het is bijna zover.
We hebben een mooi laminaat gevonden en gaan de vloer egaliseren door middel van houten platen en egaline!

Nu twijfel ik nog over de ondervloer.
Door de leverancier van de laminaat worden mij twee ondervloeren aangeraden, namelijk de bekende feltplaat (groen/bruin) en een pu rubber ondervloer (acoustimax).

Ze beweren dat de rubberen vloer een betere geluidsreductie tot gevolg heeft. Alleen... Onder deze vloer zit dus al een dampscherm in. Hier heb ik wel naar gevraagd maar krijg daar helaas (nog) geen antwoord op.

Gezien de ondergrond van een houten balklaag met plankenvloer en een dun laagje egaline, vraag ik me toch af of dit vochtproblemen kan gaan geven?

Het betreft hierbij een balklaag op de eerste verdieping.

Hier werd dat ook al door iemand aangegeven:
Meer mensen, meer ervaringen, meer informatie - - > (wellicht) betere keuze...

[edit: quote ging niet helemaal goed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 18:42
Let op dat de ondervloer niet té verend is. Hier heeft de vorige eigenaar een of ander rubberschuim onder een (vrij goedkope) kliklaminaatvloer gelegd. Door de grote flexibiliteit zijn ondertussen de klikranden op veel plekken gebroken, waardoor ik soms zelf met mn sokken tussen de naden blijf hangen. Is in een jaar of 5 gewoon kapotgelopen.

Houd ook rekening met je deurhoogte. Zou jammer zijn als je dikke kieren overhoudt of de zaag er in moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Vandaag reactie gekregen van de leverancier.

Zij geven het volgende als argument: "Dit zou geen problemen moeten opleveren. Wanneer dit vochtproblemen tot gevolg zou geven zou dat bij elke ondervloer en bovenafwerking hetzelfde probleem moeten geven. Alle ondervloeren en laminaat zorgen voor een afdichting aan de bovenzijde.
Pagina: 1