Ubiquiti Netwerk in nieuwe huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 08:30
Beste Tweakers,

Sinds 7 oktober zijn we de kersverse eigenaar van een nieuw huis. Gezien de gehele onderverdieping nu al is verbouwd en in de toekomst de twee bovenverdiepingen ook aan bod komen kunnen we een hele hoop dingen nu nog veranderen.

In een ander forumpost m.b.t. NAS hardware heb ik in een korte introductie geschreven wat er zoal met het netwerk gedaan zal worden echter is mijn vraag welke netwerkapparatuur hier het beste bij past.

In de 3 bijgevoegde plaatjes is de indeling van het huis te zien. De bedoeling is dat op iedere verdieping een Unifi acces point komt te hangen. Alle internetkabels zullen naar een centrale serverruimte op de tweede verdieping lopen. Hier komt ook alles bij elkaar te hangen (NAS, Switch, USG etc etc).

Wij nemen internet (500/500) en TV (geen telefonie) af van KPN. De bedoeling is dat de USG de experiabox vervangt en dus IPTV via een apart VLAN doorgeeft.

De volgende hardware had ik op het oog voor de eerste opzet:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)€ 385,-€ 385,-
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC PRO (3-Pack)€ 395,30€ 395,30
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 107,-€ 107,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 887,30

De USG wordt met een 1U beugel in het serverrack gemonteerd. De reden voor een 24 poorts POE switch is vanwege de eventuele uitbreiding met Unifi camera's en waar nodig extra access points (buiten/garage).

Tevens is er met 24 poorten genoeg ruimte om op iedere kamer, op de 1ste verdieping in de toekomst 1 ethernet aansluitingen te maken.

Om even een opsomming te geven van de huidge/toekomstige apparatuur:
- NAS (2 poorten)
- PC's (3 poorten)
- USG (1 poort)
- AP's (3 poorten / 2/3 toekomst)
- Camera's ( 3/4 poorten)
- Media apparatuur (begande grond) (4 poorten)
- 4 kamers (4 poorten)
Tevens kan ik mocht het te weinig blijken altijd nog de POE apparaten op de 24 switch laten zitten, en een seperate (niet POE) switch hangen. Een andere mogelijkheid is om een 16 poorts POE te nemen voor nu (gezien het nu nog genoeg is) en dan laterna een 24 poorts (niet POE) erbij te halen. Scheelt nu 100 euro.

Afijn de vragen:
- Welke accespoints te nemen. De Pro of Lite. Of toch eventueel op iedere kamer op de tweede verdieping en slaapkamer op zolder een in wall en dan een Pro/Lite op de onderverdieping. Huis is gemaakt van betonplaten tussen de verdiepingen en tussenmuurtjes zijn allemaal gipsblokken.

- Indien er toch wordt gekozen voor de Pro/Lite, waar is dan de beste plek om te monteren (plafondlocatie)

- USG of USG Pro. Ik heb op het forum iets gelezen over USG (pppoe 85Mbps) en USG Pro (250 Mbps) echter kan ik het niet meer terugvinden en wilde hier graag meer over weten.

- Welke oplossingen voor de switch (toch 16 Poe en laterna een separate 24 of direct 24 POE).

Alles wordt gemaakt voor de toekomst met het oog op home automation etc etc.

Bedankt voor de moeite.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/430Dq31.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jPPyDMC.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N5kUlh3.jpg

edit: plaatjes aangepast, extra vraag toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxdelta-mods op 04-11-2019 13:20 ]

Beste antwoord (via Foxdelta-mods op 05-11-2019 23:08)

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 23:13
Ik heb even met je meegedacht, wellicht dat je hier iets aan hebt.

Unifi USG of Unifi USG Pro:
Je beschrijft over een internetlijn van 500/500 mbps te beschikken. Qua technische requirements zijn zowel de USG en de USG Pro hiervoor geschikt. Houdt er inderdaad rekening mee dat wanneer je IPS/IDS en DPI aanzet je performance inkakt. De getallen 85mbps, 250mbps zijn inderdaad getallen die overeen komen met wat er dan overblijft. Voor nu zal ik zelf gaan voor de USG, de USG Pro heeft weinig toegevoegde waarde denk ik als je IPS/IDS en DPI uitschakelt. Tenzij je kijkt voor een investering van de komende 5 jaar zou de USG Pro wellicht verstandig zijn.

Waar wil ik WiFi?
Het is fijn om overal in huis, ieder hoekje dekking te hebben. Echter als je hier vanuit gaan dien je meer als 2 accesspoints te hebben. Aantallen en plaats bepaling is afhankelijk van de omgeving, denk aan type muren, type stralingsbronnen (magnetron/verwarming) en/of andere dergelijke storingsbronnen. Kijk voor jezelf naar ruimtes die je goede dekking wil hebben, en ruimtes die voor je gevoel minder goede dekking (mogen) hebben. Must have en Should have zijn hier goede termen voor. Pas als je dit in kaart hebt gebracht kun je denken aan plaats bepaling

Waar dien ik WiFi punten te plaatsen?
Het is moeilijk aan te geven hoeveel wifi punten je nodig hebt. Je weet dat je beschikt over een internetlijn van 500/500. In de praktijk zul je deze wifi snelheden zelden tot nooit halen. Ik raad je daarom aan om in acht te nemen dat je ongeveer 1/3 van de snelheid overhoud. Hier hebben we het dan wel over 5Ghz. Je kunt door een Unifi controller te installeren berekenen waar en hoeveel punten van welk type je nodig hebt. Zelf bereken ik altijd op de volgende manier dekking in. In de praktijk komt dit altijd goed overeen met de daadwerkelijke situatie.

Je kunt de Unifi controller installeren op een Windows/Mac/Linux omgeving. Denk hierbij aan een Pc, laptop of bijvoorbeeld raspberry pi. Door deze te installeren en tijdens de installatie aan te geven geen apparatuur te willen koppelen kun je de gehele controller al gebruiken. Je zou hier de kaart in kunnen uploaden. Als de kaart/plattegrond in Unifi staat kun je vervolgens alle muren virtueel op de kaart zetten. Als je hierbij (staal) aanhoudt als type muur krijg je een vrij goed beeld van de situatie. Door de keuze van staal kun je goed bepalen wat in het slechtste geval de dekking is. Vervolgens kun je de DbM waarde instellen op -55. Dit is een algemene waarde, hoe dichter bij de 0 hoe beter, maar neemt wel bereik af. Als je deze ingesteld hebt kun je vervolgens accesspoints plaatsen op de kaart, doormiddel van de heatmap kun je ook zien waar je ze dus moet hangen/plaatsen, welke je nodig hebt en de aantallen.

Welke wifipunten heb ik nodig?
Dit hangt er geheel van af welke bandbreedte wil halen, AC Lite en AC Pro zijn beide voldoende, ik zou een Pro adviseren op de plek waar de meest gelijktijdige connecties zijn (bijv woonkamer), en AC lite op plekken waar de wifi primair qua snelheid niet super moet zijn. Denk hierbij aan de slaapkamer bijvoorbeeld.

Al met al denk ik dat je met de onderstaande setup voor nu vooruit kan:

1x
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

1x
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts

2x (1e verdieping en 2e verdieping)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

1x (begane grond)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foxdelta-mods schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:51:
Welke accespoints te nemen. De Pro of Lite.
Kun je uitleggen waarom je bij deze twee AP’s uitkwam? Anders geformuleerd: heb je voorkeur voor de Pro vanwege de naam of de specs? Ik vermoed dat de meeste mensen voor minder euro’s meer lol hebben van meerdere Lite’s dan van enkele Pro’s.
Huis is gemaakt van betonplaten tussen de verdiepingen en tussenmuurtjes zijn allemaal gipsblokken
Je hoeft alles niet in 1x te kopen en meten is weten.

Ik zou 1x een AP-AC-Lite kopen en met een lange kabel die AP testen door het hele huis heen. Zonodig met dubbelzijdig plakband of andere tijdelijke bevestiging en een kabel.

Dan kun je meten hoe de ontvangst van 5GHz is met verschillende apparaten (smartphone, tablet, laptop) en de AP op verschillende plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:56

Matis

Rubber Rocket

Ik heb nagenoeg dezelfde producten in mijn nieuwbouwhuis. Ik heb expliciet gekozen voor de Lite uitvoering, omdat de PRO echt niet meer levert dan je thuis wilt / kunt gebruiken.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 109,95€ 109,95
1Netwerk switchesUbiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)€ 385,-€ 385,-
3Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 78,90€ 236,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 731,65

Op iedere overloop (eerste en tweede verdieping) en in de woonkamer (begane grond) hangt een accesspoint. Ik heb overal perfecte verbinding, zowel qua sterkte als snelheid.

Verder zou ik gewoon voor de 24 poorts POE switch gaan. Door nu 100 Euro te beknibbelen op zo'n bedrag is natuurlijk later vragen voor problemen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 04-11-2019 13:53 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
Heren,

Reeds bedankt voor jullie reactie.

@Verwijderd Ik heb me ingelezen en kwam eigenlijk uit bij deze twee access points waarna ik vervolgens verder ben gaan kijken en me hebt verdiept. Het ging mij meer om de penetratie van het signaal door muren (5Ghz) gezien ik bijna geen 2.4Ghz apparaat meer in huis heb. Derhalve wil ik proberen in iedere kamer een goede dekking te creëren. Je hebt inderdaad een punt met meten is weten. Feit is wel dat de locatie in de woonkamer "fixed" is gezien ik daar vanuit boven een gat moet boren naar beneden en dit alleen mogelijk is in de trapkast. De resterende locatie kan ik inderdaad goed bepalen.

@Matis Bedankt voor je toevoeging. Ja ik was ook al aan het denken om gewoon voor de 24 poorts versie te gaan. Direct goed.

Tevens wilde ik nog vragen of het een goed/slim idee is om vanuit de meterkast (glasvezel aansluiting) naar de zolder te gaan en daar mijn USG te plaatsen. Overal liggen Cat6 kabels en vanuit de meterkast naar de zolder is het +- 15 meter in lengte. Dan kan ik namelijk mijn meterkast zo vrij mogelijk houden en alles centraal plaatsen.

B.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
Zelfde situatie hier bij mij thuis.
mei 2018 opgeleverd 3 verdiepingen en 3 keer de PRO.
De reden voor de PRO is indd meer 5ghz dekking.
Toch, als ik de schuifpui dicht doe en in de tuin sta is het bereik minimaal. Isolatie is leuk, maar de wifi vind het minder.

Ik zou alles bij elkaar installeren.
Dus als je al je UTP naar de zolder trekt en daar je patch kast / switch neer hangt kan je ook je USG naar boven brengen met 1 UTP.
Als al je kabels via de meterkast lopen is het wel 24 x 15 meter kabels=360meter extra.

- USG of USG Pro. Ik heb op het forum iets gelezen over USG (pppoe 85Mbps) en USG Pro (250 Mbps) echter kan ik het niet meer terugvinden en wilde hier graag meer over weten.

Dit heeft te maken met het instellen van DPI > Deep packet inspection.
https://freetime.mikeconnelly.com/archives/8893
on the entry-level model USG, WAN speed is limited to 85 Mbps,
on the USG Pro 4: WAN speed is limited to 250 Mbps, and
on the USG-XG-8: WAN speed is 1 Gbps.

Ik heb DPI gewoon uit staan en haal mijn 500/50verbinding altijd wel (Ziggo)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor het 3pack AC-Pro kan je ( bijna 0 5 AC-lite halen.
Er zit wel verschil tussen de lite en pro, maar voor het thuisgebruik is dat nauwelijks merkbaar.
( 1 AC-lite wordt geleverd met de POE adapter, terwijl de multi-packs zonder zijn )

Ik had het idee dat ik ook 3 AC's nodig zou hebben, maar nu met één AC-lite door het hele huis prima dekking.
Ik ga er nog één bijplaatsen, eerder om ook richting achtertuin straling te krijgen, dan dat het intern noodzaak is.

Ik kan je iig aanraden om echt objectief de specs na te lopen, of je echt de PRO moet hebben.
2x2 mimo vs 3x3 mimo bijvoorbeeld

[ Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 05-11-2019 03:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
@ehvc Excuses voor de verwarring. Er loopt inderdaad 1 kabel vanuit de meterkast naar de zolder (deze wordt aangesloten op het USG). Tevens lopen er vanuit de wandcontactdozen op benedenverdieping nog 4 kabels naar de zolder. Gezien het kantoor op de zolder komt en de resterende kabels allemaal pas volgend jaar gelegd worden zijn er dus op dit moment 5 kabels die naar de zolder lopen. In de toekomst kunnen dat er meer worden.

@FreshMaker Mijn reden voor de PRO was inderdaad de hogere throughput van 5G (gezien de blokkering van straling door muren e.d.). Op de beneden verdieping ben ik beperkt met mijn aansluiting en kan AP maar op 1 locatie gemonteerd worden (zie mijn eerste illustratie). Vanuit hier wordt dus de volledig benedenverdieping voorzien van WiFi. Eventuele extra AP's worden dan buiten en in de garage gemaakt.
Er is maar één 3x3 MiMo apparaat (Macbook) de rest is allemaal tablets/telefoons met 1x1 of 2x2.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Kartmaster93
Ik heb even met je meegedacht, wellicht dat je hier iets aan hebt.

Unifi USG of Unifi USG Pro:
Je beschrijft over een internetlijn van 500/500 mbps te beschikken. Qua technische requirements zijn zowel de USG en de USG Pro hiervoor geschikt. Houdt er inderdaad rekening mee dat wanneer je IPS/IDS en DPI aanzet je performance inkakt. De getallen 85mbps, 250mbps zijn inderdaad getallen die overeen komen met wat er dan overblijft. Voor nu zal ik zelf gaan voor de USG, de USG Pro heeft weinig toegevoegde waarde denk ik als je IPS/IDS en DPI uitschakelt. Tenzij je kijkt voor een investering van de komende 5 jaar zou de USG Pro wellicht verstandig zijn.

Waar wil ik WiFi?
Het is fijn om overal in huis, ieder hoekje dekking te hebben. Echter als je hier vanuit gaan dien je meer als 2 accesspoints te hebben. Aantallen en plaats bepaling is afhankelijk van de omgeving, denk aan type muren, type stralingsbronnen (magnetron/verwarming) en/of andere dergelijke storingsbronnen. Kijk voor jezelf naar ruimtes die je goede dekking wil hebben, en ruimtes die voor je gevoel minder goede dekking (mogen) hebben. Must have en Should have zijn hier goede termen voor. Pas als je dit in kaart hebt gebracht kun je denken aan plaats bepaling

Waar dien ik WiFi punten te plaatsen?
Het is moeilijk aan te geven hoeveel wifi punten je nodig hebt. Je weet dat je beschikt over een internetlijn van 500/500. In de praktijk zul je deze wifi snelheden zelden tot nooit halen. Ik raad je daarom aan om in acht te nemen dat je ongeveer 1/3 van de snelheid overhoud. Hier hebben we het dan wel over 5Ghz. Je kunt door een Unifi controller te installeren berekenen waar en hoeveel punten van welk type je nodig hebt. Zelf bereken ik altijd op de volgende manier dekking in. In de praktijk komt dit altijd goed overeen met de daadwerkelijke situatie.

Je kunt de Unifi controller installeren op een Windows/Mac/Linux omgeving. Denk hierbij aan een Pc, laptop of bijvoorbeeld raspberry pi. Door deze te installeren en tijdens de installatie aan te geven geen apparatuur te willen koppelen kun je de gehele controller al gebruiken. Je zou hier de kaart in kunnen uploaden. Als de kaart/plattegrond in Unifi staat kun je vervolgens alle muren virtueel op de kaart zetten. Als je hierbij (staal) aanhoudt als type muur krijg je een vrij goed beeld van de situatie. Door de keuze van staal kun je goed bepalen wat in het slechtste geval de dekking is. Vervolgens kun je de DbM waarde instellen op -55. Dit is een algemene waarde, hoe dichter bij de 0 hoe beter, maar neemt wel bereik af. Als je deze ingesteld hebt kun je vervolgens accesspoints plaatsen op de kaart, doormiddel van de heatmap kun je ook zien waar je ze dus moet hangen/plaatsen, welke je nodig hebt en de aantallen.

Welke wifipunten heb ik nodig?
Dit hangt er geheel van af welke bandbreedte wil halen, AC Lite en AC Pro zijn beide voldoende, ik zou een Pro adviseren op de plek waar de meest gelijktijdige connecties zijn (bijv woonkamer), en AC lite op plekken waar de wifi primair qua snelheid niet super moet zijn. Denk hierbij aan de slaapkamer bijvoorbeeld.

Al met al denk ik dat je met de onderstaande setup voor nu vooruit kan:

1x
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

1x
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts

2x (1e verdieping en 2e verdieping)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

1x (begane grond)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
@Kartmaster93 Bedankt voor je uitbundige antwoord. Ik denk dat ik voor nu even voldoende weet. PRO komt sowieso op de begane grond. Lite is prima voor de zolder (gezien de locatie daar) en op de 1ste verdieping ga ik even kijken wat de controller aangeeft. Het scheelt dat volgend jaar de bovenverdieping aan de beurt is, dus dan kan daar ook nog het een en ander aan veranderd worden.

Heren bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Geen probleem, ik werk veel met de apparatuur en veel implementaties gedaan ;)
Foxdelta-mods schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:14:
@Kartmaster93 Bedankt voor je uitbundige antwoord. Ik denk dat ik voor nu even voldoende weet. PRO komt sowieso op de begane grond. Lite is prima voor de zolder (gezien de locatie daar) en op de 1ste verdieping ga ik even kijken wat de controller aangeeft. Het scheelt dat volgend jaar de bovenverdieping aan de beurt is, dus dan kan daar ook nog het een en ander aan veranderd worden.

Heren bedankt voor de moeite.
Pagina: 1