[MikroTik wAP ac] Lage wifi snelheid bij gebruik als AP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 19:08
Beste Tweakers. Ik heb een MikroTik wAP ac (RBwAPG-5HacT2HnD) aangeschaft om op mijn bovenverdieping een goed wifi-signaal te krijgen. Het wifisignaal van de router beneden is te zwak op zowel 2,4 als 5 ghz. De mikrotik heb ik middels cat6 LAN, met ertussenin een POE voor de Mikrotik, verbonden met mijn Asus RT-AC1200G+ router: van de enige ethernetpoort op de Mikrotik naar een LANpoort op de Asus. De Asus router is verbonden met de Ziggo connectbox welke in bridgemode staat. De Asus deelt netjes de IP-adressen uit en werkt lekker stabiel.

Na veel vijven en zessen is het me gelukt om de Mikrotik te configureren als accesspoint, dhcp staat dus uit.
Wifisignaal met beveiliging is aanwezig, IP's komen netjes van de Asus binnen de juiste range. Maar waar ik tegenaan loop is dat de wifisnelheid boven met geen mogelijkheid hoger komt dan circa 20 Mbps. Mijn abonnement bedraagt overigens 250Mbps/25Mbps. Elk apparaat wat direct verbonden is met de Asus router, zowel via wifi als LAN, haalt deze snelheden wel. De kabel welke de Mikrotik in gaat heb ik ook getest via laptop: 250Mbps.

Ik weet dat de Mikrotik enorm veel instellingen heeft, dus voor een leek zoals ik kan het best zijn dat er nog ergens een aanpassing gedaan moet worden. Nadat ik middels de Mikrotik app op mijn Android foon een reset gedaan heb met "No default configuration" en vervolgens de wizard doorlopen heb, draait het systeem redelijk maar zoals gezegd mag de snelheid best omhoog.
Als ik verbind via Winbox, zie ik in het "Quickset menu" dat hij nu ingesteld staat als WISP AP.

Wie kan mij helpen? Indien gewenst kan ik screenshots van de configuratie plaatsen

Relevante software en hardware die ik gebruik

https://tweakers.net/pric...ap-ac-(eu-model)-wit.html

https://tweakers.net/pric...asus-rt-ac1200g-plus.html

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

veel topics op het mikrotik forum doorgelezen
aantal howto's op youtube bekeken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
Post eens een export van de WiFi settings (config export, geen screenshots).

En ga eens na of je op 2.4 GHz of 5 GHz zit. 2.4 GHz zou je bij voorkeur sowieso niet moeten gebruiken, maar ik meen dat de defaults ook nog eens 20/40 MHz zijn ipv. 20 MHz. Recipe for disaster.

2.4 GHz 20 MHz (ch. 1/6/11) en 5 GHz 80 MHz zou prima WiFi op moeten leveren, mits je ervoor zorgt dat je in principe 5 GHz gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
Ik heb alleen WLAN2 geactiveerd staan, die draait op 5 ghz. In de wireless settings staat hij op Ap bridge mode, de band staat op 5ghz-a (daar heb ik keuze uit A, N en AC al dan niet gecombineerd) channel width is 20 mhz. Daar heb ik de keuze uit een hele lijst van 20 tot 20/40/80 eC tot XXXX.
Config export heb ik gemaakt, hoe kan ik die hier plaatsen?

https://drive.google.com/...V8n5DVCL/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...uVJ_FVwEJVbspakctSlywJIat

Edit: plaatje van config file gemaakt en link naar bestand ingevoegd

[ Voor 62% gewijzigd door Mibasa op 03-11-2019 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mibasa schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:34:
... de band staat op 5ghz-a (daar heb ik keuze uit A, N en AC al dan niet gecombineerd) ...
Begin eens om dat op AC te zetten; A wil zeggen maximaal 56 Mbits/s en aangezien er ook nog pakketjes terugmoeten is 20 Mbits/s dan een mooie score

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
Heb hem op AC only gezet, dat scheelt inderdaad al veel. Nu haal ik ca. 45 Mbps. Nog steeds een groot verschil met de Asus router welke de volle snelheid van mijn abonnement doorgeeft. Wat houdt de instellingkeuzelijst (eC tot XXXX) welke ik eerder noemde in? Kan die ook invloed hebben op de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Mibasa schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:39:
Wat houdt de instellingkeuzelijst (eC tot XXXX) welke ik eerder noemde in? Kan die ook invloed hebben op de snelheid?
Dat bepaalt welke kanalen hij pakt naast het "main" kanaal pakt, ofwel onder/tussen/boven:
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=86734

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
Heeft dat invloed op de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Mibasa schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:15:
Heeft dat invloed op de snelheid?
Een kanaal is 20MHz breed, als je dus maximale bandbreedte (en dus snelheid, uitgaande van goede omstandigheden) wilt hebben dan moet je hem op 1 Controller (C) kanaal met 3 Extended (e) kanalen erbij. Op de 5G band heb je de opties 20MHz, 40MHz en 80MHz (in ieder geval voor de wAP AC).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom heb je eigenlijk een microtik genomen? Voor een beginner is iets als een Ziggo AP als extra AP al voldoende, en als je meer wil kom je eigenlijk automatisch bij Unifi AP's uit. Zelfde met CAT6 kabels, CAT6 is niet echt een ding, en tenzij je van plan bent over langere afstanden 10Gbps te draaien doet CAT6 niks meer dan CAT5e. Heb je toevallig ergens een advies gekregen voor dit alles? Of is het meer op eigen onderzoek.

[ Voor 41% gewijzigd door johnkeates op 06-11-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
@johnkeates voornamelijk op eigen onderzoek. De Mikrotik komt op internet goed uit de bus met name wat betreft de signaalsterkte. Ik had al gelezen dat de setup niet eenvoudig is maar dat hij zo uitgebreid is, had ik ook weer niet verwacht. De kabel heb ik gekozen omdat ik er zeker van wil zijn dat daar niet de evt. bottleneck zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Mibasa schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:48:
@johnkeates voornamelijk op eigen onderzoek. De Mikrotik komt op internet goed uit de bus met name wat betreft de signaalsterkte. Ik had al gelezen dat de setup niet eenvoudig is maar dat hij zo uitgebreid is, had ik ook weer niet verwacht. De kabel heb ik gekozen omdat ik er zeker van wil zijn dat daar niet de evt. bottleneck zou zitten.
Tussen CAT6 en CAT5e zit nagenoeg geen verschil. Het echte verschil in netwerkkabels zit hem in koperdikte en kwaliteit. Een CCS of CCA kabel zal bijvoorbeeld vrij weinig doen na een paar meter, maar een goede koperen CAT5e kabel doet altijd hetzelfde.

Wat de signaalsterkte betreft: zo'n beetje alle APs die je kan krijgen hebben zo'n beetje de maximale sterkte die wettelijk toegestaan is, er zit niet echt een tussen die 'nog harder' kan. En als je die dan wel illegaal zou kunnen vinden zit je weer met het probleem dat je client apparatuur er niet harder van gaat zenden en dan werkt het nog niet beter ;-)

Als je problemen hebt met je WiFi dekking kan je beter kijken naar de oorzaak en daar op inspelen. Vaak is het een drukke 2.4Ghz band of flinke demping door muren/plafond. De echte oplossing in allebei de gevallen is een multi-AP opstelling.

Als je de mikrotik nog terug kan sturen/brengen zou ik dat doen, tenzij je volledig wil overstappen op alles mikrotik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
Terugsturen is geen optie, heb hem nu 3 weken in bezit. De wifi-dekking op de begane grond is goed, deze wordt verzorgd door de Asus router. Het is een vrij nieuw huis waardoor er een betonnen verdiepingsvloer ligt en een en ander goed geisoleerd is. Aangezien het signaal van de Asus zeer zwak tot de bovenverdieping doordringt, heb ik daar de Mikrotik opgehangen en bekabeld verbonden met de Asus om er te dienen als accesspoint.

Welk AP adviseer je me wat vrij eenvoudig te installeren is en een goede snelheid geeft? Zoals eerder gemeld, haal ik via de wifi op de Asus router mijn maximale ziggo snelheid van 250 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik zou het ook even updaten. Zowel de software als firmware. Voor software:

System -> packages -> check for updates (stable)

Als dat gelukt is doe je de firmware:

System -> routerboard -> upgrade -> wacht 10 seconden en daarna system -> reboot.

De eerste firmware had wat prestatie problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
Huidige versie is: 6.45.6 stable.

Als ik check for updates krijg ik "Error: could not resolve dns name"

Welk dns moet ik waar invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dat doe je onder: IP -> DNS. Wat je kijkt kan zijn het IP van je router, maar ook publieke DNS servers. Bijvoorbeeld 1.1.1.1 of 8.8.8.8.

Maar als je geen DNS hebt, dan heb je vermoedelijk het accespoint met een statisch IP adres ingevuld. Controleer dan ook of je wel een default gateway ingevuld hebt: IP -> routes. Er moet iets staan in de trant van 0.0.0 0/0 en als hop het op adres van je router.

Edit: nieuwste software is 6.45.7. dus dat is niet het probleem. Controleer wel of de routerboard firmware op ook bijgewerkt is.

[ Voor 14% gewijzigd door Vesper64 op 09-11-2019 06:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
lier schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:58:
[...]

Een kanaal is 20MHz breed, als je dus maximale bandbreedte (en dus snelheid, uitgaande van goede omstandigheden) wilt hebben dan moet je hem op 1 Controller (C) kanaal met 3 Extended (e) kanalen erbij. Op de 5G band heb je de opties 20MHz, 40MHz en 80MHz (in ieder geval voor de wAP AC).
Dit verdient wel de toelichting dat je dit in 99,9% van de gevallen niet wilt doen op 2.4 GHz, maar juist wèl op 5 GHz. Ofwel, 20 MHz kanaalbreedte op 2.4 GHz, 80 MHz kanaalbreedte op 5 Ghz.
Mibasa schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:39:
Heb hem op AC only gezet, dat scheelt inderdaad al veel. Nu haal ik ca. 45 Mbps. Nog steeds een groot verschil met de Asus router welke de volle snelheid van mijn abonnement doorgeeft. Wat houdt de instellingkeuzelijst (eC tot XXXX) welke ik eerder noemde in? Kan die ook invloed hebben op de snelheid?
.. en gezien deze opmerking vermoed ik dat je een 20 MHz channel gebruikt? Dus even op '20/40/80' zetten (voor 5 GHz althans) - volgens mij is de '20/40/80 MHz XXXX' optie relatief nieuw, maar die lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
@Vesper64 wat ik ook probeer, de dns foutmelding blijft opkomen.

@Thralas je vermoeden was juist. Ik heb nu inderdaad de laatste optie (met XXXX) geselecteerd. Snelheid ligt nu vrij stabiel rond 50 Mbps.
Ik begrijp nog steeds niet dat de Asus router wel topsnelheid door geeft en deze Mikrotik accesspoint niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Gelukkig heb je vrij veel tools om dat te debuggen bij MikroTik: zo kun je in het Wireless menu bij Registration voor ieder station de RSSI en Tx/Rx link rates inzien.

Ik haal hier probleemloos 150/150 Mb/s op een speedtest bij -51 dB RSSI en rates van ≥200Mbps-80MHz/1S (tx) en ≥500Mbps-80MHz/2S (rx).

Als je op het tabblad Signal van een individuele client kijkt (op dubbelklikken) zie je nog meer: SnR 56 dB en P Throughput van ~330 Mbps. Dat laatste is een schatting van de werkelijke throughput. Klopt in mijn geval dus vrij aardig als je ervanuitgaat dat dat full duplex is.

Device is - niet onbelangrijk - een 2x2 Intel chipset op twee meter afstand.

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 10-11-2019 22:13 ]

Pagina: 1