Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MartijnMartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:57
Zojuist ploffen er twee brieven op de mat van het DUO.
Een naheffing van 2015: ik heb in 2015 namelijk een flink geldbedrag meer verdiend dan mocht en daarom moet ik nu voor 21 november even dit bedrag terugbetalen aan het DUO.
Als ik dit niet doe voor die datum dan wordt het automatisch een lening met rente.

Ik vond dit artikel op AD, waarin staat dat ik niet de enige ben.

Wat ik vooral opvallend vind:
Normaliter controleert DUO drie jaar na dato de bijverdiensten, omdat het inkomen bij de Belastingdienst dan definitief is vastgesteld. De controle over 2015 liep echter vertraging op door de invoering van een nieuw computersysteem.

Nu vraag ik me toch af of het nog zin heeft om hier tegen in beroep te gaan. Zo ja, op welke grond zou ik dit dan nog kunnen doen?

MartijnMartijn wijzigde deze reactie 02-11-2019 18:18 (3%)

• Termi
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 08:36
Dat de DUO haar administratie niet op orde heeft ontneemt nog niet het recht dat jij je administratie op orde had moeten hebben. Je hebt te veel verdiend en had gedurende dat jaar actie kunnen nemen; 1. geen studiefinanciering meer afnemen (basisbeurs) of 2) minder werken en wel studiefinanciering.

Ik hoop niet dat je aan de belastingdienst je geldbedrag gaat overmaken, het maakt hun namelijk niet veel uit hoeveel je verdiend. Je moet het geld overmaken naar de DUO.

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

• XFlame
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 21:19
Waarom denk je zelf dat de inning niet gerechtigd zou zijn?

• MartijnMartijn
XFlame schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:03:
Waarom denk je zelf dat de inning niet gerechtigd zou zijn?
Dat is voor mij ook de vraag, zoals gezegd: heeft het zin om in beroep te gaan. De enige reden die ik zelf zou kunnen verzinnen is vanwege het niet op orde hebben van de administratie, maar zoals @Termi ook al aangeeft, dat had ik destijds zelf ook niet. Dus dat zou geen gegronde reden zijn.

• Fulgora
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 00:19
Je voelt nu urgentie omdat het wanneer je niet betaalt omgezet wordt in een rentedragende lening. Is dit een standaard Duo lening waarvan het huidige rentepercentage 0,01% is? In dat geval zou ik sowieso voor die optie gaan en er 15 jaar over doen om het terug te betalen, ieder jaar wordt je schuld dan minder waard omdat de inflatie hoger is dan de rente.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
MartijnMartijn schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:10:
De enige reden die ik zelf zou kunnen verzinnen is vanwege het niet op orde hebben van de administratie…
Ze hebben de administratie juist wél op orde. Het enige is dat door wijzigingen met computersystemen er vertraging is opgetreden in de definitieve controle, die is dus nu gedaan. Op basis daarvan ben je gewoon de sjaak. Enige waar je bezwaar tegen kunt indienen zijn foutieve bedragen, de kans is alleen niet heel groot dat die verkeerd worden overgenomen. Uiteraard is ook dat niet uit te sluiten, het blijven mensen die de systemen aansturen.

Dus: Betalen, pannenkoek! :+

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:19
Gewoon betalen. Jij wist in 2015 zelf ook wel dat je teveel hebt verdiend (of had dat kunnen/moeten weten), waarom zou je dan in godsnaam niet hoeven te betalen. Sorry, maar ik trek mensen die c.q. zoeken naar oneigenlijke middelen om ergens onder uit te komen erg slecht. Door dat soort mensen betaal ik me helemaal scheel aan de fiscus.
Fulgora schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:48:
Je voelt nu urgentie omdat het wanneer je niet betaalt omgezet wordt in een rentedragende lening. Is dit een standaard Duo lening waarvan het huidige rentepercentage 0,01% is? In dat geval zou ik sowieso voor die optie gaan en er 15 jaar over doen om het terug te betalen, ieder jaar wordt je schuld dan minder waard omdat de inflatie hoger is dan de rente.
:r

cryptapix wijzigde deze reactie 02-11-2019 22:09 (41%)

• MartijnMartijn
Haha het is helder! Ik ga netjes terugbetalen. Bedankt voor de reacties.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

cryptapix schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:07:
Gewoon betalen. Jij wist in 2015 zelf ook wel dat je teveel hebt verdiend (of had dat kunnen/moeten weten), waarom zou je dan in godsnaam niet hoeven te betalen. Sorry, maar ik trek mensen die c.q. zoeken naar oneigenlijke middelen om ergens onder uit te komen erg slecht. Door dat soort mensen betaal ik me helemaal scheel aan de fiscus.

[...]

:r
Jij betaalt je helemaal nergens scheel aan hierdoor. De TS betaalt het gewoon terug. Ook als hij hier 15 jaar over doet kost dat de overheid niets.

DUT Racing

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:08

Zenix

BOE!

Ik zou het nog verder verlengen. Door het terugbetalen op pauze te zetten voor 5 jaar. Daardoor gaat het naar de 20 jaar. Lekker inflatie zijn werk laten doen.

@cryptapix Het is geen belastinggeld.

Zenix wijzigde deze reactie 02-11-2019 23:57 (3%)

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zenix schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:16:
Ik zou het nog verder verlengen. Door het terugbetalen op pauze te zetten voor 5 jaar. Daardoor gaat het naar de 20 jaar. Lekker inflatie zijn werk laten doen.

@fsfikke Het is geen belastinggeld.
Ik heb het nergens over wel of geen belastinggeld. Maar nu we het er over hebben, waar komt het geld wat DUO uitgeeft dan vandaan?

DUT Racing

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:08

Zenix

BOE!

fsfikke schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:21:
[...]

Ik heb het nergens over wel of geen belastinggeld. Maar nu we het er over hebben, waar komt het geld wat DUO uitgeeft dan vandaan?
Verkeerde tag :>

Staatsleningen met een looptijd van 5 jaar. De laatste jaren is de rente zelfs negatief, dus eigenlijk zouden studenten een negatieve rente moeten krijgen. Dus een rente van 0% is zeker niet ongunstig voor de overheid.

Zenix wijzigde deze reactie 02-11-2019 23:59 (41%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True