Stef87 schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:39:
[...]
Dat is niet mijn ervaring. Volgens die beredenering kan je de voordelen van een oost-west orientie ook nooit uitleggen of verantwoorden ... Want dat is de terugverdientijd (op papier/nu) langer.
Hoeft niet, oost-west heeft meer panelen op een kleine omvormer, meer kWh dus, tvt word daar niet veel langer van hoor, zeker geen 50,- per paneel.
Zet de investering af tegen wat gegarandeerd is en hoe houdbaar de beloofde garantie is. Goede garantie voor een lange termijn investering, vind ik ook belangrijk. Het gaat om een huis en iets wat op het dak komt en je er niet na 10-15 jaar weer vanaf wilt halen.
Beide systemen leveren een goed rendement, kies je dan voor korte termijn of lange termijn.
Koop je een set Solarwatt/LG (of elk ander kwaliteitsmerk) met 25jaar garantie en deze is dubbel afgedekt bij
SGZE, kan je dus gegarandeerd rekenen op productie van kWh's 25 jaar lang. Koop je de prijsschieten-aanbieding uit China dan mag je hopen dat je de set kan terugverdienen en erna nog flink wat jaren over hebt, zonder teveel degradatie of kapotte diodes etc.
Garanties zijn wassen neus, heb je al eens een paneel voor garantie geclaimd ? Misschien mechanisch defect bij het leggen maar bijv na 2-5 jaar? De high end panelen zoals de Panasonics of sunpowers hebben waarschijnlijk nooit wat en bij de 100,- panelen loont het niet om daar moeite voor te doen, inkoop kost het zo weinig dat je er al geen uur aan kan besteden.
[...]
Bij een set van 8 panelen lukt dat niet. Maar bij een groter setje en een redelijk dak (nog steeds op 1fase omvormer) kan dat dus wel met een SolarEdge systeem kom ik daar wel aan.
Onmogelijk, jou paneel kost altijd 150% van een standaard paneel en SE leverd geen 150% op.
Heb ik het nog niet over de duurdere omvormer omdat een sma, fronius, stecagrid ook niet goedkoop is.
7 jaar is ook niet bepaald lang voor zonnepanelen. De verschillend dan nog best klein kunnen zijn maar verschil zal er al wel degelijk zijn.
7 jaar vind ik vreselijk lang, mijn tvt was 5 jaar maar wel in 2012 toen de prijzen nog wat anders waren. Vorig jaar bij een kennis 5000Wp gelegd zuidoost-noordwest en die heeft nog geen eens 7 jaar tvt, gewone string omvormer met urener 315 turbo panelen en div kanten schaduw.
Kijk maar eens op de datasheets van een beetje zonnepanelen. Zo'n beetje elk paneel heeft een positieve tolerantie, elk paneel ''start'' dus al ongelijk.
Wil jij beweren dan dat het niet logisch is dat elk paneel over 30jaar gespreid niet precies hetzelfde is gedegradeerd?..

Die 5% tolerantie blijft het bij, ze flashen die dingen, dus als het veel hoger is gaat hij als een groter paneel de deur uit. Verwacht echt geen grote verschillen en al helemaal geen 50%. Als je 1 paneel meer legt heb je al die verschillen al opgevangen en nog extra kWh, maar bewijs me ongelijk door een systeem zonder schaduw te voorzien van SE en na 5 jaar te kijken wat de totaal opbrengsten per paneel zijn.
Als een optimizer niet goed is, dan is dit vaak op de dag van montage goed zichtbaar, overleven ze de eerste twee jaar (even ''grof gezegd'') dan gaan ze eigenlijk onder normale omstandigheden bijna tot nooit meer stuk.
Rare bewering, je gelooft heilig in SE he?
Tja, dat verhaal kan je ook omdraaien..
Het enige verschil is dat je optimizers even los moet trekken het is niet zo dat je panelen dan nutteloos zijn geworden. De omvormer van SolarEdge heeft standaard 12j garantie i.t.t. een hoop andere omvormers. De optimizers 25 jaar.
De cijfers liegen er niet om: SolarEdge doet het goed. De installateurs die vooral de Chinese zonnepanelen verkopen bestaan niet zo lang: goedkoopste zwarte panelen binnenharken die er nu weer te koop zijn en slijt maar aan de mensen elk jaar komen en gaan de meeste Chinese zonnepaneel merken... Zo kan je een paar jaar goed geld verdienen, tot je ineens een sloot ''oude'' problemen op de hals hebt gehaald.
De kans dat jij garantie kan claimen op de Chinese spullen (regels/wetten uit China zijn gewoon anders) is namelijk nihil na enkele jaren. Dit probleem komt vroeg of iets later op de schoot van de installateur, die jaren later pas in de problemen raakt als hij zijn garanties niet hard kan maken en uit eigen zak het moet gaan oplossen, wat nooit houdbaar kan zijn.
Blijkbaar verschillen wij erg van mening. Ik kies bij alles in principe voor het lange termijn alternatief zolang het prijstechnisch zinnig blijft.
Zonnepanelen moeten eigenlijk gewoon bijna net zolang als je dakpannen kunnen blijven liggen... Waarom zou je dan kiezen voor de Chinese aanbieding v/d week'' omdat dit 40-50euro per paneel goedkoper is...?
Over die garantie heb ik hierboven al gehad, ik hecht daar heel weinig waarde aan, leuk bij een defecte optimizer dat hij vergoed word maar zonder die dingen had ik ook dat probleem niet.
Jij gaat uit van 25 jaar op dak, ik niet, het zijn geen dakpannen of dakgoten maar meer in de trend van elektrische apparaten, 10 jaar geef ik die en dan is het op of dusdanig achterhaald dat vervangen beter is.
Het voorbeeld is altijd leuk bij een bankstel, je kan een hele dure kopen en een goedkope, de dure vervang je na 8 jaar nog niet, hij was zo duur, maar moeders wil eigenlijk wel wat anders. Had je een goedkoper bankstelletje gekocht mik je hem er uit en koop je wat nieuws.
Sommige dingen moeten gewoon geen 25 jaar mee gaan, je kijkt ook geen 25 jaar naar dezelfde tv, of rijd 25 jaar in dezelfde auto, zo ook met een zonnepanelen set.
Over 15 jaar wil je allang wat anders op je dak wat meer opbrengt of minder ruimte in neemt, zit jij met je "dure bankstel"
@
Stef87
En een voorbeeld, zo zie ik er de laatste tijd steeds meer, de 2012 generatie kijkt naar vervangen, het verschil word te groot. 230Wp naar 330Wp per paneel.
Solar panelen vervangen ?