Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

BPM wijziging 1 januari 2020?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.877 views

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Volgens de plaatselijke autodealer is er een BPM-verhoging op komst per 1 januari 2020.
Nu heb ik uren lang gezocht, maar kan er niets over vinden. Alleen de wijziging i.v.m. WLTP op 1 juli 2020 wordt veel besproken.
Zie ik hier iets over het hoofd, of is de interne mail die de verkoper had een verkooptruc?

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Vanaf 1 juli 2020 is er een wijziging mbt BPM, zie https://www.rijksoverheid...op-nieuwe-co2-testmethode

Ze gaan de BPM anders berekenen, namelijk op basis van CO2-uitstoot. Het zou budgettair neutraal moeten zijn, dus een verhoging zou het niet moeten opleveren.

Hij zal wel geprobeerd hebben nog snel iets dit jaar te verkopen. Goed voor zijn verkoopbonus wellicht :)

Virussen? Scan ze hier!

• herremolog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19-11 08:43
@wildhagen Zoals ik het lees zou de ontvangst voorde overheid neutraal moeten zijn (ongeveer) want in alinea 2 staat (laatste regel) : "Wel kan het zijn dat de BPM op sommige auto’s hoger wordt terwijl de BPM op andere auto’s lager wordt"

Dus wellicht sprak de autoverkoper eens de waarheid :D

herremolog wijzigde deze reactie 03-11-2019 08:13 (0%)
Reden: haakje sluiten toegevoegd

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:05
Hij had het zeker niet verkeerd of als verkooppraatje - was laatst ook in het nieuws. Ondanks dat de overgang naar WLTP budgetneutraal zou moeten gebeuren is al gebleken dat dat niet het geval is. Vooral kleine auto's zijn de afgelopen 2 jaar al veel te duur geweest tegenover wat het zou moeten zijn.

https://www.autoscout24.n...-miljoenen-aan-extra-bpm/

Pardon - 1jan had ie wel fout, dat is 1juli natuurlijk.

Intelligo wijzigde deze reactie 03-11-2019 08:24 (6%)

Woont in Helsinki

• Theswitch
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18-11 20:31
Aan gerelateerd: Ik zie overal dat WLPT getallen worden terug gerekend naar NEDC. Maar ik kan nergens de originele WLPT getallen vinden, of hoe ik ze terug reken. Iemand daar wel eens iets over gezien?

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:43
wildhagen schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:07:

Ze gaan de BPM anders berekenen, namelijk op basis van CO2-uitstoot. Het zou budgettair neutraal moeten zijn, dus een verhoging zou het niet moeten opleveren.
Budgetneutraal betekent niet dat het niet duurder wordt. Het betekent dat de tariefstijging naar verwachting de daling van de gemiddelde uitstoot per nieuwe auto compenseert.

Daar zit de angel: men rekent met enkele procenten afname van de emissie. Vergelijk je echter dezelfde auto in 2019 en 2020, dan gaat de prijs omhoog.

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:45
De huidige bpm co2 grenzen en bijbehorende tarieven zijn geïndexeerd per jaar. En net zoals die vorig jaar op 1 jan omhoog ging gaat hij dat nu weer op 1 jan.
Dit staat los van de nieuwe regeling welke ingaat op 1 juli.

https://raivereniging.nl/...pm/bpm-tarieven-2020.html
https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bpm

De verkoper heeft wel degelijk gelijk!

Meekoh wijzigde deze reactie 03-11-2019 09:15 (5%)

Computer says no

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 22:03
Het zal er wel weer op neerkomen dat uiteindelijk de gemiddelde automobilist weer meer BPM mag gaan betalen.

Het wordt hoog tijd dat deze asociale belasting wordt afgeschaft. Misschien iets voor de EU? Gelijke behandeling voor alle Europeanen. BPM is alleen in Nederland.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Onzin. Er zijn meer landen die BPM kennen. Denemarken bijvoorbeeld, waar hij nog een héél stuk hoger ligt dan in Nederland.

Singapore en Zwitserland kennen ook een BPM-constructie.

Virussen? Scan ze hier!

• Steven.w
wildhagen schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:44:
[...]

Onzin. Er zijn meer landen die BPM kennen. Denemarken bijvoorbeeld, waar hij nog een héél stuk hoger ligt dan in Nederland.

Singapore en Zwitserland kennen ook een BPM-constructie.
Autorijden is bijna nergens zo duur als in Nederland. Daar gaat het om. En nog steeds zijn er mensen die het wel prima vinden om de belasting op autorijden en of brandstof verder te verhogen. Een grove schande is het.

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Steven.w schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:46:
[...]

Autorijden is bijna nergens zo duur als in Nederland. Daar gaat het om. En nog steeds zijn er mensen die het wel prima vinden om de belasting op autorijden en of brandstof verder te verhogen. Een grove schande is het.
Als die snelwegen etc moeten ergens van betaald worden }:O

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
[...]

Dit is volgens mij Facebook-praat welke op niets is gebaseerd. Kom aub eens met feiten?

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

[...]

Autorijden is bijna nergens zo duur als in Nederland. Daar gaat het om.
Dat was niet wat je net beweerde. En het klopt ook weer niet. Zat landen waar het een heel stuk duurder is. Ga eens in Singapore kijken. Of wederom Denemarken bijvoorbeeld. Of Hong Kong.

Plenty landen waar het stukken duurder is.

Wordt een beetje moe van dat eeuwig oud-Hollandsche geklaag. Als het elders zoveel beter is, verhuis daar dan lekker naartoe zeg.

Virussen? Scan ze hier!

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 23:19
van de week nog 2 oude bladen autovisie in de handen gehad, 1 uit 2014 en 1 uit 2018. Die prijzen gaan nu al echt sky high. Een voorbeeld, Zo kostte kale versie van de mitsubishi spacestar 1.0 in 2014 nog geen 9000 euro, nu 12.500

De prijsverhogingen lopen de spuigaten uit

• Steven.w
wildhagen schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:51:
[...]

Dat was niet wat je net beweerde. En het klopt ook weer niet. Zat landen waar het een heel stuk duurder is. Ga eens in Singapore kijken. Of wederom Denemarken bijvoorbeeld. Of Hong Kong.

Wordt een beetje moe van dat eeuwig oud-Hollandsche geklaag. Als het elders zoveel beter is, verhuis daar dan lekker naartoe zeg.
Goh, 3 landen alwaar de inkomens ver boven het Nederlands gemiddelde liggen.

Ach, die jaknikkende Hollanders, daar gaan we de oorlog mee winnen.

Maar goed, prima.

• Steven.w
.

Steven.w wijzigde deze reactie 03-11-2019 10:03 (255%)

• Steven.w
pven schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:49:
[...]

Dit is volgens mij Facebook-praat welke op niets is gebaseerd. Kom aub eens met feiten?
Facebookpraat?

Juist, autorijden is in Nederland duur. Vooral door de belastingen die geheven worden. BPM is daar een van.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Steven.w schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:03:
[...]

Facebookpraat?

Juist, autorijden is in Nederland duur. Vooral door de belastingen die geheven worden. BPM is daar een van.
Lees je je eigen bronnen wel? Ik zie in dat grafiekje zo al een aantal landen staan waar het nog een stukje duurder is.... Zwitserland, Denemarken, Finland, Italie, Noorwegen....

Virussen? Scan ze hier!

• draytek2950
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20-11 06:35
[...]

Je voorbeeld is niet heel sterk buiten Denemarken. Singapore en Hong Kong zijn microstaten met een extreem veel hoger aantal inwoners per vierkante kilometer dan Nederland. Het gemiddelde inkomen ligt er ook significant hoger. Autobezit wordt er ernstig ontmoedigd omdat het simpelweg niet mogelijk is in zulke gebieden een grote hoeveelheid auto's op de weg toe te laten.

Nederland is aantoonbaar een verschrikkelijk duur land voor autobezit. Dat zijn gewoon de feiten. En je klinkt verder als een rechtsextremist tegen een staatsburger met een andersoortige etnische achtergrond: "if you don't like it, leave".

Om mijn favoriete cabaretier maar te citeren:
"If you don’t like it, go home! If you don’t like it, go home!” And my answer to that is, “No.” I came here legally. I pay my taxes. I’ll say whatever the fuck I want.

• Steven.w
wildhagen schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:05:
[...]

Lees je je eigen bronnen wel? Ik zie in dat grafiekje zo al een aantal landen staan waar het nog een stukje duurder is.... Zwitserland, Denemarken, Finland, Italie, Noorwegen....
Vooral de autobelastingen wegen in Nederland zwaar op het maandbudget. Zo heft ons land de hoogste belasting op diesel en is Nederland bij benzinemodellen het op één na duurste belastingland, na Noorwegen.

Dat staat er. Volgens mij hebben we het over belasting. Zelf beter lezen dus.

• draytek2950
[...]

En Nederland zit in de top tien. Zullen we nu ook het autobezit afzetten tegen het modaalinkomen van elk land? Zoek het voor de grap eens op met betrekking op Noorwegen en Zwitserland, net als je slechte voorbeelden Singapore en Hong Kong.

Autobezit in Nederland is relatief aan de rest van de wereld verschrikkelijk duur. Er zijn inderdaad een zeer beperkt aantal landen waar het nóg duurder is.

• aljooge
Steven.w schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:07:
[...]

Vooral de autobelastingen wegen in Nederland zwaar op het maandbudget. Zo heft ons land de hoogste belasting op diesel en is Nederland bij benzinemodellen het op één na duurste belastingland, na Noorwegen.

volgens mij hebben we het over bpm, niet over brandstof accijns.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 01:16

Eerst gaat het over BPM afschaffen want dat is alleen in Nederland. Als dat bewezen onzin is gaat het over kosten want nergens is het zo duur als in Nederland. Als dat bewezen nonsense is gaat het plots over belasting..... Make up your mind. Het blijft facebook praat.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

[...]

Jij springt echt van de hak op de tak he. Nee, het ging niet over de belasting. We hadden het alleen specifiek over de BPM.

Je moet niet de rest er aan de haren nog eens bij slepen, want daar het ging het van origine helemaal niet om.

Virussen? Scan ze hier!

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19-11 14:30
[...]

Wat een opmerking.

Autorijden in Nederland is gewoon enorm duur. Er zullen vast wel een handjevol landen zijn waar het net zo duur of nog duurder is, maar dat neemt niet weg dat autorijden hier duur is. Net alsof die paar landen die jij opnoemt ineens daar iets aan veranderen? Voor elk land dat jij kan opnoemen waar het duurder is noem ik er vijf op waar het goedkoper is.

Verder, hoezo "eeuwig oud-Hollandsche geklaag"? Mag men geen eigen mening meer hebben tegenwoordig, of ergens kritisch over zijn? En omdat je iets niet fijn vindt aan ons land moet je maar emigreren? :F

Vreemde meningen hou jij erop na.

BFmango wijzigde deze reactie 03-11-2019 10:19 (4%)

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:53
Nieuwe auto kopen is toch sowieso zonde van het geld? Die paar honderd EUR eventueel extra per 1/7/2020 maakt het verschil ook niet meer. Zou in deze tijd helemaal zelf geen ICE meer nieuw kopen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

BounceMeister schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:02:
Volgens de plaatselijke autodealer is er een BPM-verhoging op komst per 1 januari 2020.
Nu heb ik uren lang gezocht, maar kan er niets over vinden. Alleen de wijziging i.v.m. WLTP op 1 juli 2020 wordt veel besproken.
Zie ik hier iets over het hoofd, of is de interne mail die de verkoper had een verkooptruc?
Dit is geen verkooptrucje. BPM wordt in 2020 aangepast en vanaf ja. 2020 gaat de zakelijke bijtelling ook omhoog. Ligt er dus aan welke auto jij wilt kopen en of die zakelijk wordt gebruikt of particulier. (deze situatie vertel je hier niet) verder is autorijden in Nederland duur en vaak duurder dan andere landen.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• aljooge
Inspired schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:19:
Nieuwe auto kopen is toch sowieso zonde van het geld? Die paar honderd EUR eventueel extra per 1/7/2020 maakt het verschil ook niet meer. Zou in deze tijd helemaal zelf geen ICE meer nieuw kopen.
hoge bpm zorgt er ook voor dat de tweedehands markt meestijgt en daar heb jij ook hogere maandlasten van.

• BounceMeister
  • Niet online
Meekoh schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:15:
De huidige bpm co2 grenzen en bijbehorende tarieven zijn geïndexeerd per jaar. En net zoals die vorig jaar op 1 jan omhoog ging gaat hij dat nu weer op 1 jan.
Dit staat los van de nieuwe regeling welke ingaat op 1 juli.

https://raivereniging.nl/...pm/bpm-tarieven-2020.html
https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bpm

De verkoper heeft wel degelijk gelijk!
Bedankt voor de links. Het betreft een private lease van een benzineauto die 115gr/km CO2 uitstoot.
Volgens de tabel van de anwb (geeft 2019 en 2020 weer), zou de bpm in 2020 juist lager moeten zijn, het tarief zakt met 5 euro per gram in die categorie. De waarde van de raivereniging voor 2020 is dan weer 3 euro hoger dan de anwb weergeeft, waarbij ik dan nog steeds 2 euro lager uit zou komen dan in 2019.

Of interpreteer ik de tabel verkeerd?
Bij Bovag vond ik deze tabel, met dezelfde waarden als de anwb:

Dat zou in juli 2020 zelfs een forse verlaging betekenen omdat het dan een schijf lager wordt, wanneer die 115gr (NEDC) dan nog klopt natuurlijk.

BounceMeister wijzigde deze reactie 03-11-2019 11:55 (5%)

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

draytek2950 schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:06:
[...]
Je voorbeeld is niet heel sterk buiten Denemarken. Singapore en Hong Kong zijn microstaten met een extreem veel hoger aantal inwoners per vierkante kilometer dan Nederland. Het gemiddelde inkomen ligt er ook significant hoger. wordt er ernstig ontmoedigd omdat het simpelweg niet mogelijk is in zulke gebieden een grote hoeveelheid auto's op de weg toe te laten.
Je geeft feitelijk al het antwoord waarom autorijden in Nederland zo duur is: Nederland is ook klein land met veel inwoners per vierkante kilometer.
En ondanks het feit dat het zo duur is, rijden er in Nederland toch nog steeds zo'n 8 miljoen auto’s rondt.

Blijkbaar hebben we het nog niet zo slecht... ;)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• ebis
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
BounceMeister schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:52:
[...]

Bedankt voor de links. Het betreft een private lease van een benzineauto die 115gr/km CO2 uitstoot.
Volgens de tabel van de anwb (geeft 2019 en 2020 weer), zou de bpm in 2020 juist lager moeten zijn, het tarief zakt met 5 euro per gram in die categorie. De waarde van de raivereniging voor 2020 is dan weer 3 euro hoger dan de anwb weergeeft, waarbij ik dan nog steeds 2 euro lager uit zou komen dan in 2019.

Of interpreteer ik de tabel verkeerd?
Bij Bovag vond ik deze tabel, met dezelfde waarden als de anwb:
[Afbeelding]
Dat zou in juli 2020 zelfs een forse verlaging betekenen omdat het dan een schijf lager wordt, wanneer die 115gr (NEDC) dan nog klopt natuurlijk.
In 2019 betaal je voor een auto met 115gr/km uitstoot 360 + 71*2 + 24*60 + 20*131 = 4562 euro, in 2020 wordt dit 360 + 68*2 + 23*59 + 24*126= 4877 euro.

• aljooge
Pietervs schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:34:
[...]

Je geeft feitelijk al het antwoord waarom autorijden in Nederland zo duur is: Nederland is ook klein land met veel inwoners per vierkante kilometer.
waarom eigenlijk? ik dacht, hoe dunner bevolkt hoe duurder, want per voertuig moet je veel meer asfalt aanleggen en onderhouden.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Vanwaar altijd dat eindeloze wijzen naar plekken waar het nog slechter is. Je kan in Nederland niets aan kritiek geven zonder dat mensen met het argument komen dat het ergens anders nog slechter is 8)7

DUT Racing

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

fsfikke schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:48:
[...]

Vanwaar altijd dat eindeloze wijzen naar plekken waar het nog slechter is. Je kan in Nederland niets aan kritiek geven zonder dat mensen met het argument komen dat het ergens anders nog slechter is 8)7
Hetzelfde geld natuurlijk net zo goed andersom. Waarom altijd eindeloos wijzen naar plekken waar het beter is? Het gras is bij de buurman altijd groener, dat is nu eenmaal zo. Learn to live with it en stop met klagen. Of doe er wat aan ipv alleen te klagen.

Virussen? Scan ze hier!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

wildhagen schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:53:
[...]

Hetzelfde geld natuurlijk net zo goed andersom. Waarom altijd eindeloos wijzen naar plekken waar het beter is? Het gras is bij de buurman altijd groener, dat is nu eenmaal zo. Learn to live with it en stop met klagen. Of doe er wat aan ipv alleen te klagen.
Erkennen dat het beter kan is stap een, echter blijf jij erop hameren dat het allemaal onzin is...

DUT Racing

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

fsfikke schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:57:
[...]

Erkennen dat het beter kan is stap een, echter blijf jij erop hameren dat het allemaal onzin is...
Er is een verschil tussen een probleem erkennen en puur klagen om te klagen. Dat laatste is wat hier in dit topic gebeurt. Er worden geen alternatieve (en realistische!) plannen gegeven om de situatie te verbeteren. Er worden geen andere alternatieven voor de huidige situatie geboden. Etc etc.

Het primaire doel is dan ook blijkbaar niet om de situatie te verberteren, maar enkel om te klagen, en laat een ander het probleem maar oplossen. Dat negatieve gedoe mag wel eens stoppen. Kom met uitgewerkte plannen die realistisch zijn, en presenteer die. Zorg dat je er voldoende steun voor krijgt etc etc.

Virussen? Scan ze hier!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

wildhagen schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:59:
[...]

Er is een verschil tussen een probleem erkennen en puur klagen om te klagen. Dat laatste is wat hier in dit topic gebeurt. Er worden geen alternatieve (en realistische!) plannen gegeven om de situatie te verbeteren. Er worden geen andere alternatieven voor de huidige situatie geboden. Etc etc.

Het primaire doel is dan ook blijkbaar niet om de situatie te verberteren, maar enkel om te klagen, en laat een ander het probleem maar oplossen. Dat negatieve gedoe mag wel eens stoppen. Kom met uitgewerkte plannen die realistisch zijn, en presenteer die. Zorg dat je er voldoende steun voor krijgt etc etc.
Lekker goedkoop, wij moeten onze mond houden en gewoon nieuwe wetten introduceren d:)b

Dat het constant verhogen van de BPM ondanks dat opeens totaal andere meetprincipes toegepast worden van de gekke is mag niet benoemd worden.

DUT Racing

• Specht
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 20-11 07:29

Specht

Il Cuore Sportivo

Quote:

"Onderzoek van KPMG in opdracht van RAI Vereniging en Bovag wijst volgens beide brancheorganisaties uit dat de Nederlandse autokoper vanaf volgend jaar structureel zo’n tweehonderd miljoen euro te veel aan BPM betaalt.

Kleinere auto’s worden relatief het hardst geraakt. Daarnaast zou tot half 2020 ruim zeshonderd miljoen euro aan BPM te veel naar de schatkist vloeien. Oorzaak is de overgang sinds september 2017 naar de ‘WLTP’-emissietest voor nieuwe personenauto’s. RAI Vereniging en Bovag zijn furieus. “De melkkoe is weer van stal: de overheid int onterecht honderden miljoenen aan extra belasting bij de autokoper, ondanks de eerdere belofte dat de nieuwe emissietest niet tot een hogere BPM-inkomsten mag leiden. De Tweede Kamer moet direct ingrijpen.”

Realistischer
De fors hogere BPM-inkomsten ontstonden nadat de nieuwe WLTP-methode voorvanger NEDC verving. WLTP geeft een realistischer beeld van de werkelijke CO2-uitstoot. Gevolg is dat de gemeten CO2-waarde voor exact dezelfde auto op papier hoger uitvalt. Omdat in Nederland de hoogte van de BPM wordt bepaald op basis van de CO2-uitstoot, stijgt ook de gemiddelde BPM op een auto. Om die reden past het ministerie van Financiën vanaf 1 juli 2020 de BPM-tabel permanent aan de nieuwe WLTP-waarden aan.

Op basis van de studie door KPMG stellen Bovag en RAI Vereniging dat de schatkist in de overgangsperiode van 2018 tot 1 juli 2020 honderden miljoenen aan extra BPM-inkomsten heeft geïnd. Ook zou de aangekondigde aanpassing van de BPM-tabel per 1 juli 2020 niet voldoende zijn om deze onbedoelde meeropbrengst helemaal terug te draaien. Met als gevolg dat de overheid ook structuréél tweehonderd miljoen extra aan BPM-inkomsten “binnenharkt”. Relatief worden daarbij de kleinere modellen het hardst geraakt.

Tabellen
KPMG constateert dat vanaf 1 september 2017 tot de overgang naar de nieuwe BPM-tabellen op 1 juli volgend jaar, de overheid 600 tot 650 miljoen extra BPM-inkomsten ontvangt. En vanaf 1 juli 2020 ontvangt de overheid nog eens structureel 200 miljoen euro per jaar extra. Dit bedrag is direct te relateren aan de overgang naar de nieuwe WLTP-emissietest en niet het gevolg van hogere verkoopaantallen van grote zwaardere auto’s.

Het ministerie is volgens Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, al weken op de hoogte van de uitkomsten van het KPMG-onderzoek, “maar legt zonder overleg alles naast zich neer. De autokoper moet nog dieper in de buidel tasten voor een schone, zuinige nieuwe auto. De nieuwverkopen staan nog meer onder druk en dat staat haaks op ons streven naar een duurzamer wagenpark, dat minder uitstoot. Het is nu aan de Tweede Kamer om zo snel mogelijk in te grijpen en een einde te maken aan deze vertoning.”

https://aftersalesmagazin...pm-te-veel-naar-schatkist

BPM is dus gewoon oplichterij van de overheid, nergens op gebaseerd en puur en alleen om extra geld binnen te harken. :)
Het heeft ook totaal geen nut om in Nederland het braafste jongetje van de klas te willen zijn op gebied van belasten van "milieu vervuilende" auto's, want ik kan nu al vertellen dat de zuidelijke landen er nooit aan mee gaan doen. Italie, Spanje, Frankrijk, Griekenland en het gehele oostblok hebben geen geld daarvoor. Als zij mee zouden doen, komen de mensen in opstand en ligt het land weken lang plat (Gele hesjes 2.0)
En zelfs al zouden we hier in Nederland per vandaag overstappen op elektrische auto's, dan waait er alsnog genoeg luchtvervuiling van de rest van europa deze kant op. Kansloos dus.
Zolang er wereldwijd niets of nauwelijks iets gebeurt aan zaken zoals ontbossing en milieuvervuiling heeft het géén enkele zin om hier in Nederland 10.000en euro's meer geld te gaan vragen terwijl die in Belgie en Duitsland dan goedkoper zijn.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

fsfikke schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:37:
[...]

Lekker goedkoop, wij moeten onze mond houden en gewoon nieuwe wetten introduceren d:)b
Waarom niet? Zelf een initiatief nemen mag ook wel eens een keer. Ja, je moet er misschien wat moeite voor doen, maar als het die moeite al niet waard is, is het probleem blijkbaar allemaal niet zo groot....

Nee, laten we lekker klagen, en een ander mag het probleem oplossen. Laten we vooral zelf geen moeite doen....
Dat het constant verhogen van de BPM ondanks dat opeens totaal andere meetprincipes toegepast worden van de gekke is mag niet benoemd worden.
Onzin natuurlijk, dat heeft niemand gezegd.

Maargoed, blijf vooral in het negatieve en klagerige sfeertje hangen. Dan weet je iig zeker dat er niks veranderd. Have fun with it.

Virussen? Scan ze hier!

• Phntm
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16:17

Phntm

Tlingelingeling

wildhagen schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:40:
[...]

Waarom niet? Zelf een initiatief nemen mag ook wel eens een keer. Ja, je moet er misschien wat moeite voor doen, maar als het die moeite al niet waard is, is het probleem blijkbaar allemaal niet zo groot....

Nee, laten we lekker klagen, en een ander mag het probleem oplossen. Laten we vooral zelf geen moeite doen....
[...]

Onzin natuurlijk, dat heeft niemand gezegd.

Maargoed, blijf vooral in het negatieve en klagerige sfeertje hangen. Dan weet je iig zeker dat er niks veranderd. Have fun with it.
Wat zijn jouw ideeën om als particulier/burger/jan modaal iets te veranderen aan het BPM verhaal? Ik ben wel benieuwd wat jij zelf in gedachte hebt. Brief schrijven naar de minister?

• BounceMeister
  • Niet online
ebis schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:40:
[...]

In 2019 betaal je voor een auto met 115gr/km uitstoot 360 + 71*2 + 24*60 + 20*131 = 4562 euro, in 2020 wordt dit 360 + 68*2 + 23*59 + 24*126= 4877 euro.
Ah, je moet dus vanuit elke schijf opbouwen.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

aljooge schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:42:
[...]

waarom eigenlijk? ik dacht, hoe dunner bevolkt hoe duurder, want per voertuig moet je veel meer asfalt aanleggen en onderhouden.
Klopt :)
Het gaat enerzijds om een stukje ontmoedigingsbeleid: als autorijden te duur wordt stappen mensen vanzelf over op de fiets of OV. Daarmee worden allerlei subdoelen bereikt (lagere onderhoudskosten voor wegen, schonere lucht, bijvoorbeeld).
Anderzijds is het gewoon een melkkoe voor de regering: BPM en wegenbelasting stromen naar de algemene middelen, niet naar het ministerie dat verkeer en vervoer in de portefeuille heeft...

• draytek2950
Pietervs schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:34:
[...]

En ondanks het feit dat het zo duur is, rijden er in Nederland toch nog steeds zo'n 8 miljoen auto’s rondt.

Blijkbaar hebben we het nog niet zo slecht... ;)
Incorrect en een slecht argument. Wij halen net de top dertig.

Wij hebben 411 inwoners per vierkante kilometer. Singapore en Hong Kong zijn de nummer drie en vier van de wereld met 8000 en 6000 inwoners per vierkante kilometer. Dat is een factor 20.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

draytek2950 schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:24:
[...]

Incorrect en een slecht argument. Wij halen net de top dertig.

Wij hebben 411 inwoners per vierkante kilometer. Singapore en Hong Kong zijn de nummer drie en vier van de wereld met 8000 en 6000 inwoners per vierkante kilometer. Dat is een factor 20.
Stadstaten vergelijken met landen? :?

Tja, het kan natuurlijk. Maar helemaal realistisch is dat natuurlijk ook weer niet.
(Daarom vond ik het argument "Singapore en Hong Kong" ook niet erg realistisch eerder in deze discussie). Als je die uit dat lijstje haalt scheelt dat al 10 plaatsen.

Een vergelijking naar grootte van het land vind ik realistischer. + en - 10% kom je uit op:
Estland (27,6 bewoners per km2)
Denemarken (130,1 bewoners per km2)
Nederland (411,3 bewoners per km2)
Zwitserland (199,5 bewoners per km2)
Bhutan (19,8 bewoners per km2)
Dan zie je dat de andere 4 samen nog niet aan het aantal inwoners per km2 komen.

Als je naar Europa kijkt, is Nederland het dichtst bevolkt. Iedere aanleg of verbreding van wegen stuit op enorme bezwaren, zelfs het aanleggen van extra spoor is al nauwelijks meer te doen. Steden groeien nog steeds, de Leidsche Rijn bij Utrecht puilt al weer bijna uit.

Als ik in het buitenland ben valt het mij bijvoorbeeld op, dat "nacht" ook echt "nacht" is: het is donkerder en stiller dan op de meeste plaatsen in Nederland.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:09

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Aangezien de vraag van de TS beantwoord is, en de rest alleen maar onzinnige klaagzang is over dat Nederland zo duur is, gaat dit topic op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True