Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke thermostaat? (aankoopadvies)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16:02
Hallo allen,

Ik ben mijn huis aan het verbouwen en zou graag mijn kamerthermostaat willen vervangen, maar kan maar geen keuze maken. Voornaamste reden van vervanging is dat de huidige thermostaat groot, lomp, ouderwets en inmiddels geel is (schijnt ooit wit te zijn geweest :+ ). Mijn eisen/wensen zijn:

- "subtiel" formaat, modern ogend
- klokthermostaat
- bij voorkeur ca. €150 max.

De thermostaat moet een Intergas Kombi HR28 aansturen, modulerend via OpenTherm. Dit mag gewoon bedraad gebeuren. Ik hoef niet perse een app/wifi verbonden apparaat. Geofencing/smarthome geef ik niets om, dus is ook geen must. Het ding moet gewoon modern ogen en zijn werk doen, zonder poespas.

Wat ik nu zelf op het oog heb:

- Honeywell Lyric T6: Mooi design, enigszins in te stellen zonder app, MAAR zeer wisselende reviews en WiFi en gebruikersvriendelijkheid/app op Android zijn schijnbaar abominabel.
- Tado Smart Thermostat: Strak design, niets gelezen over slechte wifi/problemen met android, maar bediening op het thermostaat zelf is niet handig.
-Honeywll Round Connected: Beetje ouderwets design, geen overweldigende reviews, maar volgens mij wel een redelijk to-the-point klokthermostaat

Ik neig nu vooral om toch gewoon de Lyric T6 te proberen, terugsturen kan altijd natuurlijk. De Tado is echter ook interessant, aangezien ik daarmee (relatief eenvoudig) ooit een keer elke (slaap)kamer individueel verwarmd kan maken.

Wat is jullie ervaring met thermostaten. Zijn er belangrijke "spelers" die ik gemist heb? Of doe ik er goed aan toch meer geld uit te trekken, en bijvoorbeeld een NEST v3 te kopen?

Hoor jullie adviezen graag.

Alvast bedankt!

Koekemoeroetoe

---EDIT---

Toevoeging op bovenstaande: na de verbouwing wordt de benedenverdieping verwarmd d.m.v. vloerverwarming, alle andere vertrekken in huis gewoon met radiatoren. Maakt dit nog uit in de thermostaatkeuze?

Koekemoeroetoe wijzigde deze reactie 01-11-2019 13:25 (5%)

Alle reacties

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20-11 14:28
Wij hebben een honeywell chronotherm touch. Makkelijk te bedienen, makkelijke programma's om in te stellen, geen batterijen, verlicht display. Bewust gekozen voor een thermostaat zonder app omdat ik dit onzin vind voor ons. M.i. is de toegevoegde waarde van thermostaten met apps klein tot nihil als je een regelmatig ritme hebt.

• Koekemoeroetoe
Die heb ik inderdaad ook zien langskomen, maar oogt op de foto's vergeleken met bijvoorbeeld die Lyric T6 ook zo groot. Zie nu echter dat het qua maten niet eens zoveel uitmaakt. Zal eens kijken of ik er in een bouwmarkt een kan vinden om het daadwerkelijke formaat te checken.

Toevoeging op mijn startpost: Beneden wordt (na de verbouwing) verwarmd d.m.v. vloerverwarming. Maakt dat nog wat uit m.b.t. de thermostaatkeuze?

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:05
Remeha iSense ben ik erg happy mee. Niet duur, oldskool dus geen gezeik en gewoon strak ontwerp.
Tot halve graad instelbaar.

• thejoker80
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Lensent schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:48:
Remeha iSense ben ik erg happy mee. Niet duur, oldskool dus geen gezeik en gewoon strak ontwerp.
Heb ik ook. Prima ding. In te stellen per dag welke tijden hoe warm het moet zijn. Je stelt dus in: Ma: 8:00, 20c. Dan zorgt de thermostaat er voor dat het maandag om 8:00 20 graden is.

Omdat ikzelf ontzettend lui ben, ben ik stiekem ook op zoek naar iets wat ik met een app aan of uit kan zetten en zijn werk verder goed doet zoals de iSense.

thejoker80 wijzigde deze reactie 01-11-2019 15:16 (16%)

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:49
Om je slaapkamer individueel te verwarmen heb je wel een zone systeem nodig, of beneden alle uitzetten natuurlijk.

• Koekemoeroetoe
Lensent schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:48:
thejoker80 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:15:
[...]
Heb ik ook. Prima ding. In te stellen per dag welke tijden hoe warm het moet zijn. Je stelt dus in: Ma: 8:00, 20c. Dan zorgt de thermostaat er voor dat het maandag om 8:00 20 graden is.

Omdat ikzelf ontzettend lui ben, ben ik stiekem ook op zoek naar iets wat ik met een app aan of uit kan zetten en zijn werk verder goed doet zoals de iSense.
iSense ben ik bekend mee (eTwist ook). Is inderdaad qua functionaliteit en "slimmigheid" exact wat ik zoek, maar het design vind ik persoonlijk achterhaald/ouderwets. Mocht ik geen andere thermostaat vinden, dan is het altijd nog een optie, maar eigenlijk wel beetje laatste keuze...

eTwist heb ik zelf gehad in mijn vorige huis i.c.m. een Tzerra Ace 28kW, ketel was top maar de eTwist eens en nooit weer. Wat een drama ding was dat zeg. Onduidelijke app welke überhaupt zelden bruikbaar was, want de helft van de tijd verloor de thermostaat de verbinding met de Remeha servers. Begon bovendien met enige regelmaat spontaan volgas te stoken wat pas verholpen werd bij resetten van de ketel, daarnaast trage bediening en onlogische menu's en kan zo nog wel even doorgaan...
bert pit schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:19:
Om je slaapkamer individueel te verwarmen heb je wel een zone systeem nodig, of beneden alle uitzetten natuurlijk.
Klopt, en als ik het goed begrijp is dat met die Tado thermostaat redelijk eenvoudig te doen d.m.v. nieuwe radiatorknoppen, welke vervolgens met de kamerthermostaat gelinkt kunnen worden(?). Nu nog niet nodig, maar misschien leuk voor de toekomst...

• thejoker80
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Koekemoeroetoe schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:32:

Klopt, en als ik het goed begrijp is dat met die Tado thermostaat redelijk eenvoudig te doen d.m.v. nieuwe radiatorknoppen, welke vervolgens met de kamerthermostaat gelinkt kunnen worden(?). Nu nog niet nodig, maar misschien leuk voor de toekomst...
Tado vereist tegenwoordig wel weer een abo voor bepaalde functionaliteiten. De Honeywell Evohome heeft ook iets dergelijks zonder abo volgens mij.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

vso

raap voor zijn recht

zou voor een Toon gaan .. kan je zonder "eneco" contract ofzo doen . .goedkoper dan 150, - kan super simpel (wat jij wilt) en wil je complex .. ga je gang.. (beperkt dan)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Archie_T
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:24
Heb verschillende thermostaten gehad: Toon, Honeywell Round Connect en nu Plugwise Anna. Die laatste erg blij mee. Goede interface, kan direct vanuit home automation aangestuurd worden (zonder cloud) en ziet er ook nog hip uit. Kan je misschien ook op je lijstje meenemen.

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 21:40
Tado raad ik af . Ik heb die nooit lekker werkend gekregen met vloer verwarmd de service is rond uit beroerd. Ik zou voor nest gaan maar die is wat duurder

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Bart
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:58
Ik heb een Honeywell Lyric T6 op een Brink hete lucht verwarmingsinstallatie. Ook voornamelijk gekocht voor het uiterlijk (bij mij hing ook zo'n vergeeld ding aan de muur toen ik het huis kocht). Doe er verder niet veel bijzonders mee, merendeel is gewoon handmatig aan/uit en temperatuur instellen.

Enige wat ik wel handig vind is om op afstand (via de Honeywell app) de verwarming aan te zetten. Is het mooi op temperatuur als je thuis komt.

Bevalt verder prima, nooit moeilijkheden mee.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• Koekemoeroetoe
Thx voor alle suggesties en ervaringen!

Die Plugwise Anna ziet er wel goed uit moet ik zeggen! Veel functionaliteit, goede prijs (€99) en ook nog uit te breiden naar een systeem zone systeem.

En belangrijkste misschien wel, de vrouw des huizes heeft Anna ook goedgekeurd (nooit gedacht dat ze een tweede dame in ons huishouden zou accepteren :+ )
Bart schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:46:
Ik heb een Honeywell Lyric T6 op een Brink hete lucht verwarmingsinstallatie. Ook voornamelijk gekocht voor het uiterlijk (bij mij hing ook zo'n vergeeld ding aan de muur toen ik het huis kocht). Doe er verder niet veel bijzonders mee, merendeel is gewoon handmatig aan/uit en temperatuur instellen.

Enige wat ik wel handig vind is om op afstand (via de Honeywell app) de verwarming aan te zetten. Is het mooi op temperatuur als je thuis komt.

Bevalt verder prima, nooit moeilijkheden mee.
Welk mobiel OS gebruik jij voor het bedienen van de T6? iOS toevallig? Wat ik zo al met al lees over de T6 is namelijk dat het met iOS nog wel acceptabel werkt, grootste verbindingsproblemen zijn vaak met Android. En laten wij nou net geen Apple producten in huis hebben, maar alleen Android devices... Ik blijf de T6 qua design wel (verreweg) de mooiste thermostaat vinden, al ziet mevrouw Anna er ook niet verkeerd uit IMO...

• Bart
  • Registratie: februari 2001
Koekemoeroetoe schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:50:
Welk mobiel OS gebruik jij voor het bedienen van de T6? iOS toevallig? Wat ik zo al met al lees over de T6 is namelijk dat het met iOS nog wel acceptabel werkt, grootste verbindingsproblemen zijn vaak met Android. En laten wij nou net geen Apple producten in huis hebben, maar alleen Android devices... Ik blijf de T6 qua design wel (verreweg) de mooiste thermostaat vinden, al ziet mevrouw Anna er ook niet verkeerd uit IMO...
iOS inderdaad en helaas geen ervaring met Android in combinatie met deze app.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• Koekemoeroetoe
Bart schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:06:
iOS inderdaad en helaas geen ervaring met Android in combinatie met deze app.
Grappig te zien dat dit dus wel enigszins het vermoeden bevestigt dat de T6 met iOS beter werkt dan met Android, al kan het natuurlijk gewoon toeval zijn.

Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en Anna besteld. Ben benieuwd hoe ze gaat bevallen, de verhalen die ik er nu over gelezen heb waren in ieder geval zeer positief!

• Ruud2001
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-11 22:32

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Hier nu al zo’n 2 jaar een Nefit Easy. Zowel app op Android als iOS. Verwacht geen maandelijkse updates enzo, maar wij zijn er tevreden mee. Met vloerverwarming sowieso handig om voordat je thuis bent de boel aan te zetten.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• mikerosauer
Ik zit eerlijk gezet nooit aan de thermostaat. Elke dag het zelfde programma. En ons huis is met 20 graden nooit koud . En koelt amper af ..

• FalconerHG
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 11-11 16:56
Ik heb mijn (teleurstellende) Nest de deur uit geflikkert en er hangt nu een Lyric T6 aan de muur.

Het design valt wat tegen - ziet er wel ok uit maar als je het aanraakt dan is het een goedkoop plastic ding. Maar hij doet wat hij moet doen en de app werkt ook prima.

Wil je een simpele, app-bediende en niet al te dure theremostaat dan is dit een prima apparaat.

• Koekemoeroetoe
Ruud2001 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 22:18:
Hier nu al zo’n 2 jaar een Nefit Easy. Zowel app op Android als iOS. Verwacht geen maandelijkse updates enzo, maar wij zijn er tevreden mee. Met vloerverwarming sowieso handig om voordat je thuis bent de boel aan te zetten.
Nefit Easy heb ik idd ook gezien, maar vond ik vrij prijzig voor wat hij biedt (en vooral voor wat ik gebruik). Verder volgens mij wel een degelijk apparaat, mijn schoonouders hebben er ook een en ding ziet er strak uit.
mikerosauer schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 23:26:
Ik zit eerlijk gezet nooit aan de thermostaat. Elke dag het zelfde programma. En ons huis is met 20 graden nooit koud . En koelt amper af ..
Hier hetzelfde, vandaar ook de zoektocht naar een zo goedkoop mogelijke thermostaat mèt klokfunctie, zodat ik er zo min mogelijk aan hoef te zitten.
FalconerHG schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:01:
Ik heb mijn (teleurstellende) Nest de deur uit geflikkert en er hangt nu een Lyric T6 aan de muur.

Het design valt wat tegen - ziet er wel ok uit maar als je het aanraakt dan is het een goedkoop plastic ding. Maar hij doet wat hij moet doen en de app werkt ook prima.

Wil je een simpele, app-bediende en niet al te dure theremostaat dan is dit een prima apparaat.
Ben dan wederom wel weer benieuwd: Android of iOS user?

Anyway, ik heb inmiddels de Plugwise Anna ontvangen en geïnstalleerd. Tot nu toe tevreden mee, helemaal voor het bedrag (€99,-). De thermostaat ziet er mooi uit, goed afgewerkt. Werkt ook goed naar behoren en moduleert ook prima voor zover ik het kan beoordelen. Verbinding met internet opzetten was even puzzelen/klooien, maar dat kon ook nog wel eens aan mijn mobiel liggen (Moto G5s Plus - mijn eerste en laatste Lenovo/Moto, maar das een ander verhaal). Met de laptop ging het aanzienlijk soepeler. Voor de minder technische mensen onder ons zou ik echter zelf installeren absoluut niet aanraden. De handleiding is vrij beknopt. Als je niet precies weet wat je doet, kan ik me voorstellen dat mensen hem niet aangesloten krijgen. Ik krijg momenteel buitenshuis geen verbinding met Anna, navraag bij de support afdeling leert dat dit momenteel een bekend probleem is en eind deze maand opgelost moet zijn. Vind ik vrij lang voor een probleem dat een van je verkoopargumenten (bediening vanaf overal over de wereld) in feite onjuist maakt.

Wat ik wel echt heel kwalijk vind is dat her en der nog geadverteerd wordt dat Anna geofencing ondersteund, terwijl dit op dit moment NIET zo is! Tot nader order is deze functie namelijk uit de firmware gehaald. Op de website van Anna wordt Geofencing niet (meer) genoemd, maar in de manual komt het nog wel terug. Resellers noemen het her en der nog als verkoopargument. Het is dat ik die functie niet wilde gaan gebruiken, maar kan me voorstellen dat mensen die er niet van op de hoogte zijn, not amused zijn als ze er in het werk pas achterkomen dat geofencing helemaal niet meer werkt.

• FalconerHG
Android user. Een echte Tweaker heeft geen iOS, toch? :P

• CrawlFish
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-11 13:11
Ik heb sinds 2 maanden de Nest V3 (zelf iOS gebruiker) en was er in het begin wat 'onzeker' over of alles wel werkte naar behoren. Hij had wat langer nodig om mijn gebruiken te leren kennen maar werkt nu als een zonnetje.

Denk zeker voor jou, gezien je Android, een Google apparaat nooit mis kan gaan. Ik vind de productlijn erg mooi en ze zijn leuk bezig met andere domotica zaken. Zat zelf ook eerst te denken aan de Lyric maar inderdaad dezelfde reviews gezien en besloten dat ik het het risico niet waard vond. Tado daarna als optie aangehouden maar om het echt functioneel te krijgen moet je eigenlijk met die thermostaatknoppen gaan werken a +/- 70-90 euro per stuk. Zag ik zelf niet zitten.

Zelf ook vloerverwarming en dit werkt met de Nest uitstekend.

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:55

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Wij hebben thuis een Honneywell round modulation aan de muur hangen en een Intergas gateway naast de ketel voor het bedienen via een app en het instellen van programma's. werkt prima! vooral de eenvoud van bedienen van de thermostaat zie ik als pluspunt; geen touchscreen, geen kleine knopjes, geen ingewikkelde menu's, maar gewoon draaien.

• B-Real
Ik heb een vraag die mooi in het verlengde ligt van dit topic.

Wij hebben vloerverwarming en gebruiken de thermostaat daardoor niet heel veel. Soms wat warmer/kouder en wellicht programma's instellen zou makkelijk zijn, bediening met app etc is geen must.

Nu hebben we een pelletkachel aangeschaft welke recht tegenover de thermostaat staat, kortom de vloer wordt dan niet warm terwijl dat wel wenselijk is in o.a. de keuken.

Ik zou dus graag willen dat de temperatuur gemeten wordt in de keuken, maar het signaal gewoon via de originele bedrading wordt doorgegeven aan de CV ketel.
De Nest kan dit, maar vind ik voor ons doel te duur en heeft teveel opties.

Welke thermostaten kunnen dat nog meer? En wat is de term waar ik op moet zoeken?

(zoeken op b.v. iets als "draadloos" heeft geen nut heb ik gemerkt. Dan vind ik alleen maar opties met draadloze connectie met de CV, dat hoeft niet want dat maakt het onnodig ingewikkeld en duurder).

• Koekemoeroetoe
B-Real schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:21:

Wij hebben vloerverwarming en gebruiken de thermostaat daardoor niet heel veel. Soms wat warmer/kouder en wellicht programma's instellen zou makkelijk zijn, bediening met app etc is geen must.

Nu hebben we een pelletkachel aangeschaft welke recht tegenover de thermostaat staat, kortom de vloer wordt dan niet warm terwijl dat wel wenselijk is in o.a. de keuken.

Ik zou dus graag willen dat de temperatuur gemeten wordt in de keuken, maar het signaal gewoon via de originele bedrading wordt doorgegeven aan de CV ketel.
De Nest kan dit, maar vind ik voor ons doel te duur en heeft teveel opties.

Welke thermostaten kunnen dat nog meer? En wat is de term waar ik op moet zoeken?

(zoeken op b.v. iets als "draadloos" heeft geen nut heb ik gemerkt. Dan vind ik alleen maar opties met draadloze connectie met de CV, dat hoeft niet want dat maakt het onnodig ingewikkeld en duurder).
Klinkt er naar dat je op zoek bent naar "zone regeling". Er zijn meerdere systemen die dit kunnen, o.a. de Plugwise Anna die ik zelf aangeschaft heb. Plugwise heeft speciale radiatorknoppen die je op de verdeler van de vloerverwarming kunt zetten, waardoor je elke groep apart kunt aansturen. In jouw geval zal de keuken dan ook z'n eigen draadloze thermostaat krijgen (Plugwise Lisa).

Er zijn meerdere fabrikanten naast Plugwise die soortgelijke oplossingen bieden. Je zult dan een selectie moeten maken op basis van prijs, functionaliteit en, mocht je het zelf willen plaatsen, installatiegemak

• B-Real
Hmm, niet helemaal.
Onze benedenverdieping is één grote ruimte (circa 100 m2), maar niet vierkant. De zithoek, waar de pelletkachel in staat, straalt niet direct de rest van de verdieping in. De wamte van de kachel zal dus wel enigszins richting de keuken etc trekken, maar niet voldoende om het daar in de winter (naar verwachting) aangenaam te houden.

Dus stel:
We zitten lekker op de bank met de pelletkachel aan en het is in de zithoek 23 graden.
In de keuken hoeft het geen 23 graden te zijn, maar bijv. 20.
Als het daar echter 19 graden is merkt de thermostaat nu niets, want op die plek is het 23 graden. Daarom moet de thermostaat in de keuken staan, zodat de vloerverwarming wel aan gaat om het te verwarmen van 19 naar 20. Ook al betekend dat, dat de vloer in de zithoek ook warm wordt (dat verlies neem ik dan voor lief).

De Nest Thermostat E voldoet hier aan volgens mij, maar heeft meer mogelijkheden dan dat we nodig zijn en kost 200eu. Als er een alternatief is met minder opties voor 100 á 150eu dan vind ik dat het overwegen waard :)

• Koekemoeroetoe
In geval van het plugwise systeem hang je dan de Anna thermostaat in de woonkamer op de plek waar nu je huidige thermostaat hangt. In de keuken hang je dan een Lisa thermostaat, deze voelt de temperatuur in de keuken. Op je verdeler van de vloerverwarming zet je Floor's (leuke namen heeft Plugwise ook), 1 per vloerverwarming lus. In veel gevallen heeft je keuken een andere lus dan de woonkamer. Als Lisa dan voelt dat het in de keuken kouder is dan de ingestelde temperatuur, dan stuurt ze een signaal naar de CV ketel om te gaan stoken en opent alleen de Floors op de juiste lussen. Je kunt dus, helemaal met vloerverwarming, ook in 1 ruimte meerder zone's creëren (in principe net zoveel zones als je aan vloerverwarminglussen hebt).

Als je het systeem zo aangesloten hebt, dan kun je dus je pelletkachel stoken, wordt het in dat deel woonkamer 23 graden. Lisa stel je in op 20 graden, die gaat vervolgens de lussen in de keuken "aanzetten", zodat daar de temperatuur stijgt. Resultaat: Woonkamer 23 graden, vloerverwarming uit. Keuken 20 graden, vloerverwarming aan.

Overigens vraag ik me af of je zoneverwarming überhaupt gaat redden voor 150-200 euro, aangezien je bij elk systeem op de markt (niet alleen Plugwise) aparte thermostaten en/of radiatorknoppen en/of verdelerknoppen voor de vloerverwarming nodig hebt. Bij Plugwise zit je op zo'n manier al gauw aan €600, afhankelijk van de hoeveelheid groepen op je verdeler en de hoeveel zone's je wilt instellen.

• B-Real
Is het overwegen waard en is opzich de mooiste oplossing en ook handig voor het separaat schakelen van de vloerverwarming in de badkamer, alleen niet de goedkoopste gok ik en overkill voor onze situatie.

Ik ga nog eens even grasduinen en anders toch maar de Nest E

• JaICTDronten
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19-11 20:19

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Hier een Honeywell Lyric T6 in combinatie met een Samsung A40 Android. Geen problemen / klachten over!

• ASS-Ware
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:40
FalconerHG schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:01:

Wat vond je niet goed aan de Nest dan?
Ik heb sinds een jaar zo'n ding en ben er juist erg blij mee.

• mikerosauer
ASS-Ware schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:54:
[...]

Vraag ik me ook af . Hier gebruik.ik hem.al een jaar of 3 in het begin eens ingesteld daarna nooit meer hoeven aan te raken...

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:24
@Koekemoeroetoe Is je huidige thermostaat ook OpenTherm? De HR serie van Intergas heeft met OpenTherm nogal wat last van bugs.

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

Hier een Tado gebruiker van het eerste uur. Opzicht ben ik er best tevreden over. We hebben ook meerdere zones ingericht met de thermostaatknoppen zodat de computerkamer, kinderkamer en badkamer apart verwarmd kunnen worden. Overigens vind ik de bediening via de thermostaat zelf prima, maar in de praktijk gebruik ik altijd de app omdat je dan snel een eindtijd kunt instellen.

Voordelen:
- De geofencing werkt echt fan-tas-tisch. Bij ons werkt dit feilloos met twee iPhones.
- Zone verwarming

Nadelen van dit systeem:
- Er kunnen geen oplaadbare batterijen in de radiatorknoppen, daarnaast zijn de normale batterijen snel leeg. Ik moet ze 4 á 5 keer per jaar vervangen. Tado beloofd al sinds dag 1 iets aan de batterijduur te doen maar tot op heden heb ik daar helaas weinig van gemerkt.
- Cloud. Leuk als je internet werkt en de Tado servers up zijn. De schakelmomenten vanuit je schema worden gedaan vanaf de server. Dus geen server is geen automatische verwarming. Tenzij je Apple producten in huis hebt en zin hebt om het allemaal via Homekit aan te sturen, dan kan alles offline.

Zou ik het opnieuw kopen? Ik denk het niet. Het steekt mij erg dat het systeem eigenlijk best wel nutteloos is zonder internet. Dat de weersafhankelijkeregeling dan niet werkt? prima. Maar dat het hele schema alleen werkt als er internet is? kom op zeg...

iRacing Profiel

• mikerosauer
@BastiaanN klopt en de service is zwaar waardeloos en plastic fanatic .nest is gewoon goed gebouwd. Hier werkt het sinds dag 1 100%

• Destralak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:01
B-Real schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:41:
Hmm, niet helemaal.
Onze benedenverdieping is één grote ruimte (circa 100 m2), maar niet vierkant. De zithoek, waar de pelletkachel in staat, straalt niet direct de rest van de verdieping in. De wamte van de kachel zal dus wel enigszins richting de keuken etc trekken, maar niet voldoende om het daar in de winter (naar verwachting) aangenaam te houden.

Dus stel:
We zitten lekker op de bank met de pelletkachel aan en het is in de zithoek 23 graden.
In de keuken hoeft het geen 23 graden te zijn, maar bijv. 20.
Als het daar echter 19 graden is merkt de thermostaat nu niets, want op die plek is het 23 graden. Daarom moet de thermostaat in de keuken staan, zodat de vloerverwarming wel aan gaat om het te verwarmen van 19 naar 20. Ook al betekend dat, dat de vloer in de zithoek ook warm wordt (dat verlies neem ik dan voor lief).

De Nest Thermostat E voldoet hier aan volgens mij, maar heeft meer mogelijkheden dan dat we nodig zijn en kost 200eu. Als er een alternatief is met minder opties voor 100 á 150eu dan vind ik dat het overwegen waard :)
Kunt ook een draadloze Remeha iSense aanschaffen en die in de keuken leggen. Enige nadeel is dat de verwarming in de woonkamer dan ook door stookt.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20-11 07:04

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Waarom geen EvoHome systeem?

Dat paneel is niet eens zo heel groot, fijn overzichtelijk en niet afhankelijk van een cloud dienst tenzij je 'm buitenshuis wil kunnen bedienen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• mikerosauer
unezra schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 09:37:
Waarom geen EvoHome systeem?

Dat paneel is niet eens zo heel groot, fijn overzichtelijk en niet afhankelijk van een cloud dienst tenzij je 'm buitenshuis wil kunnen bedienen.
Omdat die belachelijk duur is

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:43
mikerosauer schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 09:05:
@BastiaanN klopt en de service is zwaar waardeloos en plastic fanatic .nest is gewoon goed gebouwd. Hier werkt het sinds dag 1 100%
Alleen de prijs is weer omhoog gegaan. Vorige week nog € 209,00 nu weer €249,00 om met black friday waarschijnlijk met een fantastische aanbieding te komen.

• Koekemoeroetoe
_JGC_ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 07:57:
@Koekemoeroetoe Is je huidige thermostaat ook OpenTherm? De HR serie van Intergas heeft met OpenTherm nogal wat last van bugs.
Ja, de vorige thermostaat (Honeywell Chronotherm IV) was ook aangesloten op OpenTherm. Ben wel benieuwd welke bugs je op doelt? Tot nu toe werkt alles uitstekend, zowel oude als nieuwe thermostaat.

• _JGC_
Koekemoeroetoe schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:01:
[...]

Ja, de vorige thermostaat (Honeywell Chronotherm IV) was ook aangesloten op OpenTherm. Ben wel benieuwd welke bugs je op doelt? Tot nu toe werkt alles uitstekend, zowel oude als nieuwe thermostaat.
Veel bugs mbt minimale temperatuur die de ketel wil. Ketel die gewoon niet start terwijl thermostaat wil aanwarmen of ketel die afslaat omdat de thermostaat blijft hangen op een te lage temperatuur.
Veel van die ellende kan je oplossen met parameter "E" en "E." Nadeel bij de oudere HRs is dat ze geen "E." hebben en gewoon warmtevraag negeren dan.
Komt nog bij dat Honeywell daar een workaround voor heeft op een aantal thermostaten: 90 graden vragen, wachten tot ketel aan slaat en dan terug naar 30, poef ketel uit.

• Koekemoeroetoe
_JGC_ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:20:
[...]

Veel bugs mbt minimale temperatuur die de ketel wil. Ketel die gewoon niet start terwijl thermostaat wil aanwarmen of ketel die afslaat omdat de thermostaat blijft hangen op een te lage temperatuur.
Veel van die ellende kan je oplossen met parameter "E" en "E." Nadeel bij de oudere HRs is dat ze geen "E." hebben en gewoon warmtevraag negeren dan.
Komt nog bij dat Honeywell daar een workaround voor heeft op een aantal thermostaten: 90 graden vragen, wachten tot ketel aan slaat en dan terug naar 30, poef ketel uit.
Hmm, klinkt als een echt kwaliteitsproduct dus... Heb gelukkig tot nu toe nog niet gehad dat de ketel zich zo gedroeg, hopen het ook i.c.m. de Anna thermostaat goed blijft gaan

• mikerosauer
@BastiaanN die zone verwarming van tado die je noemt werkt alleen als je radiatoren hebt. niet als je overal vloer verwarming hebt.

• unezra

unezra

mikerosauer schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:05:
[...]
Omdat die belachelijk duur is
Dus?
Ik heb het ding nu een jaar, en in mijn beleving is 'ie iedere cent waard.

Ja, het is geen goedkoop systeem maar het *werkt* en het werkt verdomd goed. Het is waar naar zijn geld.

• _JGC_
Koekemoeroetoe schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:53:
[...]

Hmm, klinkt als een echt kwaliteitsproduct dus... Heb gelukkig tot nu toe nog niet gehad dat de ketel zich zo gedroeg, hopen het ook i.c.m. de Anna thermostaat goed blijft gaan
OpenTherm is een standaard met een aantal versies en een aantal optionele dingen. Je kunt niet verwachten dat een ketel van begin 2000 goed werkt met elke thermostaat. Komt bij dat je ketel en thermostaat vaak niet kunt upgraden qua firmware, een bug is een producteigenschap. Werking van een ketel met productiejaar van 2 jaar later kan soms compleet anders zijn.

Voordeel van een slimme thermostaat is dat die firmware meestal ook bijgewerkt kan worden. Als een bepaalde ketel dan niet werkt vanwege bepaalde quirks kan een update dat oplossen.

• mikerosauer
unezra schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:41:
[...]

Dus?
Ik heb het ding nu een jaar, en in mijn beleving is 'ie iedere cent waard.

Ja, het is geen goedkoop systeem maar het *werkt* en het werkt verdomd goed. Het is waar naar zijn geld.
Ik heb daar eens naar gekeken was in mijn vorige huis
Inc vloer verwarming onder en radiatoren boven tegen de 1000 kwijd inc montage van klep.
Via de installeur.

Dat was mij niet waard. En ik zie nu ook de voordelen er niet van in. Hier wordt elke kamer vaal gebruikt zodat niet nodig Is in zones te stoken en als dan kan ik de VV afknijpen . Werkt ook prima 😎 scheelt een hoop centen ..

• unezra

unezra

mikerosauer schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:07:
[...]
Ik heb daar eens naar gekeken was in mijn vorige huis
Inc vloer verwarming onder en radiatoren boven tegen de 1000 kwijd inc montage van klep.
Via de installeur.

Dat was mij niet waard. En ik zie nu ook de voordelen er niet van in. Hier wordt elke kamer vaal gebruikt zodat niet nodig Is in zones te stoken en als dan kan ik de VV afknijpen . Werkt ook prima 😎 scheelt een hoop centen ..
Ik ben ook zoiets kwijt geweest voor 5 zones, 6 radiatoren, inclusief bypass.

We stoken heel gericht en er zijn 2 kamers zonder thermostaatknoppen. Die kamers stoken we op dit moment helemaal niet, maar kunnen we later toevoegen door de knoppen te vervangen door thermostaatknoppen.

Besparing realiseren we door gericht te stoken, maar het is ons vooral om het verhoogde comfort te doen, zonder dat bijvoorbeeld op een thuiswerkdag de woonkamer op temperatuur word gehouden als ik alleen het toilet en mijn werkkamer warm wil hebben.

Op een thuiswerkdag zet ik domweg het programma op "thuiswerkdag" en dan gaat *alles* uit, behalve mijn werkkamer en het toilet. Einde werkdag gooi ik 'm op normaal programma en dan gaat juist mijn werkkamer uit (die stook ik alleen als ik er werkelijk ben), terwijl de rest verwarmd word waar nodig.

TS heeft een combinatie tussen radiatoren en vloerverwarming, da's bij uitstek een situatie waarin zoneverwarming als EvoHome loont. Zowel qua comfort, als qua verbruik.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:37
B-Real schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:21:

offtopic:
Wat jij wil dat heet openhaard functie op de ketel, zit op de meeste ketels wel, normaal hoort er dan ook een klep tussen maar het kan ook zonder, alleen zonder klep wordt de ruimte met warmtebron natuurlijk ook warmer.
Gewoon op je 2e aderpaar een aan/uit thermostaat aansluiten (als de opentherm poort al in gebruik is, anders andersom natuurlijk).

openhaard functie wordt ook wel zoneregeling genoemd.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• FalconerHG
ASS-Ware schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:54:
[...]

Het belangrijkste aspect aan een thermostaat is dat hij op het juiste moment je huis warm heeft.

Als ik instel dat ik het om 18:30 21 graden wil hebben, dan verwacht ik van een slimme thermostaat dat hem dat ook lukt. De eerste twee winters was dat ook zo. De winters daarna niet. Inmiddels waren we ook beter geisoleerd, dus zou het makkelijker moeten worden. Verder niets gewijzigd aan de setup in het huis.

Contact opgenomen met support. Die lieten maanden niks van zich horen ondanks herhaalde verzoeken. Toen kreeg ik een ene een mail "sorry sorry sorry, ik ga je persoonlijk helpen". De reactie sloeg echter nergens op, had niets met mijn probleem te maken (niet goed gelezen). Netjes nogmaals uitgelegd, 4 weken niets, en toen wederom een niet passende reactie.

De Lyric doet het tot nu toe wel goed, maar moet nog even echt koude dagen afwachten.

• ASS-Ware
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:40
Aha, ik gebruik hem met een ouderwets programma, op de ene tijd omhoog naar zoveel graad C, op de andere tijd omlaag naar zoveel graad C en af en toe met de smartphone.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:49
mikerosauer schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 09:05:
Het is wel een innovatief systeem en ziet er uitstekend uit, maar ik heb zware bedenkingen bij wederom een data aftappunt in mijn huis.

De nest thermostaat zendt data naar third parties, en die verzendt de data ook weer naar third parties. Dit gaat om circa 1000 bedrijven, die je data ontvangen. Daardoor heb je geen controle meer over de plek waar je data terecht komt. Zet je het uit, dan krijg je geen updates meer....

Dit geldt ook voor de nest rookmelders: hierin zijn microfoons ontdekt. Deze stonden niet in de handleiding of op de technische tekening. Eerst werd dit natuurlijk ontkend, maar toen ze er niet meer omheen konden werd er een reden verzonnen waarom die microfoon er in zat. Voor mij geen Google spulletjes in huis, ook al is de werking natuurlijk prima.

bert pit wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:15 (7%)

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20-11 14:12
Ik heb dus nét een nieuwe CV gekocht waar een Remeha iSense klokding bij zit. (zie mijn profiel)

Zelf ben ik erg tevreden gebruiker van een Tado, maar ik geef dus wél om geofencing etc. Had zelf hiervoor de Intergas 28 en kan dus aangeven dat Tado daar prima mee werkt. Twee draadjes eraan en klaar.

Bij Tado kan je op de thermostaat zelf alleen de temperatuur hoger of lager zetten. Als je je schema, tijden, geofencing wil aanpassen dan is dat allemaal met de app. Ik zou ook niet weten waarom je dat per sé op het apparaat zelf zou willen. Maar oké.

Verder ziet Tado er erg modern en strak uit! Hij is wel duur, maar ik had hem tweede hands gekocht.

• mikerosauer
ApexAlpha schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:22:
Ik heb dus nét een nieuwe CV gekocht waar een Remeha iSense klokding bij zit. (zie mijn profiel)

Zelf ben ik erg tevreden gebruiker van een Tado, maar ik geef dus wél om geofencing etc. Had zelf hiervoor de Intergas 28 en kan dus aangeven dat Tado daar prima mee werkt. Twee draadjes eraan en klaar.

Bij Tado kan je op de thermostaat zelf alleen de temperatuur hoger of lager zetten. Als je je schema, tijden, geofencing wil aanpassen dan is dat allemaal met de app. Ik zou ook niet weten waarom je dat per sé op het apparaat zelf zou willen. Maar oké.

Verder ziet Tado er erg modern en strak uit! Hij is wel duur, maar ik had hem tweede hands gekocht.
Als de installatie werkt wel. Omdat ik niet bij alles de telefoon wil pakken.. ik vind Tado net playmobiel duur stukje plastic en wat nog een nadeel is de batterijen die snel leeg raken.. Dat heb je bij nest gelukkig ook niet en hij is niet van goedkoop plastic.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True