Laat ik het zo zeggen: Ik ben betrokken bij het proces van sollicitanten voor mijn werkgever en ook mijn vorige 3 werkgevers. De opleiding die iemand heeft genoten is alleen interessant als het van een zodanig hoog niveau is dat je er gewoon niet omheen kan. Denk aan een Harvard of MIT opleiding, of iets met impact bij de TU Delft. Een MBO opleiding zegt mij helemaal niets behalve dat je véél tijd hebt genomen om de basics te leren (die je in veel minder tijd ook thuis had kunnen leren zonder onnodige kosten te maken.)
Een HBO opleiding heeft voor mij meer waarde, zelfs meer dan een WO, omdat ik die laatste groep alsnog vaak moet leren hoe de praktijk werkt. Een HBO opleiding is erg praktisch van aard. Maar dan nog, ik merk dat in de Nederlandse opleidingen (computer technisch en grafisch) ook op HBO niveau veel kennis niet blijft plakken.
Zo was ik als autodidact ooit in dienst bij een bedrijf waar ze allemaal HBOers aannamen die daar hebben leren programmeren. Een database query was enorm traag (20 seconden of langer) en ze wisten met een team van 8 developers niet waarom. Ik moest ze gaan uitleggen wat indexes en stored procedures waren. Ze wisten schijnbaar niets over clustering, sharding, en replication. Daar stond ik dan, als HTML-aapje, een stel programmeurs met een dure opleiding uit te leggen hoe die query opeens 200x sneller kon worden...
Dat had ik mijzelf aangeleerd in de jaren dat ik zelf ook moest uitzoeken waarom ik PostgreSQL, MySQL, of MS SQL zou kiezen voor een project.
Een MBO 3 diploma van een Nederlandse opleiding is compleet nietszeggend. Het zal niet tégen je worden gebruikt, maar ik zie de meerwaarde er ook niet van; op een MBO kan iedereen zonder enig talent terecht. Ik heb genoeg "designers" gezien met een afgeronde MBO opleiding die de meest gruwelijk lelijke dingen fabriceren. Bij die groep kijk ik daarom altijd naar hun portfolio en absoluut niet naar de opleiding. Die heeft gewoon geen enkele toegevoegde waarde in dit vak.
Als je kapper wil worden is dat uiteraard een ander verhaal.
Een MBO opleiding staat (bij mij) nog minder hoog in aanzien dan "4 jaar in de rimboe het woord van mijn religie verspreiden", ik heb zo'n persoon recentelijk aangenomen voor een klant. Die gozer had
geen opleiding maar onnoemelijk veel levenservaring en toewijding.
- Onze recruiter gaf aan dat hij erg vriendelijk overkwam.
- De eerste technische test gaf aan dat hij goed kan Googlen of gewoon weet wat hij doet.
- De eerste intake met een technische persoon (mij) gaf aan dat hij goed op de hoogte was van de laatste bleeding edge ontwikkelingen in de markt.
- Zijn sollicitatieopdracht (max 16 uur, betaald ongeacht resultaat) liet zien dat hij goed als consultant kon werken, zich aan de tijd kan houden, de juiste vragen stelt, erg communicatief vaardig is, goed op kritiek reageert, en simpelweg talent heeft (talent heb je of je hebt het niet, hij had het wél).
Hij had zichzelf vanuit Zuid Amerika allerlei dingen aangeleerd op een crappy internetverbinding en een oude laptop. Dat heeft hem 3 jaar gekost waarna hij op veel vlakken meer up-to-date was dan mijzelf en enkele collega's van mij.
Zijn kerk betaalde zijn kosten voor zijn verblijf daar, hij heeft er voldoening uit gehaald, en enorm veel kennis om een carrière te beginnen als frontend web developer.
Social skills, talent, toewijding, leergierigheid... dat leer je niet op een MBO. Als je die skills al hebt dan ga jij je enorm vervelen op een MBO opleiding. Ga dan voor een HBO opleiding. Of studeer gewoon zelf 4 uur per dag, 7 dagen per week.
Nogmaals, alles is online te vinden. Het is gratis. Het kost geen reistijd. Je kiest zelf de materie die je wil leren. Je "klas" bestaat uit alle communities die online beschikbaar zijn (Discord chats, Reddit, Stackoverflow dochter-sites, etc.). En je studie gaat gewoon door zodra jij gaat werken over een half jaar tot een jaar tijd, alleen krijg je er dan opeens geld voor.