Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Marco Mahieu
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06-2020
Beste allemaal,

Ik ben me al de hele avond (inmiddels nacht) aan het verdiepen in douche-wtw, en daarna ook in zonneboilers. Ik heb hierover een aantal vragen, een hoop jullie hierover om raad te kunnen vragen ;)

Sinds afgelopen week hebben we de sleutel van ons nieuwe huis gekregen, en hier willen we de badkamer gaan verbouwen (o.a.). Mijn vriendin wil hierbij graag een regen/waterval-douche laten plaatsen. De vraag is: hoe zit het met de waterdruk. Als die niet voldoende is, kun je evt. een betere CV-ketel (of zelfs een tweede CV-ketel) laten plaatsen, maar dat moet beter kunnen 8)

Op internet vond ik het volgende plaatje / schema:
Afbeeldingslocatie: https://www.solar-nu-webshop.nl/data/upload/Shop/images/10-douche-wtw-energiebesparing-nieuwe-afbeelding-solar-nunl-1.jpg

Hierbij is gebruik gemaakt van een WTW & een zonneboiler. Dit zou een mooie combinatie moeten zijn. De grote vraag blijft echter natuurlijk, zou dit ook de waterdruk in de douche verhogen??

De CV-ketel hoeft het water minder ver op te warmen, maar heeft deze daarmee dan ook een hogere water-doorvoer?

Andere optie zou zijn om de WTW gelijk weer op de koude watertoevoer van de douche aan te sluiten. Maar dit zou mogelijk een risico op legionella kunnen betekenen??

Ook zie ik nog constructies waarbij het water uit de WTW zowel naar de zonneboiler, als naar de koud water toevoer van de douche gaat. Maar ik vraag me af wat het nut is van deze combi i.p.v. een van de twee...

Als er mensen zijn die hier hun lichtje over kunnen laten schijnen, alvast super bedankt!!

Mvg,
Marco

[ Voor 10% gewijzigd door Marco Mahieu op 03-11-2019 02:48 ]

Moederbord: Asus K8V SE DeLuxe Socket 754, Processor: AMD Athlon 64 3400+, Geheugen: TwinMos DDR400 1024MB CL2.5 Dual channel kit, Harddisk: Western Digital Caviar 200GB 2000JD SATA 7200/100 8mb.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 09:23
Waarom een zonneboiler? Deze techniek is achterhaald door zonnepanelen en warmtepompboilers. Douchewtw is altijd goed met een hoog waterverbruik. Deze kan je dan aansluiten op de koudwateraansluiting van de wpb. Na de wpb kan je een doorstroomverwarmer plaatsen.

Als het plan is om meer dan een half uur onder de regendouche te gaan staan hoef je alleen de douchewtw te installeren omdat de rest dan toch niet toereikend is.
Waterdruk zou prima moeten zijn als alles op 22mm zit.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat voor regendouche wil je vriendin?
Maw wat is waterverbruik? Tegenwoordig zijn ook regendouches aardig zuinig...

• Marco Mahieu
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06-2020
Cpt.Chaos schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:02:
Waarom een zonneboiler? Deze techniek is achterhaald door zonnepanelen en warmtepompboilers. Douchewtw is altijd goed met een hoog waterverbruik. Deze kan je dan aansluiten op de koudwateraansluiting van de wpb. Na de wpb kan je een doorstroomverwarmer plaatsen.

Als het plan is om meer dan een half uur onder de regendouche te gaan staan hoef je alleen de douchewtw te installeren omdat de rest dan toch niet toereikend is.
Waterdruk zou prima moeten zijn als alles op 22mm zit.
Vond op internet veel info over de zonneboiler vs. zonnepanelen vs. warmtepomp. Heb nergens gelezen dat deze achterhaald zou zijn. Vandaar dat ik hierover zat te denken.

22mm waterleiding bedoel je? Ik las op internet dat koud standaard 15 is, en warm 12. Dus goed om rekening mee te houden inderdaad..
bbbrumbrum schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:33:
Wat voor regendouche wil je vriendin?
Maw wat is waterverbruik? Tegenwoordig zijn ook regendouches aardig zuinig...
Waterval-douche zal niet zuinig zijn. I.v.m. rugklachten is een goede waterdruk wel fijn (dus niet zuinig).
Marco Mahieu schreef op zondag 3 november 2019 @ 02:47:
De CV-ketel hoeft het water minder ver op te warmen, maar heeft deze daarmee dan ook een hogere water-doorvoer?

Andere optie zou zijn om de WTW gelijk weer op de koude watertoevoer van de douche aan te sluiten. Maar dit zou mogelijk een risico op legionella kunnen betekenen??

Ook zie ik nog constructies waarbij het water uit de WTW zowel naar de zonneboiler, als naar de koud water toevoer van de douche gaat. Maar ik vraag me af wat het nut is van deze combi i.p.v. een van de twee...
Iemand die hier misschien iets meer over weet?

Moederbord: Asus K8V SE DeLuxe Socket 754, Processor: AMD Athlon 64 3400+, Geheugen: TwinMos DDR400 1024MB CL2.5 Dual channel kit, Harddisk: Western Digital Caviar 200GB 2000JD SATA 7200/100 8mb.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:28
Nee de waterdruk blijft hetzelfde. Je zal dan de doorstroombegrenzer uit je ketel moeten halen echter gaat dit niet goed als de boiler op een gegeven moment maar 25 graden is. Ook heeft de WTW onvoldoende capaciteit zonder hydrofoor om meer dan 12L/min te leveren. Dus die moet je dan alleen op de koud-water aansluiten van de thermostaatkraan als je meer debiet dan dat wilt. Er is geen risico op legionella behalve in de (ZB/WPB)boiler. Vandaar de naverwarming naar 65 bij een ZB. Als ik jou was zou ik kiezen voor PV i.c.m. 2x200L WPB van Daikin/Atlantic. De WTW alleen op de koude kant van de thermostaatkraan aansluiten. En de CV ketel compleet weg te laten. Bij meer dan 12-15L/min (afhankelijk van de waterdruk ter plekke) zit je eigenlijk wel vast aan 22mm aanvoer. Dan opsplitsen naar 15mm 2x, 1 richting de WTW, 1 richting de WPB's. WTW voert dan ''koud'' en de WPB ''warm'' met 15mm. De thermostaatkraan moet wel geschikt zijn voor het debiet wat je wilt halen, ik heb gekozen voor een Rapido T voor mijn volgende project welke 37L/min aankan bij de normale stand en 50L/min op dubbele regendouche.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt ook dubbele wtw's
https://www.warmteservice...20?origin=-tl009-202-219-
Maar staat dit topic niet verkeerd?
Stortdouche Niagara Falls heeft niets met duurzaamheid of domotica te maken toch?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2019 15:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• 2segers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-12-2022
Hallo Marco,

Ik had dezelfde vragen aangezien ik ga verbouwen.
Bij de fabrikant van de combiketel zeiden ze dat de capaciteit gelimiteerd is aan het aantal opgegeven liters/min. Jim schreef dit ook al, met een begrenzer.

Als je meer water wil voor de douche moet dus de wtw aansluiten op je koudwater inlaat van je douche.

Ik weet niet of ik de ruimte heb om een WTW verticaal in te kunnen bouwen.
Daarom heb ik ook wel gedacht om een hygiëne boiler te plaatsen (verwarmt door zonneboiler). Het koude water dat hierdoor gaat wordt opgewarmd, aansluiten op een thermostaatkraan die koud water bij mengt tot 38 graden (indien de temperatuur hoger is). Deze dan aansluiten op de koudwater aansluiting van je douche thermostaatkraan. De heet water kant aansluiten op de combiketel. Zo heb je in de zomer veel capaciteit en in de winter minder maar tenminste de basis van je combiketel.

Ik vraag me alleen af of de douche thermostaatkraan hier goed mee om kan gaan. Weet iemand dat?
Ik vind er niets over in de specs wat de maximale inlaat temperatuur is van de koudwateraansluiting.

Ben wel benieuwd wat je gaat doen en hoe het werkt.

Groet Leon
Pagina: 1