vragen infrezen vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-06 10:41
Mijn vraag
Wat zijn ongeveer de kosten van het laten monteren en infrezen van vloerverwarming als hoofdverwarming?

Is het gebruikelijk om ook in de hal en overloop vloerverwarming te monteren? hier hangen doorgaans ook geen radiatoren vandaar.

En kan ik in de douche en zolder de radiators laten hangen en gebruiken?. Of gaat het hele oude systeem eruit? ik vind het zonde om de douche open te breken die ziet er nog goed uit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
berekend via deze link

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb via de bovenstaande link berekend dat het rond de 3650 euro zal kosten.
dan heb ik per kamer het bedrag bij elkaar opgeteld aangezien ik er van uit ga dat dit is hoe het werkt.
de kamers zijn 35m2 10m2 10m2 en 12m2

ik heb begin deze week een huis gekocht en na wat twijfelen offertes aangevraagd maar die zijn nog niet binnen. Ik wil bij het huis (wat nu helemaal leegstaat) direct vloerverwarming en zonnepanelen laten monteren.
Nu ben ik bezig met een kostenindicatie voor de hypotheek dan kan ik het er bij lenen. Het komt niet op een 100 euro aan bijvoorbeeld. Maar als iemand het zelf heeft laten monteren en eventueel weet wat de bijkomende kosten zijn hier ben ik namelijk erg huiverig voor.

Steam: Evert

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:11
Kosten verschillen per opdrachtnemer. Kwestie van wat offertes opvragen. Als hoofdregel geldt dat hoe groter het oppervlak is (aaneengesloten) hoe relatief goedkoper. Meerdere verdiepingen betekent doorgaans ook meerdere verdelers, dus extra kosten. Wij waren voor circa 85m2 (beneden ong 60m2 en op de 1e verdieping waar keuken staat 25m2) iets van 3.000 euro kwijt als ik me niet vergis (met 2 verdelers). Op de 2e en 3e verdieping hebben we onze slaapkamers en badkamer, daar hangen nog gewoon radiatoren.

Ik weet niet wat voor vloer je wil gaan leggen, maar houd er rekening mee dat je eigenlijk alleen tegels direct over je vloerverwarming kunt leggen. Voor vloeren zoals pvc, laminaat, etc. zul je de sleuven eerst (deels) moeten dichtzetten en/of de vloer zelfs egaliseren. Zeker egaliseren is niet goedkoop als je dat wil laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
@cryptapix
Bedankt voor de reactie dan zou ik in ieder geval wel redelijk uitkomen met de prijs die ik had voor de installatie. alleen was ik in de veronderstelling dat ze bij het monteren de sleuven naderhand ook weer dichtmaakten. Als dit niet zo is zal ik dat nog even uitzoeken hoe en wat dat is of als het zelf te doen is. ik was van plan om een laminaat vloer te leggen.

nu vroeg ik me af gebruiken ze voor de vloerverwarming de leidingen die nu naar de radiotoren gaan? of leggen ze nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 09:26
Wij hebben onze vloerverwarming sinds 2017 en waren voor infrezen en aansluiten rond de 2k kwijt voor ca 80m2 en hebben 6 groepen op de pomp. Helaas wel veel problemen mee gehad omdat het bedrijf de vloerverwarming niet naar stadsverwarming normen had aangesloten.
Laat je goed informeren wat de beste manier van plaatsen is: infrezen of laten leggen op netten en cementdekvloer er over heen. Zoals gezegd na infrezen moet je de boel ook weer laten egaliseren.
Kijk ook goed naar de isolatie waarde van je woning. Wij wonen op een hoek en het huis duurt lang voordat het echt lekker opgewarmd is. En omdat vloerverwarming geen fijne stralingswarmte geeft hebben we vorig jaar ook een pelletkachel laten installeren. Hier ligt trouwens een lamel parketvloer op de vloerverwarming en dat gaat goed maar tegels of pvc is het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Evert134 Sommige partijen kunnen dat ook direct voor je doen of doen dat standaard, maar daar betaal je dan wel meer. Als je vloer nu al heel vlak is, kun je als je handig bent de sleuven zelf wel dichtzetten. De ondervloer voor laminaat vangt doorgaans wat meer oneffenheden op dus dan komt het niet heel nauw. Egaliseren zou ik zelf alleen doen als het kleine oppervlaktes betreft, een woonkamer dan 65m2 zou ik niet zelf doen. Egaliseren schijnt toch wel lastig te zijn. Overigens moet je ook even goed uitzoeken hoe de warmteweerstand van je laminaat en ondervloer zijn, anders heb je straks een vloer die heeeel traag opwarmt. Laat je ook niet gekmaken door kreten als “geschikt voor vloerverwarming” bij laminaat. Kijk echt zelf goed naar de warmteweerstand.

Bij ons kwam er iemand vooraf kijken om te bepalen hoe en waar de verdelers zouden worden aangesloten. Beneden zijn de bestaande aan- en afvoerleiding van de oude radiator gebruikt. Boven is een stukje nieuwe leiding gelegd (verdeler zit daar pal naast de ketel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-06 16:03
Ik ben er momenteel ook mee bezig. Ik laat de gefreesde gleuven weer vullen/egaliseren ondanks dat we keramisch parket krijgen. Dit is mede om meer warmteafgifte te krijgen.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
HerkeLWD schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:31:
Ik ben er momenteel ook mee bezig. Ik laat de gefreesde gleuven weer vullen/egaliseren ondanks dat we keramisch parket krijgen. Dit is mede om meer warmteafgifte te krijgen.
ja ik denk dat vullen zelf moet lukken ik denk niet dat ik de vloer laat egaliseren er komt zoals het nu lijkt kliklaminaat op met een ondervloer speciaal voor vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-06 16:42
Hoe oud is jouw huis? Zit er reeds een goed geïsoleerde vloer in? Als je in een jaren 80 of ouder huis gaat wonen dan is isolatie HEEL belangrijk om mee te nemen in de plannen voor vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou sowieso even goed nadenken wat je toekomstplan is.

Als je klaar wilt zijn voor lage temperatuur verwarming moet je veel meer leiding leggen dan als dat niet het idee is. Hart op hart van 10 cm zit je dan wel aan, uitgaande van 16mm leidingen.

Max 10m2 per groep in dat geval.

In het verlengde daarvan; je kunt in theorie je verwarming in de badkamer laten hangen. Echter, de kans dat je door je aanvoerleiding heen gaat is vrij groot. Wil je over naar LTV, zul je de radiator overigens wel moeten vervangen.

M.i. als je het doet, doe het goed. Dus in alle vertrekken en hallen. Juist in de badkamer is een warme vloer lekker.

Heb zelf een leiding te weinig gelegd in de wc, uit angst dat dat te warm zou worden. Spijt van :)

Check overigens ook even of er geen stroom/water/gas door de vloer loopt voor je gaat frezen.

Heb afgelopen jaar ook het hele huis van vvw voorzien. Boven gefreesd en beneden de dekvloer verwijderd. O.b.v. deze ervaring heeft nieuwe dekvloer gieten mijn voorkeur.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 04-11-2019 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
het huis is van 1978 maar volgens de woningstichting is het huis voorzien van vloerisolatie en muurisolatie en dakisolatie dus ik ga er voor nu vanuit dat dit al goed zit.
De leidingen op 10 cm plaatsen was ook de bedoeling en ik was nog aan het twijfelen om de badkamer te doen of niet. Het is wat dat aangaat een hele kleine ruimte (4m2) en ik dacht dat dit gedaan kon worden door een thermokoppel op de huidige radiator te monteren. misschien moet ik hier dan nog wat verder in uitzoeken. ik denk dan inderdaad wel dat ik ook de hallen laat meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Huizen in 1978 hadden standaard amper vloerisolatie. Kijk even goed wat er bij jou achteraf is toegepast: PUR gespoten is prima, een kruipruimte vol chips is prut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Evert134 Thermokoppel op de radiator? Wat doet dat?

In principe kun je VVW en radiatoren combineren. Maar niet als je met LTV gaat werken.
Tenminste; er vanuitgaande dat je de huidige radiator wilt blijven gebruiken.
Dat gezegd hebbende zou je er ook voor kunnen kiezen om elektrisch bij te verwarmen. Ofwel door een losse radiator ofwel door elektrische vloerverwarming.

Lopen je huidige verwarmingsleidingen door de vloer of langs de muren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Goede aanvulling van @MikeyMan. Onze woning is 11 jaar oud en destijds hebben de vorige bewoners gekozen voor de optie die vloerverwarming mogelijk zou maken. Feitelijk is dat vooral een kwestie van de plaats van de leidingen (niet alleen cv, ook water, gas, elektra, etc.) in vloer zodat je die niet kapot freest. Let op: de meeste frezers repareren wel geraakte cv leidingen, maar andere leidingen niet!

Wij hebben beneden in hal en wc ook vloerverwarming (in wc is het legpatroon helaas niet optimaal gebleken, maar daar is niets meer aan te doen). Op de bovenverdiepingen met slaapkamers en badkamer hebben we de normale radiatoren. Als de vloerverwarming aanslaat, worden de slaapkamers bloedheet als we de thermostaatknoppen vol open zouden zetten. Maar als de benedenverdieping (bijna) op temperatuur is, blijven de vertrekken boven koel. Voor slaapkamers is dat geen probleem (enkele buren hebben op de master bedroom zelfs de verwarming geheel weggehaald). Voor de badkamer is het niet ideaal maar gelukkig wordt het daar niet te koud.

@Evert134 met alleen een ondervloer die geschikt is voor vloerverwarming ga je het niet redden. De ondervloer is maar een fractie van de warmteweerstand tov het laminaat. Check dus het laminaat heel goed! Je wil niet boven de 0,13 m2 K/W komen voor ondervloer en vloer samen en het lieft zit je daar heel ver onder. En 0,05 tov 0,10 is dus een enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Terechte opmerking; met VVW zou ik ook nooit voor laminaat gaan. Zeker als de isolatie niet top is, ben je op een gegeven moment de kruipruimte aan het verwarmen. Tegels of PVC is te prefereren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
de huidige verwarmingsleidingen lopen langs en door de muren dus ik denk dat dat wel goed gaat.
het gaat om :+ voor de beeldvorming. ik heb vandaag het koopcontract getekend en wil het liefst na de overdracht zo snel mogelijk alles klaar kunnen hebben vandaar dat ik nu al vragen stel.

ik heb net wat over ltv opgezocht maar het gaat uiteindelijk om 1 radiator die in de badkamer hangt dus hier zou ik een andere voor kunnen halen

het laminaat wat ik had uitgezocht had een warmteweerstand van 0.043 als ik dit vergeleek met pvc kwam dit erg in de buurt pvc was 0.034 nu weet ik dan ook weer niet hoeveel dat verschil uiteindelijk is. dit laminaat

[ Voor 5% gewijzigd door Evert134 op 04-11-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat lijkt met die CV leidingen wel goed te komen zo. Wel even nagaan waar die gasleiding heen gaat.

Denk dat de waarde van het pvc niet helemaal klopt. Vergeet daarnaast niet dat er nog een ondervloer onder het laminaat komt die warmte tegenhoudt.

Overigens, op basis van de foto's: de buitenmuur is niet heel dik. Isolatie kon weleens een beetje tegenvallen. Vooral ook even onder de vloer kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Evert134 Als je niet wil dat heel het internet weet waar je woont, zou ik die link weghalen :+
Ter vergelijking, ons click pvc heeft een warmteweerstand van 0.0159 m2.K/W. Dat is echt substantieel minder. De lijmvariant zelfs 0.0100 m2.K/W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evert134
cryptapix schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:11:
@Evert134 Als je niet wil dat heel het internet weet waar je woont, zou ik die link weghalen :+
Ter vergelijking, ons click pvc heeft een warmteweerstand van 0.0159 m2.K/W. Dat is echt substantieel minder. De lijmvariant zelfs 0.0100 m2.K/W
ja dat was inderdaad niet een hele slimme actie haha ik zal nog even kijken bij het pvc alleen blijft het behoorlijk aan de prijs. ik zal morgen na werk weer even verder zoeken bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Evert134 schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:34:
[...]

ja dat was inderdaad niet een hele slimme actie haha ik zal nog even kijken bij het pvc alleen blijft het behoorlijk aan de prijs. ik zal morgen na werk weer even verder zoeken bedankt voor de info!
PVC is inderdaad wel wat duurder. Wij hebben boven laminaat liggen (geen vloerverwarming) maar vinden pvc comfortabeler. Het voelt wat zachter aan als je loopt en het maakt ook een stuk minder geluid. Maar je moet zelf de keuze maken obv je wensen en natuurlijk budget. In ons vorige appartement hadden we laminaat en vloerverwarming en dat werkte prima. Duurde wel iets langer voordat de vloer warm aanvoelde, maar kwa warmte was het uiteindelijk niet minder comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 20:41
Interessant topic. Ik heb ook wel eens nagedacht over vloerverwarming. Bij mij liggen de CV leidingen in de grond. Dat zal natuurlijk wel kapot gaan als je gaat frezen? Is zoiets überhaupt wel mogelijk dan?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Possible schreef op maandag 4 november 2019 @ 23:06:
Interessant topic. Ik heb ook wel eens nagedacht over vloerverwarming. Bij mij liggen de CV leidingen in de grond. Dat zal natuurlijk wel kapot gaan als je gaat frezen? Is zoiets überhaupt wel mogelijk dan?
Zolang je niet een verdwaalde radiator wilt behouden wel. Die frees gaat er dwars doorheen. Vraag is alleen wat er verder nog aan leidingen ligt. Bij mij zijn ze drie keer door alle (koud, warm, gas) leidingen heen gegaan omdat die totaal idioot door het huis heen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 20:41
MikeyMan schreef op maandag 4 november 2019 @ 23:14:
[...]

Zolang je niet een verdwaalde radiator wilt behouden wel. Die frees gaat er dwars doorheen. Vraag is alleen wat er verder nog aan leidingen ligt. Bij mij zijn ze drie keer door alle (koud, warm, gas) leidingen heen gegaan omdat die totaal idioot door het huis heen liggen.
Dat is zo.. maar dan moet ik dus die vloerverwarming pomp/groep aansluitien op de CV ketel? De CV ketel staat bij ons boven op zolder. Daar zie ik dus ook alle leidingen in de vloer verdwijnen. 2x28 mm. .

In het hele huis is 16mm uponor. Ik kan ook nergens een verdeler vinden die het van 28 naar 16 mm gaat ..

Lijkt wel of dat dus ook in de grond is gedaan.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Possible Klopt. Waar de CV ketel hangt maakt niet heel veel uit. Heb je geen leidingkolom waar de hoofdaanvoer en -retourleiding in lopen? Bij ons is dat het geval en vanuit daar zijn er aftakkingen per verdieping naar de radiatoren. Die zie je dus alleen als je de kolom openbreekt.

Als je de hele benedenverdieping van vloerverwarming gaat voorzien, wordt die hoofdleiding afgetakt en “erna” afgedopt zodat er in al die “oude”leidingen die in vloer liggen geen water meer kan komen. Dan is er geen enkel probleem als ze die oude leidingen kapot frezen (althans, niet als je de radiatoren niet wil terugplaatsen :+). De radiatoren op de bovenverdiepingen blijven dan gewoon functioneren.
Pagina: 1