Ik heb sinds een paar maanden last van "tikken" in het geluid als ik luister naar de radio via de kabel (Ziggo). Deze tikken komen onregelmatig, maar wel meerdere malen per uur (10-20x). In eerste instantie was het alleen bij Sublime FM, dus ik dacht dat er iets mis was met de feed, dus heb ik toen overgeschakeld naar Arrow Classic Rock. Dat ging op een gegeven moment ook tikken, en inmiddels op Sky hetzelfde.
Dit weekend ben ik op onderzoek uitgegaan, de conclusies zijn als volgt:
- Ik maak gebruik van een Tratec antenneversterker, als ik de voeding eruit haal wordt de storing minder heftig, maar is niet weg (de versterker versterkt ook de storing dus)
- Edit: antenneversterker even vervangen voor 2-wegsplitter, zelfde resultaat (tikjes, maar minder hard)
- Een andere radio (klokradio) die ook op de kabel zit, andere kant van het huis, tikt ook op de aangegeven zenders
- Het zijn (nog) niet alle zenders, Radio 1 gaat bijvoorbeeld prima
- De receiver in de huiskamer reageert wel heftiger, een vriend van mij omschreef het als dat ie in de bescherming schoot (geluid gaat weg en komt langzaam weer terug)
- Radio 1 zit op de kabel erg laag in het frequentiegebied (88.1), Sublime zit op 93.6, Sky op 99.8 en Arrow op 104.10.
- Er is geen storing waarneembaar op (digitale) televisie of internet
Iemand nog een suggestie wat ik zou kunnen proberen voordat ik Ziggo ga bellen?
Dit weekend ben ik op onderzoek uitgegaan, de conclusies zijn als volgt:
- Ik maak gebruik van een Tratec antenneversterker, als ik de voeding eruit haal wordt de storing minder heftig, maar is niet weg (de versterker versterkt ook de storing dus)
- Edit: antenneversterker even vervangen voor 2-wegsplitter, zelfde resultaat (tikjes, maar minder hard)
- Een andere radio (klokradio) die ook op de kabel zit, andere kant van het huis, tikt ook op de aangegeven zenders
- Het zijn (nog) niet alle zenders, Radio 1 gaat bijvoorbeeld prima
- De receiver in de huiskamer reageert wel heftiger, een vriend van mij omschreef het als dat ie in de bescherming schoot (geluid gaat weg en komt langzaam weer terug)
- Radio 1 zit op de kabel erg laag in het frequentiegebied (88.1), Sublime zit op 93.6, Sky op 99.8 en Arrow op 104.10.
- Er is geen storing waarneembaar op (digitale) televisie of internet
Iemand nog een suggestie wat ik zou kunnen proberen voordat ik Ziggo ga bellen?
[ Voor 4% gewijzigd door SeatRider op 04-11-2019 12:07 ]
Nederlands is makkelijker als je denkt