Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRKninetyone
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-02-2020
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik mijn eerste PC in elkaar gezet, helemaal tevreden dat ik nu lekker vlot in al mijn Adobe programma's kan werken. Mijn case is een NZXT H510 en terwijl de kabels van de NZXT E500 zeker niet lelijk zijn, wil ik graag mijn PC wat opleuken.

Op Paracord.nl heb ik een hele zooi 550 paracord gekocht met de intentie custom sleeved kabels te maken.

Nu ben ik opzoek naar de Molex connectors, de connector terminals, heatshrink en kabels.
Op internet valt aardig wat te vinden als je naar mod websites gaat, maar naar mijn instinct zijn dit dezelfde snoeren en pins die je op elektronica website kan kopen, maar met een premium bovenop de prijs omdat deze voor "gaming pc's" zijn.

Draad
1,5mm (15/16 AWG) snoer kost op https://www.cable-sleeving.com/hook-up-wire bijvoorbeeld 88 cent per strekkende meter, terwijl ik in de DHZ-zaak snoer kan kopen voor rond de 1/2 cent per meter.. Zit hier zoveel verschil in? Op het eerste oog is het enige verschil dat de goedkopere draad alleen koper bevat en de duurdere variant getind koperen draden bevat.

Molex connectors
Er zit een wezenlijk verschil tussen de officiele "Molex" merk Molex connectors en een offbrand Molex connector. Helaas kan ik nergens duidelijk of het verschil in prijs daadwerkelijk gerechtvaardigd is. Ik hoopte er op dat een van jullie hier misschien wat meer licht op kan schijnen.

Connector terminals
Ook de pinnetjes die in de Molex connectors moeten hebben extreem veel verschillende afwerkingen. Tin over koper brons, tin over fosfor brons, goud over messing.. Zoals je verwacht zit ook hier een flink prijsverschil in. Ga ik hier ooit iets van merken?

Kabelkammen en heatshrink
Als laatste vraag ben ik gewoon benieuwd naar welke website jullie gebruiken voor jullie kabelkammen en heatshrink.

Ik weet dat ik alles via een website vergelijkbaar met https://www.cable-sleeving.com kan kopen, maar uiteindelijk valt hier weinig winst uit te behalen ten opzichte van het laten maken van custom kabels, het voelt niet echt alsof het waard is hier drie dagen in te steken, behalve dan dat ik het leuk vind om aan te kloten..

Laat me weten wat je denkt en alvast bedankt!
Zodra ik klaar ben met de kabels zal ik dit topic updaten met wat fotos.

Joe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-03 10:17
Wat de connectoren betreft, off-brand Molex connectoren zou je gewoon kunnen gebruiken, het is veelal de vorm van de stekers (als je goed naar een Molex stekker kijkt zie je dat veel van de gaten niet vierkant zijn, maar schuine hoekjes hebben), die er voor zorgt dat een stekker maar in één oriëntatie kan worden gebruikt. De off-brand connectoren hebben dezelfde vormen, hoogstens dat ze qua tolerantie net niet lekker aansluiten, maar hier heb je geen last van in een permanent aangesloten situatie.

Wat betreft de verschillende materialen pinnen, ik zelf zou hier niet al te veel over inzitten, gewoon de juiste maat bestellen (degene die hoort bij de kabeldikte die je besteld).
Wat kabels betreft, zoals je zelf ook al aangeeft, zorgen dat je de juiste aderdikte haalt en dan maakt het vaak niet heel erg uit welk merk je koopt. Meeste verschillen zitten hem in de mantel en tot welke (omgevings-)temperaturen en vermogens deze geschikt zijn.

Zakelijk gezien koop ik voor de productontwikkeling veel bij Farnell (https://nl.farnell.com/) maar ik weet niet of hier als je privé koopt nadelen aan zitten.
Alle connectoren, terminals, kabels en heatshrink kan je hier wel vinden, de kabelkammen daarentegen lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRKninetyone
Bedankt voor je reactie!

Op het topic van de pinnen, ik was bang dat als ik een ander materiaal gebruik als de met goud gecoate pinnen ik de 80+ rating van mijn PSU naar beneden zou brengen. Indien dat niet het geval is lijkt het me geen probleem 4 euro ipv 20 euro te betalen voor 100 pinnen..

Farnell is helaas niet beschikbaar als particulier..

Heb uiteindelijk 100 meter vertind koperdraad (1,5mm) kunnen verkrijgen voor 30 euro inclusief verzendkosten, waarschijnlijk niet super goedkoop, maar redelijk voor een consument leek mij.
Of ik daadwerkelijk vertind koper nodig heb is een tweede, maar liever overkill dan underkill!

Ik struin het net nog even af voor de rest van mijn boodschappenlijstje, nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liquid-Man
De efficiency-rating van de voeding zegt eigenlijk hoe efficiënt de voeding je ingaande 230V om kan zetten naar alle andere spanningsvormen die pc's gebruiken. Dit is theoretisch nooit 100%, omdat je met omvormen ook altijd wel een kleine mate van warmte genereert (en dus verlies).

Het kiezen van een ander materiaal pinnen zal hier dus geen invloed op hebben, het gaat dus over de transformerende en mogelijk schakelende componenten in de voeding (en in de regel, hoe duurder de gebruikte componenten, hoe efficiënter het resultaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRKninetyone
Super, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Zelf connectors krimpen is vaak een dure aangelegenheid door de krimptang, die van Molex is een paar honderd euro. Ieder connectorsysteem heeft z'n eigen tang en het is zeker geen one size fits all, als je de verkeerde tang hebt verbuigt je contact, heb je geen goeie krimp, geen betrouwbare verbinding.

Ik zou nooit voor imitatieconnectors kiezen. Het huisje van zo'n Molex Fit is redelijk simpel (hoewel het papierwerk qua brandveiligheid van een connector dat niet is, en Molex heeft alles op orde) maar het contact zit meer techniek in dan je denkt. Dat is precisie stans- en vormwerk waarbij de fabrikant zaken als normaal- en steekkracht tot in detail heeft uitgewerkt. Imitatie is doorgaans om snel ergens geld aan te verdienen door een lagere prijs aan te bieden, en de kwaliteit komt nooit in de buurt van het origineel. Het lijkt erop, maar als je de zaken in diepte gaat analyseren zie je dat er grote verschillen zijn in de veerkracht die het contact uitoefent. Om maar te zwijgen van de plating.

De plating van een connector moet aan beide kanten matchen. Goud op tin steken gaat fretten en gaat falen. Goud is high performance, tin is low cost. Tin is niet geschikt voor analoge signalen. Maar voor jouw applicatie moet je goed opletten wat voor plating er op het originele contact zit, en het verschil tussen tin en goud is goed te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liquid-Man
Ai, je hebt helemaal gelijk over de krimptang @Flake, dit is er bij mij ingeschoten.
Ik moet uit eigen (zakelijke) ervaring zeggen dat ik geen problemen heb met imitaties of gewoon compatible connectoren van andere respectable merken (dus geen echte imitaties uit Azië), maar dit betreffen situaties waarbij de connectoren niet meerdere keren worden losgemaakt.
Worden er überhaupt gold plated terminals gebruikt in de voedingskabels? Lijkt mij niet heel zinnig.

In het geval van signaal dragende kabels geef ik je zeker gelijk, daar is alles een stuk spannender, maar voor de kabels die vanaf een PSU komen, zie ik het niet zo spannend.

@TRKninetyone, wellicht dat je iemand in je omgeving kent die mogelijk een Molex tang heeft, anders misschien eens een bezoekje doen aan je lokale hackerspace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRKninetyone
@Flake Ik kan niet zo ver in mijn PSU kijken om te zien wat voor plating er op die pinnetjes zit. Ook bij de GPU en het moederbord vind ik dit erg lastig te zien. Wat wordt doorgaans veel gebruikt?

Wel zag ik dat de huidige kabels van mijn PSU goudkleurige connectors hebben.

@Liquid-Man Kan je mij een merk doorschieten? Heb er een x aantal gezien van rond de 30-50 euro, dat ben ik nog wel bereid uit te geven. Ik verwacht dat ik het heel erg voldoend werk ga vinden, dus waarschijnlijk ga ik de tang wel vaker dan eenmaal gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
TRKninetyone schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:45:
@Flake Ik kan niet zo ver in mijn PSU kijken om te zien wat voor plating er op die pinnetjes zit. Ook bij de GPU en het moederbord vind ik dit erg lastig te zien. Wat wordt doorgaans veel gebruikt?
Ik zie ze allebei en dat is vreemd. Als dit document authentiek is dan vind ik daarin wel het juiste antwoord:
Mating motherboard connector is Molex 44206-0007 or equivalent
En dat is tin plating. Als je ook nog het contactmateriaal kunt kiezen dan wil je waarschijnlijk fosfor brons.

Wel komisch dat ik bij modding shops 'premium gold plated PSU contacts' tegenkom. Dat moet je dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRKninetyone
Ah super, bedankt voor je hulp!

Zelf dacht ik aan deze: https://www.buerklin.com/...OLEX-39-00-0089/p/19P4886

Er is ook een optie voor fosfor brons met tin plating, dan ga ik voor deze!

[ Voor 30% gewijzigd door TRKninetyone op 07-11-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Die dus niet, dat contact heeft goud plating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRKninetyone
Excuses, ik was mijn post aan het wijzigen.
Ben super blij dat ik nu in ieder geval weet welke pinnetjes ik moet bestellen!

Nu nog een website vinden die alle housings in voorraad heeft, ik heb weinig zin meerdere malen 10 euro verzendkosten te betalen.

Gisteren heb ik uitgevonden welke housings ik allemaal nodig heb;

1x 24 Female -> naar moederbord
1x 18 Female + 1x 10 Female -> naar PSU
1x 8 PCI Female -> naar GPU
3x 8 Female -> naar CPU, van CPU naar PSU en GPU naar PSU

We zijn er bijna!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Dus je gaat zelf krimpen. Succes. Mijn tip is om dit boekje goed te bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRKninetyone
Yes, ik probeer altijd zoveel mogelijk zelf te doen. Na de kabels maak ik een nieuw bureau voor de setup.
Handig boekje, ik ga zo nog eens kijken voor een relatief goedkope krimptang.

Bedankt voor alle tips, je hebt me enorm op weg geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Graag gedaan, daarvoor zit ik hier ;)
Ik heb ook wat geleerd, ATX kabels in omloop met goudplating. Nooit op gelet maar dat zal ik maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 17:31
Flake schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:05:
Zelf connectors krimpen is vaak een dure aangelegenheid door de krimptang, die van Molex is een paar honderd euro. Ieder connectorsysteem heeft z'n eigen tang en het is zeker geen one size fits all, als je de verkeerde tang hebt verbuigt je contact, heb je geen goeie krimp, geen betrouwbare verbinding.

Ik zou nooit voor imitatieconnectors kiezen. Het huisje van zo'n Molex Fit is redelijk simpel (hoewel het papierwerk qua brandveiligheid van een connector dat niet is, en Molex heeft alles op orde) maar het contact zit meer techniek in dan je denkt. Dat is precisie stans- en vormwerk waarbij de fabrikant zaken als normaal- en steekkracht tot in detail heeft uitgewerkt. Imitatie is doorgaans om snel ergens geld aan te verdienen door een lagere prijs aan te bieden, en de kwaliteit komt nooit in de buurt van het origineel. Het lijkt erop, maar als je de zaken in diepte gaat analyseren zie je dat er grote verschillen zijn in de veerkracht die het contact uitoefent. Om maar te zwijgen van de plating.

De plating van een connector moet aan beide kanten matchen. Goud op tin steken gaat fretten en gaat falen. Goud is high performance, tin is low cost. Tin is niet geschikt voor analoge signalen. Maar voor jouw applicatie moet je goed opletten wat voor plating er op het originele contact zit, en het verschil tussen tin en goud is goed te zien.
Ben het zeker met je eens dat geen connector hetzelfde is, maar ik heb al jaren een "universele" krimptang en ja het is soms wel wat behelpen maar moet zeggen dat ik nooit spijt heb gehad om toen maar 30 euro uit te geven een voor een tang ipv tig van verschillende tangen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:45
Zelf heb ik alles hier gehaald:
https://www.cable-sleeving.com/molex-housing

Je kunt daar ook een goede tang krijgen.
https://www.cable-sleeving.com/crimping-tool

Van oudsher eigenlijk altijd de plaats geweest voor modders voor hun cable sleeving; als is er wel veel bijgekomen de laatste jaren.
Pagina: 1