Dual boot met bitlocker op bestaande schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabbit1986
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-10-2023
Hall,

Ik heb een laptop van het werk met daarop een windows 10 schijf met bitlocker erop.
Ik dacht: ik ga daar een extra schijf insteken, met mijn eigen Windows erop, zodat ik deze voor privé zaken kan gebruiken en niet meer constant gestoord wordt.
Zogezegd: zo gedaan. M2 schijf erin, GPT formatted en windows op.

Ik dacht dat ik door op F9 te duwen een boot menu ging krijgen en dan gewoon mijn schijf ging kunnen kiezen.

In den beginne startte de laptop ENKEL nog de nieuwe windows op.

De bootorder in het bios stond op:

UEFI mode:
1) Windos Boot manager
2) Samsung ... ( de originele schijf)
3) USB

Legacy Mode:
1) USB
2) Nieuwe schijf
3) Oude schijf

Lichte paniek ... geen werkwindows meer. Ik heb daarom de Windows Boot manager optie inactief gezet.
Want als ik via het boot menu bootte naar iets anders kreeg ik telkens een Bitlocker key prompt.
Als ik windows Boot manager inactief zet in de UEFI mode boot hij naar mijn werk windows met bitlocker hoera. Als ik dat actief zet boot hij naar mijn nieuwe Windows. Dat is voorlopig mijn workaround en zo ziet mijn bios er dus uit.

Heb al liggen spelen met die legacy mode ook maar vanaf dat ik daar iets aan verander krijg ik "disk not found"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AKZSCzk.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NuZMeXm.jpg

Graag even jullie deskundige hulp want ik snap het niet.
...

[ Voor 4% gewijzigd door rabbit1986 op 02-11-2019 07:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:25
Ik zou naar je systeembeheerder op het werk gaan, die moet het immers ook oplossen als je het hebt verprutst. (Je hebt geluk dat ik dat niet ben voor je i.i.g :P )

[ Voor 19% gewijzigd door HKLM_ op 02-11-2019 10:23 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabbit1986
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-10-2023
Ik heb het nog niet verprutst he.

En zoals je zelf aangeeft: er gaat daar weinig bereidwilligheid zijn om me te helpen. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm, zonder communicatie een privé schijf in een werkpc zetten, zit aardig op het randje van verprutsen..

Als je de m.2 er weer uittrekt, blijft het probleem dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:38:
[...]

Mmm, zonder communicatie een privé schijf in een werkpc zetten, zit aardig op het randje van verprutsen..

Als je de m.2 er weer uittrekt, blijft het probleem dan?
Ik ken bedrijven waar dasr min of meer ontslag op staat. Bitlocker staat niet voor niets niets actief. Maar door Bitlocker gaan ook een aantal opties die je in je hoofd hebt ook niet werken. Bijvoorbeeld dual boot gaat nooit en te nimmer werken. Dat het werkt zoals het nu is is een klein wondertje, want in theorie zou ook dit niet moeten werken en had je iedere boot je Bitlocker recovery key moeten ingeven (rotwerkje).

Dus, koop gewoon een privé laptop voor privé gebruik.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.