Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-04 10:11
Ladies, gents,

Ik denk dat ik hier wel in het juiste sub-fora zit. Ik ben sinds kort "slachtoffer" van Identiteitsfraude. Er worden continue goederen besteld op mijn naam waar ik niets van af weet.

Het volgende is voorgevallen. Ongeveer 2 weken geleden werd er via de website van Nike een Trainingsbroek besteld van 90 euro naar een adres wat ik niet herken in Wijchen - Gelderland. Ik zelf ben woonachtig in Zuid Holland. Hiermee was betaald via Klarna, een Afterpay service. Het geregistreerde telefoon nummer is een jaar of 10 oud en net zo lang niet meer in gebruik. Ik heb direct contact opgenomen met Klarna, en deze hebben mijn E-Mail adres geblokkeerd voor verdere betalingen.

Het pakket van Nike was reeds onderweg, en ik kreeg van DPD een email waarmee ik aan kon geven dat ik niet thuis was en het pakket naar een afhaal locatie wilde laten brengen. Dit heb ik dan ook gedaan, want dan kunnen ze het niet ophalen zonder mijn identiteitsbewijs. Het afhaalpunt heb ik dan ook direct gebeld en geïnformeerd. Het pakket zal over een week worden terug gestuurd. Geen schade dus, wel veel tijd en moeite. Greymane 1 - Oplichter 0.

Bij Nike hoef je ook geen email bevestiging te geven van je account bleek naderhand, dus ik had geen reden om te denken dat mijn password gelekt was.

Toen dit allemaal geregeld was heb ik aangifte gedaan bij de politie over ID fraude, zodat ik een aangifte onder de neus kan drukken mocht er een deurwaarder langskomen.

Dat allemaal gedaan, dacht ik dat het klaar was. Niets was minder waar, vandaag zijn er 3 Nike trainingspakken besteld via Zalando van 275 (!) euro. Dit keer me achteraf betalen via acceptgiro. Hier had ik wel een account, en hun schijnbaar het password. Ik heb het account al 2 jaar niet meer gebruikt, dus het was zeker geen recent password. Het verzend adres is daarnaast zelfs mijn adres. Ik was er snel bij, dus ik heb de bestelling kunnen annuleren door in te loggen. Uiteraard heb ik snel het wachtwoord veranderd.

Mocht iemand langs de deur komen voor mijn niet bestelde artikelen, bel ik uiteraard direct de politie., en ook hiervan doe ik weer aangifte.

Lang verhaal kort: Ik heb al mijn computers een "Deep scrubbing" gegeven. Schoner dan schoon en al mijn passwords veranderd, (20+ karakters inclusief cijfers en leestekens) plus een paar accounts aangemaakt voor het zekere, omdat ik het zat ben. Op mijn email en veel zaken zit al 2 staps authenticatie, dus die komt men niet zomaar in. Desondanks hebben deze ook een nieuw password gekregen.

Mijn vermoeden is dat er ergens een niet vermeld data lek is geweest, ondanks de meldplicht, maar dat is puur speculatie. Ik ben altijd erg voorzichtig met mijn informatie.

Nu is mijn vraag aan jullie, ik heb al hard m'n best gedaan om het ze zo moeilijk mogelijk te maken. Is er nog meer dat ik kan doen?

Hoe moeilijker ze het krijgen, hoe eerder ze ermee ophouden hoop ik.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

https://haveibeenpwned.com/

Alle webwinkels waar je een account hebt met de gelekte email/wachtwoord combinatie(s) zijn kwetsbaar. Met enkel het wachtwoord van je mail en je lokale computer veranderen ben je er nog niet.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Valt mij op dat er bijna altijd een bedrijf als Afterpay eo Klarna bij betrokken is. Je kunt het beste je account daar opheffen en geen gebruik meer maken van hen service.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Hackus schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:33:
Valt mij op dat er bijna altijd een bedrijf als Afterpay eo Klarna bij betrokken is. Je kunt het beste je account daar opheffen en geen gebruik meer maken van hen service.
Ik maak gelukkig nooit gebruik van Afterpay services. Ze hebben ook hier een account aangemaakt onder mijn naam en oude informatie. Hier heb je ook geen bevestiging email nodig voor het aanmaken van je account, wat naar mijn mening een ontzettend groot lek is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:52
Hackus schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:33:
Deze fraude werkt alleen op basis van achteraf betalen. Klarna en Afterpay zijn bedrijven die dat faciliteren voor verkopers. Dus niet zo gek dat die er bij betrokken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Credential stuffing
Wikipedia: Credential stuffing

Zo had iemand een steam key gekocht met mijn login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 21:31
Greymane schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:36:
[...]

Ik maak gelukkig nooit gebruik van Afterpay services. Ze hebben ook hier een account aangemaakt onder mijn naam en oude informatie. Hier heb je ook geen bevestiging email nodig voor het aanmaken van je account, wat naar mijn mening een ontzettend groot lek is.
Neem even contact op met ze? Want hun controle is dus niet goed ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
@Greymane wat voor brievenbus heb je ? Zit die in je voordeur of is dit zo'n losse bak. Dit om te voorkomen dat ze dingen gaan bestellen die in de brievenbus passen en deze bijvoorbeeld openbreken

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Silver7 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:37:
[...]

Neem even contact op met ze? Want hun controle is dus niet goed ingebouwd?
Dat is een understatement, en dit heb ik ook aangegeven in een gesprek met hun ID fraude afdeling. Het standaard antwoord van: We zullen het doorgeven, bedankt voor het melden kwam ter sprake. Maar dat is hun pakkie aan. Mijn Email adres is in ieder geval geblokkeerd op Klarna voor verdere betalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Imnoa schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:39:
=@Greymane wat voor brievenbus heb je ? Zit die in je voordeur of is dit zo'n losse bak. Dit om te voorkomen dat ze dingen gaan bestellen die in de brievenbus passen en deze bijvoorbeeld openbreken
Dat is een goeie, hij zit buiten in de entreehal. Ik woon in een appartement. Staan ze wel met hun bakkes op 3 camera's, maar dat zal ze vast niet tegenhouden.

Ik zie eigenlijk niet hoe ik dat verder kan beveiligen, of ik krijg geen post meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Greymane schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:36:
[...]

Het beste is om hen de aangifte op te sturen van ID fraude. Zij zijn verplicht je account op te heffen te blokkeren. (gaat bij die lui allemaal niet zo snel, want de interesse is er in 1e hand niet)

(vaak laat men pakjes niet bij jou maar elders afgeven via postservice)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 01-11-2019 15:44 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:58

Barrycade

Through the...

Zitten wat vreemde twisten in het verhaal hier.

Waarom zou men een 10 jaar oud telefoonnummer gebruiken voor een afterpay bestelling en dan ook nog gewoon je e-mail adres blijven gebruiken. Want blijkbaar krijg jij nog steeds bevestigingen van de webshops?

Sta / stond je soms ergens op een pc van iemand anders ingelogd op Chrome ofzo? Ik zou even naar je actieve sessies kijken van Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Barrycade schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:54:
Zitten wat vreemde twisten in het verhaal hier.

Waarom zou men een 10 jaar oud telefoonnummer gebruiken voor een afterpay bestelling en dan ook nog gewoon je e-mail adres blijven gebruiken. Want blijkbaar krijg jij nog steeds bevestigingen van de webshops?
[...]
Waarschijnlijk heel simpel: omdat dat telefoonnummer nog bij de klantgegevens van een webshop stond ingevuld. Een webshop waarvoor hetzelfde email adres en wachtwoord is gebruikt dat ooit uitgelekt is en waarover de fraudeurs nu beschikken.

Zie ook mijn vorige bericht over haveibeenpwnd, ik zou iedereen aanraden om daar eens je mailadres te controleren.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Greymane schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:29:
Ik denk dat ik hier wel in het juiste sub-fora zit. Ik ben sinds kort "slachtoffer" van Identiteitsfraude. Er worden continue goederen besteld op mijn naam waar ik niets van af weet.
Niet jij maar Nike en Zalando zijn slachtoffer geworden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greymane
GlowMouse schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:42:
[...]

Niet jij maar Nike en Zalando zijn slachtoffer geworden.
Ik ook, want ik ben hier nu constant mee bezig. Daarnaast is mijn "veiligheidsgevoel" ook drastisch verminderd, omdat ze nu zelfs zo brutaal zijn om het naar mijn huisadres te sturen. Wie zegt dat ze hier dan ook niet proberen in te breken?

Slachtoffer zijn kan twee kanten op werken. Zowel Nike als Zalando heeft geen financiële schade opgelopen door mijn 2 maal toe snelle handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Worden telefoonnummers gerecycleerd in Nederland?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greymane
Snake schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:50:
Na een afkoelingsperiode, ja. Die worden op den duur hergebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:45

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Greymane schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:49:
[...]

Ik ook, want ik ben hier nu constant mee bezig. Daarnaast is mijn "veiligheidsgevoel" ook drastisch verminderd, omdat ze nu zelfs zo brutaal zijn om het naar mijn huisadres te sturen. Wie zegt dat ze hier dan ook niet proberen in te breken?

Slachtoffer zijn kan twee kanten op werken. Zowel Nike als Zalando heeft geen financiële schade opgelopen door mijn 2 maal toe snelle handelen.
Tenzij ze idd voor je deur staan te posten om het pakket aan te nemen voor de bezorger aan kan bellen, zou ik bijna denken dat iemand je gewoon een oor probeert aan te naaien door het naar je huisadres te sturen. De zus van een vriend van me heeft dat ook een tijdje bij hem (haar broer dus) geflikt. Ze wist zijn rekeningnr en mailadres (incl wachtwoord) en ging allerlei dingen bestellen in zijn naam die niet onder WKOA vallen. Gelukkig was ze niet zo snugger om de prullenbak van de mailbox te legen en kon alles nog op tijd geannuleerd worden, maar het gedoe om dat allemaal weer uit te leggen en hopen op begrip van de getroffen bedrijven... :N

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-03 12:15
De meeste shops hebben een limiet om met afterpay en zo te betalen,meen dat het 50 euro is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:05
Theodor schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:27:
De meeste shops hebben een limiet om met afterpay en zo te betalen,meen dat het 50 euro is...
Dat hangt heel er af van je account. Nieuwe klanten kan de webshop zelf bepalen. En daarna kijkt Afterpay of je financieel stabiel bent en tot hoeveel je kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Snake schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:50:
Ja. En dat kan vrij snel gebeuren. M'n broertje was een paar maanden geleden opeens z'n nummer kwijt,omdat hij te laat was met opwaarderen. Opeens spraken wij met één of andere buitenlandse dame die in Nederland woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

hoi1234 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:30:
[...]

Ja. En dat kan vrij snel gebeuren. M'n broertje was een paar maanden geleden opeens z'n nummer kwijt,omdat hij te laat was met opwaarderen. Opeens spraken wij met één of andere buitenlandse dame die in Nederland woont.
Heel vreemd want er geldt een cooldown periode van 6 maanden, maar bij kleine providers kan het minder zijn.

Maar ik heb 1 tip. Voordat je telefoonnummer opzegt, of een mailadres weg doet. Al je accounts nalopen en aanpassen. Nooit oude telefoon nummers en email adressen laten bestaan in accounts op het internet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MadMarky schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:33:
https://haveibeenpwned.com/

Alle webwinkels waar je een account hebt met de gelekte email/wachtwoord combinatie(s) zijn kwetsbaar. Met enkel het wachtwoord van je mail en je lokale computer veranderen ben je er nog niet.
Leuk die site, maar je 'combinatie email/wachtwoord' is daar juist niet zichtbaar. Ik sta diverse keren in die databases met verschillende mailadressen, geef mij het wachtwoord en kan je precies vertellen welke site, welke dienst of account dit betrekking op heeft. En nee, ik ga daar echt mijn wachtwoorden 1 voor 1 testen in de password databases (11GB ofzo?).

Enige opmerkelijke aspect, waarom jouw eigen adres als verzendadres? Zou ik iemand zijn account hebben, zou ik toch gewoon ergens vaag mule-adres of afhaalpunt pakken? Of willen ze de levering afwachten, bij de deur gaan staan en postbode onderscheppen?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:34

EvH

Greymane schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:39:
[...]

Mijn Email adres is in ieder geval geblokkeerd op Klarna voor verdere betalingen.
Heb je hier schriftelijk bewijs van gekregen?
Want dan heb je altijd nog iets om op terug te vallen...als het toch om een reden (weer) fout zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 23:10
Het ziet ernaar uit dat ze jou persoonlijk helemaal niet moeten hebben.
Ze zijn op zoek naar bestaande webwinkel accounts waarop al één of meerdere keren is besteld, omdat hier een soort van kredietwaardigheid is opgebouwd.
Dan gebruiken ze dat account op goederen te bestellen en naar zichzelf te sturen, iemand anders zijn/haar adres of een leegstaand huis.
In het tweede geval bellen ze aan bij het huis waar het is bezorgd en doen ze alsof het pakket voor hun is en proberen ze de bewoners te overtuigen daarvan.
In het derde geval wachten ze op de postbode en hopen ze dat die het gelijk aan hun afgeeft.
Ik zou dus niet bang zijn dat ze ineens voor jouw deur staan en/of inbreken.

Je hoeft verder ook niet bang te zijn voor incassobureau's, die kunnen niets.
Mochten ze een rechtszaak starten is dat bij voorbaat al een verloren zaak omdat jij niets hebt besteld en een deurwaarder zullen ze dus ook niet zomaar sturen.
Je hebt geen koopovereenkomst gesloten met de desbetreffende winkels, dit heeft iemand anders gedaan en bent daarbij dus ook niet betrokken.

Wat ik wel zou doen is je " online veiligheid " verbeteren.
Wachtwoorden veranderen is natuurlijk een goede, maar je kunt ook het andere gedeelte wat meestal wordt gebruikt om in te loggen veranderen: je emailadres.
Is het niet een idee om een nieuw email adres aan te maken en daarop ten minste je webwinkel accounts onder te brengen?
Wellicht nog een derde voor je bankzaken en andere belangrijke dingen.
Je oude mailadres kun je gewoon gebruiken als vanouds, maar dan zonder dat dat mailadres wordt gebruikt voor bepaalde accounts.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
SinergyX schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 00:58:
[...]

Leuk die site, maar je 'combinatie email/wachtwoord' is daar juist niet zichtbaar. Ik sta diverse keren in die databases met verschillende mailadressen, geef mij het wachtwoord en kan je precies vertellen welke site, welke dienst of account dit betrekking op heeft. En nee, ik ga daar echt mijn wachtwoorden 1 voor 1 testen in de password databases (11GB ofzo?).

Enige opmerkelijke aspect, waarom jouw eigen adres als verzendadres? Zou ik iemand zijn account hebben, zou ik toch gewoon ergens vaag mule-adres of afhaalpunt pakken? Of willen ze de levering afwachten, bij de deur gaan staan en postbode onderscheppen?
Een afhaalpunt lukt alleen als ze niet om je Identiteitsbewijs vragen. Als een afhaalpunt dat niet doet zijn ze nogal zwaar in overtreding. Dus een ander adres zou logischer zijn. Waarom ze het naar mijn huis adres gestuurd hebben is me ook een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 23:19
Greymane schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:36:
[...]

Een afhaalpunt lukt alleen als ze niet om je Identiteitsbewijs vragen. Als een afhaalpunt dat niet doet zijn ze nogal zwaar in overtreding. Dus een ander adres zou logischer zijn. Waarom ze het naar mijn huis adres gestuurd hebben is me ook een raadsel.
Klinkt ook een beetje maf, gewoon ter irritatie omdat je ze de eerste keer beter af was? Lijkt me sterk dat ze een bezorger opwachten of na de bezorging even geweldadig hun pakket ala 270 euro op komen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-04 11:20
eric.1 schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:27:
[...]

Klinkt ook een beetje maf, gewoon ter irritatie omdat je ze de eerste keer beter af was? Lijkt me sterk dat ze een bezorger opwachten of na de bezorging even geweldadig hun pakket ala 270 euro op komen halen.
Ow dat is heel simpel ze scouten je woning, hey postbode heb jij pakket voor dit nummer? Ja mooi man, kom maar op. Tekenen? Geen probleem je zet en nep krabbel en klaar.

Niet te licht nadenken over die gasten, ze zijn erg slim!

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 23:19
stftweaker schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:07:
[...]

Ow dat is heel simpel ze scouten je woning, hey postbode heb jij pakket voor dit nummer? Ja mooi man, kom maar op. Tekenen? Geen probleem je zet en nep krabbel en klaar.

Slim, naja, om die timing goed te krijgen ben je wel even bezig. Tijdsbesteding + risico voor een pakket van nog geen 300 euro?

Wat je maar slim noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:34

Illusion

(the art of)

Greymane schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:41:
[...]

Dat is een goeie, hij zit buiten in de entreehal. Ik woon in een appartement. Staan ze wel met hun bakkes op 3 camera's, maar dat zal ze vast niet tegenhouden.

Ik zie eigenlijk niet hoe ik dat verder kan beveiligen, of ik krijg geen post meer.
stftweaker schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:07:
[...]

Ik heb hier camerabeelden van een gast die gedurende een paar weken een kwartiertje na de postbode langskwam, en met een setje lopers een stuk of 10 brievenbussen opentrok. (entree flatgebouw) Ze zijn schaamteloos.
Het was dat iemand een keer de post checkte voor ze wegging, maar hem in de bus liet liggen. Die was was toen ze terugkwam ineens iets kwijt en deed aangifte. Anders hadden we er niks van gemerkt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-02 09:39
Hoe is het eigenlijk met die stelende collega, waar iedereen bang van was, en die wist waar iedereen woonde enz, enz afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 14:29

mark-k

AKA markkNL

Greymane schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:36:
[...]

Ergens zou het beter geweest zijn als ze het pakket op het afhaalpunt hadden kunnen ophalen, dan had je een identiteit gehad voor je aangifte.
Wel het eerste adres doorgegeven aan de politie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:11
Heb je naast de politie ook een melding gemaakt bij het Meldpunt Identiteitsfraude?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:14

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Een klant van mij heeft enige tijd geleden ook zoiets soortgelijks gehad alleen was het bij haar gekomen doordat ze zowel voor haar mailadres en diverse webshops hetzelfde eenvoudige wachtwoord gebruikte. Blijkbaar heeft ze ooit op een foute site haar gegevens ingevuld en daarna is het "feest" begonnen.

In eerste instantie wist ze van niks tot ze een aanmaning van Esprit (of een andere winkel, weet ik even niet meer) kreeg. Bij haar was ook via Afterpay/Klarna bij diverse shops besteld voor zo'n €300,-/bestelling, mail kwam "gewoon" bij haar in de mailbox alleen hadden die oplichters dus ook het wachtwoord van haar mailadres en werd de mail verwijderd voor ie bij haar in Outlook kwam (pop-account, dus spam/verwijderde items in de webmail kwamen niet in Outlook).

Die oplichters hadden nog diverse mails in de verwijderde/spam-mappen laten staan waardoor ik op dat moment zag dat er minimaal 4x besteld was (zonnebril.com/bol.com/esprit/kleertjes.com) en iedere keer voor net geen €300,-. De bestellingen werden dan afgeleverd in een pakketautomaat in Zwolle (en zelf woont ze in het zuiden van het land).

Ze had voor ik daar was al contact opgenomen met bol.com/afterpay en die hebben haar mailadres toen geblokkeerd voor bestellingen, daarna heeft ze nog met Klarna gebeld en ook daar is ze geblokkeerd. Uiteraard ook de wachtwoorden aangepast, daarna heeft ze gelukkig geen aanmaningen meer gehad.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-05 09:04
Het is dan wel al even geleden maar ik zit op het moment in een soortgelijke situatie. Bij mij is ook bij Zalando het account gehackt. Ik betwijfel de veiligheid van hun nu dan ook ten zeerste. Op het internet zijn er nog meer van dit soort berichten over Zalando.

Mag ik je vragen hoe de situatie er nu voor staat? Heb je nog andere stappen genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Septimamus schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:21:
Het is dan wel al even geleden maar ik zit op het moment in een soortgelijke situatie. Bij mij is ook bij Zalando het account gehackt. Ik betwijfel de veiligheid van hun nu dan ook ten zeerste. Op het internet zijn er nog meer van dit soort berichten over Zalando.

Mag ik je vragen hoe de situatie er nu voor staat? Heb je nog andere stappen genomen?
En je weet zeker dat je niet ergens hetzelfde wachtwoord als bij Zalando gebruikt? Kijk anders even op haveibeenpwned. Misschien word je dan wijzer waar je wachtwoord is gelekt, als dat al het geval is.

Als je wachtwoord niet gelekt is, zou ik de computer even op virussen (rat/keylogger) scannen. Niet heel logisch dat het uitlekken van je wachtwoord door een virus komt, maar kan wel zo zijn.

Als je zeker weet dat je PC schoon is, een nieuw wachtwoord aanmaken (het liefst met een ww-manager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Septimamus schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:21:

Ik heb voor elke site die ik kon bedenken een account aangemaakt met een moeilijk wachtwoord.

Elk account dat ik nog had, heb ik het wachtwoord van verandert.

Als m'n wachtwoorden zitten nu in een Wachtwoord Manager (McAfee in mijn geval).

Het is nog 1x voorgekomen, ook deze heb ik onderschept, en sindsdien hebben ze de hoop opgegeven. Geen last meer van ze gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFug2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09-2023
Heb opeens ook dus via Postnl app een bericht gekregen dat er een pakket onderweg was,
dit had ik dus niet besteld, heb toen in de app het pakket retour laten zender door het (ge adresseerde) ophaalpunt, en de webwinkel bericht, van het gebeuren, deze zeiden ook al dat dit fraude moest zijn, maar gaven aan dat het geld (wat ik nooit heb betaald) zouden terugstorten? naar de juiste persoon, (niemand dus)
en zij hadden ook gemeld dat het pakket terug ontvangen was van het afhaalpunt, paar weken later, (nu dus) kreeg ik toch een aanmaning, van hun Klarna bank, waar ook in stond dat ze meerdere keren gevraagt hadden om te betalen, wat dus niet zo is.... ik heb de webshop, (waar ik geen account heb) gewaarschuwd om hun fout te herstellen, dat moet genoeg zijn, anders denk ik dat de webshop zelf ook in het complot zit....
Ze bekijken het maar..... ik ben niet het slachtoffer... dat zijn ze zelf, door hun eigen stommiteiten...
o ja, volgens hun (Klarna bank) is mijn email adres: mickael.vdbogaard@deesje.nl wat dus niet zo is, bestaat misschien ook nog geen eens.....

[ Voor 7% gewijzigd door TheFug2 op 09-03-2021 13:38 ]

Eric-Jan van den Bogaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
TheFug2 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:33:
Heb opeens ook dus via Postnl app een bericht gekregen dat er een pakket onderweg was,
dit had ik dus niet besteld, heb toen in de app het pakket retour laten zender door het (ge adresseerde) ophaalpunt, en de webwinkel bericht, van het gebeuren, deze zeiden ook al dat dit fraude moest zijn, maar gaven aan dat het geld (wat ik nooit heb betaald) zouden terugstorten? naar de juiste persoon, (niemand dus)
en zij hadden ook gemeld dat het pakket terug ontvangen was van het afhaalpunt, paar weken later, (nu dus) kreeg ik toch een aanmaning, van hun Klarna bank, waar ook in stond dat ze meerdere keren gevraagt hadden om te betalen, wat dus niet zo is.... ik heb de webshop, (waar ik geen account heb) gewaarschuwd om hun fout te herstellen, dat moet genoeg zijn, anders denk ik dat de webshop zelf ook in het complot zit....
Ze bekijken het maar..... ik ben niet het slachtoffer... dat zijn ze zelf, door hun eigen stommiteiten...
o ja, volgens hun (Klarna bank) is mijn email adres: mickael.vdbogaard@deesje.nl wat dus niet zo is, bestaat misschien ook nog geen eens.....
Deze aanpak lijkt me niet echt verstandig... Juist door de kop in het zand te steken, komen veel mensen in de problemen. Zoals jij het vertelt, is het inderdaad een probleem van de webshop. Maar mocht het zo ver komen dat het een zaak voor de rechter wordt, moet je met bewijzen komen lijkt mij zo.

Wat is nou precies de situatie? Heb je slechts een aanmaning gekregen, of is het bedrag nu ook met incassokosten verhoogd? @Anoniem: 27535 kan je vast meer vertellen over de juiste aanpak. Persoonlijk zou ik beginnen met Klarna of de webshop te bellen. Daar leg je je verhaal uit en probeer je te bewijzen dat het pakket terug is bij de webwinkel (T&T). Of het nog noodzakelijk is om ontvangstbevestigingen op te vragen van de aanmaningen om eventuele incassokosten terug te draaien weet ik niet. Zorg er voor dat de medewerker alles even samenvat en en de samenvatting naar je mailt. Mochten ze verder gaan met prutsen, heb je in ieder geval bewijs dat jij terecht in de veronderstelling was dat het opgelost zou zijn.

Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Ik kreeg ooit (geloof vorig jaar) ook opeens met incassokosten te maken. Ik had met automatische incasso betaald en daar was wat fout gegaan (lag volgens mij zelfs nog aan de webshop). Ik kreeg opeens per mail een brief dat ik het originele bedrag + incassokosten over moest maken. Ik heb toen de webshop gebeld, uitgelegd dat dit buitenproportioneel is en het zelfs bij wet verboden is (incassokosten mogen pas gerekend worden naar een aanmaning), 5 minuten later had ik een mail dat ik alleen nog even het originele bedrag over moest maken. Had ik niks gedaan, vraag ik me af wat er gebeurd zou zijn.
Pagina: 1