Vage storing op de kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 14:52

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden last van "tikken" in het geluid als ik luister naar de radio via de kabel (Ziggo). Deze tikken komen onregelmatig, maar wel meerdere malen per uur (10-20x). In eerste instantie was het alleen bij Sublime FM, dus ik dacht dat er iets mis was met de feed, dus heb ik toen overgeschakeld naar Arrow Classic Rock. Dat ging op een gegeven moment ook tikken, en inmiddels op Sky hetzelfde.

Dit weekend ben ik op onderzoek uitgegaan, de conclusies zijn als volgt:

- Ik maak gebruik van een Tratec antenneversterker, als ik de voeding eruit haal wordt de storing minder heftig, maar is niet weg (de versterker versterkt ook de storing dus)
- Edit: antenneversterker even vervangen voor 2-wegsplitter, zelfde resultaat (tikjes, maar minder hard)
- Een andere radio (klokradio) die ook op de kabel zit, andere kant van het huis, tikt ook op de aangegeven zenders
- Het zijn (nog) niet alle zenders, Radio 1 gaat bijvoorbeeld prima
- De receiver in de huiskamer reageert wel heftiger, een vriend van mij omschreef het als dat ie in de bescherming schoot (geluid gaat weg en komt langzaam weer terug)
- Radio 1 zit op de kabel erg laag in het frequentiegebied (88.1), Sublime zit op 93.6, Sky op 99.8 en Arrow op 104.10.
- Er is geen storing waarneembaar op (digitale) televisie of internet

Iemand nog een suggestie wat ik zou kunnen proberen voordat ik Ziggo ga bellen?

[ Voor 4% gewijzigd door SeatRider op 04-11-2019 12:07 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:38
Je kan even een draad antenne maken gewoon uit de ether een radio station beluisteren of de klik dan ook te horen is.
Is de klik er dan nog dan is het een externe storing.

De receiver rechtstreeks op de aop aansluiten zonder splitter of wat dan ook.
Als de klik dan weg is zou het een van de andere apparaten die aan de coax hangen kunnen wezen.

Navragen bij de buren of die daar ook last van hebben.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Goeie. Met draadantenne gaat het goed (2 andere radio's geprobeerd). Receiver op AOP zetten dat wordt moeilijk, maar met een losse klokradio (daarmee kreeg ik de klik ook gereproduceerd) testen lukt wel :).

Navragen bij buren in het complex kan ik ook nog ff doen (maar ik heb een beetje het gevoel dat er echt niemand meer radio via de kabel beluistert ;) )/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Klinkt als een vervelende storing.. Wellicht goed om er in ieder geval rekening mee te houden dat de analoge radio uitgefaseerd wordt.. zie bijvoorbeeld: https://www.emerce.nl/nie...oorgifte-analoge-fm-radio

Wellicht dat het voor nu nog op te lossen valt, maar het blijft een tijdelijke oplossing..

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Net even een (andere) receiver near-rechtstreeks op de wandaansluiting geplaatst, met 5 meter (andere) coax en verder niks ertussen. Na 6 minuten SublimeFM: TIK! Zelfde probleem dus. Volgens mij heb ik nu echt uitgesloten dat het aan mijn interne bekabeling of de apparatuur ligt.

Buurman nog even gemaild, maar nog geen antwoord.
Jansen90 schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:34:
Klinkt als een vervelende storing.. Wellicht goed om er in ieder geval rekening mee te houden dat de analoge radio uitgefaseerd wordt.. zie bijvoorbeeld: https://www.emerce.nl/nie...oorgifte-analoge-fm-radio

Wellicht dat het voor nu nog op te lossen valt, maar het blijft een tijdelijke oplossing..
Damn, ik had wel dergelijke berichten gezien, maar meestal werden die later weer herroepen omdat het toch echt alleen gaat om analoge TV...

Dat gezegd hebbende, ik heb een extra Ziggo-doosje liggen voor digitale TV, die kan ik wel dedicated inzetten als Sublime FM-bridge :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansen90
SeatRider schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:07:

Damn, ik had wel dergelijke berichten gezien, maar meestal werden die later weer herroepen omdat het toch echt alleen gaat om analoge TV...
Ja dat herroepen doen ze nog steeds wel, echt officieel op de website van ziggo vind ik het ook nog niet terug. Tegelijkertijd is het gewoon wachten. Het hele netwerk wordt geupgrade naar DOCSIS 3.1, advertenties voor GigaNet vliegen om de oren. Als ze echt volledig over willen, zullen ze het stukje bandbreedte waar nu de analoge FM zenders staan toch nodig gaan hebben voor de internet upload.

Wat betreft de tikken, er is niks geks te zien op TV zenders dat "toevallig" precies gelijk valt met de tikken?

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Jansen90 schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:13:
[...]

Ja dat herroepen doen ze nog steeds wel, echt officieel op de website van ziggo vind ik het ook nog niet terug. Tegelijkertijd is het gewoon wachten. Het hele netwerk wordt geupgrade naar DOCSIS 3.1, advertenties voor GigaNet vliegen om de oren. Als ze echt volledig over willen, zullen ze het stukje bandbreedte waar nu de analoge FM zenders staan toch nodig gaan hebben voor de internet upload.

Wat betreft de tikken, er is niks geks te zien op TV zenders dat "toevallig" precies gelijk valt met de tikken?
Nee, echt niet. En internet gaat ook als een speer.

(Heb nu de Horizon via kanaal 812 maar even als digitale tuner ingezet for the time being, maar is wel suboptimaal, zowel qua verbruik als qua gemak, maar goed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Je zou een keer een galvanische scheider kunnen proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-10 15:59
lopen de tikken niet toevallig gelijk met het aanschakelen van een koelkast, vriezer of iets dergelijks (dan is je bron wellicht je voiding ipv de kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Marber schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:29:
lopen de tikken niet toevallig gelijk met het aanschakelen van een koelkast, vriezer of iets dergelijks (dan is je bron wellicht je voiding ipv de kabel)
Kan, maar 10+ keer per uur? En (met een omweg) heb ik al 3 verschillende groepen geprobeerd. En dan nog, het is heel erg frequentieafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SeatRider schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:44:
[...]

Kan, maar 10+ keer per uur?
Appartementen complex / flat met lift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
bouwfraude schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:58:
[...]

Appartementen complex / flat met lift?
Eh, ja. Ik kan nog wel eens even proberen of het starten van de lift inderdaad de oorzaak is van de tik. Het kan inderdaad dat de coaxkabel langs de liftschacht loopt en daardoor een static oppikt oid.

Wel opmerkelijk dat het pas recent is begonnen, maar misschien viel het samen met onderhoud aan de lift oid.

[ Voor 11% gewijzigd door SeatRider op 06-11-2019 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
Zoals @Fairy aangeeft kan het interessant zijn eens een galvanische scheiding te gebruiken. Maar afhankelijk van je installatie zou je die al kunnen hebben. Mocht het een vreemde spanning zijn die ergens opgepikt wordt dan zou dat kunnen helpen.

Heb je inmiddels al feedback van de buren? Of een optie om ergens in de buurt je wekkerradio bij iemand in te pluggen? ;)

Volgens mij heb je al goed uitgesloten dat het bij jou intern zit, wellicht toch maar eens Ziggo bellen..

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Afgelopen weekend even getest met mevrouw SeatRider in de lift, (het bedienen van) de lift is geen factor in de aanwezigheid van storing op het radiosignaal.

Ook heb ik wat moeite gestoken in het gebruiken van de Horizondoos bij het luisteren naar radiozenders, als in, uren in de weer geweest met de Harmony om het zo te maken dat de surroundprofielen matchen enz. Fantastisch. Vanaf nu niet meer afhankelijk van analoog radiosignaal.

Totdat de eerste tik zich ook via kanaal 812 manifesteerde. Het lijkt dus te zitten op de feed die Ziggo gebruikt :+. Of zou de Horizon op de achtergrond gewoon het analoge signaal op 812 oppakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Inmiddels heb ik een Ziggo monteur over de vloer gehad, die kon het probleem niet oplossen/duiden.

Gelukkig trad het wel enkele malen op, zowel op analoog als digitaal signaal. Het gaat te snel voor de monteur om met zijn dB-meter op te pakken. Zijn idee is nu dat het niet in de kabel zit, maar in de stroomvoorziening, en moet ik een elektricien laten komen (ja, zo gaat het wel in de papieren lopen natuurlijk). De laatste suggestie voordat ie wegging was het eens te proberen op een andere fase (dus, een uurtje stroom pakken van de buren, en kijken of dat het probleem oplost.

Volgens mij kan dit het echter niet zijn, omdat het alleen bij kabelsignaal optreedt (dus niet bij andere audiobronnen op de receiver - zoals Sublime FM via de ether). Maar de monteur kon niks vinden wat mis was aan de installatie, dus zijn werk zat erop.

Overigens heb ik inmiddels wel het idee dat het digitale TV signaal (en internet) ook met regelmaat een dipje krijgen (bij uitzending gemist ook een paar keer per uur dat ie even een fractie wegvalt met storing in beeld en geluid).

Hebben jullie nog briljante ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauvL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 15:32
Ik stuit nu pas op dit topic, maar ik heb hetzelfde. Dus Ziggo, FM en alleen bij Sublime.
Geen lift, geen andere apparaten die de storing kunnen veroorzaken op dezelfde groep.
Het is niet echt irritant, maar wel aanwezig.
Pagina: 1