Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vloerverwarming problematiek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bowen_HAFX
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 25-01 07:49
Beste mede-tweakers,

Ik heb al verschillende topics voorbij zien komen betreft dit probleem, maar ik krijg het toch niet opgelost.
De tweaker die mij helpt op tot een oplossing te komen zou mijn eeuwige dank krijgen!

Drie weken geleden heb ik een nieuwe ketel gekregen (intergas xtreme 36 met Honeywell T6 thermostaat). Dit leek mij meteen een uitstekend moment om naar een lagere stook temperatuur van rond de ~60 graden te gaan. Het huis kreeg ik na de eerste vorst niet opgewarmd en ik kwam erachter dat de vloerverwarming blijkbaar onder de 20 graden bleef (meng temperatuur meter), zie de meter:

Mijn vloerverwarming installatie staat hieronder afgebeeld:

Het gaat om een WTH installatie met een verdeelbalk, waarbij ik, afgezien van de leidingen de grond in door middel van kogel afsluiterjes (noem je die zo?) kan knijpen, heel weinig kan afstellen (voor zover ik weet).

Dus, de eerst eerste verdachte was de thermostaat kraan, echter, na deze eraf gehaald te hebben, was het probleem niet opgelost. Het palletje is ook gewoon vrij beweegbaar, dus in principe kan het water dus gewoon de vloer verwarming in. Het water heeft een aanvoer temperatuur van ongeveer 50 graden.

Toen dacht ik dat wellicht de pomp kapot was. Deze aan de voorkant open gemaakt, asje draaide wel. Ik had gelezen dat het ook een mogelijkheid was dat de rotor eraf gelopen was. Dus als ik dit toch moest controleren, dan vervang ik ook meteen maar de pomp, aangezien deze toch een stuk zuiniger zijn, zie onderstaande foto. De pomp heb ik op stand 2 gezet, met een pompschakelaar op de aanvoerbuis. (zit niet automatisch in deze betreffende pomp).

Pomp was echter niet kapot, dus probleem nog niet opgelost. De by-pass ventiel stond echter vrij ver open (open draaien naar rechts zodat het schroefdraad helemaal zichtbaar is, is open toch?).

Deze heb ik dichter gedraaid, maar nog steeds krijg ik geen meng temperatuur boven de 25 graden.

Afgezien van de vloerverwarming zijn er nog drie radiatoren op de beneden verdieping die we gebruiken, de rest staat allemaal dicht. Dus mijn redenering was, wellicht dat het water te makkelijk door de radiatoren stroomt en er dus bijna niks naar de vloerverwarming gaat. Radiatoren dichter gedraaid en netjes afgesteld gebruik maken van de excel sheet beschikbaar gemaakt door ThinkPad, echter toen kreeg ik het amper meer warm in huis, En nog steeds is de vloerverwarming temperatuur te laag.

Wat doe ik verkeerd? :? 8)7 |:(

Het lijkt alsof er simpelweg niet genoeg warm water de installatie ingaat? Is de modulerende ketel het probleem? Ik had gelezen dat er minimaal een aanvoer temperatuur van 60 graden naar de LT verdelen moet gaan, maar dit gebeurt dus niet .

Moet toch het pomp vermogen van of de CV ketel of de vloerverwarming omhoog? By-Pass open of dicht? Het vermogen van de CV zelf omhoog? In principe kan ik bij alle installateurs instellingen van de ketel.

De radiatoren meer dicht en ketel temperatuur omhoog? Waarom kan ik de mengverhouding niet gewoon aanpassen?Moet ik anders gewoon en ander type verdeler erin zetten?

Vriendelijke groeten,
Een tweaker in nood.

Ik ga nu eerst maar eens slapen. :F

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UITEINDELIJKE OPLOSSING NA DE HULP VAN DE TWEAKERS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Concluderend voor toekomstige tweakers met dezelfde problemen:
Een kwestie van:
1.) Radiatoren knijpen, zodat er voldoende flow naar de vloerverwarming gaat.

2.) Voldoende hoge temperatuur instellen, aangezien de mengverhouding van zo'n HT verdeler niet instelbaar is en een hoge aanvoer temperatuur vereist. Mijn ketel staat nu op 65 graden.

3.) Zorgen dat de CV pomp niet te laag staat. (ik heb nu 40/70).

4.) Als uiteindelijke temperatuur behaald is met een modulerende ketel, dan gaat de aanvoer temperatuur uiteraard naar beneden, maar dan is de vloer als goed is ook voldoende warm.

Hier nog een link naar een bruikbaar topic:
Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden

Bowen_HAFX wijzigde deze reactie 03-11-2019 10:48 (22%)
Reden: Toevoegen antwoord

Every magical journey begins with a single step

Beste antwoord (via Bowen_HAFX op 03-11-2019 10:35)

• Erik15678
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10:24
2 groepen vloerverwarming? Hoe lang zijn de lussen? Hoe groot is het oppervlak wat deze 2 groepen moeten verwarmen?
Zoals ik het nu in zou moeten schatten is het alleen maar bij-verwarming.
De 3 radiatoren die je open hebt staan zorgen ervoor dat alles vrij snel op temperatuur komt, waardoor je lyric vrij snel de aanvoertemperatuur van je ketel omlaag gooit.
Ik werk zelf met honeywell evohome welke modulerend is aangesloten op mijn nefit proline.
Als ik mijn huis opstook is de setpoint netjes 70 graden, maar zodra deze in de buurt komt van mijn ingestelde temperatuur word de setpoint van de ketel omlaag gegooid, naar soms wel 35 graden aanvoer.
Dit is ruim voldoende als je radiatoren hebt, maar zeker niet genoeg voor je vloerverwarming.
Als ik het ook goed zie, is je WTH unit een 20% mengsysteem, waarbij de ketel minimaal 70 graden moet leveren om goed te werken.
En ja, deze klacht kom ik als servicemonteur heel vaak tegen omdat mensen van alles wijs word gemaakt in plaats van eens goed naar de situatie te kijken en daar een gedegen advies op te geven.

Alle reacties

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10:57

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik weet niet hoe het in NL zit, maar een aanvoer van 60°c door je vloerverwarming pompen? Springen je tegels nog niet rond je oren dan? Mij is altijd geleerd dat het rond de 35°c moet zijn.

De Nederbelg !

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

Ik zie rechts een RTL ventiel. Waar staat deze op ingesteld? Maak eens een goede scherpe foto (en liefst niet van die kleintjes die je nu post). Waar gaat het zilverkleurige spiraaltje naar toe?

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dr Pro
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 25-01 22:35
Even wat open deuren die je zeker al gecheckt hebt, maar toch, voor de zekerheid:
- Zit er voldoende druk op je systeem?
- Zit er nog lucht in je systeem?

En je geeft aan dat je radiatoren wel warm worden?
Probeer het eens zonder pompschakelaar. Ik weet het, meer stroomverbruik, maar eerst maar eens kijken of het dan wel werkt.
Wordt je aanvoerbuis wel (hand)warm?

• Bowen_HAFX
Bedankt allemaal voor de eerste reacties! _/-\o_

De aanvoer temperatuur van 60 graden gaat niet de vloer in, maar wordt gemengd met temperatuur wat al in de vloer geweest is, wat dan ongeveer 35 graden moet worden.

Het RTL ventiel heeft een temperatuur sensor die naar de onderkant van de verdeler gaat, vlakbij de onderkant van de pomp, zie foto beneden.Zoals ik het begrijp, knijpt dit RTL ventiel automatisch wanneer de temperatuur sensor een bepaalde waarde bereikt, Echter, ik heb deze er ook al helemaal af gehad en dan nog steeds krijg ik het niet op ~35 graden.

Betreft de open deuren,

Ja, ik er zit 1.9 bar op het systeem
Ik heb alles goed ontlucht en volgens mij zit er geen lucht meer in. Ik hoor ook niks borrelen in het huis.

Bowen_HAFX wijzigde deze reactie 03-11-2019 07:50 (4%)

• rickerd01
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10:15
Bij het wisselrn ketel niet de aanvoer/retour verwisseld?

Worden de overige radiators. Wel goed warm?

• DimitriCapax
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 09:50
Het lijkt erop dat je geen flow hebt in je vloerverwarmingsbuizen.
Misschien kun je ze los halen en kijken of je ze kan spoelen met een tuinslang.
Het zou misschien ook nog kunnen dat ze de vloerverwarmingsbuizen onderling hebben verwisseld. Dan zouden er een aanvoer en een retour gewisseld kunnen zijn. Dan zit er dus 1 lus met twee aansluitingen op de aanvoer. En 1 lus op de retour. Want als de ketel warm water aanvoert en je zet de vloerverwarmingspomp aan dan moet je altijd warm water door de buizen voelen.

Als je de bypass open zet voel je dan warmte in de verdeler?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Erik15678
2 groepen vloerverwarming? Hoe lang zijn de lussen? Hoe groot is het oppervlak wat deze 2 groepen moeten verwarmen?
Zoals ik het nu in zou moeten schatten is het alleen maar bij-verwarming.
De 3 radiatoren die je open hebt staan zorgen ervoor dat alles vrij snel op temperatuur komt, waardoor je lyric vrij snel de aanvoertemperatuur van je ketel omlaag gooit.
Ik werk zelf met honeywell evohome welke modulerend is aangesloten op mijn nefit proline.
Als ik mijn huis opstook is de setpoint netjes 70 graden, maar zodra deze in de buurt komt van mijn ingestelde temperatuur word de setpoint van de ketel omlaag gegooid, naar soms wel 35 graden aanvoer.
Dit is ruim voldoende als je radiatoren hebt, maar zeker niet genoeg voor je vloerverwarming.
Als ik het ook goed zie, is je WTH unit een 20% mengsysteem, waarbij de ketel minimaal 70 graden moet leveren om goed te werken.
En ja, deze klacht kom ik als servicemonteur heel vaak tegen omdat mensen van alles wijs word gemaakt in plaats van eens goed naar de situatie te kijken en daar een gedegen advies op te geven.

• Bowen_HAFX
Hoi Erik,

Het zit inderdaad zo als jij nu zegt. Ik weet niet precies hoe lang de lussen zijn, aangezien dit er al in lag toen we het huis kochten (gebouwd in 2006). Het moet inderdaad als bij-verwarming fungeren. Het totale oppervlak is +/- 80m2.

Hoe zit dit normaal aangesloten? Gaat het water dat door de radiatoren is geweest eerst nog door de vloerverwarming of is het parallel aangesloten?

Ik heb nu de radiatoren iets meer geknepen, en het vermogen van de ketel en cv pomp omhoog gezet. Nu krijg ik tenminste wel de vloer verwarming temperatuur naar de 40 graden, hoewel de delta T over de radiatoren nu erg klein zijn... De retour temperatuur naar de ketel is nog steeds 40 graden.

De situatie is nu denk ik soort van acceptabel, maar heb je nog een goede tip voor mij? Ik neem aan de ketel niet meer te laten moduleren niet zo'n geweldig plan is? Aangezien ik nu net een nieuwe pomp gekocht heb, wil ik liever ook niet de hele verdeler moeten vervangen naar een LT variant (of heeft er iemand nog een WTH LT verdeler zonder de pomp in de aanbieding?

• Erik15678
Als het goed is is de vloerverwarming parallel aangesloten en krijgen ook alle radiatoren dezelfde aanvoer temperatuur (mits je hele systeem in balans is)

Als 1e advies zou ik eens kijken naar de inregeling van je radiatoren (hoeveel flow heb ik bij welke temperatuur nodig) en alles in balans brengen.
Hiervoor zijn hele mooie danfoss radiator kranen leverbaar met een bijbehorende app (de installer app).
De kranen zijn eigenlijk thermostaat-kranen, maar deze werken ook perfect zonder de knop erop.
https://www.danfoss.com/n...ator-valves/#tab-overview
Deze zijn wat duurder dan een normale kraan, maar het inregelen word zoveeeeeel makkelijker.
Plus als alles in balans is kun je ook wegkomen met een lagere pomp snelheid en een lagere aanvoer temperatuur.
Mijn ketel pomp draai maximaal op 50% bij een aanvoer van 65/70 graden (afhankelijk van de buiten temperatuur)
Waarom bij mij toch 65/70 graden? De isolatie van mijn huurwoning laat ernstig te wensen over (ongeveer 1 graad afkoeling per uur als mijn thermostaat uitschakelt bij buiten temperaturen van 10 graden).

Als 2e advies : Laat je thermostaat op 1 en dezelfde temperatuur staan.
Nadeel hiervan is wel dat als je vloer lekker warm is, dat je je badkamer waarschijnlijk nooit meer warm krijgt.
Maar ook hier zijn oplossingen voor, van zowel honeywell, danfoss, tado etc etc, oftewel een zone-systeem.
Duur in aanschaf, maar uiteindelijk veel goedkoper in gebruik.
Mijn verbruik is na het plaatsen van mijn evohome systeem van 1480 kuub gas gezakt naar 830 kuub gas en altijd een lekker warme badkamer als ik ga douchen.

• Bowen_HAFX
Ik heb nu de radiatoren even met de hand en een infarood meter ingeregeld. Is niet ideaal, maar werkt voor even nu. Mocht ik in de toekomst overgaan naar een lagere temperatuur, dan zal ik kijken naar zulke danfoss kranen. Nu is het budget wel even overschreden en alle kranen gaan vervangen heb ik nu simpelweg even niet de tijd voor :).

Ik kijk even of ik na een strenge vorst nacht alles weer een beetje op temperatuur krijg met de huidige instellingen. Een retour van 40 graden is in ieder geval nog laag genoeg voor het rendement van de ketel toch?

Concluderend voor toekomstige tweakers met dezelfde problemen:
Een kwestie van:
1.) Radiatoren knijpen, zodat er voldoende flow naar de vloerverwarming gaat.

2.) Voldoende hoge temperatuur instellen, aangezien de mengverhouding van zo'n HT verdeler niet instelbaar is en een hoge aanvoer temperatuur vereist. Mijn ketel staat nu op 65 graden.

3.) Zorgen dat de CV pomp niet te laag staat. (ik heb nu 40/70).

4.) Als uiteindelijke temperatuur behaald is met een modulerende ketel, dan gaat de aanvoer temperatuur uiteraard naar beneden, maar dan is de vloer als goed is ook voldoende warm.

Hier nog een link naar een bruikbaar topic:
Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden

Bedankt voor het meedenken allemaal!

• Erik15678
retour van 40 is heel netjes.

En met de radiatoren knijpen forceer je niet meer flow naar je vloerverwarming, hiermee beperk je het toegevoerde vermogen waardoor je vloer tijd krijgt om op te warmen.

Maar zoals je het nu doet is het een mooie tijdelijke oplossing

• feddeb
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 19-01 15:41
Mooi dat 't varkentje gewassen is. Toch nog een suggestie: nadat ik zo'n zuinige vloerverwarmingspomp installeerde, ging het energieverbruik van de pomp in de loop van enkele maanden flink omhoog. Een vuilafscheider bij de ketel loste dit op. Mij is verteld dat de permanente magneet van die moderne pomp het (metalen) afval in het cv-water netjes verzamelde waardoor de pompwerking achteruit ging. Binnen een week na installatie was het stroomverbruik van de pomp weer terug waar het hoorde.
Over nut en noodzaak van zo'n vuilafscheider zijn alle denkbare meningen te vinden in de installatiewereld. Vooral de wat oudere vloerverwarmingsslangen zijn niet zuurstofdicht en dat leidt tot roest in de radiatoren. Bij mij was de vuilafscheider zinvol, was mijn conclusie.

• Bowen_HAFX
Nog bedankt voor de suggestie! Ik zal het even in de gaten houden en over een tijdje de pomp inspecteren.

Hoewel het de eerste keer toch wel eng was om aan je CV te sleutelen, durf ik het nu wel aan :)

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:55
Ik zou inderdaad zo'n magnetische vuilafscheider toepassen.
Van flamco ofzo zijn helaas niet goedkoop een goede kost wel wat ik zou meteen een type kopen dat ook micro luchtbellen verwijderd.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True