[help] R9 270x is artifacts gaan geven na systeem reset!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 12:23
Hallo,

Excuus voor de lange post, maar ik ben graag grondig (*kuch* langdradig *kuch*) :+

Vanmiddag is onverwacht mijn R9 270x gaat artifacten na draaien van een verse Skyrim install, met mods. M'n systeem moeten resetten omdat ik niet terug op desktop kwam. In eerste instatie leek het mij een monitor refresh rate issue...

TLDR vragen, zie onderaan de post.

Mijn systeem specificaties, zie mijn signature. Verdere info:
- draai dual 22" 60Hz Samsung DVI monitoren. Beide draaien al een tijd stabiel 75Hz (hier geen problemen mee met games tot nu).
- het is me bekend dat als een game setting 60Hz forceert op 1 monitor (Stalker Anomaly...) dat dit knipperende schermen veroorzaakte. Alt-tab/crtl-alt-del om te defocusen werkte altijd.
- R9 270x draaide een OC profiel 1150/1425 (stabiel), met temps onder de 75C onder 100%.

Wat er aan vooraf ging
Besloten m'n Steam original editie van Skyrim weer eens te installeren, nooit uit gespeeld en donkere dagen enzo. De mods die ik altijd gebruikte de up-to-date versies van geïnstalleerd via NMM en LOOT. (zoals o.a. Bethesda HD texture pack, 2K HD texture pack, Flora HD etc, en ook eens de DLC's Dawn and Dragonborn (helaas zijn deze niet officieel).)
Alle mods in combinatie 'main menu' stabiel gekregen (geen conflicten meer).

Tijdens dit testen viel me op (meerdere keren Skyrim starten) dat m'n 2e scherm soms flikkerde, terwijl beide schermen netjes op 75Hz stonden (nagekeken). Voor het geval dat, in Radeon Setting een FPS limit van 60 ingesteld en Skyrim settings .ini vsync uit gezet (iPresentInterval=0).

Nieuwe game gestart, beide monitoren gingen flikkeren of één op een verkeerde refresh rate was gezet.
Was hier bekend mee, alt-tab/ctrl-alt-del > de-focussen (task manager) in eerdere gevallen was de oplossing. Alleen Skyrim applicatie leek de screen focus vast te houden, met blijvend knipperende schermen.
Het enige wat ik 1-2-3 kon bedenken (na eerdere ervaring tijdens testen van schermen op 75Hz) was "reset knop" > reboot.

Waar de problemen en artifacts optraden
Na reboot gaf Windows melding 'opstarten is niet gelukt'. Het W10 MSI Gaming boot logo vertoonde ineens artifacten in de vorm van kleien groene horizontale streepjes.

Eerst dat ik dacht DLC's (.esm/.bsa) of mods van Nexus waren niet "clean". Dus volledige system image restore gedaan. Windows bleef zelfde error melding geven tijdens booten.
Bios (en flash mode) had beide 2 groene verticale strepen in beeld. Op nieuws bios 1.0.0.4 AGESA geflashed. Ook hierna gaf Windows 'opstarten niet gelukt was' geven.
Via advanced opties naar safe mode geboot.
In safe mode waren artifacts in de vorm van groene strepen (hu horizontaal) waren te zien in desktop elementen.

Heb gelukkig een backup HD5770 kaart liggen (thank god nog niet verkocht). Display Driver Uninstaller gedraaid in safe mode. Resultaat met HD5770 werkt alles prima, nergens geen artifacts. Skyrim start btw ook prima een nieuwe game met de 2 DLC enabled (alleen geen HD textures packs).

Ter controle de R9 270x weer getest, DDU (Display Driver Uninstaller) en kaart terug geinstalleerd.
Windows boot naar desktop, maar in bios, W10 boot logo gave groene strepen en safe mode desktop gaf strepen in bepaalde desktop elementen.

Nu rest mij de volgende vragen, aangezien ik nooit op zo een manier een defecte GPU heb meegemaakt.
1) iemand een idee wat er is gebeurd of wat er oorzaak is?
2) heeft het iets met Skyrim HD texture mods te maken hebben gehad en VRAM? of
3) is een oorzaak monitor OC op 75Hz?
4) is er nog wat aan te testen

PS ik heb wat aardappel foto's op mn telefoon staan, mocht dit voor iemand verduidelijking geven kan ik ze uploaden.

PPS m'n R9 270x gedemonteerd, nooit eerder gedaan, en het viel me op dat er 'vettig vocht' op aantal van de VRAM modules zat en de PCB ook soort gelijke vlekken vertoond.

[ Voor 4% gewijzigd door Gkirmathal op 02-11-2019 21:11 ]

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26

Nemesizz

Untouchable

R9 270x draaide een OC profiel 1150/1425 (stabiel), met temps onder de 75C onder 100%
Ik zou als eerste die OC eraf halen, vaak zijn kaarten vanuit fabriek al deels overgeklokt, dus misschien zelfs daar nog een paar Mhz onder gaan zitten.

Dat een OC toen stabiel draaide, wil niet betekenen dat die dat altijd blijft doen. Bepaalde componenten degraderen na verloop van tijd, dus een OC die toen 100% stabiel was kan nu ineens niet meer stabiel zijn.
PPS m'n R9 270x gedemonteerd, nooit eerder gedaan, en het viel me op dat er 'vettig vocht' op aantal van de VRAM modules zat en de PCB ook soort gelijke vlekken vertoond.
Voordat er weer paniek reacties komen; Zijn waarschijnlijk flux resten , of resten van een thermalpad. Niks ergs aan, vaak zat gezien op printplaten en/of componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:18

Saven

Administrator

Kan het niet zijn dat de driver die je nu hebt brak is? Kan me voorstellen dat je deze al heel lang niet meer hebt geupdate, en nu bij een clean install de nieuwste versie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Gkirmathal HD5770 is AMD en de R9 270X ook. dus hoef je geen drivers te wijzigen/verwijderen.
Waarschijnlijk is de R9 defect of bijna overleden. welke voeding gebruik je btw ?(merk type en hoe oud)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26

Nemesizz

Untouchable

Hackus schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:11:
@Gkirmathal HD5770 is AMD en de R9 270X ook. dus hoef je geen drivers te wijzigen/verwijderen.
Waarschijnlijk is de R9 defect of bijna overleden. welke voeding gebruik je btw ?(merk type en hoe oud)
Maar de HD 5000 serie word al lang niet meer support en gebruikt dus niet dezelfde drivers als de 270X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook artifacts in BIOS en opstartscherm. Dat betekend dus hardware. Daar krijg je met geen driver of refreshrateaanpassing een oplossing voor, die worden namelijk ver na je bios pas toegepast.

Videokaartje heeft zn beste tijd gehad, vrees ik. Je kan in plaats van je OC eens flink under-clocken en zien wat ie dan doet. Meestal is het 't geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nemesizz schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:48:
[...]

Maar de HD 5000 serie word al lang niet meer support en gebruikt dus niet dezelfde drivers als de 270X.
Nee, dus kun je evt updaten. ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
Thank iedereen. Dit defect, die zich in zo een loop manifesteerde, was echt een nieuwe voor mij. Zit me nog steed af te vragen hoe dit is gebeurd door het process gister.

@Nemesizz
Alleen paar game profiles had deze OC. Generiek profiel draaide stock 1080/1400.
Misschien de OC uiteindelijk toch teveel geworden voor een bepaald component op de kaart. Met iets wat er gebeurde tijdens Skirym test, frequency + voltage jumping tussen idle mode en 3D mode?

Helaas kan ook geen underclock testen, de AMD Radeon driver installer crashed volledig m'n systeem op detecteren van de videokaart.
Ben dus bang dat Intelligo gelijk heeft en de kaart overleden is.

Flux vlekken/plekken ken ik, die zijn niet olie achtig of 'vloeibaar'.
Ook nooit zoiets gezien met thermal pads, 'dat die een olie achtige vloeistof' achter lieten op componenten en of PCB. PCB is inmiddels gecleaned met schoonmaak alcohol voor elektronica.

@Hackus
HD5770 valt onder legacy en gebruik legacy Catalyst drivers.

PSU is een Seasonic EVO2 750W, al wat jaartjes oud. De load met de Ryzen 3600 is significant lager dan met m'n oude X5460 systeem.
Altijd zoo goed als stofvrij geweest, recent open gehad voor schoonmaak en om de de stock fan vervangen door een Sythe Slipstream.
Hierbij volledige controle van alle elko's uitgevoerd en verder de voltages gemeten/getest met een PSU testing unit en een MM.
Dit was allemaal in orde.

@Verwijderd
Inderdaad daar was ik al bang voor, omdat het in het ook in bios toont.

Erg balen wel, want wilde de kaart verkopen dit jaar wanneer de RX 5500 XT's beschikbaar komen. Dat gaat 'm dus niet meer worden. Heb laatste tijd wat ongeluk met oude hardware dat is gefaald.

De kaart bakken of met een heat gun behandelen....zou dat 'm kunnen reviven?
Vind dat wel beetje extreem, maar goed ding doet het nu toch niet meer.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gkirmathal schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:20:
Thank iedereen. Dit defect, die zich in zo een loop manifesteerde, was echt een nieuwe voor mij. Zit me nog steed af te vragen hoe dit is gebeurd door het process gister.

@Nemesizz
Alleen paar game profiles had deze OC. Generiek profiel draaide stock 1080/1400.
Misschien de OC uiteindelijk toch teveel geworden voor een bepaald component op de kaart. Met iets wat er gebeurde tijdens Skirym test, frequency + voltage jumping tussen idle mode en 3D mode?

Helaas kan ook geen underclock testen, de AMD Radeon driver installer crashed volledig m'n systeem op detecteren van de videokaart.
Ben dus bang dat Intelligo gelijk heeft en de kaart overleden is.

Flux vlekken/plekken ken ik, die zijn niet olie achtig of 'vloeibaar'.
Ook nooit zoiets gezien met thermal pads, 'dat die een olie achtige vloeistof' achter lieten op componenten en of PCB. PCB is inmiddels gecleaned met schoonmaak alcohol voor elektronica.

@Hackus
HD5770 valt onder legacy en gebruik legacy Catalyst drivers.

PSU is een Seasonic EVO2 750W, al wat jaartjes oud. De load met de Ryzen 3600 is significant lager dan met m'n oude X5460 systeem.
Altijd zoo goed als stofvrij geweest, recent open gehad voor schoonmaak en om de de stock fan vervangen door een Sythe Slipstream.
Hierbij volledige controle van alle elko's uitgevoerd en verder de voltages gemeten/getest met een PSU testing unit en een MM.
Dit was allemaal in orde.

@Verwijderd
Inderdaad daar was ik al bang voor, omdat het in het ook in bios toont.

Erg balen wel, want wilde de kaart verkopen dit jaar wanneer de RX 5500 XT's beschikbaar komen. Dat gaat 'm dus niet meer worden. Heb laatste tijd wat ongeluk met oude hardware dat is gefaald.

De kaart bakken of met een heat gun behandelen....zou dat 'm kunnen reviven?
Vind dat wel beetje extreem, maar goed ding doet het nu toch niet meer.
Ik zou voor bakken gaan. Kaart zo kaal mogelijk maken. Niet direct ergens op leggen - maak balletjes van alufolie (4x) op de hoeken om hem omhoog te houden. Minuutje of 8 op 200c en dan oven uit deur open. NIET OPPAKKEN! Pas als ie afgekoeld is.

Met wat mazzel kan je weer vooruit tot je de volgende kaart koopt.

Eerlijkheidshalve verkooptechnisch 2ehands niet veel meer waard, maar dat is een 270x zowiezo al niet dus daar is weinig aan verloren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
Verwijderd schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:29:
[...]

Ik zou voor bakken gaan. Kaart zo kaal mogelijk maken. Niet direct ergens op leggen - maak balletjes van alufolie (4x) op de hoeken om hem omhoog te houden. Minuutje of 8 op 200c en dan oven uit deur open. NIET OPPAKKEN! Pas als ie afgekoeld is.

Met wat mazzel kan je weer vooruit tot je de volgende kaart koopt.

Eerlijkheidshalve verkooptechnisch 2ehands niet veel meer waard, maar dat is een 270x zowiezo al niet dus daar is weinig aan verloren
Zo net een verse GPU gebakken en warempel...geen artifacts meer..bBen lichtelijk gobsmacked to be honest dat het heeft gewerkt.

Voor nu benieuwd hoe lang die het gaat uithouden tot m'n volgende kaart....fingers crossed.

Pagina: 1