Aanpak reparatie lekkende radiator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:19

Wish

ingwell

Topicstarter
Mijn badkamer is wat vochtiger dan normaal helaas, het blijkt dat de radiator die zich daar bevindt water lekt. Ik heb hem (om de schade te beperken) al dicht gedraaid, maar ik zoek wat advies over wat en hoe ik wat moet doen. Het lijkt niet spannend, maar ik ben geen ster klusjesman. Dat gaat een stuk beter als ik dingen snap, dus graag uitleg :)

Dit is de onverlaat:
Verwarming douche

De badkamer bevindt zich op bovenste verdieping, net zoals de verwarmingsketel. Deze verdieping wordt geheel verwarmd door radiatoren. De lager gelegen verdieping heeft vloerverwarming.

Hier zit het lek. Ik kan alleen niet achterhalen of de aansluiting is gaan lekken of het schroefje wat zich in de wartel bevindt.
Lekkende wartel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YkbTtecSzJciWSgJgahAfEFU/thumb.jpg

Is het nu verstandig om de hele wartel te vervangen? Zo ja, krijg ik dan de gehele verwarming leeggelopen, of alleen deze verwarming? Ik kan hem namelijk niet afsluiten.

Zoals gezegd bevindt de verwarmingsketel zich op dezelfde hoogte als de lekkende verwarming. De toevoer gaat vanuit de ketel eerst onder de vloer, daarna omhoog richting de naastgelegen slaapkamer en de leidingen gaan dan via het plafond, terug naar de de badkamer.

Ik snap dat het voor de ervaren klussers heel banaal is, maar ik zoek eigenlijk een plan van aanpak. Ik ben uiteindelijk niet bang om mijn handen vies te maken en kan echt wel een waterpomptang gebruiken... maar ja, eerste keer he :)

Oh... en niet geheel onbelangrijk... hoe heet de wartel/nippel? Ik zoek me suf bij bijvoorbeeld Warmteservice, maar kan het niet 1, 2, 3 vinden.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:31
Heb je uitgesloten dat het condenswater is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:33

JdM

Humbled

ASW1 schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:36:
Dit, en moet je je CV bijvullen dan?

Dichtdraaien van de radiator heeft overigens geen effect op een lekkage op die plek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
ASW1 schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:36:
Goede vraag! Eigenlijk wel, de hoeveelheid water is behoorlijk - en was in voorgaande jaren ook niet aanwezig.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:59

Tens

let me drink about it

lijkt radiatorstop met ontluchter, maar ontluchten aan de onderkant lijkt me wat lastig ;)
Dus gewone radiatorstop

edit: maar is het kraantje mss niet 100% afgesloten?

[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 04-11-2019 09:41 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Tens schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:40:
lijkt radiatorstop met ontluchter, maar ontluchten aan de onderkant lijkt me wat lastig ;)
Dus gewone radiatorstop
Gefeliciteerd! Er zit een schroefje in - dus niet echt een ontluchter (en ja, dan een enorm onhandige plek om te ontluchten).

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Niet echt een ontluchter? Dat is het wel, maar een onverlaat heeft de ontluchter op de verkeerde plek geinstalleerd :p Normaliter krijg je ook gewoon een 'stop' meegeleverd. Die lijkt hetzelfde maar heeft dan geen schroefje in het midden.

Deze dingen kan je trouwens gewoon kopen bij de bouwmarkt. Waarschijnlijk lekt het rubbertje gewoon.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Je kunt niet ontluchten op die plek omdat lucht altijd bovenin zit.
Als je het altijd na het douchen ziet is het grote kans dat het condens is.
Maak het eens helemaal droog en blijf ernaast zitten wanneer de badkamer verder ook helemaal droog is; komen de druppels dan terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je kan die hele chromen plug er uit schroeven en als je die dan met wat Loctite 55 weer terug plaatst is het probleem wel opgelost denk ik.

Of zoals @Glashelder zegt, een nieuwe plug zonder ontluchter halen bij de bouwmarkt en die gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 04-11-2019 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ernemmer schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:45:
Volgens mij kan je die hele chromen plug er uit schroeven en als je die dan met wat Loctite 55 weer terug plaatst is het probleem wel opgelost denk ik.
Waarom zou je dit met loctite willen oplossen?

Er zit voor dit doel gewoon een rubbertje in.

Afbeeldingslocatie: https://www.enormvandriel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/7/2774_0.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 04-11-2019 09:47 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ernemmer schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:45:
Je kan die hele chromen plug er uit schroeven en als je die dan met wat Loctite 55 weer terug plaatst is het probleem wel opgelost denk ik.
Dat kan een leuk waterballet worden.
Nou ja, het is de badkamer maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
ASW1 schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:45:
Je kunt niet ontluchten op die plek omdat lucht altijd bovenin zit.
Als je het altijd na het douchen ziet is het grote kans dat het condens is.
Maak het eens helemaal droog en blijf ernaast zitten wanneer de badkamer verder ook helemaal droog is; komen de druppels dan terug?
Om een voorbeeld te geven: gister ochtend gedouched - dan is het in de middag toch echt wel weer droog. Deze ochtend (voor het douchen) - een aanzienlijk plasje. Dat lijkt mij geen condens. En de wartel/nippel is ook gewoon vochtig.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:46:
[...]

Waarom zou je dit met loctite willen oplossen?

Er zit voor dit doel gewoon een rubbertje in.

[Afbeelding]
Als er een rubbertje zit is het vervangen daarvan een stuk makkelijker inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
ASW1 schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:47:
[...]

Dat kan een leuk waterballet worden.
Nou ja, het is de badkamer maar.
Ja... maar: de verwarming loopt deels leeg neem ik aan en mag dan vervolgens de ketel flink bijvullen?

No drama

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Misschien is iets aandraaien al wel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

- cv aftappen deels
- stopje / aftap / ontluchter ding eruit draaien
- nieuwe erin...
- cv bijvullen tot 2 bar.. alle radiators ontluchten... en weer bijvullen tot 2 bar
- opstoken en dan nog keer ontluchten..

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Wish schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:52:
[...]

Ja... maar: de verwarming loopt deels leeg neem ik aan en mag dan vervolgens de ketel flink bijvullen?
Je moet eerst kijken of je de radiator helemaal kunt afsluiten van de rest van het systeem. Als dat niet kan dan moet je eeerst gecontroleerd het hele systeem leeg laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:59

Tens

let me drink about it

[...]

CV uit, radiatoren zo veel mogelijk dichtdraaien dan valt het verlies erg mee, beetje bijvullen wel nodig natuurlijk.
Maar probeer eerst:
Ernemmer schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:53:
de hele stop. en/of het kraantje.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Daar zit hem nou de crux. Er is geen mogelijkheid om de radiator deels af te sluiten van de rest van het systeem, nergens zit een kraan in de leidingen of wat dan ook.
En de gehele CV aftappen betekent ook de vloerverwarming leeg denk ik - daar zit ik niet zo op te wachten eigenlijk :(

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Bijvullen is sneller gedaan dan je denkt ..
Wish schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:58:
Daar zit hem nou de crux. Er is geen mogelijkheid om de radiator deels af te sluiten van de rest van het systeem, nergens zit een kraan in de leidingen of wat dan ook.
En de gehele CV aftappen betekent ook de vloerverwarming leeg denk ik - daar zit ik niet zo op te wachten eigenlijk :(
Doe jezelf een lol en laat het leeglopen, en zet of laat door cv monteur gelijk afsluitkranen tussenzetten .. Beste is met een monteur even af te spreken .. die gelijk de lekkage verhelpt :)

Dan repeat ontluchting 20x oid .. het is wel even rot maar in de toekomst kan je het dan voorkomen

[ Voor 56% gewijzigd door vso op 04-11-2019 10:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Tens schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:58:
[...]

CV uit, radiatoren zo veel mogelijk dichtdraaien dan valt het verlies erg mee, beetje bijvullen wel nodig natuurlijk.
Maar probeer eerst:

[...]

de hele stop. en/of het kraantje.
Ja, ga ik meteen doen zodra ik thuis ben.

Geeft dat geen soelaas: alle verwarmingen dichtknijpen, toevoer van de vloerverwarming dichtdraaien om verlies zoveel mogelijk te beperken. En dan gaan waterballetten :)

[ Voor 20% gewijzigd door Wish op 04-11-2019 10:00 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

je kan ook daar ter plaatste aftappen... dus dat ding wat al lekt... en als deze stopt met stromen.. ben je klaar.. wat zal eruit komen.. 50 / 100 liter misschien...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:07

Tazzios

..

Het scheelt dat de verwarming op de bovenste verdieping zit, de verdiepingen er onder hoef je tenslotte niet leeg te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
cactusman schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:00:
[...]

je kan ook daar ter plaatste aftappen... dus dat ding wat al lekt... en als deze stopt met stromen.. ben je klaar.. wat zal eruit komen.. 50 / 100 liter misschien...
Trechter met tuinslang er onder en het loopt zo je doucheputje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:58
Je vloerverwarming gaat niet leeg als je t.h.v. deze radiator aftapt, omdat je vloerverwarming op de begane grond zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Simpel lapmiddel dat je eerst kan proberen: rolletje smal gastape kopen, dopje een halve slag losdraaien (even een handdoek eronder leggen), tape om het schroefdraad, weer vastdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Radiant schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:09:
Simpel lapmiddel dat je eerst kan proberen: rolletje smal gastape kopen, dopje een halve slag losdraaien (even een handdoek eronder leggen), tape om het schroefdraad, weer vastdraaien.
Dat valt ook nog wel te doen. Vanmiddag maar even langs de lokale bouwmarkt crossen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Cv ketel uitzetten.
De ontluchter kan je ook als aftapper gebruiken.
Emmer eronder en aftappen.
Als leeg ontluchter er uit draaien en aftapper er in draaien. https://www.warmteservice...dWNnytURaizMaAiSiEALw_wcB
Cv vullen en ontluchten.

[ Voor 40% gewijzigd door edsandje op 04-11-2019 10:33 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Ernemmer schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:53:
En u gaat door voor de hoofdprijs. Thuisgekomen een extra draai gegeven met de waterpomptang... et voila - droog vooralsnog (terwijl er anders redelijk snel water drupt). Wartel/nippel voelt ook droog aan. Lijkt dus goed te gaan :)

Ook deze ochtend droog. It worked :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wish op 05-11-2019 08:45 ]

No drama

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
En... lekkere kick van dit onderwerp. De afgelopen dagen begon het lekken wederom, maar nu wat "intenser".

Vandaag dan eindelijk maar mijn zenuwen voor dit simpele klusje aangekeken en gezegd: we'll do this.

Een radiator aftapper besteld en opgehaald bij de Praxis (wat een gedoe zeg voor €2.95). Ketel uitgezet, het water uit de radiator via de lekkende ontluchter langzaam de douche in laten lopen. Aftapper erop gezet. CV bijgevuld.... En het is droog :) .

Klusje duurde denk ik 15 minuten, waarvan het merendeel van de tijd het wachten op het leeglopen was. Goed. Weet ik dat ook weer :D

No drama

Pagina: 1