[Custom Loop] H80i V2 OUT -> 240x38mm vs 360x30mm IN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 04:52

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Setup:
  • AMD Ryzen 7 3800X proc
  • MSI B450M Mortar MAX (Bios v2.45 Agesa 1.0.0.4 B) mobo
  • Crucial Ballistix Sport LT 3200 @ 3800 CL16 1.43v ram
  • Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC
  • Corsair RM650X psu
  • Corsair 275Q case
  • Corsair H80i V2 cpu koeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L2Eg2BHvhKJBYms8Y18s03vQ/thumb.jpg

Recentelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat boost clocks van mijn 3800X weldegelijk terug gehouden worden door de H80i V2 en dit wil ik verhelpen met een nieuwe waterkoeling kit.

Mijn videokaart is altijd 67 graden max en dit komt doordat hij de boost clocks ook aanpast om deze temps te blijven. Ik kan dus niet teveel koeling voor de grafische kaart verliezen want deze boost nu netjes 2050-2100 Mhz bij 67 graden stabiel. Ik wil de videokaart niet waterkoelen. Het is geen 2080ti en presteert prima nu.

Zoals je in de foto kan zien is er plaats voor een 360mm, 280mm en 240mm rad van maximaal 45mm. Nu denk ik dat 280mm het minste voordelig is omdat ik dan sowieso 1 intake fan verlies. En zit ik te dubben tussen de volgende opties als intake-push/pull config met Corsair ML120 fans.
  • 240x38mm EK PE
  • 360x25mm Alphacool NexXxos V.2
De 240 EK is dikker en zou naar mijn inziens voldoende moeten zijn om de 3800X adequaat te koelen. Met als bijkomende voordeel dat de onderste fan kan blijven bestaan om de videokaart van voldoende verse koele lucht te voorzien zodat deze blijft presteren zoals hij doet.
De 360 van Alphacool is iets dunner en moet iets meer airflow doorlaten en ik vermoed dat deze meer koel capaciteit heeft dan de 240 zelfs als hij 8mm dunner is. Graag jullie mening hierover.

Betreft pomp en res wil ik het niet te gek aanpakken. Ik zat te denken aan:
  • Alphacool D5-VPP755 + Eisstation (350 l/h)
  • EK Classic SPC60-140 (250 l/h)
Neig naar de laatste omdat het slechts om 1 component gaat om te koelen. Ik zat eerste naar een DC-LT pompje te kijken van alphacool maar met 120 l/h lijkt me dat een beetje magertjes en totaal geen uitbreidmogelijkheden meer of instal mogelijkheden. Maar hoor ook graag jullie mening hierover.

Als laatste zat ik te twijfelen tussen 2 CPU blokken:
  • Alphacool Eisblock XPX
  • EK Supremacy Classic
En inmiddel denk ik dat ik vrij zeker voor een 3e optie ga:
  • XSPC Raystorm Pro
Betere flow en betere thermals.

Flex tubing en geen RGB. De kast gaat dicht. De waterkoeling is puur voor performance en niet voor showpony gedoe.

Ik zou graag horen wat de kenners denken. Ik ben helemaal nieuw in waterkoeling dit heb me proberen in te lezen en reviews te lezen. Er zullen vast betere opties zijn en dan hoor ik die graag. Thanks!

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Wel niet veel kennis hier haha. Heb al het 1 en ander aan hulp van andere forums weten te plukken.

Alles besteld:

Alphacool ST30 360 NexXxos V.2 rad
Alphacool D5 VPP755 pomp
Alphacool Eisstation (D5)
XSPC Raystorm Pro AM4 (white, moet ik ff zwart maken haha)
16/10 flex tubing
Barrow fittings
Alphacool CKC water

Low restriction setup. Maar kan later nog een dikkere of betere Rad erin droppen. Misschien dat ik uiteindelijk toch voor 45mm ga. of een crossflow. Voor nu eerst maar eens spelen met de 360x30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rq6MKpgkAg0qymlTEZg7atiA/thumb.jpg

Onderdelen druppelen binnen. Vrijdag heb ik alles binnen

Intussen met mijn CPU blok aan de gang gegaan. In heel China kon ik geen zwarte Raystorm Pro AM4 vinden. Dus zelf maar aan de gang gegaan en na een paar uur schuren en pielen hier het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A7fPGPvUjOC0OcDjF12uXHoF/thumb.jpg

Ik kan hem nog laten grafferen maar ding gaat in de kast en niemand die er iets van weer ziet. Hij was ingedekt in zware witte verf en uit ervaring heb ik geleerd dat verf hitte opsluit. Ding moet zo ook iets beter kunnen ademen, maar dat zal te verwaarlozen zijn. Heb nog een paar alu IC sinks haha. Kan ik er zo opplakken.

Pomp+Res combo. Mooi compact.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wh6rrq8CxCU4eDU5FNsC4TG6/thumb.jpg

[ Voor 75% gewijzigd door Cidious op 05-11-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Hi @Cidious,

In principe is een 240mm radiator genoeg voor een 3800X. Er zijn vuistregels hiervoor, maar ze zijn moeilijjk te vinden. De 3800X heeft een TDP van 105W, een regeltje is dat een 360mm radiator maximaal 300W aan warmte kan afvoeren (afhankelijk van de uitvoering van de radiator). Het verschil bij een 240 en een 360 is dat een 360 radiator een groter (koel)oppervlakte heeft en dus makkelijker koelt dan een 240.
Wat wel kan zijn is dat een 240mm prima werkt maar dat de koelvloeistof over het algemeen warmer wordt dan bij een grotere radiator voordat het evenwicht gevonden wordt. Het is alleen lastig te oordelen, omdat het evenwicht afhankelijk is van een aantal factoren:
- Luchtverplaatsing d.m.v. een ventilator
- Het oppervlakte van de radiator (dichtheid van de heatspreaders, hoeveelheid, lengte buizen en single pass of double pass, etc)
- materiaal van de koelelementen.
- Volume verplaatsing of pomp snelheid
En dat is voor mij ook een beetje de sport om hierin een goed balans te vinden. Maar goed ik draaf een beetje door op je oorspronkelijke vraag. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Conclusie: 360 is een prima optie voor je CPU en zal de koelvloeistof/cpu lekker koel houden.

PS. let wel op welk materiaal van de Flextube je combineert met de vloeistof. Google even op plasticizer. Meestal wordt het per vloeistof fabrikant aangegeven of je het type buis/tube kan gebruiken met de gekozen koelvloeistof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Thanks voor je uitgebreide reactie!

Made in China tubes..... Doorzichtig.... Alphacool CKC vloeistof...

Fles zegt: Can be used with 'most' watercooling systems........

Wel.. dat gaan we testen HAHA.

[ Voor 10% gewijzigd door Cidious op 05-11-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Cidious schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:09:
Thanks voor je uitgebreide reactie!

Made in China tubes..... Doorzichtig.... Alphacool CKC vloeistof...

Fles zegt: Can be used with 'most' watercooling systems........

Wel.. dat gaan we testen HAHA.
Ja ik ken het, heb ze ook nog liggen. Deze zijn vaak van PVC of silicone. Hou in ieder geval in de gaten of je tube gaat verkleuren, danwel wazig wordt. Ik zou ze ook maximaal een jaar gebruiken en dan gewoon vervangen. Is geen super kwaliteit in ieder geval. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
The Alphacool tubes zijn ook PVC.. is PVC zo slecht?

Misschien dat ik ze later vervang door een kitje Zwarte EK's. Ik heb geen RGB puke en UV shit in de kast en geen window.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Ik heb ook PVC tubes gebruikt voor +/- een half jaar in een gedeelte van een dual-loop. Heb alles eruit gegooid en heb de loop compleet van PETG gemaakt. De softtubes waren verkleurd/wazig geworden en voor mij is dat een teken dat ze niet goed samengaan met de koelvloeistof (EK Cryofuel). Mogelijk zijn er meerdere vormen van kwaliteit, maar ik ben er niet echt over te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Voor mij is verkleuring niet relevant. Kast is dicht en geen window. Ik wil geen lekken. dat is alles waar ik om geef.

Ready set go.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wkTuQ8G2U5RzjxsmsrDqId88/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorick90
Cidious schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:27:
Voor mij is verkleuring niet relevant. Kast is dicht en geen window. Ik wil geen lekken. dat is alles waar ik om geef.

Ready set go.
[Afbeelding]
Een lekkage hebben bij softtubes is bijna niet mogelijk hoor, fittings zitten vaak echt strak om de tube. Als je vragen verder hebt mag je me gerust een PM sturen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y4DOiL1WtB7g5OHReEUY7kns/thumb.jpg

So far so good.

Ik kon met de fittingings die ik heb geen betere plek vinden voor de kraan zonder met vreemde scherpe 90 graden hoeken te werken die water flow zouden belemmeren.

Was meer werk dan ik dacht maar naarmate ik eenmaal op gang was werd het makkelijker.

Pagina: 1