Vraag

• cybermans
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 15:53
Sinds afgelopen woensdag in het bezit van een paar panelen. Nu zit daar een Growatt ShineLanBox (SLB) bij om je opwek statistieken door te sturen. Door de monteurs in het T-Mobile thuis (fiber) VMG8825-T50 modem aangesloten. Werkt...

Maar waarom op het modem ingeprikt houden als je hem ook in je unifi switch kan prikken. Kabeltje omgeprikt, stroom er weer in en nada.... ding krijgt geen IP (volgens modem en unifi controller).
Weer terug geschakeld naar direct op modem: werkt weer...

Omdat ik niet voor 1 gat te vangen ben, even een domme cisco sg100d-08 switch gepakt. SLB via cisco in het modem: werkt. SLB via cisco in unifi: ook niet.

In het plaatje: bovenste 2 werken, onderste 2 niet
https://tweakers.net/ext/f/lMhC9Ep61XkJOiCtCbuhgWme/thumb.png

Simpelste zou zijn om hem in het modem te laten zitten, maar dat is niet werkbaar als ik het modem straks wil vervangen.

Google is verder niet mijn vriend in dit geval :(

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat voor kabel zitten er tussen het kastje en de switch? Een brakke kabel werkt op de ene switch wel en de andere niet

Auto sensing kan het ook zijn, zie je lampjes branden?

CISSP! Drop your encryption keys!

• cybermans
Autosensing heb ik al naar zitten kijken. Modem en Unifi geven beide 10 half duplex aan (WTF, maar dat is een ander verhaal). De Cisco switch tussen SLB en Unifi switch zou dat ook al moeten uitsluiten

Kabel en andere poort ook geen verandering van de situatie

[Voor 37% gewijzigd door cybermans op 02-11-2019 17:01]

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-05 14:04
Ik neem aan dat de cloudkey in de unifi switch zit ? Is er geen ip conflict tussen de shinelanbox en de cloudkey ?

En andere apparaten krijgen wel gewoon dhcp via de unifi?

• cybermans
beide hebben een verschillend static dhcp adres via het modem
alle andere devices (oa nvidia shield, rpi's, synology, samsung all in one, etc) incl die via unifi ap's hebben geen enkel dhcp probleem.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Kan je op je unifi switch packet capture doen op de poort van dat ding? Kijken wat er überhaupt op die poort gebeurt. Meestal kan je wel een mirror poort maken en daar een packet capture op draaien (desnoods met een fysiek ingeplugde computer en wireshark).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

10 half duplex zou ik toch aan een auto sensing issue denken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• laurens0619
  • Nu online
10 half duplex klinkt inderdaad als of een hele brakke kabel of auto sensing issues. Is het een pre fab kabel en hangt dat ding helemaal boven? of hangt die met kort kabeltje in de meterkast

• cybermans
Prik ik direct in op de Zyxell dan geeft die ook aan 10 half duplex. Andere kabels veranderde ook niets.

Meerdere prefab kabels geprobeerd.

johnkeates schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:20:
Kan je op je unifi switch packet capture doen op de poort van dat ding? Kijken wat er überhaupt op die poort gebeurt. Meestal kan je wel een mirror poort maken en daar een packet capture op draaien (desnoods met een fysiek ingeplugde computer en wireshark).
Ga ik even proberen

[Voor 47% gewijzigd door cybermans op 02-11-2019 18:35]

• laurens0619
  • Nu online
Is die growatt niet gewoon brak?

• cybermans
Ingeprikt via zyxel modem/router kan ik gewoon benaderen.
Dus ja dat ding is brak vanwege de 10 half duplex (maar meer dan dat heb je ook niet nodig om je opwek getallen door te sturen).

• laurens0619
  • Nu online
Maar als iets brak/kapot is dan werkt het onbetrouwbaar. Dat kan bv 10mbit half duplex zijn of helemaal geen verbinding.

Of is die 10mbit by design?

• DukeBox

DukeBox

Zover ik zie is het een RS232 naar ethernet dongle. Dan is 10Mbit niet zo heel gek. Vermoedelijk is er ook geen auto negotiation dus zou eens probere je switchpoort fixed op 10 full duplex te zetten.

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-06 16:35
wat is je spanning tree instelling op de port?
vermoed dat de Growatt maar een 169. adres aanneemt omdat de DHCP onderhandeling te lang duurt.

• cybermans
Om even het gedoe over de half/full 10mbit gedoe af te zijn.
SLB via domme switch direct aan modem/router werkt wel.
SLB via domme switch in unifi werkt niet.

Hiermee is dus het auto-negotiation geen issue meer

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

cybermans schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:52:

Onzin, iedere switch poort, maar dom of slim doen aan auto-negotiate wanneer beide niet fixed zijn ingesteld. En het kan zo maar zijn dat jouw switch geen 10Mbps/half ondersteund. Ik heb een domme netgear liggen die ook niet werkt met 10/half, 10/full en alleen 100 of 1000 ondersteund.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:06
Wat gebeurt er als je de onderste opstelling gebruikt maar de Cisco en de Unify omwisselt?

• cybermans
Wim-Bart schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:17:
[...]

Onzin, iedere switch poort, maar dom of slim doen aan auto-negotiate wanneer beide niet fixed zijn ingesteld. En het kan zo maar zijn dat jouw switch geen 10Mbps/half ondersteund. Ik heb een domme netgear liggen die ook niet werkt met 10/half, 10/full en alleen 100 of 1000 ondersteund.
ik al aangegeven dat zowel de unifi en de zyxel beide 10 half detecteren/negotiaten...

wanneer de cisco tussen de unifi en de SLB zitten, dan is de link tussen cisco en unifi gewoon 1gbit en werkt het dus ook niet. Terwijl wanneer de cisco in de zyxel zit het we gewoon werkt.

Dus aub voordat je onzin roept, lees even de rest ook.

[Voor 20% gewijzigd door cybermans op 03-11-2019 18:57]

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat is eigenlijk de functie van die shinelanbox? Op internet lees ik dat dat enkel is om grote afstanden te overbruggen als je geen wifi of LAN hebt. Mijn 10 euro kostende shineWifi stick heeft een verbinding naar mijn router, pakweg 15 meter verderop. Misschien is het nog een optie om rechtstreeks te verbinden als de afstand niet te groot is?

• laurens0619
  • Nu online
cybermans schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:52:

Helemaal eens
Dan is dhcp de volgende verdachte. Heb je het al met een static adres geprobeerd?

• DukeBox

DukeBox

laurens0619 schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:47:
Heb je het al met een static adres geprobeerd?
Dat wordt niet ondersteund.

• laurens0619
  • Nu online
DukeBox schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:17:
[...]

Dat wordt niet ondersteund.
Dan zou ik gan port capturen. Kijken hoe het dhcp request voorbij komt.

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-06 16:35
Bij klanten kom ik nog wel eens een oude printer met een 10mbit port tegen.
Gek genoeg lopen deze soms vast op het verkrijgen van een IP.
Mijn advies:
STP uitzetten op de port.
Je kan ook even inloggen via de Telnet en op de port het uitzetten.
https://help.ubnt.com/hc/...ng-Spanning-Tree-Protocol
Starting in UniFi Network Controller version 5.11.X it is now possible to enable STP per port on the UniFi Switches.

1. In the UniFi Network Controller, go to the Devices section and click on the switch in which you wish disable/enable STP on an individual switch port, opening the Switch Properties Panel.

2. Navigate to Ports in the Properties Panel. Select the switch port, and click Edit Selected, or hover over the switch port and click Edit.

3. Click Profile Overrides, and toggle Enable Spanning Tree.

• cybermans
Om alles nog leuker te maken.

STP geprobeerd, deed het niet,
paar dagen later weer eens in de poort geduwd waar STP uit stond: het werkt.... vervolgens STP aangezet, reboot van kastje: werkt nog steeds... Andere switch poort werkt nog steeds...

Wel gewoon een van de kabels van vorige keer gebruikt, dus dat was het ook niet

en aan alle 10mbit half duplex haters ;-) het draait nu, het werkt gewoon op 10 half duplex :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee