Upgrade geheugen bijplaatsen of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Miyk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-11-2021
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Upgrade van geheugen

Wat is je budget?
Goede prijs-kwaliteit verhouding

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6400 Boxed€ 187,55€ 187,55
1MoederbordenMSI B150M BAZOOKA€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 437,70€ 437,70
1Geheugen internHyperX Fury black HX424C15FB3K2/8€ 48,01€ 48,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,26

Beste Tweakers,

Ik heb bovenstaand systeem gekregen wat draait op Windows 10 pro 64-bit. Mijn eigen computer is behoorlijk verouderd, dus ik wil deze upgraden om nog een paar jaar mee te gaan.

Ik ben intensief bezig met fotobewerking en het maken van (soms extreem) grote panorama's. Lightroom, Photoshop, liefst gelijktijdig open.

Daarom wil ik minimaal 32Gb RAM hebben. Ik heb veel gelezen en het forum doorgespit, maar ik ben nu wat in verwarring. Zoals ik het begrijp is het beter om maar 2 reepjes te plaatsen waar er plaats is voor 4 omdat 4 ten koste gaat van de snelheid. Nu ondersteunt mijn moederbord sowieso maar 2.133Mhz en er zit nu 2x4Gb 2.400Mhz in. Mijn eerste idee was om er 2x16Gb HyperX Fury bij te zetten zodat ik in totaal 40Gb heb. Maar nu vraag ik mij af of ik niet beter de wat prettiger geprijsde 2x16Gb kit van Crucial Ballistix (pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D240FSC) kan kopen en het huidige geheugen vervangen.

Vraag:
Wat is een betere keus: 2x4Gb+2x16Gb HyperX Fury of 2x16Gb Crucial Ballistix. Merk ik het verlies in snelheid in het eerste geval? Of heb ik meer profijt van de extra 8Gb? Zelf neig ik naar de eerste optie.
Graag jullie mening.

Beste antwoord (via Miyk op 04-11-2019 23:15)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:16
Tenzij je die 32GB vol trekt ga je aan 40GB niet veel hebben. 32GB is naar mijn gevoel zo enorm veel dat je het normaal gezien niet vol gaat krijgen, al ken ik lightroom en photoshop op dat vlak niet zo.
Met de 2x4Gb+2x16Gb kan het ook instabiliteit op je moederbord veroorzaken, het kan zijn dat je de timings handmatig zal moeten instellen.
40GB ipv 32GB ben ik dus niet meteen fan van. Je kan natuurlijk gewoon 32GB bij kopen, en indien je ze vol trekt kan je testen of je 40GB stabiel krijgt.

De snelheid van je ram geheugen is ook maar marginaal van invloed. Neem gewoon iets van 2133MHz of 2400MHz of iets dergelijks, wat het goedkoopste is op deze moment.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:22
Welk HyperX Fury geheugen precies?

Maar wat houdt je tegen om 2x16Gb te bestellen en gewoon te proberen? Want linksom of rechtsom eindig je met nieuw 2x16Gb nu.Pak alleen niet die Crucial die je linkt. Goedkoopste prijs is MaxICT, dus daar klopt zoals gewoonlijk geen hout van.

[ Voor 10% gewijzigd door Nat-Water op 04-11-2019 12:59 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • Beste antwoord

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:16
Tenzij je die 32GB vol trekt ga je aan 40GB niet veel hebben. 32GB is naar mijn gevoel zo enorm veel dat je het normaal gezien niet vol gaat krijgen, al ken ik lightroom en photoshop op dat vlak niet zo.
Met de 2x4Gb+2x16Gb kan het ook instabiliteit op je moederbord veroorzaken, het kan zijn dat je de timings handmatig zal moeten instellen.
40GB ipv 32GB ben ik dus niet meteen fan van. Je kan natuurlijk gewoon 32GB bij kopen, en indien je ze vol trekt kan je testen of je 40GB stabiel krijgt.

De snelheid van je ram geheugen is ook maar marginaal van invloed. Neem gewoon iets van 2133MHz of 2400MHz of iets dergelijks, wat het goedkoopste is op deze moment.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Miyk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-11-2021
Nat-Water schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:55:
Welk HyperX Fury geheugen precies?

Maar wat houdt je tegen om 2x16Gb te bestellen en gewoon te proberen? Want linksom of rechtsom eindig je met nieuw 2x16Gb nu.Pak alleen niet die Crucial die je linkt. Goedkoopste prijs is MaxICT, dus daar klopt zoals gewoonlijk geen hout van.
Ik vroeg me ook al af waarom de witte kit zoveel goedkoper is dan de zwarte :) .

Deze HyperX: https://tweakers.net/prod...e=wishlist&baseId=2079384

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34
Gewoon een setje van 4x8GiB kopen en het oude geheugen verkopen.

V&A aangeboden: NIEUW! - 32GB DDR4 Ripjaws 2666Mhz

En misschien dan ook nog een tweedehands i7-6700/i7-7700 voor niet meer dan €100 en dan kun je er meerdere jaren tegenaan.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry