Windows 10 blauw scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Hi,

Ik heb een laptop met Windows 10 die opeens niet meer wilt opstarten.
Ik heb de keuze om terug te gaan naar een vorig herstelpunt of bv de laptop herstellen met behoud van de bestanden.

Is dat behoud van bestanden daadwerkelijk alle privé bestanden of alleen maar de bestanden in een paar mappen?

Iemand een tip wat ik het beste kan doen, mocht er geen herstelpunt aanwezig zijn?

Edit: er zijn de volgende opties:
- systeemherstel
- opstartherstel
- opdrachtpromp
- herstellen met installatiekopie
- teruggaan naar vorige versie
- instellingen voor UEFI firmware

Dank alvast!

[ Voor 18% gewijzigd door Prosperr op 04-11-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 05:04
Je kunt beginnen met opstartherstel te laten lopen en kijken of dat het vlot weet te trekken.

Weet je of Windows net geupdate was toen dit gebeurde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Maak een USB met een liveversie van Ubuntu ( https://ubuntu.com/download/desktop )
boot deze op, en kopieer je data naar een externe opslag

download ondertussen de laatste iso van microsoft, en creeër een bootable usb/dvd
installeer windows 10 opnieuw

in 9 van de 10 gevallen kost troubleshooting dit soort dingen vele malen meer tijd dan een schone installatie
Komt het probleem dan terug, heb je een hardwareprobleem, en moet je daar naar op zoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Je moet het tegenwoordig wel heel bont maken wil Windows 10 niet meer booten, zelfs niet in safe mode. Doe niks, bouw bij voorkeur de ssd uit, en test via een andere computer. Als dat geen optie is, opstart herstel. En de ubuntu methode.

Laatste keer dat ik zoiets had was de drive fysiek defect, en mocht ik m'n backup terug zetten op een nieuwe ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Top dank!

Dus de schijf even eruit halen en aan een m.2 dock hangen als eerste proberen, anders de Ubuntu optie?

Hoe werkt dat met Ubuntu preceis, dan kan ik Ubuntu laden en bij de bestanden op de schijf?

Ik heb al een windows 10 usb gemaakt, maar zelfs booten vanaf de usb wil ie niet doen. In de UEFI heb ik al aangegeven dat de USB op nr 1 moet staan met booten maar dat veranderd niks.

Als ik de laptop opstart geeft ie meteen aan dat ie automatisch aan het herstellen is, maar dat lukt dan niet en krijg ik een blauw scherm waarin staat dat alles is weggeschreven in het systrail log bestand.
Alle verschillende opties geprobeerd maar na herstart geeft ie meteen aan dat ie probeert te herstellen..

Nee kan me niet herinneren of er een update was, maar denk wel dat dat het geval was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
Waarom niet gewoon naar opdrachtprompt --> regedit --> bestand --> importeren
Kan je gerust bladeren door je documenten en een backup maken, zonder al dat gedoe met ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
FreshMaker schreef op woensdag 6 november 2019 @ 04:46:
Maak een USB met een liveversie van Ubuntu ( https://ubuntu.com/download/desktop )
boot deze op, en kopieer je data naar een externe opslag

download ondertussen de laatste iso van microsoft, en creeër een bootable usb/dvd
installeer windows 10 opnieuw

in 9 van de 10 gevallen kost troubleshooting dit soort dingen vele malen meer tijd dan een schone installatie
Komt het probleem dan terug, heb je een hardwareprobleem, en moet je daar naar op zoek
In 9 van de 10 gevallen los ik het binnen een kwartier op. En waarom advies om het via een bootable usb te installeren? Probeer eerst "Deze PC opnieuw instellen". Veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Spierenburg schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:23:
[...]

In 9 van de 10 gevallen los ik het binnen een kwartier op. En waarom advies om het via een bootable usb te installeren? Probeer eerst "Deze PC opnieuw instellen". Veel makkelijker.
Ok maar bij "opnieuw instellen" gaan de bestanden niet verloren? Ik had juist begrepen dat je dan ook je bestanden kwijt raakt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
Prosperr schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:03:
[...]

Ok maar bij "opnieuw instellen" gaan de bestanden niet verloren? Ik had juist begrepen dat je dan ook je bestanden kwijt raakt..?
Je bestanden gaan dan niet verloren. Maar dit is geen garantie. Ik heb meegemaakt dat bij deze keuze alles kwijt is geraakt. Dus wees verstandig en maak eerst een goede back-up of neem het risico.

Stap 1: Maak een back-up:

Opdrachtprompt --> Type: "regedit" en druk op enter --> selecteer bestand --> importeren --> kies hier de bestanden de je wilt en copy/paste ze op een externe HD.

Stap 2: Opnieuw instellen met bestandsbehoud.

Optioneel:

Mocht stap 2 niet lukken kies dan zonder bestandsbehoud, dan zal je het gebruikersprofiel ook verwijderen indien deze corrupt is geraakt.

Mocht zelfs stap 3 niet lukken dan kan je hem herinstalleren met een Windows USB stick.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Spierenburg schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:28:
[...]

Je bestanden gaan dan niet verloren. Maar dit is geen garantie. Ik heb meegemaakt dat bij deze keuze alles kwijt is geraakt. Dus wees verstandig en maak eerst een goede back-up of neem het risico.

Stap 1: Maak een back-up:

Opdrachtprompt --> Type: "regedit" en druk op enter --> selecteer bestand --> importeren --> kies hier de bestanden de je wilt en copy/paste ze op een externe HD.

Stap 2: Opnieuw instellen met bestandsbehoud.

Optioneel:

Mocht stap 2 niet lukken kies dan zonder bestandsbehoud, dan zal je het gebruikersprofiel ook verwijderen indien deze corrupt is geraakt.

Mocht zelfs stap 3 niet lukken dan kan je hem herinstalleren met een Windows USB stick.

Succes
Dank voor je antwoord, ik zit nu in de opdrachtprompt, op de C: schijf.
dan ga ik naar de juiste map: cd users > cd Gebruiker > cd Desktop
als ik hier "dir" typ zie ik een hoop bestanden die ik wil kopieren, alleen als ik regedit intyp krijg ik de reg editor en daar kan ik volgens mij geen bestanden vinden?

Of hoe werkt dit preceis?

EDIT:

Het is al gelukt :)

copy *.* E: en de hele map wordt gekopieerd (ben nog een leek met cmd maar wat een top systeem)

Dank voor de hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door Prosperr op 06-11-2019 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosperr
xcopy /s *.* E: om alles incl submappen te kopieren van C: naar E: (voor de meelezer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:38
Spierenburg schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:28:

Als dat middeltje zo werkt om bestanden te kopiëren, zou ik het ook wel willen kennen - maar ik ben er nog niet uit.
Het commando dat Prosperr geeft lijkt me eerder iets om in te geven in powershell.

Want ga ik idd naar regedit > bestand > importeren, dan krijg ik 'niks om te (kunnen) kopiëren'.. ?
Je kan blijkbaar aleen een *.reg-sleutel gaan aanmaken?

(een meelezer ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door passer op 07-11-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
passer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:04:
[...]

Als dat middeltje zo werkt om bestanden te kopiëren, zou ik het ook wel willen kennen - maar ik ben er nog niet uit.
Het commando dat Prosperr geeft lijkt me eerder iets om in te geven in powershell.

Want ga ik idd naar regedit > bestand > importeren, dan krijg ik 'niks om te (kunnen) kopiëren'.. ?
Je kan blijkbaar aleen een *.reg-sleutel gaan aanmaken?

(een meelezer ;) )
Je kan simpel in dat scherm aan de linkerkant bladeren naar je gebruikers folder.

C:\Users\Usernaam

Vervolgens kan je kopiëren wat je wilt. En via dit scherm ook navigeren naar een externe HD bijvoorbeeld.
Je gebruikt regedit als een verkenner. Niet om een sleutel aan te maken.

Je kan hetzelfde uitvoeren als je bijvoorbeeld "notepad.exe" in opdrachtprompt invult.
Vervolgens Bestand-->openen

In dit scherm kan je ook gewoon bladeren en copy/paste

[ Voor 58% gewijzigd door Spierenburg op 07-11-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:38
ach zo bedoelde jij het. Dank voor de toelichting!
('k dacht al dat ik een nieuw truukje kon bijleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Ik heb inmiddels alle bestanden kunnen backuppen (dank daarvoor). ]
Nu wil ik de PC opnieuw instellen maar als ik daarvoor kies (met behoud van de bestanden) dan springt ie meteen terug naar het hoofdscherm met opties?

Er gebeurt dus niks..

Dan maar geheel wissen?

EDIT:

Zelfs alles wissen keert meteen terug naar het hoofdscherm.
Hoe nu een schone installatie op de computer te krijgen?

[ Voor 19% gewijzigd door Prosperr op 07-11-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Umbrah schreef op woensdag 6 november 2019 @ 05:26:
Je moet het tegenwoordig wel heel bont maken wil Windows 10 niet meer booten, zelfs niet in safe mode. Doe niks, bouw bij voorkeur de ssd uit, en test via een andere computer. Als dat geen optie is, opstart herstel. En de ubuntu methode.

Laatste keer dat ik zoiets had was de drive fysiek defect, en mocht ik m'n backup terug zetten op een nieuwe ssd
@Prosperr heb je nou al eens een SMART readout gedaan van die SSD? Is hij niet gewoon defect?
Pagina: 1