Klasse D HiFi versterker suggesties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Hallo freakers,

Ik snuffel al een poosje rond voor een nieuwe versterker.
Heb nu een receiver Yamaha RX-700RS.
Heeft een prettig formaat 435breed en de kast(exclusief knoppen en pluggen achter) is 257diep.

Ik heb geleerd dat alle gangbare klasseA/AB vertsterkers flink wat warmte verstoken, minimaal zo'n 30 watt ook als ze nauwelijks geluid produceren. Mijn Yamaha heeft daar onder geleden: hij had/heeft haarscheuren bij de solderingen. Die heb ik al een paar keer gerefreshed.
Hitte is schadelijk voor electronica.
Als ik weer voor Yamaha ga (wordt dan toch klasse A/AB) (bv deze) blijken ze 387 diep, dat is te veel. Ik heb zo'n idee dat ze die kasten wel zo ruim moeten bouwen vanwege de warmteontwikkeling.
Als opvolger wil ik daarom, ook voor het milieu, dus een energiebesparende koele versterker. Die verdient zich in enige mate vanzelf terug: 20W besparing op 4000 speeluren is toch €20/jaar.
Ik kan zonder het radiogedeelte, al mis ik de 'displayshow'. Radio pak ik in de praktijk van de TV.
Mede omdat DAB/FM in transitie zijn verwacht ik dat het op een nieuwe receiver sowieso achterhaald is.

Deze Denon-PMA=600NE vind ik wel mooi. Heeft alle aansluitingen die ik denk nodig te hebben. Kast is niet overdreven diep, dus geen problemen met stekkers achterin. Maar het is geen klasseD...
https://www.denon-hifi.nl/assets/images/bookmarkIcon.png
Wat er niet op zit zijn geschakelde stopcontacten. Ik heb foto's gezien van zo'n model met 3 uitgaande stopcontacten, welke is het?

Dus klasseD, de spoeling is dun in het 435 brede formaat. Ik zoek geen snobistische prijzen. Voor €400 wil ik wel iets moois/goeds. Gewoon stereo, met Phono, tape, CD + coax/optical voor TV/CD. HDMI hoeft niet.
https://nadelectronics.co...tal-integrated-amplifier/
https://www.pioneer-audiovisual.eu/nl/producten/50da
https://www.pioneer-audiovisual.eu/nl/producten/sx-s30dab
Dat is het wel zowat. Wie heeft er nog suggesties/ervaringen?

[ Voor 31% gewijzigd door Bruin Poeper op 02-11-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

FeaR

In GoT we trust

Bruin Poeper schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:39:

Wat er niet op zit zijn geschakelde stopcontacten. Ik heb foto's gezien van zo'n model met 3 uitgaande stopcontacten, welke is het?
Dat zal een oud model zijn geweest. 230V Out zie je eigenlijk niet meer naar mijn weten.

Tevens verhuis ik dit topic richting consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien dit aankoopadvies betreft, AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:30
Die NAD wordt meest goed besproken, zie bijvoorbeeld Sterophile en the absolute sound recensies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Bruin Poeper Ik liep met m'n huidige Yamaha RXA-2080 ook tegen de beperking van 'diepte' in de kast aan, zeker omdat er ook nog een een zwikje HDMI kabels ingeprikt moest gaan worden….

Heb 't hier opgelost met een decoupeerzaag. De achterwand van het meubel er uit gezaagd over de volle hoogte in het compartiment waar de RXA staat. Audio / Video-meubels hebben meestal nog voldoende (loze) ruimte over tussen de achterkant van de kast én de achterliggende wand / muur.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@martyw
Die NAD heeft prima recensies.
Wat ik niet wist: The C 328 uses a customised version of the proven Hypex UcD output stage.
Even zoeken naar Hypex UcD... dat lijkt heel erg op "Made in Holland", toch leuk!
Het geluid zit dus wel goed bij deze, maar eigenlijk wil ik meer draaiknoppen, zoals bij Yamaha. Van bediening mbv smartphone of TVscherm wil ik al helemaal niet afhankelijk zijn.
Voor het geld vind ik hem niet echt mooi/bijzonder.
@wimmel_1
Sommige mensen hebben veel over voor hun apparatuur...
Ik heb veel over voor mijn kast, die heb ik zelf gebouwd.
Bovendien zit de achterkant pal tegen de muur. Als ik daar in moet zagen beland ik in de spouw en krijgt het electronisch wonder de volle laag vocht.
Er wordt hier niet gezaagd.

[ Voor 25% gewijzigd door Bruin Poeper op 02-11-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Misschien kan je eens kijken naar deze pricewatch selectie:
categorie: Versterkers en receivers

Versterkers met mogelijkheden voor internetradio met bijvoorbeeld TuneIn en spotify.
Heb niet gekeken naar class D

[ Voor 4% gewijzigd door Delph1900 op 02-11-2019 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geschakelde 230v out is ook niet meer nodig. Koop een losse master/slave switch, opgelost.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@Delph1900
Ik heb daar al gekeken. Ik kan geen klasseD filter vinden.
Verder zoek ik een tamelijk vintage concept.
Ik ben niet zo internet minded als het om luistermuziek gaat. Geen behoefte aan spotify of IPradio. Misschien moet het ooit toch: DVB-T2 of DAB+ functioneren allebei steeds minder goed dan traditionele technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bruin Poeper schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:16:
@Delph1900
Ik heb daar al gekeken. Ik kan geen klasseD filter vinden.
Klopt, kan je niet op sorteren/zoeken. Gros van de markt is nog steeds A/B, de rest is A, D, G en H. Enige waar je het een beetje aan af kan leiden is opgenomen vermogen maar zelf daar zou ik mijn hand niet altijd voor in het vuur willen steken.

Andere boeg, weet je zeker dat je huidige Yamaha de geest heeft gegeven door de warmte en niet door de ouderdom? En als het de warmte was, stond het apparaat relatief vrij of behoorlijk ingebouwd? Als in, zou je met een lage Klasse A/B (slimline) ook niet het probleem oplossen? Probleem van te warm worden, Klasse D zal zuiniger zijn dan A/B door simpelweg een hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:04
FeaR schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:05:
[...]

Klopt, kan je niet op sorteren/zoeken. Gros van de markt is nog steeds A/B, de rest is A, D, G en H.
en klasse T niet te vergeten waar ik voor aan het sparen ben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
FeaR schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:05:
[...]
Andere boeg, weet je zeker dat je huidige Yamaha de geest heeft gegeven door de warmte en niet door de ouderdom? En als het de warmte was, stond het apparaat relatief vrij of behoorlijk ingebouwd? Als in, zou je met een lage Klasse A/B (slimline) ook niet het probleem oplossen? Probleem van te warm worden, Klasse D zal zuiniger zijn dan A/B door simpelweg een hoger rendement.
Hij heeft de geest niet gegeven. Ik kan hem nog steeds als 'redelijk werkend' gebruiken of verkopen. :P
Hij zit in een ruime kast met ventilatieruimte van pakweg 4cm rondom. Dat zal wel te weinig zijn voor die klasse A/AB kachels, en ook daarom wil ik nu klasseD.
Dat hij last heeft gehad van de warmte is zeker. De toonregeling/loudness functioneren maar half. Die potmeters zitten op een stalen rail, welke bij warmte minder uitzet dan de print waarop de potmeters gesoldeerd zitten. Bekijk je die solderingen onder een loep dan zie je bij ieder een scheurtje rondom zitten. Die hebben duidelijk last gehad van uitzettingsverschillen. Ik heb het ding een paar keer uit elkaar gehaald (=lastig klusje) en die solderingen geprobeerd te repareren. Dat is deels gelukt.
En verder... tja wat is het verschil tussen warmte- en ouderdomsschade? Dat laatste zal er ook wel zijn bij de condensatoren. Ik heb het idee dat mijn phono daar wel wat last van heeft.
Sommige drukknopjes werken ook niet helemaal soepel meer. Dat zijn van die gesloten print buttons die ik niet schoon kan maken.

Overigens ik ben niet bang dat klasseD geen goed geluid zou kunnen geven. Die techniek is heus volwassen. Helaas bestaat de HiFi wereld veelal uit oude knarren die menen dat vroeger alles beter was, die houden vast aan klasseA/AB. Waarschijnlijk denken ze dat omdat klasseD 'goedkoop' is.
Maar klasseD is goedkoper door materiaalbesparing, want het is energetisch veel efficiënter: je kan met kleinere voeding, koelplaat en behuizing toe.
Als je kijkt bij Pioneer die hebben flink wat ervaring met autoinstallaties, wat volgens mij allemaal klasseD is.
Elke zichzelf respecterende chipfabrikant (bv Texas Instr, STelectronics, NXP) heeft er serieus werk van gemaakt.
De chinezen gooien je er dood mee.

P.S1.:
Ik heb zojuist nog eens het stroomverbruik=warmteontwikkeling van mijn Yamaha gemeten. De radio staat aan op conversatienivo. Ik meet 39 Watt. :(

[ Voor 50% gewijzigd door Bruin Poeper op 04-11-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
P.S.2:
FeaR schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:38:
[...]
Dat zal een oud model zijn geweest. 230V Out zie je eigenlijk niet meer naar mijn weten.
Deze heeft 3 geschakelde stopcontacten.
https://www.bol.com/nl/p/...VxXBZMPw_0.7.ProductImage

[ Voor 12% gewijzigd door Bruin Poeper op 04-11-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bruin Poeper schreef op zondag 3 november 2019 @ 00:40:
[...]
Overigens ik ben niet bang dat klasseD geen goed geluid zou kunnen geven. Die techniek is heus volwassen.
Je ziet mij nergens zeggen dat Klasse D niet goed is?
Model is uit 2012/2013, dat valt mijns inziens niet meer onder "recent". Ik zeg overigens niet dat ze er helemaal niet meer zijn, uitzonderingen zijn altijd wel te vinden maar gemiddeld genomen zie je deze functie niet meer zo veel als vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Klasse D heeft meestal alleen betrekking op de eindtrappen.

Totale ruststroom verbruik bestaat ook uit voorversterker, DSP, stuurelectronica enz.

De ruststroom van een klasse D receiver kan hoger of gelijk zijn aan Klasse A/B, je schiet hier voor wat betreft het rustverbruik, misschien niets mee op.

Zie hieronder, van http://www.hifi-forum.de/viewthread-46-41702.html :

Bei Onkyo ab RZ-1xxx, bei Pioneer die SC-Modelle (VSX hat Class A/B).
Und die SlimLine-Modelle TX-L50 und VSX-S520/520D.

Viel bringen tut es aber nicht.
Als die Stereoplay noch AVRs getestet hatte, hatte die auch den Ruhestromverbrauch gemessen.
Und der lag damals bei einigen Pioneer mit Class D sogar etwas höher als bei anderen Herstellern mit Class A/B.

Für den Ruhestromverbrauch sind ja nicht nur die Endstufen verantwortlich, sondern auch der Rest (Vorstufe, Digitale Signalverarbeitung, Steuerungselektronik, etc.).

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@mountainbiker @mountainbiker
Men is daar bij de fanclub..., degene die jij citeert vergelijkt appels met peren, dat wordt verderop ook geconstateerd.
Diverse personen daar verbruiken 70 a 80W in rust.
Bij mijn TV verbruik ik 8W als ik enkel geluid heb (scherm=uit).
En dat is eigenlijk nog best veel als je dat vergelijkt met een portable radio die eigenlijk hetzelfde presteert.
Je laptop doet het nog veel efficiënter.

In de EU heeft men groot succes gehad met de EEI-index energiebesparende (CV-)pompen. Typisch verbruiken ze nog maar 25% van de stroom (CVpomp 15W ipv 60W) tov 15 jaar geleden.
Men zou een zelfde besparing kunnen bereiken door zo'n soort "EEI-index" energienormering op audioversterkers toe te passen. Klasse A/AB vliegt er dan onmiddellijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
appels met peren dat lees ik niet..

Meten is weten, maar die metingen zijn niet beschikbaar.

De meeste van de "fanclub" maakt het ook inderdaad niet veel uit. Geluidskwaliteit staat op de allereerste plaats. Stroomverbruik is niet boeiend, ook wel logisch, men speelt een paar uur muziek per dag en dat "hoge" stroomverbruik is verwaarloosbaar t.o.v. het stroomverbruik van de rest van het huishouden, bv. wasmachine, cv, diepvries enz.

mountainbiker

Pagina: 1