GTX 1070 maakt veel lawaai na switchen van processor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09-2023
Mijn vraag
Ik heb van een mede-tweaker een upgrade set gekocht, een z170 moederbord, i5 6600k en 16gb ram. Echter sindsdien is mijn gtx 1070 extreem lawaaiierig, zelfs bij alleen windows draaien de fans keihard. Wat zou dit kunnen zijn?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
Welk moederbord en cpu had je hiervoor?

Windows opnieuw geïnstalleerd na de moederbord-swap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
Hiervoor had ik een i5 4690 met z97 moederbord. Windows installeren ga ik dan proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
Zojuist Windows opnieuw geinstalleerd, maar maakt geen verschil. Als ik probeer met MSI Afterburner de fan speed omlaag te krijgen verandert er ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 09:07
MarcoWeststrate schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:07:
Zojuist Windows opnieuw geinstalleerd, maar maakt geen verschil. Als ik probeer met MSI Afterburner de fan speed omlaag te krijgen verandert er ook niets.
Ook zonder load staan ze te blazen?
Welke snelheid geeft afterburner aan voor de fanspeed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
MarcoWeststrate schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:07:
Ook de nieuwste nVidia drivers geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
Zonder load staan ze inderdaad te blazen, de kaart is 25 graden volgens afterburner. de fan speed is rond de 50000rpm, weet niet of dit juist is weergegeven door afterburner. lijkt mij nogal veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

BIOS reset gedaan?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
@Wintervacht Dacht dat je BIOS alleen je cpu etc was. Zal dat nog even proberen. Heb helaas geen ander systeem om de kaart in te testen en ook geen andere gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
Nieuwste drivers geinstalleerd, bios gereset maar heeft geen verandering gebracht. De kaart doet het wel maar de fanspeed is heel hoog bij idle. Het is gekomen nadat ik ben geswitcht van een i5-4690 met z97 moederbord naar een i5-6600k op een z170m-plus moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Ik heb dit eens gehad met een GTX 780. Fans altijd full speed. Bij mij gaf hij veel te laag aan, maar in jouw geval geeft hij met 50.000 juist veel en veel te hoog aan qua speed.

Niets hielp, uiteindelijk gefixed door de fans te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
Toch raar? Kaart werkte perfect, niks aan gedaan of wat dan ook. Na veranderen van moederbord zou het opeens defect zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
MarcoWeststrate schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:40:
Toch raar? Kaart werkte perfect, niks aan gedaan of wat dan ook. Na veranderen van moederbord zou het opeens defect zijn......
Tja, je kunt net een adertje uit een stekker getikt hebben ofzo. Blijft delicaat spul, en met een beetje pech kan het zomaar fout gaan, zelfs als je voorzichtig bent.

Zit er nog garantie op?

Als je alles al opnieuw geïnstalleerd hebt kun je hem nog in een andere PC proberen, maar anders zou ik het toch in de hardware zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

MarcoWeststrate schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:40:
Heb je behalve resetten ook de BIOS al eens doorgekamd voor relevante settings?
Misschien staat de fan curve wel te aggressief in de BIOS, of herkent hij überhaupt niet dat er fans aangesloten zijn, dat zou ook het bizar hoge RPM getal verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
@Pyramiden Nee geen garantie, is het de moeite om te proberen het stekkertje van de fans op de kaart om te draaien als dat gaat? En anders misschien dus andere fans proberen?

@Wintervacht In BIOS zag ik zo snel niets staan, alles stond op standard. Zal zometeen nog even de BIOS doorspitten op zoek naar iets. In Afterburner helpt het in ieder geval niets als ik de fan curve aanpas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

MarcoWeststrate schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:47:
@Pyramiden Nee geen garantie, is het de moeite om te proberen het stekkertje van de fans op de kaart om te draaien als dat gaat? En anders misschien dus andere fans proberen?

@Wintervacht In BIOS zag ik zo snel niets staan, alles stond op standard. Zal zometeen nog even de BIOS doorspitten op zoek naar iets. In Afterburner helpt het in ieder geval niets als ik de fan curve aanpas
Eerst uitzoeken wat het probleem is voor je met stekkertjes en fans gaat rommelen. De fans draaien dus die zijn in elk geval niet stuk. Het zit vanuit de fabriek niet voor niets zo, niet omdraaien dus.

Als je de fancurve vanuit Windows niet kan regelen ruikt het toch echt naar een hardwarematig probleem, gevoelsmatig zeg ik dan mobo/bios, maar er zijn vast meer opties. Al lijkt het me stug dat bijvoorbeeld ram, hdd/ssd of cpu roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
@MarcoWeststrate Wat voor stekker gaat het om? Zo'n brede met veel pins? Of gewoon zo'n 4 pin fan stekker? Je kunt ze in ieder geval niet omdraaien. Welke model 1070 heb je?
Wintervacht schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:50:
[...]
Eerst uitzoeken wat het probleem is voor je met stekkertjes en fans gaat rommelen. De fans draaien dus die zijn in elk geval niet stuk. Het zit vanuit de fabriek niet voor niets zo, niet omdraaien dus.
Het kan best zijn dat bijvoorbeeld de speedsense stuk is, waardoor ze full speed gaan, zoals ook bij mijn 780.
Op het moment dat de GPU in een volledig ander systeem met nieuwe drivers ook full speed gaat kun je denk ik wel stellen dat het niet een software/bios probleem is. Ik weet niet of TS hem al in een anders systeem getest heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 14:13
Lijkt me een probleem met de hardware, zoals hierboven al staat aangegeven kaart in een ander systeem proberen om uit te sluiten waar het aan ligt.
MarcoWeststrate schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:08:
Zonder load staan ze inderdaad te blazen, de kaart is 25 graden volgens afterburner. de fan speed is rond de 50000rpm, weet niet of dit juist is weergegeven door afterburner. lijkt mij nogal veel
Dat klopt inderdaad niet. Mijn kaart is 35 graden en daar staan de fans gewoon uit.

[ Voor 58% gewijzigd door NotSoSteady op 04-11-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 14:20
Je nieuwe CPU heeft wel een TDP van 91watt dus die wordt warmer, je oude 84watt, maar dat mag niet extreem veel verschil maken.

Neem aan dat je hem in Windows niet op max performance hebt staan maar op balanced zodat de processor zich terug kan klokken en zo minder warmte geven.

Je zwaardere processor heeft ook warmte invloed op je videokaart, kastkoeler etc draait toch nog wel ?

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 04-11-2019 17:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 14:13
mr_evil08 schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:02:
Je nieuwe CPU heeft wel een TDP van 91watt dus die wordt warmer, je oude 84watt, maar dat mag niet extreem veel verschil maken.

Neem aan dat je hem in Windows niet op max performance hebt staan maar op balanced zodat de processor zich terug kan klokken en zo minder warmte geven.

Je zwaardere processor heeft ook warmte invloed op je videokaart.
De kaart is maar 25 graden en draait op volle toeren, zie reacties van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
@Pyramiden Het is zo'n 4 pins stekker. De kaart is een inno3d gtx 1070 herculez. Heb momenteel geen ander systeem om hem in te laten draaien.

@mr_evil08 Ja, de cpu fan en de case fans draaien allemaal. Volgens Afterburner is de kaart maar 25 graden maar toch draaien de fans van de gpu op volle toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoWeststrate schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:08:
Plaats eens een screenshot hier van je RPM weergave vanuit afterburner
En vanuit hwmonitor - https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Graag ook met de temperaturen zichtbaar.

Voor de mensen die wijzen naar de bios van het moederbord, je moederbord regelt niet de fanspeed van je videokaart. Dat doet je videokaart of de software die babbelt met de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
Hier die van hardwaremonitor:

https://www.mupload.nl/img/53tqz16lz9.png

Hier die van afterburner van de fanspeed:

https://www.mupload.nl/img/qj4okt.png

Hier die van afterburner met de temps:

https://www.mupload.nl/img/kdn8c542uz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Misschien de kaart even opnieuw installeren, goed aandrukken in het slot.
Voedingskabels zitten ook goed in de videokaart?
Welk merk en type voeding heb je?
MarcoWeststrate schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:35:
van een i5-4690 met z97 moederbord naar een i5-6600k op een z170m-plus moederbord.
Dat is geen upgrade maar een sidegrade. Erg onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
Kaart heb ik al opnieuw geïnstalleerd, voeding is een corsair vs550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
Misschien dat geïnstalleerde software (bijv. Asus gebundelde software of die van jou merk kaart) verouderd is en interfereert met de sensors op de kaart. of probeer eens tijdelijk een ander slot, of 1 of andere windows/linux live boot cd/usb.
Of bios update voor de GPU of bios.

[ Voor 7% gewijzigd door Xfade op 04-11-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
Ander slot geprobeerd, maakt geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien is inderdaad je videokaart beschadigd, hoe dat heeft kunnen gebeuren is natuurlijk de vraag. Dat kan al bij wijze van met statische elektriciteit te maken hebben. Enige concrete advies dat ik nog heb is kijken of de videokaart ook dit gedrag toont in een andere computer / op een ander moederbord. (Dus eventueel op je originele moederbord).

Zo nee: Dan krab ik mijzelf echt achter mijn oren wat de oorzaak kan zijn.
Zo wel: Videokaart "stuk", waarschijnlijk iets met de aansturing van de fans of temp diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoWeststrate
Heb de kaart getest in een ander systeemz en ja hoor, ook daar draaien de fans 100% op 1% load. Is het mogelijk dit te verhelpen door een andere koeler oid aan te schaffen of is het raadzaam een andere kaart te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoWeststrate schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:28:
Heb de kaart getest in een ander systeemz en ja hoor, ook daar draaien de fans 100% op 1% load. Is het mogelijk dit te verhelpen door een andere koeler oid aan te schaffen of is het raadzaam een andere kaart te kopen?
Probleem zit hem in de firmware of bios van je kaart. Maar nog waarschijnlijker is een hardware iets wat met de temperatuur heeft te maken. Fan vervangen zal niet helpen ben ik bang.

Je kan nog proberen een adere firmware/bios flashen (maar dan moet je er net maar 1 weten te vinden en geen garanties.

Fan vervangen is onwaarschijnlijk om dit te verhelpen omdat het met de aansturing van de fan te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Verwijderd schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:28:
[...]

Fan vervangen is onwaarschijnlijk om dit te verhelpen omdat het met de aansteuning van de fan te maken heeft.
Waarom? Enig probleem met fan = maximale snelheid is een logische instelling. Bij mij heeft fans vervangen ook geholpen. Je kunt er een paar goedkoop uit China halen en een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pyramiden schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:23:
[...]

Waarom? Enig probleem met fan = maximale snelheid is een logische instelling. Bij mij heeft fans vervangen ook geholpen. Je kunt er een paar goedkoop uit China halen en een poging wagen.
Proberen kan altijd maar ik acht dit onwaarschijnlijk omdat in een eerder screenshot (https://www.mupload.nl/img/53tqz16lz9.png) de TS liet zien dat de fan max rond de 5.000.000 rapporteert, dat kan een fan nooit maken :-). Dat is een reporting mismatch dus, en dat ligt niet aan de fan zover ik weet maar aan de firmware/bios die het één en ander doorgeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2019 10:38 ]

Pagina: 1