Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-09 16:09
Hallo iedereen,

Ik ben aan het rondkijken naar een cpu cooler omdat ik nog steeds mijn stock cpu cooler gebruik van mijn oude Intel i7 3770.

momenteel heb ik de volgende specs:
pricewatch: ASRock H310CM-HDV
pricewatch: BitFenix NOVA Zwart Window
pricewatch: Intel Core i5-9600K Boxed

Nou ben ik niet erg bekend met fans en alles. er zit 1 fan van 120mm in mijn case, en ik ben van plan deze naar de frontpanel te verplaatsen en de volgende koeling te kopen en die fan van de achterpanel dus te vervangen.
Ik weet niet of dit een goede optie is en ben benieuwd naar jullie opinie. (goede koeling, misschien toch geen waterkoeling kiezen)
Ik heb op mijn MB 1 plek voor CPU cooler fan en 1 plek voor een chassis fan/water cool fan

het gaat om deze cooler:
pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML120L RGB

Alvast bedankt!! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:55
Slecht moederbord voor een 9600K waar ik zeker geen waterkoeling op zou gebruiken. Omwille van koeling van de stroomvoorziening van het moederbord zou ik opteren voor een degelijke topflow koeler als deze modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
bedankt voor je input. Ik ben wel benieuwd waarom je dit vindt. waarom is de combinatie cpu en mb slecht volgens jou? en waarom in dit geval geen waterkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De erg beperkte, ongekoelde stroomvoorziening op het moederbord is voldoende voor een Celeron, Pentium, i3 en non K i5, niet voor een K cpu met navenant hoger verbruik. De stroomvoorziening zal door gebruik van een waterkoeler te warm worden omdat er geen airflow op de vrm's is waardoor er thermalthrotteling optreedt en de cpu wordt teruggeklokt. Waarom heb je geen z370/390 moederbordje of non K cpu genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
Oke ik begrijp dat het moederbord dus een zeer slechte stroomvoorziening heeft. Bij aanschaf heb ik hier eigenlijk nooit op gelet. enkel op de socket en de hoeveelheid aansluitingen. deze was vrij goedkoop en daarom viel mijn keuze hierop. is het in deze aan te raden deze maar te verkopen en toch maar een ander moederbord te kopen? aangezien overclocken een warmte probleem kan gaan geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 08:56
maxvermeij95 schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:42:
Oke ik begrijp dat het moederbord dus een zeer slechte stroomvoorziening heeft. Bij aanschaf heb ik hier eigenlijk nooit op gelet. enkel op de socket en de hoeveelheid aansluitingen. deze was vrij goedkoop en daarom viel mijn keuze hierop. is het in deze aan te raden deze maar te verkopen en toch maar een ander moederbord te kopen? aangezien overclocken een warmte probleem kan gaan geven
Als je wil gaan overclocken moet je sowieso naar een z370 of z390 toe aangezien de h310 chipset überhaupt niet overclockbaar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Of je een ander moederbord aan wil gaan schaffen is aan jou. Snap alleen niet waarom je een K cpu koopt met een kneuterig moederbord waarmee je toch niet kan overklokken, die zelfs de prestaties van de cpu beperkt.
Aha, had nu maar het advies in Wat zou ik aanschaffen om te upgraden opgevolgd.
Vergeet niet je voeding te vervangen want de VS550 is ook een waardeloos prul icm nieuwe hardware.

[ Voor 42% gewijzigd door Uszka op 03-11-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
De computer maar even niet aanraken en er toch maar wat in gaan aanpassen begrijp ik. Het lijkt me goed om het moederbord dan toch maar te switchen met een z370 mb. (de reden dat ik dit dus niet heb gedaan is omdat ik als niet goed ingelezen tweaker probeerde zo veel mogelijk geld te besparen)

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een ander/juist mb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je kunt het systeem gewoon gebruiken, zal er echt niet kapot van gaan want als iets te warm wordt wordt de boel teruggeklokt of het hele systeem valt uit.
Als moederbord pricewatch: Gigabyte Z390 Gaming X bijvoorbeeld en als voeding pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2

[ Voor 20% gewijzigd door Uszka op 03-11-2019 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@maxvermeij95 je had beter een i3-8100 kunnen kopen. je haalt nu niks uit de 9600k waar je zoveel geld aan hebt uitgegeven. ook de koeler heb je niet nodig. kies maar eerst uit advies wat uit je vorige topic komt, daar had je het topic toch voor geplaatst ?
(je bespaart op de verkeerde manier)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
Uszka schreef op zondag 3 november 2019 @ 23:06:
Je kunt het systeem gewoon gebruiken, zal er echt niet kapot van gaan want als iets te warm wordt wordt de boel teruggeklokt of het hele systeem valt uit.
Als moederbord pricewatch: Gigabyte Z390 Gaming X bijvoorbeeld en als voeding pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2
Oke bedankt voor je hulp. ik heb de webwinkel ook even gevraagd of ik naar aanleiding van dit advies mijn mb nog mag ruilen omdat ik nog binnen de 30 dagen termijn zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
Hackus schreef op zondag 3 november 2019 @ 23:16:
@maxvermeij95 je had beter een i3-8100 kunnen kopen. je haalt nu niks uit de 9600k waar je zoveel geld aan hebt uitgegeven. ook de koeler heb je niet nodig. kies maar eerst uit advies wat uit je vorige topic komt, daar had je het topic toch voor geplaatst ?
(je bespaart op de verkeerde manier)
Daarom volg ik nu het advies op om dus een ander moederbord aan te schaffen en wel het beste uit mijn processor kan halen. maar toch bedankt voor je input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: MSI Z390-A PRO

deze is ook prima geschikt, hoeft geen €140,- te kosten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
pricewatch: MSI MPG Z390 Gaming Plus

Is dit ook een goede keuze? ik zag dat hier namelijk cashback op zat van €30. is weer mooi meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:50
maxvermeij95 schreef op zondag 3 november 2019 @ 23:35:
pricewatch: MSI MPG Z390 Gaming Plus

Is dit ook een goede keuze? ik zag dat hier namelijk cashback op zat van €30. is weer mooi meegenomen
Je krijgt best wel nogal op je kop hierzo in dit topic, en wel enigszins terecht.

Kijk, je kan niet alles weten, van alle ins en outs van alle processoren en alle moederborden.
Kan ik prima inkomen. En als je dan adviezen niet opvolgt maar je eigen gang gaat, krijg je commentaar
Kan ik ook inkomen; velen hier doen echt hun best om met je mee te denken (tevergeefs)

Ga ik ook nog een duitje in het zakje doen:
Je vraagt of zus of zo moederbord ook goed is, want daar zit cashback op. Okay, je geeft de link erbij, top!
Als ik naar de site ga zie ik staan:

Koop voor 10 November 2019 een MSI moederbord in combinatie met een Intel processor en krijg tot wel 70 Euro terug van MSI!

Volgens mij kan je die cashback wel op je buik schrijven, want ik had begrepen dat je al een processor had, toch? Je koopt dus geen moederbord in combinatie met een Intel processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
@zetje01 Ik snap jouw verhaal ook zeker. Ik ontken ook niet dat ik niet super heb gehandeld met betrekking op mijn eerste topic.

Ondanks dat helpen mensen mij alsnog dus daarvoor ook bedankt.

Wat betreft die cashback gaat het erom dat de twee producten zijn aangekocht in de actieperiode. Dat is in mijn geval wel gebeurd.

Dit staat namelijk op de website van MSI:
“ Purchase both a qualifying MSI Motherboard and Intel CPU between 7th October and 30th November 2019.”

Toch een zeer geplaatste opmerking en ik begrijp dat het niet helemaal goed was wat betreft mijn vorige post en dan nu maar weer om hulp vragen.

Ik wil het in ieder geval goed doen en zal nog even updaten over hoe het afloopt met het mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
maxvermeij95 schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:11:
@zetje01 Ik snap jouw verhaal ook zeker. Ik ontken ook niet dat ik niet super heb gehandeld met betrekking op mijn eerste topic.

Ondanks dat helpen mensen mij alsnog dus daarvoor ook bedankt.

Wat betreft die cashback gaat het erom dat de twee producten zijn aangekocht in de actieperiode. Dat is in mijn geval wel gebeurd.

Dit staat namelijk op de website van MSI:
“ Purchase both a qualifying MSI Motherboard and Intel CPU between 7th October and 30th November 2019.”

Toch een zeer geplaatste opmerking en ik begrijp dat het niet helemaal goed was wat betreft mijn vorige post en dan nu maar weer om hulp vragen.

Ik wil het in ieder geval goed doen en zal nog even updaten over hoe het afloopt met het mb
Het is een kwestie van interpretatie, denk ik.
Maar wie weet, heb je gelijk.
Succes!

Oh, op het bordje wat @Hackus voorstelt zit dan toch ook cashback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
Toen ik zojuist het topic aan het nalezen was kwam ik ook tot die conclusie. De A PRO zit ook in het lijstje van MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
Megekko heeft mijn retouraanvraag geaccepteerd. Moederbord gaat morgen terug en ook gelijk een nieuw bord besteld. De MSI z390 gaming plus. Ik vind deze iets mooier en heeft een led verlichting wat mooi staat in mijn windowed case

Ondanks alles bedankt voor jullie hulp.

Als ik zo onbeschoft mag zijn zou ik dan nog terug willen komen op mijn eerste vraag. Nu met het nieuwe mb, is die water koeling dan nog steeds een slecht idee of zou dit een mogelijkheid kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door maxvermeij95 op 04-11-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
maxvermeij95 schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:54:
Ondanks alles bedankt voor jullie hulp.

Als ik zo onbeschoft mag zijn zou ik dan nog terug willen komen op mijn eerste vraag. Nu met het nieuwe mb, is die water koeling dan nog steeds een slecht idee of zou dit een mogelijkheid kunnen zijn.
Ik ga nu praten over iets waar ik geen verstand van heb, maar:

99,9% van de PC's draaien níet op waterkoeling.
Waterkoeling is voor echte kenners en hobbyisten en knutselaars.
Ik zou het dus zeker niet doen; ik zou er niet eens aan dènken, als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Waterkoeling kan maar neem wel betere kwaliteit dan die budgetdingen van Cooler Master waarvan de pomp niet al te best is en niet langer dan de garantietermijn mee gaat. Je kunt beter voor een Corsair of NZXT gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
Het beste wat ik kan doen is dus even van deze koelingen kiezen en me niet wagen aan die waterkoeling. (https://tweakers.net/pric...7;1048029;883923;1323914/)
Goed dat ik dit weet. Bedankt voor jullie input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Laatst online: 22:33
Ik zie dat je enkel low profile koelers heb gezocht. Zonde want een dark rock 4 zou ook gewoon passen in die kast. Die koelt uitmuntend en is stil. Waarom kies je voor een low profile koeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:29

br00ky

Moderator Harde Waren
zetje01 schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:06:
[...]

Ik ga nu praten over iets waar ik geen verstand van heb, maar:
Dat blijkt wel want
Waterkoeling is voor echte kenners en hobbyisten en knutselaars.
is schromelijk overdreven ;). Een luchtkoeler is vaak zelfs wat lastiger te monteren. Een AIO water is erg compact en makkelijk te plaatsen.

De reden dat er zoveel luchtkoelers zijn is dat ze goedkoper zijn, over het algemeen niet onderdoen in prestaties maar nog belangrijker, alle stock koelers zijn luchtkoelers. Nogal wiedes dat er zoveel in omloop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Even iets wat ik nog niet gezien heb: plaats in godsnaam meer fans in je kast.
Dat je het gevoel hebt waterkoeling nodig te hebben snap ik wel met 1 fan in je kast, er is geen airflow te bekennen.

Het idee is om koele lucht van onder en voor aan te zuigen en de warme lucht er aan de achter/bovenkant weer uit te blazen. Daarbij is 2 fans wel echt het bare minimum, bij voorkeur 3 of 4 en als je dan nog last hebt van hitte kun je een kast met nog meer gaten overwegen maar alsjeblieft, doe wat aan de airflow voordat je onzinnig dure koelers gaat kopen die alsnog geen frisse lucht krijgen :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
doebbalapoent11 schreef op maandag 4 november 2019 @ 19:48:
Ik zie dat je enkel low profile koelers heb gezocht. Zonde want een dark rock 4 zou ook gewoon passen in die kast. Die koelt uitmuntend en is stil. Waarom kies je voor een low profile koeler?
Omdat ik dat lijstje geadviseerd hebt icm z'n kneuterig H310 bordje om zo de vrm's nog van enige airflow te voorzien. Met een Z390 wordt het natuurlijk een ander verhaal en kan er makkelijk een van deze geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
Bedankt voor het vele meedenken. Ik kan er dus beter gewoon een of twee fans bij kopen en die voorin zetten voor een goede airflow.

Helaas heb ik hier nooit op gelet, maar wel altijd goed gegaan. Gelukkig kan ik er nu nog wat aan doen.

@Uszka bedankt, ik ga hier even naar kijken.

Mijn oog is gevallen op deze:
pricewatch: Thermaltake Riing Silent 12 RGB Sync Edition

[ Voor 34% gewijzigd door maxvermeij95 op 04-11-2019 21:34 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
Wintervacht schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:22:
Even iets wat ik nog niet gezien heb: plaats in godsnaam meer fans in je kast.
Dat je het gevoel hebt waterkoeling nodig te hebben snap ik wel met 1 fan in je kast, er is geen airflow te bekennen.

Het idee is om koele lucht van onder en voor aan te zuigen en de warme lucht er aan de achter/bovenkant weer uit te blazen. Daarbij is 2 fans wel echt het bare minimum, bij voorkeur 3 of 4 en als je dan nog last hebt van hitte kun je een kast met nog meer gaten overwegen maar alsjeblieft, doe wat aan de airflow voordat je onzinnig dure koelers gaat kopen die alsnog geen frisse lucht krijgen :p
Als ik 2 van deze voor in de kast doe met een cooler die ik hier boven genoemd heb denk ik dat ik wel goed zit. Wat denk jij?

pricewatch: Noctua NF-S12A PWM, 120mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Zoveel geld zou ik niet uitgeven aan casefans. Gebruik zelf pricewatch: Arctic F12 PWM, 120mm en die draaien zo goed als onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvermeij95
Super, ik ga het bestellen. Nieuwe moederbord komt morgen binnen en de rest dan woensdag hoop ik. Heel erg bedankt voor het mee denken!!
Pagina: 1