Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:15
Mijn vriendin en ik zijn eind 2013 gaan samen wonen en sinds 2014 doen wij samen belasting aangifte en zijn dus fiscale partners.

In 2014 heeft een belasting kantoor de aangifte gedaan en de opvolgende jaren heb ik dit zelf gedaan.

Onlangs kreeg mijn vriendin weer een brief van toeslagen binnen met de definitieve berekening van 2018 waaruit bleek dat ze nog steeds recht had op zorg toeslag.

Aangezien wij beiden vorig jaar weer omhoog zijn gegaan in salaris was ik toch benieuwd waar die grens van recht op zorg toeslag zou liggen. Na wat zoekwerk bleek dat mijn vriendin al lang geen recht meer op zorgtoeslag zou hebben. zelf verdiend ze nog onder de grens maar met mij als toeslagpartner zouden wij er ruim overheen zitten. Al op het moment van samenwonen!

Snel via mijn vriendin ingelogd en blijkt dat ik wel als huisgenoot sta ingeschreven maar mijn inkomen niet meetelt voor de toeslagen, en dus al die jaren alleen is gerekend met haar inkomen.

Tsjah dom van ons zou je zeggen? Ik heb hier echt geen kaas van gegeten en snap niet ondanks dat wij vanaf 2014 samen aangiften doen ik niet gereageerd sta als toeslagpartner.

Ik begrijp dat wij dit nu zelf moeten recht zetten in toeslagen en dat wij vanaf 2013 terug moeten betalen (6 a 7 duizend euro). Maar wat ik echt niet begrijp is dat dit na al die jaren nog niet is opgemerkt door de belastingdienst omdat wij wel keurig elk jaar de aangifte doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 18:23
Met samenwonen ben je niet direct fiscale partners van elkaar. Daar zitten eisen aan verbonden. Ik haal nu niet uit je verhaal of jullie nou echt fiscale partners zijn.

Maar wat wil je nu eigenlijk verder bereiken met het topic?

Ik zou vanavond nu gewoon eens even lezen hoe alles in elkaar steekt. Het staat nu al 6 jaar verkeerd. Dat betekent dat je met elke jaarlijkse aangifte het zelf hebt laten liggen.

[ Voor 47% gewijzigd door Nat-Water op 04-11-2019 10:32 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:02
Hebben jullie samen kinderen, een koophuis, of een geregistreerd partnerschap/huwelijk?
Gewoon samenwonen maakt je namelijk niet meteen fiscale partners.

Tja en verder, het is gewoon een puinhoop bij de belasting. De toeslagendienst is nog steeds een soort appendix van de overige diensten, onderling zijn de verschillende systemen amper in staat om met elkaar te communiceren en er is al jaren een schrijnend tekort aan goed opgeleid personeel. Dus er is een enorme achterstand qua controle. Een in de zoveel tijd rausen ze weer een batch die bijna verjaard door het systeem, en dat krijgt opeens iedereen die niet 100% in het algoritme past een brief thuis.

Moet je voor de grap eens bezwaar indienen, ben je minimaal nog twee jaar verder voordat er een definitief besluit wordt genomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:16
Alleen samenwonen maakt jullie geen toeslagpartners.
https://www.belastingdien..._zijn_wij_toeslagpartners

Het kan dus inderdaad best zo zijn dat je vriendin recht heeft op zorgtoeslag, en jij niet.
Dus tenzij de belastingdienst een brief heeft gestuurd waarin ze aangeven dat jullie iets terug moeten betalen, dikke kans dat dat dus ook gewoon niet nodig is omdat ze er recht op had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Sorry vergeten te vermelden wij hebben in 2013 dus samen een huis gekocht en tevens een samenleving contract afgesloten.

Heb de aangiften even bekekeken, elk jaar geeff ik aan dat mijn vriendin het voorgaande jaar mijn fiscale partner was en wij verdelen op het laatst dus ook de aftrekposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:42
Al het bovenstaande. Want ik lees nergens dat je ook een samenlevingscontract hebt?

Edit: ah je voegt het zelf net toe. Wel een samenlevingscontract dus. Dan zijn jullie inderdaad fiscaal partners.

[ Voor 41% gewijzigd door remzor op 04-11-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 18:23
schumi1986 schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:34:
Sorry vergeten te vermelden wij hebben in 2013 dus samen een huis gekocht en tevens een samenleving contract afgesloten.

Heb de aangiften even bekekeken, elk jaar geeff ik aan dat mijn vriendin het voorgaande jaar mijn fiscale partner was en wij verdelen op het laatst dus ook de aftrekposten.
Okee. Maar we praten over zorgtoeslag. Je vriendin heeft het zelf dus nooit stopgezet, of jou aangegeven als fiscale partner. Dat is toch dan niet de verantwoordelijkheid van de belastingdienst...?

Met een proefbereking is dat namelijk vraag 3 na geboortedatum en in welk land je woont. Bij dat soort veranderingen (samenwonen etc) hoor je dat zelf gewoon na te lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 04-11-2019 10:40 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Nat-Water schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:38:
[...]

Okee. Maar we praten over zorgtoeslag. Je vriendin heeft het zelf dus nooit stopgezet, of jou aangegeven als fiscale partner. Dat is toch dan niet de verantwoordelijkheid van de belastingdienst...?

Met een proefbereking is dat namelijk vraag 3 na geboortedatum en in welk land je woont. Bij dat soort veranderingen (samenwonen etc) hoor je dat zelf gewoon na te lopen.
Ik snap best dat het uiteindelijk ons eigen schuld is hoor alleen hoe moet ik als leek weten dat de afdeling toeslagen van de belastingdienst helemaal zelf opereerd en hun dus niet onze gegevens uit de IB haalt?

Ergens had ik dan van toeslagen een brief verwacht om de zoveel jaar waarin staat denkt u eraan als er iets veranderd dat u dit zelf moet aanpassen.. Of iets in die richting.

Wat zoals ik het nu zie kan dus iedereen de boel flessen? Schijnbaar komt de afdeling toeslagen er toch niet achter.. Ook niet na 7 jaar

[ Voor 18% gewijzigd door schumi1986 op 04-11-2019 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En je denkt ook niet: Goh, iedere maand krijgen we weer X euro van de belastingdienst met vermelding dat het zorgtoeslag is.

Het is toch min of meer algemeen bekend, dat dit een toeslag is voor degene voor wie de zorg anders te duur zou worden.

Zou hem in ieder geval zo snel mogelijk binnen www.toeslagen.nl aanpassen / stopzetten en eens bij een regiokantoor binnen lopen voor de vervolgstappen.
Helaas ben en blijf je zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste gegevens. De belastingdienst heeft in die zin alleen een controlerende functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
BastaRhymez schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:51:
En je denkt ook niet: Goh, iedere maand krijgen we weer X euro van de belastingdienst met vermelding dat het zorgtoeslag is.

Het is toch min of meer algemeen bekend, dat dit een toeslag is voor degene voor wie de zorg anders te duur zou worden.

Zou hem in ieder geval zo snel mogelijk binnen www.toeslagen.nl aanpassen / stopzetten en eens bij een regiokantoor binnen lopen voor de vervolgstappen.
Helaas ben en blijf je zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste gegevens. De belastingdienst heeft in die zin alleen een controlerende functie.
Natuurlijk heb ik dat wel eens gedacht maar ik heb ook altijd gedacht dat zolang wij onze aangiften doen alle gegevens bij de belastingdienst bekend waren.

Mijn vriendin verdient zelf al jaren het minimale loon. Dat is de rede geweest dat ik altijd dacht dan zal het wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je maakt volgens mij een kleine denkfout. In de aangifte inkomstenbelasting wordt geen rekening gehouden met toeslagen. Dat is een andere afdeling, zie ook:
In het aangifteformulier wordt niet gevraagd naar de toeslagen. Dat is een andere afdeling. De teruggave van de Belastingdienst die uit uw aangifte volgt blijft staan. Maar de gegevens uit de aangifte worden wel gebruikt voor het bepalen van de hoogte van de toeslagen. Voor de uiteindelijke hoogte van de toeslagen krijgt u inderdaad een aparte beschikking. Of u daarbij extra toeslag krijgt uitgekeerd of juist terug moet betalen, kunt u zelf berekenen door met uw aangifte in de hand te gaan naar www.belastingdienst.nl/toeslagen/.
Het (juist) invullen van je jaarlijkse aangifte is niet voldoende om toeslagen te stoppen (omgekeerd ook niet mogelijk om met je aangifte een toeslag aan te vragen / te starten).

Dus zo snel mogelijk stopzitten. Geld opzij zetten en hopen dat je ivm de puinhoop bij de Belastingdienst geen naheffing krijgt. (Wel even checken hoe hoog eventueel de rente is die je mogelijk zal moeten betalen bij een naheffing)

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 04-11-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Cheesy schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:11:
Je maakt volgens mij een kleine denkfout. In de aangifte inkomstenbelasting wordt geen rekening gehouden met toeslagen. Dat is een andere afdeling, zie ook:

[...]

Het (juist) invullen van je jaarlijkse aangifte is niet voldoende om toeslagen te stoppen (omgekeerd ook niet mogelijk om met je aangifte een toeslag aan te vragen / te starten).

Dus zo snel mogelijk stopzitten. Geld opzij zetten en hopen dat je ivm de puinhoop bij de Belastingdienst geen naheffing krijgt. (Wel even checken hoe hoog eventueel de rente is die je mogelijk zal moeten betalen bij een naheffing)
Cheesy schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:11:

[...]

Ik heb idd een denkfout gemaakt.

Nu ik het sinds gisteren heb opgezocht kom ik erachter dat de afdeling toeslagen van DE BELASTINGDIENST. Dus wel precies weet wat je verdient, ook weet op welk adres je woont en met wie maar niet weet dat met wie je samenwoont een huis hebt gekocht en dus ook toeslagpartner bent.

Ik ga de boel idd maar recht zetten en kijken wat er van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik denk dat dit alleen opgemerkt zou zijn als je gehuwd was of een geregistreerd partnerschap aangegaan was. Dat werd bij ons automatisch aangepast bij de toeslagen en kon ik ook direct aanvinken bij de aangifte IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:00
@Anoniem: 37297 Misschien even bij het juridisch loket langsgaan om te vragen hoe je dit op de netste manier kunt rechtzetten zonder meteen als fraudeur te worden bestempeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Wel raar. Als je aangifte inkomstenbelasting doet, wordt aan de hand daarvan je definitieve toeslag berekend. Hebben jullie wel ieder jaar een definitieve toeslag gehad? Kan je nakijken via mijn.toeslagen. Hoe staat het inkomen hier op?

Als je iets aanvraagt waar je geen recht op hebt, komt normaliter de belastingdienst er zelf mee. Bij de definitieve berekening dus.

Daarom, heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Hsb-3 schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:20:
Wel raar. Als je aangifte inkomstenbelasting doet, wordt aan de hand daarvan je definitieve toeslag berekend. Hebben jullie wel ieder jaar een definitieve toeslag gehad? Kan je nakijken via mijn.toeslagen. Hoe staat het inkomen hier op?

Als je iets aanvraagt waar je geen recht op hebt, komt normaliter de belastingdienst er zelf mee. Bij de definitieve berekening dus.

Daarom, heel gek.
Ja maar het probleem is dus dat ik niet bekend ben als toeslagpartner, alleen als huisgenoot en dus is mijn inkomen nooit meegenomen.

Iemand vertelde mij dat met de gegevens die bekend zijn uit de IB (fiscale partners) normaal automatisch dit doorgegeven wordt bij de afdeling toeslagen. Maar dat is dus niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

Is er geen vinkje dat je aangeeft wel of geen toeslagen partner te hebben als je aangifte doet? Nouja het zij zo. Foutje kan gebeuren. Ik zou idd ook evenangs het juridisch loket voor de zekerheid. Ik zou er wel van uit gaan dat je dit terug moet betalen.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 05-11-2019 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ter verzachting, je hebt in de opstartfase van je leven dus die 6k extra ontvangen en gebruikt. Als je geen boete of rente hoeft te betalen, was het een gratis lening en eigenlijk een handig voordeeltje.
Zuur om het onverwacht terug te moeten betalen, maar feitelijk was het je geld al niet om te beginnen.

Zover ik weet moet je bij de zorgtoeslagen zelf regelmatig (jaarlijks of bij wijzigingen) een aangifte doen, waarbij je ook de vraag krijgt of je een fiscale partner hebt. Ik vermoed dat je officieel dus dik in overtreding bent als je meerdere keren dat onjuist hebt ingevuld. Eerst maar hopen dat het je geen extra geld gaat kosten. Benieuwd naar de uitkomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 09:58
schumi1986 schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:15:
Maar wat ik echt niet begrijp is dat dit na al die jaren nog niet is opgemerkt door de belastingdienst omdat wij wel keurig elk jaar de aangifte doen.
Dit is erg herkenbaar. Ik kreeg enige jaren terug van de belastingdienst de melding dat ik 3 jaar lang teveel huurtoeslag had ontvangen. Kennelijk had ik bij de afdeling toeslagen mijn gewijzigde inkomen moeten melden, want die afdeling van de belastingdienst communiceert kennelijk niet met de rest van de belastingdienst over wat mijn inkomen is. Kon ik toen ook niet snappen. 'Gelukkig' mocht ik die duizenden euro's wel met een betalingsregeling teruggeven.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 21:47

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

niek_nijmegen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 08:21:
[...]

Dit is erg herkenbaar. Ik kreeg enige jaren terug van de belastingdienst de melding dat ik 3 jaar lang teveel huurtoeslag had ontvangen. Kennelijk had ik bij de afdeling toeslagen mijn gewijzigde inkomen moeten melden, want die afdeling van de belastingdienst communiceert kennelijk niet met de rest van de belastingdienst over wat mijn inkomen is. Kon ik toen ook niet snappen. 'Gelukkig' mocht ik die duizenden euro's wel met een betalingsregeling teruggeven.
Misschien ligt het aan mij maar: het is toch niet heel raar dat je even nagaat of je nog recht op toeslagen hebt als je inkomen groeit?
Volgens mij starten de toeslagen ook niet automatisch, die moet je zelf aanvragen. Dan is het frappant dat mensen wel snappen hoe dat moet. Terwijl er een hele handige rekentool is.
Zorgtoeslag krijgt u niet automatisch. Die vraagt u zelf aan met Mijn toeslagen, uw persoonlijke omgeving op onze website.
Bron: belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
niek_nijmegen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 08:21:
[...]

Ik heb in het statusoverzicht op mijn.toeslagen.nl voor elk jaar het inkomen uit de definitieve belastingaanslag staan. Die zijn daar verwerkt door de belastingdienst zelf.

Geregistreerd inkomen voor 2018:
Dit geregistreerde inkomen is hetzelfde als het verzamelinkomen.
Doorgegeven op 29 mei 2019 door: ons

En dat voor elk jaar een paar weken na de definitieve aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
SayWhatAgain! schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:56:
Misschien ligt het aan mij maar: het is toch niet heel raar dat je even nagaat of je nog recht op toeslagen hebt als je inkomen groeit?
Volgens mij starten de toeslagen ook niet automatisch, die moet je zelf aanvragen. Dan is het frappant dat mensen wel snappen hoe dat moet.
Je hoort mij ook niet beweren dat het heel alert en handig was van me. Maar ik ging er oprecht vanuit dat de belastingdienst zou weten wat mijn inkomen is, en op basis daarvan mijn toeslagen zou berekenen. Dat staat voor mij los van het feit dat ik het zelf heb moeten aanvragen. Dat is immers het voordeel van alles bij de belastingdienst concentreren: eenmaal gestart, kan het daarna volledig geautomatiseerd.

Wat ik vooral een beetje jammer vond, was dat de belastingdienst er zelf ook pas na drie jaar achterkwam. Als ze na één jaar gewaarschuwd hadden, had ik de boel kunnen corrigeren en waren de schulden ook minder geweest...

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
niek_nijmegen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:54:
[...]

Je hoort mij ook niet beweren dat het heel alert en handig was van me. Maar ik ging er oprecht vanuit dat de belastingdienst zou weten wat mijn inkomen is, en op basis daarvan mijn toeslagen zou berekenen. Dat staat voor mij los van het feit dat ik het zelf heb moeten aanvragen. Dat is immers het voordeel van alles bij de belastingdienst concentreren: eenmaal gestart, kan het daarna volledig geautomatiseerd.

Wat ik vooral een beetje jammer vond, was dat de belastingdienst er zelf ook pas na drie jaar achterkwam. Als ze na één jaar gewaarschuwd hadden, had ik de boel kunnen corrigeren en waren de schulden ook minder geweest...
Dat vindt ik dus ook.

De vader van mijn vriendin heeft jaren geleden haar zorgtoeslag aangevraagd en mijn vriendin houdt zich daar helemaal niet mee bezig.

Dus dat loopt al voordat wij elkaar kennen, sinds dat wij samen een huis gekocht hebben en een samenlevingscontract hebben doen wij samen belasting aangifte en daar weet de belastingdienst alles van je ook dat je elkaars partners bent en samen een huis bezit.

Elk jaar krijgt mijn vriendin netjes een brief over de definitieve aanslag zorgtoeslag maar in die brief staat geen opsomming met welke inkomsten is gerekend.

Nu klinkt het allemaal heel makkelijk voor iemand die zich hier helemaal in verdiept, maar als ik de envelop van toeslagen zie waar ook belastingdienst op staat ga ik er gewoon vanuit dat het samen werkt, zeker gezien afdeling toeslagen de inkomsten wel weten en dat dus van de belastingdienst krijgt.

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat zowel mijn vriendin als ik zelf nooit zorgtoeslag heb aangevraagd en dus ook niet bekend waren met de regels. Dat mijn vriendin nu nog steeds het minimale loon verdiend was voor mij de reden dat ik altijd heb gedacht dat ze er recht op zou hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door schumi1986 op 05-11-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
schumi1986 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:07:
Uiteindelijk komt het er dus op neer dat zowel mijn vriendin als ik zelf nooit zorgtoeslag heb aangevraagd en dus ook niet bekend waren met de regels. Dat mijn vriendin nu nog steeds het minimale loon verdiend was voor mij de reden dat ik altijd heb gedacht dat ze er recht op zou hebben.
Helaas is er nu weinig meer aan te doen, lijkt me. Ze heeft geld ontvangen waar ze geen recht op had, dus dat wordt terugbetalen.

Ze deden bij mij toen gelukkig niet moeilijk met een betalingsregeling, en ik heb het allemaal met liefde terugbetaald. Maar dat was alles bij elkaar toch een paar honderd euro per maand, jarenlang. Dat hakte er flink in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:46
Oke ik vind het sowieso een erg nare situatie voor je TS, en wil je dan ook zeker niet aanvallen. Maar sommige opmerkingen in dit topic vind ik toch wel op zn zachtst gezegd 'zwak' als argumentatie...
schumi1986 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:07:
[...]
De vader van mijn vriendin heeft jaren geleden haar zorgtoeslag aangevraagd en mijn vriendin houdt zich daar helemaal niet mee bezig.
(...)

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat zowel mijn vriendin als ik zelf nooit zorgtoeslag heb aangevraagd en dus ook niet bekend waren met de regels.
Jullie zijn nu dertigers? Wonen samen, huis gekocht etc. Dan is het niet heel raar dat je zelf je in dit soort dingen verdiept toch? Je krijgt bovendien elk jaar opnieuw een brief van de dienst Toeslagen waarin staat op welk inkomensjaar het berekend is en waar ook iedere keer benadrukt wordt dat je zelf verantwoordelijk bent voor het doorgeven van wijzigingen etc. Mocht dit dan vragen bij je oproepen dan is er best veel informatie op hun website te vinden. En sure, de belastingdienst is vaak ontzettend traag en dat is irritant, maar er is ook nog eigen verantwoordelijkheid.
Pagina: 1