Outlook kan gegevensbestand niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik weet niks
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-01 23:32
Ik heb een probleem met Outlook 10 i.c.m. Windows 10.

Bij het opstarten krijg ik de melding: Outlook kan niet worden gestart omdat een gegevensbestand niet is gevonden.

Ik heb Outlook verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, tevens heb ik de .pst file verplaatst naar een andere map. Bij de eerste keer opstarten van Outlook wordt gevraagd de locatie van het .pst op te geven, deze geef ik op en vervolgens krijg ik weer dezelfde melding als voorheen: Outlook kan niet worden gestart omdat een gegevensbestand niet is gevonden.

Het betreffende .pst file heb ik gerepareerd met scanpst.exe. Deze detecteerde een aantal fouten en heeft ze ook hersteld. Een tweede scan gaf geen problemen meer aan. Maar ook na reparatie van het .pst file wil Outlook niet starten.

Problemen zijn begonnen nadat mijn NAS het outlook bestand had meegenomen met synchroniseren. Outlook startte toen nog wel op maar gaf aan geen mails meer te kunnen ontvangen/verzenden omdat er problemen waren met het gegevensbestand.

Waar kan ik mijn bestaande outlook profiel wissen/veranderen zodat ik Outlook weer kan openen en proberen iets nieuws in te stellen. Of wellicht is er een andere oplossing?

Beste antwoord (via ik weet niks op 04-11-2019 23:09)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In het configuratiescherm heb je als het goed is "mail" staan.
Daar kun je een nieuw profiel aanmaken.

Je kunt ook kijken welke gegevensbestanden er zijn gekoppeld aan het profiel en evt verwijderen als er een verkeerde locatie tussen staat. Mogelijk werkt het dan wel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Staat er geen lock op het bestand?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
In het configuratiescherm heb je als het goed is "mail" staan.
Daar kun je een nieuw profiel aanmaken.

Je kunt ook kijken welke gegevensbestanden er zijn gekoppeld aan het profiel en evt verwijderen als er een verkeerde locatie tussen staat. Mogelijk werkt het dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik weet niks
@KabouterSuper Er staat geen lock op het bestand.

@defusion Bedoel je onder: INSTELLINGEN/ACCOUNTS/EMAIL EN ACCOUNTS ?
Hier staat alleen een Yahoo account dat ik heb, hier staat niks dat verband houd met het account dat ik in Outlook gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Log eens online in en bekijk je e-mails en instellingen daar. https://login.live.com/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik weet niks
@Hackus ik begrijp je niet. Waarom zou ik online inloggen? Ik gebruik op mijn PC Outlook waar ik problemen mee heb, het mail account dat ik gebruik werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wellicht eerst je Office upgraden. Office 10 (Office XP, 2001) wordt allang niet meer ondersteund. Office 14 is de oudste versie die je nog officieel kunt draaien op Windows 10 maar ook die versie wordt niet meer ondersteund.

Waarschijnlijk is je gegevensbestand tegen de limiet gekomen. Een PST archief kan door de jaren heen best groot worden, zeker als je al sinds omstreeks 2001 met Office 10 werkt. Waarom zet je je PST niet om naar een Archive Mailbox? Volgens mij is dat gewoon inbegrepen in de kosten van een Exchange Online Plan 1. Dan kun je er altijd en overal bij.

Office 10 is zo oud dat de limiet waarschijnlijk ergens rond de 2 GB ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik weet niks
@Trommelrem Bedankt voor de tip maar voor nu ben ik er niet mee geholpen. De betreffende PST file is 2.5GB groot, dus wellicht helpt dat niet echt nee. Maar ik wil weer toegang tot Outlook maar dit wordt verhinderd omdat er ergens op mijn PC een profiel bestaat die het verhinderd, vermoed ik.... Als ik dan weer toegang heb kan ik best met een kleiner PST file gaan werken.

Maar hoe krijg ik weer toegang tot Outlook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-10 15:52
Wat @defusion zegt kan je op weg helpen. Even een nieuw Outlook profiel maken. Dit kan ook via Configuratie scherm -> Mail (Microsoft Outlook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Een nieuw profiel gaat dus niet werken omdat de PST gegevenslimiet is bereikt. Upgraden naar een recente Office versie lost het probleem automatisch op. Je zou nog een registeraanpassing kunnen maken, maar ook daarvoor heb je minimaal Office 11 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-10 13:50
Is dat van MS Office XP?

[ Voor 16% gewijzigd door zetje01 op 03-11-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik weet niks
@CuBras Zoals aangegeven heb ik daar ik geen Outlook profiel staan. Ik had daar ook al gekeken en geprobeerd een nieuw profiel te maken maar nergens wordt gevraagd naar een gegevensbestand.

@Trommelrem Ik heb mijn bestaande PSTvan >2GB vervangen voor een PST van 750 MB met dezelfde naam maar ik krijg Outlook nog steeds niet geopend. Gegevenslimiet misschien toch geen probleem?

Waar staat mijn profiel opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik weet niks
@zetje01 Zoals aangegeven is het MS Office 2010, betreft de pro versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-10 13:50
ik weet niks schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:41:
In het hele topic kom ik het getal 2010 nergens tegen.
Okay, op de gequote post na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Werkt een nieuw profiel wel? Dan kun je daarna het gegevensbestand importeren in het nieuwe. Dat is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-10 15:52
ik weet niks schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:39:
@CuBras Zoals aangegeven heb ik daar ik geen Outlook profiel staan. Ik had daar ook al gekeken en geprobeerd een nieuw profiel te maken maar nergens wordt gevraagd naar een gegevensbestand.

Waar staat mijn profiel opgeslagen?
De reden dat daar nog geen profiel staat, is dat er nog GEEN profiel bestaat, want Outlook is nog niet juist geconfigureerd.

Als je dus klikt op 'Nieuw' dan komt je een heel eind..
Na het opstarten van Outlook kom je in dat nieuwe profiel terecht en dan kan je de pst importeren of als Archief map aanmerken.

[ Voor 10% gewijzigd door CuBras op 03-11-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik weet niks
Ok een nieuw profiel, welke: "Ander account, POP, IMAP" neem ik aan.
Ik heb mijn mail account van mail.com toegevoegd die ik ook in Outlook gebruikte.
Wordt ook nergens om een locatie van een gegevensbestand gevraagd

En nu? Outlook werkt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
ik weet niks schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:41:
Pas dan a.u.b. je openingspost aan, want je zegt in je openingspost dat je Office XP gebruikt:
ik weet niks schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:28:
Ik heb een probleem met Outlook 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik weet niks
@Trommelrem Zoals gezegd gebruik ik Outlook 10, en dan bedoel ik dus 2010, wellicht komt hier de verwarring vandaan?

Jij begint over Office XP, 2001, ik niet.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik weet niks
Ik lees nu dat onder Outlook 2010 een PST-file 50 GB groot kan zijn. Die 2GB geldt alleen indien de PST-file het ANSI format heeft, met het nu gangbare Unicode format kun je tot 50 GB met Outlook 10.

Of ik kan ANSI of Unicode format heb kan ik niet controleren omdat Outlook niet openend...andere methode om te checken heb ik nog niet niet gevonden. Maar het feit dat de PST-file 2,5 GB is en al maanden lang goed gefunctioneerd heeft boven de 2 GB zegt waarschijnlijk genoeg.

Problemen zijn ontstaan toen de Cloud Station Drive (Synology NAS) beslag legde op het bestand, kan natuurlijk ook toeval zijn maar ik zoek het probleem eerder daar dan bij die 2 GB.

Er blijft ergens een Outlook profiel staan die niet lekker functioneert gok ik, kan het helaas niet vinden/verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/njMzL9V/outlook-profiel.png

Dit scherm had je al gevonden, met de profielen?
Je hebt een extra profiel aangemaakt, en onderin bij "altijd dit profiel gebruiken" het nieuwe profiel ingesteld?
Werkt outlook wel met dat nieuwe profiel?

Zo ja, dan gewoon het oude .pst bestand in het nieuwe profiel importeren, dan werkt het waarschijnlijk weer.

Alternatief kun je bij het oude profiel op "eigenschappen" en dan op "gegevensbestanden" klikken, dan kom je hier uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/72ff8gp/outlook-gegevensbestanden.png

Zie je daar meer dan 1 gegevensbestand? verwijder de verkeerde, probeer dan nogmaals outlook te starten.
Zie je er maar 1, maar een verkeerde locatie? wijzig dat dan.

Dit is dan outlook 2016, maar scherm in 2010 zijn (haast) hetzelfde.

ps, office/outlook versie 10 was office xp.
https://www.msoutlook.info/question/200

2010 is versie 14.
(Mijn eerste vermoeden was wel dat je 2010 / 14.0 bedoelde, maar ik werd ook even in de war gebracht door het commentaar dat het wel eens office xp / 10.0 kon zijn. Dan was het een heel ander verhaal.)

[ Voor 18% gewijzigd door defusion op 04-11-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik weet niks
defusion schreef op maandag 4 november 2019 @ 19:26:
Dit scherm had je al gevonden, met de profielen?
Waar haal je dit scherm vandaan? Uit Outlook of ergens uit W10?
Indien het ergens uit windows komt kan je dan stap voor stap aangeven hoe ik daar kom, thanks!
Toegang tot Outlook heb ik niet, nog steeds niet, zelfs nu ik Outlook 2019 geïnstalleerd heb, krijg deze melding:

Kan MS Outlook niet starten. Kan het Outlook-venster niet openen. Kan de set mappen niet openen. Er is een onverwachte fout opgetreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ik weet niks schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:05:
[...]

Waar haal je dit scherm vandaan? Uit Outlook of ergens uit W10?
Indien het ergens uit windows komt kan je dan stap voor stap aangeven hoe ik daar kom, thanks!
De stappen daarvoor is al meerdere keren uitgelegd hier. Start > Configuratiescherm > Weergave aanpassen naar pictogrammen > Email.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Of Outlook.exe /profiles starten via Uitvoeren. Dan kom je meteen in het profielschermpje terecht.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik weet niks
Hero of Time schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:12:
[...]

De stappen daarvoor is al meerdere keren uitgelegd hier. Start > Configuratiescherm > Weergave aanpassen naar pictogrammen > Email.
Defusion verwees in de eerste post al inderdaad naar het Configuratie scherm. Ik dacht dat W10 geen configuratie scherm meer had. Ik had config ingetypt in het zoekveld maar zag niks opkomen wat er op leek, overheen gekeken waarschijnlijk...? Dus ik was in de veronderstelling dat het config scherm was vervangen door het tandwieltje onder de windows knop.

Via het config scherm heb ik weer een werkend account kunnen instellen. Toen het eenmaal werkte heb ik het oude PST bestand aan het nieuwe account gekoppeld en Outlook crashte onmiddellijk. Opnieuw opgestart en alles was weer in orde.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
ik weet niks schreef op maandag 4 november 2019 @ 18:19:
@Trommelrem Zoals gezegd gebruik ik Outlook 10, en dan bedoel ik dus 2010, wellicht komt hier de verwarring vandaan?

Jij begint over Office XP, 2001, ik niet.......
Het rode gras, dus ik bedoel het groene gras. Outlook 10 is onderdeel van Office XP. Outlook 14 is onderdeel van Office 2010. Je schrijft toch echt Outlook 10 en niet Outlook 14.

Anyway, ik zie dat het is opgelost, maar houd rekening met:
https://support.microsoft...es-over-lan-and-wan-links
"Additionally, the use of a .pst file over a network connection may result in a corrupted .pst file if the connection degrades or fails."

Advies is dus om gebruik te maken van .ost bestanden i.p.v. .pst bestanden. Daarvoor heb je echter minimaal Outlook 15 nodig met de laatste updates.
Pagina: 1