Coolblue order storing? (of scam?)

Pagina: 1
Acties:
  • 769 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 15:21

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik werd zojuist gebeld door iemand die zich voordeed als medewerker van CoolBlue. Hij belde van een prive nummer. Hij gaf aan dat hij belde om te melden dat ze een computerstoring hadden gehad en dat wij een bestelling hadden gedaan, maar dat die niet uitgeleverd kon worden, omdat ze de ordergegevens kwijt waren.

Ik bestel bijna nooit iets bij CoolBlue en dacht dat misschien mijn vrouw daar iets had besteld. Ik heb na het gesprek mijn vrouw gevraagd of ze er iets had besteld, maar die had ook niets gekocht. Een snelle scan door ons internetbankieren gaf ook geen betaling aan CoolBlue weer.

Ik vind dit een raar verhaal! Waarom zou CoolBlue mensen bellen en niet mailen? Stel dat het CoolBlue niet was, maar een scam. Wat is dan de werkwijze hier? ze hebben geen gegevens gevraagd (had ik ook niet gegeven natuurlijk).

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:51
Bel Coolblue? Hoe gaan wij uitvinden of dit klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Tja kan oplichting zijn, ordergegevens onderscheppen en adreswijziging doorgeven?

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb ze zojuist gebeld. Er is geen storing bekend bij CoolBlue, dus de beller was geen CoolBlue medewerker. Ook belt CoolBlue nooit van een "prive nummer" werd mij verteld.

Wat dan de scam methode is van dit telefoontje is mij dan ook een raadsel. De medewerker maakt een interne melding hiervan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zal wel phishing zijn.
Ze willen dan jullie inloggegevens of andere indentiteitsgegevens weten.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

HellBeast schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:01:
Ik heb ze zojuist gebeld. Er is geen storing bekend bij CoolBlue, dus de beller was geen CoolBlue medewerker. Ook belt CoolBlue nooit van een "prive nummer" werd mij verteld.

Wat dan de scam methode is van dit telefoontje is mij dan ook een raadsel. De medewerker maakt een interne melding hiervan in ieder geval.
Als je zou melden wat hij van jou wilde weten, zouden we ernaar kunnen gissen ;)

Vroeg hij om een betaling te doen? Of naar een id kaart? Of naar je e-mailadres?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
YakuzA schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:05:
[...]

Als je zou melden wat hij van jou wilde weten, zouden we ernaar kunnen gissen ;)

Vroeg hij om een betaling te doen? Of naar een id kaart? Of naar je e-mailadres?
Nee, dat was nou juist het vreemde. Hij meldde alleen de storing. Ik vroeg aan hem of hij kon zien wat er dan was besteld. Hij zei dat hij dat juist niet wist, vanwege de storing. Ik heb hem geen gegevens gegeven en hij heeft die ook niet gevraagd.

Misschien dat hij hoopte dat ik zou zeggen: "Oh, de televisie die we hebben besteld" ofzo en dat hij daarna gegevens zou vragen. Een soort opzet gesprekje ofzo. Maar dan nog, dan heeft hij mijn NAW gegevens en eventueel een ordernummer. Daar kunnen ze ook weinig mee lijkt me?

Edit: ik kreeg een PB van een mede-tweaker waar ditzelfde bij was gebeurd. De persoon aan de telefoon wilde hem een betaallink sturen. Dus dat was de truuk blijkbaar. Bij mij was het gesprek niet zo ver gekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door HellBeast op 03-11-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik zie hier geen discussiewaarde in. Je had, zoals je nu ook gedaan hebt, eerst Coolblue kunnen bellen met je verhaal en een duidelijker antwoord kunnen krijgen dan je van ons hebt.

Hier gaat in ieder geval een slotje aan.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.