Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Okee ik ben eigenlijk op zoek naar een goede, betaalbare, stille ontvochtiger.

Waar? In de woonkamer

Waarom? Redelijk goed geïsoleerde. Daardoor met koud weer, veel condensvorming onder aan de ramen

Waarom niet volledig ventileren? Buiten het feit dat de stadswarmte relatief duur is, kan je niet tegen de kou op met verwarmen. Zodra ik rooster open zet, wordt het kouder en kouder, zelfs met de verwarming vol open.

Af en toe zet ik wel even een rooster open en dat werkt heel tijdelijk. Maar koken en leven hebben grote impact op de luchtvochtigheid.

Al met al zoek ik dus een ontvochtiger, wie heeft tips en/of ervaringen?

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
Je zal toch ook moeten ventileren. Dat niet doen is echt super slecht voor de gezondheid. Een ducobox focus regelt vraaggestuurd dus niet te veel.
Condens onder de ramen betekent een koudebrug, niet zozeer te vochtige woning.
Haal eerst eens een hygrometer. En blijven ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 18:21
Ik woon in Amsterdam aan de gracht en heb al enkele jaren dit apparaat draaien: https://www.bol.com/nl/p/...j2RBKSw.1.26.ProductTitle

Heel stil kan je het niet noemen, maar luid ook niet. Icm met wat simpele hygrometertjes van Ali hou ik de relatieve luchtvochtigheid in de gaten en met dit apparaat heb je binnen een paar uur een droge kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:32
Ik heb zelf wel goede ervaringen met de Qlima D512/D516. Ondanks veel ventilatie blijf ik in huis ook last houden van te veel vocht. Met deze ontvochtiger haal ik makkelijk een aantal liters vocht per dag uit de woonkamer. Tegenwoordig zijn de typenummers veranderd geloof ik, dit is een van de opvolgers: https://www.warmteservice...C19-KW-50-75m3/p/90354355 .
Type wat je eventueel nodig hebt is afhankelijk van inhoud (m3) van de ruimte waarin de ontvochtiger komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42
Geen grapje, maar ik heb https://www.ej.nl/paard/v...a_1684.html?colorId=10429 dingen jaren gehad in mijn appartement. In een bak zetten en zuigt aardig wat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:57
Ik zou juist eerst beginnen met het meten van de luchtvochtigheid.
Condensatie is, naast de relatieve luchtvochtigheid, van meer zaken afhankelijk. Wellicht is de luchtvochtigheid wel binnen de grenzen (<60%) maar heb je slechts af en toe last van uitschieters (bv tijdens het koken) waarbij je zou kunnen kiezen om tijdelijk het raam te open te doen

Sowieso is ventileren meestal beter dan ontvochtigen maar als je niet anders kan en je wil toch een ontvochtiger halen:
  • Hou rekening met capaciteit/oppervlak. Neem als het kan 1 met wat overcapaciteit.
  • Kijk naar het verbruik. Waarschijnlijk staat het apparaat meerdere uren per dag aan.
  • Denk aan afvoer van het vocht. Wil je een afvoerslang die je zelf moet wegwerken of ga je voor een opvangbak die je moet legen?
Zelf heb ik de Qlima 620D en ben daar wel over te spreken. Is redelijk zuinig, heeft meerdere standen (snel en luidruchtig of langzaam en stiller) en is tot nu toe erg betrouwbaar. De opvangbak kan 4 liter aan welke in princiepe tussen de 12 en 24 uur vol zit en geleegd moet worden.

De hygrometer van de Qlima is overigens niet heel erg accuraat. Maar let op: Dat geld voor de meeste digitale/electronische hygrometers.
Wil je een betrouwbare vochtmeter, ga dan voor een haar hygrometer welke je eerst zelf moet kalibreren.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
BlakHawk schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:22:

Af en toe zet ik wel even een rooster open en dat werkt heel tijdelijk. Maar koken en leven hebben grote impact op de luchtvochtigheid.
Als je kookt heb je neem ik aan de afzuigkap aan? Heb je dan ook ergens toevoer van lucht? Je afzuigkap doet namelijk niks als er geen nieuwe lucht wordt aangevoerd, dan blijft het vocht dus gewoon in je kamer hangen en beslaat uiteindelijk op het koudste punt, je ramen in dit geval dus.
Dus, afzuigkap aan, rooster open en koken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:30:
Je zal toch ook moeten ventileren. Dat niet doen is echt super slecht voor de gezondheid. Een ducobox focus regelt vraaggestuurd dus niet te veel.
65% bij 18,9 graden op dit moment

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als ik een tip mag geven:
https://www.netatmo.com/nl-nl/weather/weatherstation

Dan weet je of je moet ventileren of juist ontvochtigen. Die meet CO2 (ventileren), temperatuur en RV (vochtigheid).

Mijn enkelglas ramen op de bovenverdieping waren ook erg vaak beslagen van condens aan de binnenkant bij koud weer.
Ik heb toen een tijdje met een iets geopend raam geslapen, en de condensproblemen verdwenen grotendeels.
In de winter is namelijk de RV (relatieve vochtigheid) vrij laag, als het vriest.
Behalve als je binnen al het vocht op gaat sluiten -> dus ventileren.

Ik heb nu een itho ventilatie wtw, die ik gebruik. Dat scheelt al aanzienlijk in de kou die binnen komt.
En hoef ik dus minder te verwarmen, omdat ik minder verlies, ondanks dat ik meer ventileer.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-11-2019 00:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cpt.Chaos schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:30:
Ik herken de klachten wel, om precies dezelfde reden hebben wij een clean air CA 707 aangeschaft. Deze staat ingesteld om de luchtvochtigheid niet boven de 60% te laten komen. Daarnaast heeft deze een koolstof filter, UV lampen ionisator om de lucht te reinigen. Werkt prima.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1