Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 01:24

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Via deze wijze zou ik de community graag om advies willen vragen met betrekking tot de aanschaf van een CV-ketel (inclusief montage). Graag licht ik de volgende situatie aan u voor. De vloer en de wanden in de woning zijn geïsoleerd. De woning heeft energieklasse B.

Oude situatie

Voorheen hing er een AWB ThermoElegance 3/a uit 2014. Dit is een CW3, als het goed is. Alle leidingen in de woning waren opgebouwd op de wanden. Dit vind ik niet mooi en heb er voor gekozen om alle leidingen weg te werken.

Nieuwe situatie

Door de water- en radiatorleidingen door de kruipruimte te laten lopen en vervolgens omhoog door een koof, zijn deze niet zichtbaar. Dit zijn flexibele Uponor leidingen van rond 20 en rond 16. De aan- en afvoer radiatorleidingen naar de slaapkamers worden via de kruipruimte geïsoleerd om zo veel mogelijk warmteverlies in de kruipruimte tegen te gaan.
  • De (tapwater) waterleidingen zouden weer niet geïsoleerd moeten worden, lees ik, omdat deze zo snel mogelijk weer afgekoeld moeten worden ivm legionella etc. Klopt dit?
De CV-ketel komt in een andere ruimte te gangen, omdat de indeling van de woning anders is geworden. Dit wordt dus een nieuwe ketel, omdat ik het comfort wel wil hebben. Er komt namelijk een bad in de badkamer en daarnaast willen we tegelijk warmwater gebruiken (beneden en boven).

Op de bovenverdieping komen nieuwe radiatoren (4 slaapkamers, 4 radiatoren). In de badkamer komt nog een handdoekradiator. Tevens is er in de badkamer vloerverwarming aangebracht op basis van water. Deze loopt ook weer via de koof naar de benedenverdieping om aangesloten te worden op de vloerverwarmingsverdeler. Deze vloerverwarmingsverdeler heeft zeven groepen, waarvan één dus naar de badkamer gaat. De resterende zes groepen zijn in slakkenpatroon verdeeld op de benedenverdieping. Beneden is dus alleen vloerverwarming. De radiatoren op de benedenverdieping zijn verwijderd. De vloerverwarmingsverdeler is van het merk Therminon en heeft ook een Wilo pomp.

Nu is de vraag wat voor CV-ketel kan ik het best hiervoor nemen? Ik weet dat er een aantal goed uit de test van de Consumentenbond zijn gekomen. Dit zijn de Intergas Xtreme 36, ATAG i35EC Zone en de Remeha Tzerra Ace 39c. Alle drie CW5. De ene heeft een RVS warmtewisselaar en de anderen gewoon aluminium. Heeft dit enig invloed om hetgeen ik hierboven heb geschetst? Daarnaast heeft de ene een 3-klep en bij de andere is dat weer niet het geval.

Een ander belangrijk punt is het minimum terug te schakelen capaciteit. Nu lees ik dat dit bij de Remeha als een onvoldoende is beoordeeld. De minimumcapaciteit is namelijk 8 kW. Dit is bij de Intergas 4,1 kW en bij de Atag 5,5 kW. Is dit laatste enorm van belang? Toch krijgt de Remeha in de vergelijking bij met de andere twee de volgende cijfers. Spreekt dit elkaar tegen? Aangezien de Remega een onvoldoende krijgt op het zelfde punt. Wellicht dat iemand mij dit kan uitleggen.

Energiezuinigheid verwarming
Wegingsfactor: 22%

7,8 Intergas
8,2 Remeha
7,7 Atag

Vollastrendement

88,0 % Intergas
88,0 % Remeha
88,0 % Atag

Deellastrendement (Bij laag vermogen, ketel brandt op een laag pitje)

95,0 % Intergas
96,0 % Remeha
94,0 % Atag

Ik heb mij dus ingelezen in de informatie van de Consumentenbond, maar ik weet natuurlijk niet, omdat ik daar geen praktijkervaring in heb, welke eigenschappen nou echt het verschil maken in mijn situatie thuis. Zo lees ik elders weer dat een RVS-warmtewisselaar niet oxideert met de relatief lagere temperaturen van de LTV/vloerverwarmingssysteem. De aluminium warmtewisselaar zou hier meer last van hebben. Elders lees ik weer dat dit echt niets uitmaakt. Vandaar dat ik hier nog geen bevestigend antwoord op heb en geen keuze heb kunnen maken. Hopelijk kunnen jullie mij hierin een advies geven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Nodig een CV-onderhoudsmannetje in de buurt uit je. hij zal je een merk aanbevelen die hij vertrouwd vind.

Overgens 2014 is niet "oud" ik zou eerder in passive isolatie (ramen/deur/dak/vloer) en bv de buizen in de kruipruimte goed inpakken ofzo ..hiermee verhoog je de isolatie (label) en druk je de stookkosten.

er is een CV Tune Topic Gas besparen door middel van CV tuning deel II die je wellicht de nodige informatie geeft..

ja dit zijn niet de antwoorden die je vraagt maar wellicht wel zoekt..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 01-11-2019 13:20 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Weet je zeker dat je er nu nog een nieuwe gasketel in wilt hangen? Als ik het zo lees kun je er uitstekend al een warmtepomp ophangen.

Oh en de minimumcapaciteit wil je het liefst wat lager hebben, zodat de ketel niet constant aan het pendelen is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik zou voor een cw4 gaan, of in ieder geval een die zo ver mogelijk terug moduleert. Die cw5 ketels hebben veel te veel vermogen voor je huis, dat resulteert in continu op minimum vermogen lopen, op zich niet erg, maar zorg ervoor dat dit zo laag mogelijk is. De remeha cw5 valt daardoor dus af..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Erasmo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:31:
Weet je zeker dat je er nu nog een nieuwe gasketel in wilt hangen? Als ik het zo lees kun je er uitstekend al een warmtepomp ophangen.
Bedankt voor je reactie. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de warmtepomp. Ik heb het idee dat dit ook nog in de kinderschoenen staat. Is het zo dat een warmwaterboiler noodzakelijk is bij het toepassen van een warmtepomp?
Oh en de minimumcapaciteit wil je het liefst wat lager hebben, zodat de ketel niet constant aan het pendelen is.
En met vloerverwarming is dit zeker al helemaal het geval? Aangezien de ketel paar een klein vermogen nodig heeft om het water om temperatuur te houden.
prein2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:08:
Ik zou voor een cw4 gaan, of in ieder geval een die zo ver mogelijk terug moduleert. Die cw5 ketels hebben veel te veel vermogen voor je huis, dat resulteert in continu op minimum vermogen lopen, op zich niet erg, maar zorg ervoor dat dit zo laag mogelijk is. De remeha cw5 valt daardoor dus af..
Ik zit in de vergelijker van de Consumentenbond te kijken en de verschillen tussen de CW4 en de CW5 qua minimum capaciteit zijn niet erg groot. Sterker nog. De Intergas Xtreme 35 (CW5) lijkt het 'sterkst' te kunnen terugschakelen in vergelijking met alle CW4 en CW5 ketels.

[ Voor 31% gewijzigd door Massri op 02-11-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Massri92 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:19:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de warmtepomp. Ik heb het idee dat dit ook nog in de kinderschoenen staat. Is het zo dat een warmwaterboiler noodzakelijk is bij het toepassen van een warmtepomp?
Warmtepompen zijn er pas een jaar of 25 ;)
Je kan het warme water met de warmtepomp doen die een boiler op warmt, maar ook met een aparte warmtepomp boiler, e-boiler, doorstroom verwarmer.
Meer wegen naar rome.
En met vloerverwarming is dit zeker al helemaal het geval? Aangezien de ketel paar een klein vermogen nodig heeft om het water om temperatuur te houden.
Wat ideaal is voor een warmtepomp.
Ik zit in de vergelijker van de Consumentenbond te kijken en de verschillen tussen de CW4 en de CW5 qua minimum capaciteit zijn niet erg groot. Sterker nog. De Intergas Xtreme 35 (CW5) lijkt het 'sterkst' te kunnen terugschakelen in vergelijking met alle CW4 en CW5 ketels.
Met cv ketels is het lastig om het goed te krijgen, je wilt voor verwarmen eigenlijk een 24kW of lager voor een mooi rendement maar dan heb je het op sww gebied ook mank.
Ook weer een klein voordeel van een boiler, altijd volle snelheid en druk, max van de leiding. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk ook goed of je niet een gedeelte van het verbruik kunt 'voorkomen'.

Een WTW zorgt ervoor dat je minder warmwater verbruik door je douche hebt en als iemand warmwater pakt je geen koude douche krijgt.
Dan kun je misschien een niveautje terugschalen.
Ook een Quooker is een mooie manier om warm water niet van je CV te pakken.

Dus misschien redt die 'oude' ketel het prima als je het anders zou insteken. En voor de prijs van de ketel koop je een Quooker of WTW, maar ook veel comfort.

Maar ik ben bang dat je alles al klaar hebt.... dan is dit topic weinig meer dan de 'minst slechte' oplossing zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
De woning is van vóór 1970. De gevel is omstreeks 1996 aangepakt en geïsoleerd. Toen is er ook dubbelglas aangebracht. De vloer is van onder geïsoleerd met PIR/PUR in de kruipruimte. Ik weet niet hoe goed het dak is geïsoleerd.
Ik heb geen ruimte voor een grotere boiler, tenzij deze redelijk vlak is en tegen de muur kan worden bevestigd (naast de CV-ketel (of warmtepomp binnenunit)).
Maar ik ben bang dat je alles al klaar hebt.... dan is dit topic weinig meer dan de 'minst slechte' oplossing zoeken.
In principe kan nu naar mijn idee van alles nog, tenzij de efficiëntie van de nieuwere/duurzamere oplossingen gezien de bovenstaande eigenschappen van de woning niet rendabel genoeg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:34

BlueTooth76

Let the sun shine!

Warmtepompen zijn er al sinds de 60's, wat dat betreft zitten er geen kinderziekten meer in.
Ook wel begrijpelijk, het zijn in feite gewoon airco's die verwarmen en hun warmte overdragen aan je CV-systeem via een warmtewisselaar. Heel ingewikkeld is het niet.

Er zijn wel CV-ketel merken die pas recentelijk zijn overgestapt naar de (hybride) warmtepompmarkt. Daar zou ik zelf ook niet zo snel een warmtepomp van ophangen.

Maar met merken als Panasonic en Mitsubishi koop je decennia aan ervaring (ook op airco gebied).

Vergeet ook niet dat we in Nederland weinig van de warmtepomp gehoord hebben omdat we hier altijd aardgas tot onze beschikking hadden.

Mijn woning had ook energielabel B toen ik het kocht. Heb de radiatoren vervangen door LTV convectoren en een warmtepomp laten plaatsen. Spannender was het niet.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik zou een Remeha adviseren (maar ik werk daar dan ook): De test van de Consumentenbond kijkt niet naar prijs. Een Intergas Xtreme is qua prijs het topmodel, vergelijkbaar met een Remeha Calenta. Ik zou anders overwegen je huidige ketel te houden en een hybride Elga te plaatsen. Wel de zekerheid van gas en toch besparen (als je meer dan 1500m3 gebruikt).
Een CW4 zal vaak voldoende zijn voor op twee punten warm water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mijn pa heeft een maand of 5 geleden een nieuwe Intergas Xtreme 36 laten plaatsen en dat is een prima ketel. Kost ook echt geen drol: volledige installatie (incl. nieuwe rookgasafvoer voor 1500 euro). Ik kan me niet zo voorstellen dat de Remeha veel goedkoper gaat uitvallen.

Ook geen driewegklep die stuk kan gaan..

@Glottis wat is dan hét voordeel van de Remeha? Ik zie voornamelijk twee hele grote nadelen. Driewegklep èn slechte modulatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 04-11-2019 07:16 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glottis
Glashelder schreef op maandag 4 november 2019 @ 07:16:
@Glottis wat is dan hét voordeel van de Remeha? Ik zie voornamelijk twee hele grote nadelen. Driewegklep èn slechte modulatie.
Driewegklep kan uiteraard stuk, maar zonder heeft ook nadelen - https://www.feikencv.nl/v...onder-een-intergas-ketel/ bijvoorbeeld.

Slechte modulatie is een wat groot word, ik zie dat een Tzerra Ace 5,5 - 27,5 CW4 biedt, CW5 7,7 - 37,8
Deze koop je voor €1200-1300 zie bijvoorbeeld https://www.warmtethuis.n...pen/cv-ketel-samenstellen of https://hollandwarmte.nl/...emeha-tzerra-ace-28c-cw4/ Dat is toch €300 goedkoper, speelt voor veel mensen een rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een Intergas Xtreme 36 heb je al voor onder de 1200 :+

Verder interessant issue. Vraag me af hoeveel mensen daar last van hebben vergeleken met klachten over defecte 3-wegklepjes :).

Zie dat jouw prijzen al inclusief installatie zijn. Dat is dan wel nijs d:)b

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 04-11-2019 22:06 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glottis
Glashelder schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:05:
Een Intergas Xtreme 36 heb je al voor onder de 1200 :+

Verder interessant issue. Vraag me af hoeveel mensen daar last van hebben vergeleken met klachten over defecte 3-wegklepjes :).

Zie dat jouw prijzen al inclusief installatie zijn. Dat is dan wel nijs d:)b
Prijzen inderdaad inclusief installatie, meeste mensen kunnen niks met alleen de ketel 😁
Uitval % van driewegklep staat niet op mijn netvlies, ik vraag het eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Laatst online: 27-05 14:40
Glashelder schreef op maandag 4 november 2019 @ 07:16:
Mijn pa heeft een maand of 5 geleden een nieuwe Intergas Xtreme 36 laten plaatsen en dat is een prima ketel. Kost ook echt geen drol: volledige installatie (incl. nieuwe rookgasafvoer voor 1500 euro). Ik kan me niet zo voorstellen dat de Remeha veel goedkoper gaat uitvallen.

Ook geen driewegklep die stuk kan gaan..

Dat is wel heel goedkoop hoor, ik ben druk met het uitzoeken van een nieuwe ketel en kom bijna niet onder de 1600 uit met installeren + dakdoorvoer + drukvat bij een Remeha Calenta / Atag i28ECZ / Intergas Extreme

De Intergas Extreme is lastig verkrijgbaar, overal levertijd, al heb ik geen haast.

Die Atag i28ECZ is ook mooi trouwens, kan tot 4,4 terug moduleren én heeft een RVS warmtewisselaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

offtopic:
I know, maar ik heb de factuur gezien, en het was notabene bij Feenstra :X Volgens mij een van de duurdere toko's..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Gman schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:50:
[...]

Dat is wel heel goedkoop hoor, ik ben druk met het uitzoeken van een nieuwe ketel en kom bijna niet onder de 1600 uit met installeren + dakdoorvoer + drukvat bij een Remeha Calenta / Atag i28ECZ / Intergas Extreme

De Intergas Extreme is lastig verkrijgbaar, overal levertijd, al heb ik geen haast.

Die Atag i28ECZ is ook mooi trouwens, kan tot 4,4 terug moduleren én heeft een RVS warmtewisselaar.
Sorry voor de late reactie. Ik heb de Xtreme 36 wel kunnen vinden voor een leuke deal, al vind ik 't zelf. Expansievat (plat) + Xtreme 36 + thermostaat voor iets minder dan 1200. Dit is excl. installatie.

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Glottis schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:36:
[...]

Driewegklep kan uiteraard stuk, maar zonder heeft ook nadelen - https://www.feikencv.nl/v...onder-een-intergas-ketel/ bijvoorbeeld.

Slechte modulatie is een wat groot word, ik zie dat een Tzerra Ace 5,5 - 27,5 CW4 biedt, CW5 7,7 - 37,8
Deze koop je voor €1200-1300 zie bijvoorbeeld https://www.warmtethuis.n...pen/cv-ketel-samenstellen of https://hollandwarmte.nl/...emeha-tzerra-ace-28c-cw4/ Dat is toch €300 goedkoper, speelt voor veel mensen een rol.
Als een tweewegklep dient voor het tegengaan van natuurlijke stroming, dan kan ook gebruik gemaakt worden van een terugkeerklep. Deze is 2 tientjes. Wellicht dat iemand anders dit weer kan weerleggen. Maar dit heb ik van meerdere installateurs begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten Hiemstra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-04 00:54
Misschien is dit niet de weg maar ik zou graag een vraag hier droppen. Ik heb een Elga met softwareversie 12.77.
Het lukt me niet iemand te vinden die een upgrade wil doen, kennelijk is Friesland erg ver weg. Sinds kort hangt er naast de Elga een Intergas 36 Xtreme. Heeft iemand tips en/of ervaring met deze combinatie? De Intergas heeft wel een inzichtelijk installateursmenu, maar wellicht kan iemand zijn ervaringen met deze combinatie delen.
Pagina: 1