Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 08:37
Hallo Tweakers,

Vandaag ben ik begonnen om te kijken of het mogelijk is om d.m.v. een Arduino mijn pc hue play lampen te laten blinken wanneer er wordt aangebeld.

Ik dag slim te zijn om het af te tappen van de intercombedrading. Zodat wanneer arduino merkt dat er een change op die pin is, dat hij weet er wordt aangemeld.

Helaas is dit niet zo makkelijk gedaan als gezegd en kom ik dus niet verder.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C00njtQ/Whats-App-Image-2019-11-02-at-23-13-02.jpg

Het gele draadje dat naar beneden gaat heb ik op de Arduino in Pin 9 gestopt. Op deze pin heb ik een digitalPinToInterrupt staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
int LED = 8;
int interruptPin = 9;
volatile byte state = LOW ;
void setup () {

pinMode(LED, OUTPUT);
  attachInterrupt ( digitalPinToInterrupt ( interruptPin ), glow, CHANGE ) ;
 digitalWrite ( LED, HIGH ) ;
 delay(1000);
  digitalWrite ( LED, state ) ;

}

void loop () {

digitalWrite ( LED, state ) ;

}

void glow ( ) 

{

state = HIGH;

}

Wat doe ik fout?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Jboy1991 Je vertelt niet wat er wel of niet gebeurt. ;)

Sowieso lijkt Change me niet optimaal. Ik denk dat je het alleen wilt weten als de bel wordt ingedrukt, niet als deze losgelaten wordt.

Wat die gele draad betreft; Heb je ook een GND naar de Arduino? Hoe moet deze anders weten wat hoog of laag is? ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Room42 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:26:
@Jboy1991 Je vertelt niet wat er wel of niet gebeurt. ;)

Sowieso lijkt Change me niet optimaal. Ik denk dat je het alleen wilt weten als de bel wordt ingedrukt, niet als deze losgelaten wordt.

Wat die gele draad betreft; Heb je ook een GND naar de Arduino? Hoe moet deze anders weten wat hoog of laag is? ;)
Ground heb ik idd over het hoofd gezien. Eerst maar eens uitzoeken wat de ground is. Geel of groen

En ja ik wil alleen weten wanneer hij is ingedrukt (dus niet los gelaten. Dus dat pas ik ook nog even aan. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
Weet je wel zeker dat de spanning tussen de betreffende draadjes geschikt is om direct op je Arduino te steken? En ik ben er stiekem een klein beetje bang voor dat de draden die je daar hebt niet alleen maar jouw intercom gaan, maar ook naar alle andere woningen, zeker omdat ik 2 gele en groene lijk te zien verdwijnen in de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
nick_haak schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:33:
Weet je wel zeker dat de spanning tussen de betreffende draadjes geschikt is om direct op je Arduino te steken? En ik ben er stiekem een klein beetje bang voor dat de draden die je daar hebt niet alleen maar jouw intercom gaan, maar ook naar alle andere woningen, zeker omdat ik 2 gele en groene lijk te zien verdwijnen in de muur
Hmmm

Dus dan kan ik het het beste aftappen van de speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou een optocoupler over de speaker zetten. Heb je geen gedoe met ground of verschillende voltages. Je krijgt gegarandeerd dan veel interrupts als iemand aanbelt (ongeacht of je change / rising gebruikt) maar alleen de Hue aansturen als er in de laatste minuut geen interrupt is geweest is niet moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou even goed opletten wat de intercom hier doet en eerst een wat gaan meten wat de spanningen zijn.

Gezien dit een 2-draads intercom is weet je dat de audio heen/terug en aanbellen/deur open signalen allemaal over dezelfde draden gaan.
Dat ga je niet kunnen onderscheiden met een digitaal arduino pinnetje.

Daarnaast heb je wat andere vragen die je wil beantwoorden voor je 'verder' gaat.
- Hoe zit de aarding van het intercomsysteem in elkaar, je wil niet dat je arduino een pad naar aarde wordt, dan is ie nogal snel flink stuk.
Dat kan je omzeilen door je circuit er geisoleerd aan te hangen (bijv met optocouplers).
- Wat voor spanning wordt erop gezet voor 'aanbellen'. Bij een ouderwetse telefoon is dat al snel een 30-40V, dat wil je meten.

Wat ik zou doen:
- Hang een multimeter over de 2 draden heen, en meet in DC en AC wat de spanning 'in rust' en de spanning is bij aanbellen (en bij intercom).
Goede kans dat dat genoeg verschil geeft om daarmee een optocoupler aan te sturen die je met je arduino kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 22:07

Illusion

(the art of)

Is dit een huis of een appartement in een flat? Daar gaan namelijk de signalen van alle bewoners over dezelfde bus.

Welk merk&type intercom heb je?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Verwijderd schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:23:
Ik zou een optocoupler over de speaker zetten. Heb je geen gedoe met ground of verschillende voltages. Je krijgt gegarandeerd dan veel interrupts als iemand aanbelt (ongeacht of je change / rising gebruikt) maar alleen de Hue aansturen als er in de laatste minuut geen interrupt is geweest is niet moeilijk ;)
Hoe moet ik dit voor mij zien? Wil natuurlijk niet gaan solderen op het printplaatje van de intercom (als defect gaat krijg ik mogelijk gezeur).
SA007 schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:24:
Wat ik zou doen:
- Hang een multimeter over de 2 draden heen, en meet in DC en AC wat de spanning 'in rust' en de spanning is bij aanbellen (en bij intercom).
Goede kans dat dat genoeg verschil geeft om daarmee een optocoupler aan te sturen die je met je arduino kan uitlezen.
Heb ook al gedacht om inderdaad de spanning te meten d.m.v. een multimeter. Alleen probleem is op het moment dat ik in mn gang sta, is de bel signaal al voorbij (dus kan niet aflezen tenzij ik het ga opnemen)
Illusion schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:28:
Is dit een huis of een appartement in een flat? Daar gaan namelijk de signalen van alle bewoners over dezelfde bus.

Welk merk&type intercom heb je?
Welke merk en Type geen idee. Enige wat ik op de behuizing kon vinden is: Urmet en in de behuizing staat: DIS1133-d001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die gele en groene zijn inderdaad bussysteem aansluitdraden. Daar ga je geen bruikbaar signaal van krijgen (of je moet het signaal zelf willen decoderen, leuk project ;))

Als je niet wilt solderen neem je twee krokodillenklemmetjes en zet die op de connectoren op de speaker. Of een microfoon en opamp die triggert boven een bepaald volume? Deze is wat te uitgebreid maar geeft een idee https://learn.sparkfun.co...detector-hookup-guide/all

Google eens op 'grove sound sensor', die is kant & klaar, 2x2 cm (moet passen) en kost 4-5 euro.

Overigens is een webcam handig om op afstand je multimeter af te lezen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2019 12:05 ]

Pagina: 1