Vreemde problemen met internet na router switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-10 21:12
Mijn vraag
Thuis hebben we een Ziggo Max abonnement wat ons 500 Mbit internet geeft. Standaard hebben we de Mediabox Next met de Connectbox. Ik wilde graag een router level Ad blocker en meer instelmogelijkheden. Om deze reden heb ik een Asus RT-AC87U gekocht en nog een extra om als access point te fungeren.
Na alles ingesteld te hebben naar mijn idee heb ik Diversion geïnstalleerd, de Ziggo router op bridge modus gezet en de tweede router ingesteld als access point. Ik heb de cloudfare DNS ingesteld op WAN niveau.
Alles werkt naar behoren op een paar dingen na.

- Alle bedrade computers hebben prima internet behalve de computer beneden. Deze computer is direct met een kabel aan de router verbonden en heeft geen internet als ik deze opstart (Windows probleemoplossing vertelt mij dat ik de router opnieuw moet opstarten wat ook helpt). Na de herstart van de router heb ik gewoon internet of soms zelf na een random interval nadat de computer zelf bepaalt dat hij er zin in heeft of iets.
De andere computer hebben er soms ook moeite mee (eens per twee weken gemiddeld denk ik) maar werken altijd na twee minuten wachten of een herstart.

- Ik wil graag dat mijn telefoon automatisch switcht tussen de router beneden en het access point boven als ik ben beneden naar boven loop. Ik heb alle instellingen precies hetzelfde ingesteld behalve het kanaal maar mijn telefoon houd aan de verbinding vast waar ik het eerst mee verbonden ben en ik heb dan ook geen internet tenzij ik mijn wifi uit en aan zet.

- Is het mogelijk om de 2.4 GHz en 5 GHz automatisch te laten switchen door ze dezelfde naam te geven? Als ik dit doe treed hetzelfde probleem op als met het access point. Ik wil dat mijn telefoon automatisch het sterkste/snelste signaal pakt.

- Er is een versterker aanwezig welke alleen op het 2.4 GHz netwerk fungeert. Om deze te kunnen bedienen moet er dus met het 2.4 GHz netwerk verbonden worden. Kan dat anders?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al geprobeerd een statisch IP aan de pc te geven, een TCP/IP reset, DNS op standaard, Diversion uitgeschakeld en proberen op te zoeken of er Ziggo specifieke instellingen noodzakelijk waren. Ook heb ik heel het netwerk centrum inclusief de netwerk adapters uitgeplozen om te kijken of er een instelling was die roet in het eten gooide.

Tl;Dr
Een enkele pc heeft geen internet tenzij deze random begint te werken of de router gereset word.

Heb je een idee voor een of meerdere problemen, dan hoor ik het graag! Excuses voor de grote lap tekst.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
*Ik weet niet of dit ook in de standaard Asus firmware zit, maar ik gebruik de Merlin firmware.

Je kan dan onder Wireless instellingen en dan in de tab "professional" de optie "roaming assistant" aanzetten en eventueel de gevoeligheid aanpassen (standaard -55dB voor 2.4Ghz en -70dB voor 5Ghz als ik het goed heb.

Om je apparaten zelf te laten kiezen tussen 2,4 en 5Ghz moet je inderdaad je SSID+wachtwoord hetzelde hebben.

Als je AIMesh gebruikt stel je het in op de main router, als je ze als losse router en access point gebruikt zul je dat op beide in moeten stellen.

Als 1 PC het niet doet tot een reset oid zou ik even de logs nakijken voor hopelijk wat meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
firebird_1979 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:28:
*Ik weet niet of dit ook in de standaard Asus firmware zit, maar ik gebruik de Merlin firmware.

Je kan dan onder Wireless instellingen en dan in de tab "professional" de optie "roaming assistant" aanzetten en eventueel de gevoeligheid aanpassen (standaard -55dB voor 2.4Ghz en -70dB voor 5Ghz als ik het goed heb.

Om je apparaten zelf te laten kiezen tussen 2,4 en 5Ghz moet je inderdaad je SSID+wachtwoord hetzelde hebben.

Als je AIMesh gebruikt stel je het in op de main router, als je ze als losse router en access point gebruikt zul je dat op beide in moeten stellen.

Als 1 PC het niet doet tot een reset oid zou ik even de logs nakijken voor hopelijk wat meer informatie.
Als een echte Tweaker gebruik ik uiteraard ook Merlin ;)
Ik heb zitten prutsen met de roaming assistent maar heb dan waarschijnlijk nog niet de goede waarde gevonden. Ik zal eens zoeken of er een app is die signaalsterkte meet.

Ik heb geen AImesh, de 87U ondersteunt dit niet :)

De logs heb ik ook naar zitten turen maar kom er net achter dat die nog niet op volledig stonden, dat heb ik nu wel gedaan.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mrgnex schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:43:
[...]

Als een echte Tweaker gebruik ik uiteraard ook Merlin ;)
Pas daarmee op in dit geval. Ik sta er sowieso van te kijken dat je anno 2019 een fors ouder apparaat met een destijds dure-maar-slecht-ondersteunde chipset kiest (Quantenna QSR-1000). Asus en Netgear hebben kortstondig deze dingen als flagship-producten ingezet, maar beide zijn er snel van teruggekomen ivm niet nagekomen beloftes of support vanuit Quantenna. Asus is met Broadcom verder gegaan, Netgear met Qualcomm-Atheros. Die gebrekkige support betekent dat ze zelfs met Asus firmware marginaal doen wat ze moeten, en iirc ondersteunen de opensource distro's die chips helemaal niet, waardoor vrijwel niets hardwarematige acceleratie zou krijgen.
Ik heb zitten prutsen met de roaming assistent maar heb dan waarschijnlijk nog niet de goede waarde gevonden. Ik zal eens zoeken of er een app is die signaalsterkte meet.
Ergens tussen -70dBm en -75dBm is normaliter waar je wilt zitten. Let echter op dat dit puur op basis van RSSI werkt en dus totaal geen rekening houdt met interferentie. Als je forse verstoring in de buurt hebt moet je hogere waardes (>-70dBm) kiezen.
Ik heb geen AImesh, de 87U ondersteunt dit niet :)
Zie verhaal over slecht ondersteunde QSR-1000. Sowieso niet eens zo relevant, als je door alle marketingblaat heen prikt hou je over dat het je instellingen voor je doet, niet veel meer dan dat. Roaming is en blijft een beslissing van de client.

Als je slechte roaming tussen AP's ervaart ligt dat bij enigszins gangbare, normale clients aan de instellingen. Zaken om op te letten:
- SSID (netwerknaam)
- PSK (wachtwoord)
- Security (WPA2-only)
- Encryption (AES-only)
Bij Apple clients komt daar nog bij kijken:
- landcode

Meestal gaat het op security en/of encryption mis. Iemand stelt SSID en PSK gelijk in, maar een van de twee staatnog op TKIP/AES ofzo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
Bedankt voor de tips!

Uiteraard is de oplossing altijd weer veel te makkelijk.
Ik heb de Ziggo router weer in router modus gezet om er met een laptop in te spieken. Daar viel me op dat de IP adres starting pool begon bij 192.168.178.10 (de eerste 9 zijn waarschijnlijk gereserveerd voor statisch IP).
De Asus router heeft standaard de starting pool bij 192.168.1.1, nadat ik dit veranderd had naar 192.168.178.10 (de eerste 9 adressen had ik toch nodig voor de router, access point, diversion en een printer) werkte alles perfect!