VPN thuiswerken privé verkeer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spijkerpoeper
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 15:06
Lieve slimme mensen,

Ik werk met enige regelmaat thuis en ben dan ingelogd via een VPN-verbinding met een SonicWall client (Mac). Daarmee log ik in op mijn desktop-pc op kantoor en eventueel op andere servers middels de Windows RDP client voor de Mac

Nu gebruik ik tijdens het thuiswerken mijn lokale Safari browser voor toegang tot internet. Mijn vraag is: kunnen ze loggen welke websites ik allemaal opvraag, of blijft dat lokaal en gaat dat niet over de VPN-verbinding? Hoe kan ik dat controleren?

Ik zie bij de netwerkinstellingen bijvoorbeeld geen optie “Send All Traffic“ wat ik via Google nogal eens tegenkom. Ik denk omdat de verbinding via de SonicWall client wordt opgezet. Daarnaast zie ik dat mijn default gateway mijn lokale router is, ook al ben ik ingelogd via VPN. Betekent dat dan altijd eerst via mijn default gateway wordt geprobeerd verbinding te maken met een website en het dan dus niet via de VPN-verbinding loopt? Of is dat te simpel gezegd?

Ik zou het namelijk niet fijn vinden als mijn werkgever mijn privé browsegedrag in de gaten kan houden.

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vaak wordt er tegenwoordig een 'split-brain' DNS gebruikt waarbij alléén het hoogst noodzakelijke verkeer naar het VPN endpoint bij je werkgever gestuurd wordt. Office365 verkeer wil je (bijvoorbeeld) liever ook niet via de Firewall's van je eigen bedrijf laten lopen vanwege onnodige belasting van 'dure' bandbreedte.

Kijk eens wat je 'Internet' IP adres is middels een site als http://watismijnip.nl Waarschijnlijk komt daar gewoon je eigen privé IP adres naar voren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 01:20

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een `netstat -r` kan je vertellen of je default gateway over een en[X] interface of utun[X] interface loopt, waarbij de laatste je VPN is.

Nog veel makkelijker is om https://canihazip.com/ te bezoeken als je het VPN aan en uit hebt staan. Is die in beide gevallen hetzelfde, dan gaat je internet verkeer gewoon over je privé verbinding

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
Als bedrijf wil je alleen maar verkeer naar je toe halen als dat nodig is. Dit voorkomt inderdaad onnodig gebruik van bandbreedte.
Als je je dus afvraagt of al je verkeer via je werkgever loopt kan je kijken wat je netwerk route is welke bewandeld wordt.
In terminal een traceroute geeft het netwerk path naar een destinatie.
Ook via www.watismijnip.nl of zoals hierboven al aangegeven https://canihazip.com is te zien met welk IP je op internet surft.

De andere vraag welke ik zou stellen is wat is je DNS server. Gaan al je DNS query's wel door naar de werkgever?
Dan heeft hij dus altijd zicht in welke hostnames je opvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

wimmel_1 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:58:
Vaak wordt er tegenwoordig een 'split-brain' DNS gebruikt
Lollercopter dat heet split horizon DNS. Split brain is iets heel anders.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Al zou het verkeer misschien worden gesplitst, dan kunnen vermoedelijk de DNS requests alsnog worden gezien, waardoor je privacy dus alsnog is beperkt.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apatito123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10-2021
Voor zover ik het begrijp, heeft je vraag eigenlijk 2 delen: A, loopt (het gross van) mijn internetverkeer direct langs het netwerk van mijn werkgever bij een dergelijke constructie. Ik ben daar zelf niet zo bekend mee, maar de anderen lijken te stellen dat dit vaak niet zo is.

Een tweede is dan of de VPN die je gebruikt logs bijhoudt die op de één of andere manier kunnen worden ingezien door je werkgever. Ik weet niet welke VPN je gebruikt, maar dit is vaak redelijk makkelijk na te gaan online.

Top VPN's van 2020 vergeleken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Apatito123 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:04:
Voor zover ik het begrijp, heeft je vraag eigenlijk 2 delen: A, loopt (het gross van) mijn internetverkeer direct langs het netwerk van mijn werkgever bij een dergelijke constructie. Ik ben daar zelf niet zo bekend mee, maar de anderen lijken te stellen dat dit vaak niet zo is.
Waar baseer je dat op, dat anderen dat stellen?
Het is juist zeer onwenselijk voor de IT-afdeling van het bedrijf om slechts een deel van de traffic te pakken. Een goede VPN implementatie voor thuiswerken plaatst je PC/laptop in een geisoleerde bubbel (c.q. geen netwerkverkeer mogelijk met het lokale LAN bij je thuis) zodat je PC/laptop geen achter-ingang vormt voor het LAN van de werkgever.
Op die manier moet je ook door de firewalls/filters van het bedrijf naar buiten toe met elke actie die je doet, zolang je verbonden bent met het bedrijf. Dat zorgt voor een hermetische afdichting tegen alle nasties die potentieel mee kunnen komen met jouw surfgedrag.
Een tweede is dan of de VPN die je gebruikt logs bijhoudt die op de één of andere manier kunnen worden ingezien door je werkgever. Ik weet niet welke VPN je gebruikt, maar dit is vaak redelijk makkelijk na te gaan online.
Een VPN van een werkgever is geen ingekochte dienst die je kan beoordelen op reviews of onderzoek van derden.
VPN in de zin van thuiswerken is in praktisch alle gevallen een verbinding van je PC/laptop naar het LAN van je werkgever, gebruik makend van software die wordt ingericht, beheerd en gedistributeerd door de IT-afdeling van het bedrijf. Dat is dus volledig onderhevig aan wat er qua logging is ingericht door de systeembeheerder(s) en in welke mate er details worden bewaard en wat de retentieperiode is.

Maargoed, ga er maar vanuit dat je werkgever gewoon kan inzien wat er in grote lijnen gebeurt. Welke domeinen vaak worden opgevraagd b.v.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:27
Simpel.

Voor je VPN maakt ga je naar: http://www.watismijnip.nl
En dat doe je dan weer nadat je VPN hebt gemaakt.

Is het IP gelijk? Dan gaat je internet verkeer niet via de VPN. Is het IP nummer anders? Dan ga je via de VPN.

Simpelere methode om het vast te stellen durf ik je niet te geven.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Drardollan schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:41:
Simpel.

Voor je VPN maakt ga je naar: http://www.watismijnip.nl
En dat doe je dan weer nadat je VPN hebt gemaakt.

Is het IP gelijk? Dan gaat je internet verkeer niet via de VPN. Is het IP nummer anders? Dan ga je via de VPN.

Simpelere methode om het vast te stellen durf ik je niet te geven.
Er wordt gesteld dat het om een deel van het verkeer gaat. Dat kan je niet hard vaststellen met één call naar één specifieke website.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1