Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01:08
Laat ik ermee beginnen: ik heb niet onmiddellijk plannen om te vertrekken. Ik heb het prima naar mijn zin in Nederland. Maar ik ben chronisch ziek en vraag me nu af in hoeverre dit een beperking zal op gaan leveren. Punt is namelijk dat ik me goed voorstellen dat er een moment in mijn leven komt dat ik denk... 'goh, laat ik eens wat anders proberen'.

Het zit als volgt. Ik heb al acht jaar de ziekte van Ménière. Eens in de vier maanden krijg ik injecties in mijn oren en regelmatig moeten de oren schoongemaakt worden. Ik heb in een ver verleden eens een depressie gehad, maar daar ben ik helemaal van genezen. Heb er ook geen medicijnen meer voor, ben al jaren geleden genezen verklaard door de psychiater. Volgens mij heeft iedereen weleens zo'n punt in zijn leven dat dingen niet lekker lopen.Dat ligt nu al zes jaar achter me.

Momenteel ben ik zelfstandige. Ik kan maar werken waar ik wil, want mijn bedrijf werkt volledig via het internet. Een laptop en Google Drive open en ik kan werken :). Nu heb ik weleens onderzoek gedaan naar landen waar ik een bovenmatige interesse in heb (Roemenië), maar daar blijkt dat dat zij mij niet zouden accepteren voor een lokale zorgverzekering, omdat ik Ménière heb.

Hoe zit dat eigenlijk met de expatverzekeringen? Kunnen die deze ziekte ook uitsluiten? Of me daardoor helemaal maar weigeren? Ik lees weleens dat sommige buitenlandse verzekeraars een prijsverhoging rekenen, of dat zij er met deze specifieke ziekte helemaal niet moeilijk over doen (bijvoorbeeld in de UK.)

Een andere optie is wat mij betreft het bedrijf in Nederland ingeschreven laten staan. Dan heb ik immers een Nederlands bedrijf, een Nederlands inkomen en kan ik dus mijn Nederlandse zorgverzekering aanhouden. Maar dan moet je aannemelijk maken dat je echt nog veel banden met Nederland hebt. Geen idee hoe je dat doet, als je bedrijf compleet op internet werkt.

Mijn vraag: is er nog een manier om langdurig in het buitenland te verblijven in de toekomst, zonder dat ik alle kosten zelf moet ophoesten? Snap best dat Nederland daar niet aan mee hoeft te betalen, maar het wordt wel erg lastig als je ook in het buitenland geen zorgverzekering kan krijgen.

Ik heb deze vraag ook eens op een ander forum gesteld en toen werd me meteen gevraagd of ik last heb van bekkeninstabiliteit. Aan dat soort reacties heb ik natuurlijk niks. Ik verwacht een serieus antwoord.

• Jackxl
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23:00
OOM is dacht ik de enige mogelijkheid als je niet ingeschreven staat. Je hoeft je pas uit te schrijven als je planned langer als 8 maanden weg te gaan (als ik mij niet vergis).

Ik zou zeggen plan 8 maanden en kijk even aan.
En anders houd oom in het achterhoofd.

• Ramellose
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 15:15
Je kunt ook eens kijken of de zorgkosten in verhouding staan met de besparing die het voor jou oplevert om niet meer in Nederland verzekerd te staan. Ik heb ook hoorproblemen, maar ben naar België verhuisd i.v.m. werk. Een hoorapparaat kost hier ongeveer 1700 euro. Dat lijkt een stuk meer, maar ik betaal 20 euro per kwartaal in plaats van 100 euro per maand. Netto ben ik dus 100 euro duurder uit dan ik in Nederland kwijt zou zijn in het jaar dat ik een hoorapparaat nodig heb.

Omdat je per 4 maanden injecties nodig hebt, zouden die kosten dus tot 400 euro (onverzekerd) op mogen lopen voordat het echt veel duurder wordt. Ik kan me voorstellen dat de tarieven in bijv. Roemenië lager liggen zodat je daar niet eens aan komt.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
https://www.joho.nl/verzeker/alleverzekeringen/

Toen ik daar gebruik van maakte (in 2012) was er geen zorgverzekering of inschrijving in NL benodigd en mocht je 4 jaar in het buitenland verblijven achter elkaar.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ramellose schreef op maandag 4 november 2019 @ 07:02:
Je kunt ook eens kijken of de zorgkosten in verhouding staan met de besparing die het voor jou oplevert om niet meer in Nederland verzekerd te staan. Ik heb ook hoorproblemen, maar ben naar België verhuisd i.v.m. werk. Een hoorapparaat kost hier ongeveer 1700 euro. Dat lijkt een stuk meer, maar ik betaal 20 euro per kwartaal in plaats van 100 euro per maand. Netto ben ik dus 100 euro duurder uit dan ik in Nederland kwijt zou zijn in het jaar dat ik een hoorapparaat nodig heb.

Omdat je per 4 maanden injecties nodig hebt, zouden die kosten dus tot 400 euro (onverzekerd) op mogen lopen voordat het echt veel duurder wordt. Ik kan me voorstellen dat de tarieven in bijv. Roemenië lager liggen zodat je daar niet eens aan komt.
Een zorgverzekering dekt meer risico's af dan alleen de kosten voor TS zijn specifieke kwaal. Daarnaast is dit natuurlijk scheef vergelijken, de belastingdruk, kosten van levensonderhoud en financiering van het zorg systeem is ook anders tussen landen. Die zorgverzekering kost meer dan 100 euro per maand echter zie je dat niet direct.

Verder kun je er vanuitgaan dat elke niet verplichte (expat) verzekering je kan weigeren. Het zal per land afhangen of dit in de basis dekking zit en of men je uit kan sluiten. Daar kun je nu niet zo veel mee behalve dat het dus veel tijd kost om specifieke zaken te controleren

GoldenSample wijzigde deze reactie 08-11-2019 12:57 (9%)

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Ramellose
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 15:15
GoldenSample schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:56:
[...]

Een zorgverzekering dekt meer risico's af dan alleen de kosten voor TS zijn specifieke kwaal. Daarnaast is dit natuurlijk scheef vergelijken, de belastingdruk, kosten van levensonderhoud en financiering van het zorg systeem is ook anders tussen landen. Die zorgverzekering kost meer dan 100 euro per maand echter zie je dat niet direct.
Absoluut, maar als ik zo het verhaal van de TS hoor, zullen de inkomsten van TS niet heel veel gaan veranderen bij verhuizing, terwijl de kosten waarschijnlijk wel omlaag gaan. Dan kun je besparingen in belastingdruk e.d. optellen bij het totale bedrag dat je aan zorg uit kan geven.

Ik had inderdaad niet de suggestie moeten wekken dat onverzekerd blijven een goed idee is; dat is het zeker niet. Maar bij een beperkte verzekering, die de chronische ziekte niet dekt, kan de eigen bijdrage uiteindelijk misschien wel meevallen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True