Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fsollios
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-03-2022
Momenteel voer ik in loondienst werkzaamheden vanuit bedrijf X (detacheringsbedrijf) voor klant Y. Echter zit hiertussen nog Broker Z ivm preferred suppliers. Dat betekend dat de facturatie vanuit bedrijf X naar Broker Z verloopt, Broker Z factureert naar klant Y. Het aanbestedingscontract als preferred supplier voor Broker Z verloopt eind dit jaar en vanaf begin nieuwe jaar zijn zij dus geen preferred supplier meer voor Klant Y en dien ik dus via een andere broker bij klant Y mijzelf aan te bieden middels een warme stoel.

Echter loop ik al een lange tijd met de gedachten om voor mezelf te gaan beginnen als ZZP'er. Het idee is om bij klant Y mijn opstap te beginnen hierin. Klant Y wilt mij namelijk graag behouden.

Echter zit ik logischerwijs met een relatiebeding vanuit mijn bedrijf X. Nu vraag ik mij af over ik deze overstap kan maken door via een ander broker vervolgens bij klant Y aan de slag te gaan voor mij zelf. Technisch gezien is Klant Y geen relatie met bedrijf X waar ik werkzaam voor ben, gezien broker Z ertussen zit. Echter twijfel ik gezien de omschrijving van het relatiebeding, zie hieronder.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat zijn hierin de mogelijkheden om als zelfstandige bij klant Y aan de slag te gaan zonder nadelige effecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Volgens mij heeft deze post alles wat je nodig hebt:
Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

De discussie loopt daar wel vaker. Er zijn regels voor Loondienst naar ZZP waarbij de regels minder streng zijn dan wanneer Loondienst naar Loondienst of ZZP opdracht naar ZZP opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fsollios
Dus volgens artikel 9a Waadi sta ik in het recht en mag ik dus als zelfstandige bij Klant Y aan de gang gaan zonder nadelige effecten te ondervinden van bedrijf X waar ik momenteel nog in loondienst ben?

Hoe zeker is dit? Wordt dit per geval beoordeeld door de rechter? En moet ik Überhaupt het tot een rechtzaak laten komen om mijn traject voort te zetten als zelfstandige bij Klant Y?

Of moet ik coulance verwachten van mijn werkgever door dit relatiebeding nietig te verklaren? Ik zit tenslotte wel met een relatiebeding.Het zit tenslotte wel een boeteclausule aan gekoppeld waar ik natuurlijk niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:18

Standeman

Prutser 1e klasse

Volgens mij houdt dit relatiebeding gewoon stand en zal je werkgever 4500,- per dag eisen wanneer ze er achter komen.

Dat een relatiebeding nietig wordt verklaard door een rechter gebeurt minder vaak dan men doet voorkomen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit laat imo weinig over voor interpretatie.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Wat jij wil is een garantie voor problemen.

Spreek uit wat je voor ogen hebt naar zowel je huidige werkgever als je beoogde toekomstige opdrachtgever (je bent reeds in verzuim als je dit al hebt besproken en niet hebt gemeld). Leg de uitkomst hiervan, indien positief voor jou, schriftelijk vast en laat dit ondertekenen door iemand die hiertoe bevoegd is en laat het beding formeel vervallen. Dat is de enige manier om hier ongeschonden mee door te gaan.

Of ga daadwerkelijk ondernemen en vermijdt deze constructie die veel weg heeft van een verkapt dienstverband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Afgezien van je relatiebeding heb je nog een ander probleem: je weet niet wat er in de contracten tussen je werkgever en de klant staat. Daar kunnen prima clausules in staan dat die klant mensen niet over mag nemen. En daar kun jij, aangezien het gewoon business-to-business afspraken zijn, niks aan doen.

Er zijn eigenlijk maar 2 opties: je werkgever wil meewerken of hij wil niet meewerken. In het laatste geval kun je beter gewoon zelf iets zoeken. Ik ben zelf ook vanuit een detacheerder naar ZZP gegaan, bij een eigen opdracht, en zij vrijwel alle mensen uit mijn omgeving die de stap gemaakt hebben hetzelfde doen.
Fsollios schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:25:
Technisch gezien is Klant Y geen relatie met bedrijf X waar ik werkzaam voor ben, gezien broker Z ertussen zit.
IANAL maar ik denk dat een rechter daar wel eens heel anders over kan denken.
De poster daar las de vraag volkomen verkeerd dus ik zou daar niet te veel waarde aan hechten.
Fsollios schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:59:
Dus volgens artikel 9a Waadi sta ik in het recht en mag ik dus als zelfstandige bij Klant Y aan de gang gaan zonder nadelige effecten te ondervinden van bedrijf X waar ik momenteel nog in loondienst ben?

Hoe zeker is dit?
Niet. Het is nogal theoretisch. In de praktijk zal een detacheerder het waarschijnlijk best aandurven om het op een rechtzaak aan te laten komen. De letter van de wet is dat je vanuit een detacheerder naar een bedrijf moet kunnen. De geest van de wet is vooral bedoeld om mensen met een zwakke arbeidspositie te helpen, niet om als ZZPer een detacheerder als makkelijk kruiwagentje te kunnen gebruiken.

[ Voor 56% gewijzigd door Hydra op 01-11-2019 12:36 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Ik neem aan dat ze de contracten wel hebben dichtgetimmerd voor deze situatie. Zo uniek is een broker niet.

Waarom wil je ZZP-er worden? En waraom wil je je huidige project blijven doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

* vso vind het niet netjes persoonlijk/zakelijk als je met je huidige werkgever zo omgaat beetje vies BAH
Plaats jezelf is in zijn schoenen .. hij bied jou werk en jij scheit nog ff zijn bord vol waarvan die eet, lekkere persoon ben je dan..

goed .. uitgaande dat je "goed bedoelt" en hierbij niet stilstaat hoe zakelijk je correct handeld.

@Fsollios als jij weet wat je "uurloon" is bij je opdrachtgever .. hij betaald bv 100,- dan zeg je tegen je huidge werkgever ik wil 90% als zzp-er oftwel je gaat onderhandelen ..
Je huidige werkgever doet niks en krijgt 10,- per uur .. x 40 per week .. jij hebt je eerste klant .. win-win toch?
die 10,- moet je zien als "lesgeld" je word er niet armer op .. maar je leert een zeer waardevolle les

Waar jij je eerder druk over moet maken is als je huidige werkgever wat minder prettige zakelijke partner is en dus rekening(en) niet tijdig betaald enzv..

En jij kan je meer richten om alle andere zaken die erbij komen zoals: verzkeringen,auto en andere ongein.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 01-11-2019 12:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fsollios
Hydra schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:30:
Afgezien van je relatiebeding heb je nog een ander probleem: je weet niet wat er in de contracten tussen je werkgever en de klant staat. Daar kunnen prima clausules in staan dat die klant mensen niet over mag nemen. En daar kun jij, aangezien het gewoon business-to-business afspraken zijn, niks aan doen.
De mogelijke afspraken business-to-business sta ik toch buiten? Mijn handtekening staat daar niet onder. Daarnaast is de situatie dat ik via een andere broker bij klant Y aan de slag dient te gaan ivm eindigen contractduur van huidige broker.
Er zijn eigenlijk maar 2 opties: je werkgever wil meewerken of hij wil niet meewerken. In het laatste geval kun je beter gewoon zelf iets zoeken. Ik ben zelf ook vanuit een detacheerder naar ZZP gegaan, bij een eigen opdracht, en zij vrijwel alle mensen uit mijn omgeving die de stap gemaakt hebben hetzelfde doen.
Dit dacht ik dus, maar uiteraard toch op onderzoek om zekerheid hierin te krijgen wat mijn positie hierin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
*knip* nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Deveon op 01-11-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fsollios
vso schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:44:
* vso vind het niet netjes persoonlijk/zakelijk als je met je huidige werkgever zo omgaat beetje vies BAH
Plaats jezelf is in zijn schoenen .. hij bied jou werk en jij scheit nog ff zijn bord vol waarvan die eet, lekkere persoon ben je dan..
Beetje kort door de bocht deze reactie. Ik plaats hier slechts de feiten van de situatie. Heb verder een goede verstandhouding met de werkgever. We bieden elkaar tenslotte beide iets aan. Dus emotie en dergelijke zaken vind ik in dit geval niet relevant om te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Fsollios schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:57:
Beetje kort door de bocht deze reactie. Ik plaats hier slechts de feiten van de situatie. Heb verder een goede verstandhouding met de werkgever. We bieden elkaar tenslotte beide iets aan. Dus emotie en dergelijke zaken vind ik in dit geval niet relevant om te vermelden.
Het is mijn mening daar valt weinig discussie over te voeren,
ik lees,

jij werkt nu via A als werknemer via B bij C en wil direct als zzp-er bij C in dienst .. waardoor je A duppeert .. Dit vind ik niet netjes

je MO tag zegt dit in formelere bewording en dit is de reden dat ze dergelijke clausules inbouwen

ps .. de rest v.d post die je quote gaat wel inhoudelijk & feitelijk erop in maar dat is TLDR ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:18

Standeman

Prutser 1e klasse

Fsollios schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:47:
[...]

De mogelijke afspraken business-to-business sta ik toch buiten? Mijn handtekening staat daar niet onder. Daarnaast is de situatie dat ik via een andere broker bij klant Y aan de slag dient te gaan ivm eindigen contractduur van huidige broker.
...
Nee hoor, X en Y kunnen prima afgesproken hebben dat Y geen (ex)-werknemers direct in mag huren tenzij ze een flink geldbedrag overmaken naar X. In principe sta jij er buiten, maar Y kan prima besluiten om je dan toch maar niet als ZZP-er in te huren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Fsollios schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:47:
De mogelijke afspraken business-to-business sta ik toch buiten?
Ik hoop toch echt dat je snapt dat een dergelijke B2B afspraak het voor de klant heel onaantrekkelijk kan maken je in te huren, bijvoorbeeld omdat er een flinke boeteclausule afgesproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Fsollios je relatiebeding heeft het enkel over een resultaatverplichtingsopdracht. Wat jij hebt is een inspanningsverplichting (je bent gedetacheerd en doet geen fixed-price project).
In hoeverre geldt dit beding dan?!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja.. ik heb dit met twee klanten tegelijk gedaan. Dus ik was voor bedrijf X bij twee klanten aan het werk en ging voor mezelf en bleef ook bij die twee klanten. Tussen partij of niet, dat maakt geen bal uit. En stel dat dit juridisch wel zo zou zijn, daar wil je helemaal niet zitten. Stel het zou juridisch kunnen, zou je het dan doen? Want je oude baas steekt je banden lek he.. bij wijze van spreken. En terecht, want dat is gewoon een klote streek.

Anyway, het kan gewoon. Je moet alleen wel even afspraken maken. Ik heb gewoon open kaart gespeeld, gesprek aangegaan, stukje van m'n tarief (10%) gegeven aan m'n oude baas.

Het was dat of niks voor hem. Zo werkt dat. Uiteindelijk wil hij ook een tevreden klant en wellicht in de toekomst nog meer zaken met jou. Behalve als je hem natuurlijk in zn gezicht spuugt, dan wil hij nooit meer wat met je te maken hebben ;)

Als je het gewoon doet zonder afspraken dan krijg je geheid problemen. De enige manier is door een gesprek met je oude baas. En bereid zijn om een "Nee" te krijgen. Je gaat ZZPen en er is geen weg terug. Als het antwoord nee is, dan moet je wat anders zoeken.
Het is zijn klant he.. ;)

Als je het in contracten gaat zoeken wat wel en niet kan dan ben je imo al verkeerd bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
[...]

De poster daar las de vraag volkomen verkeerd dus ik zou daar niet te veel waarde aan hechten.
Klopt die dacht dat het om Loondienst naar ZZP ging, ipv ZZP naar ZZP.
Wat dus wel klopt voor deze stelling ;-) Daarom refereerde ik er naar.

Al ben ik het eens met andere hier hoor, ondanks dat je mogelijk in je gelijke krijgt. Je het niet moet willen want.
a. Het gevecht kost wel geld, die heb jij nog niet.
b. Je wilt je relatie met recruiters/detacheerders behouden (je weet nooit wanneer je ze nodig hebt)
c. Er is werk zat.

[ Voor 29% gewijzigd door BennyV op 01-11-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:39:
Het was dat of niks voor hem. Zo werkt dat.
Dat is een veel te simplistische weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:59:
[...]

Dat is een veel te simplistische weergave.
Wat ik er mee bedoel is dat je bereid moet zijn om nee te accepteren. Het is misschien simpel, maar zo simpel is het. Juridisch is het een heel ander verhaal, maar in die situatie wil je helemaal niet zijn. Je moet gewoon een plan B hebben, en dat is een andere opdracht.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2019 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 23:01:
Wat ik er mee bedoel is dat je bereid moet zijn om nee te accepteren. Het is misschien simpel, maar zo simpel is het. Juridisch is het een heel ander verhaal, maar in die situatie wil je helemaal niet zijn. Je moet gewoon een plan B hebben, en dat is een andere opdracht.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:04:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens.
De ideale situatie is natuurlijk dat je een deal maakt afgezien van contracten e.d. Want uiteindelijk wil je hem gewoon als klant, dus daar moet je op mikken. In mijn optiek moet je (de TS dus) hem dan nu dus een beetje tegemoet komen.
Als je het over contracten gaat hebben (of wat erin staat) dan ga je daar niet komen verwacht ik. Dan gaan aan de andere kant van de tafel gelijk de ankers uit. In dat geval gaat de TS dat ook nog verliezen ook verwacht ik.

Echter, als je in zijn schoenen gaat staan; hij kan boos worden en nee zeggen, maar dan is dus zijn arbeidskracht weg (want die zoekt een andere opdracht), hij heeft gedoe bij zijn klant en geen inkomsten van die arbeidskracht. Dus doorgaan met de TS, met een blije klant en een stukje inkomsten heeft verre weg de voorkeur.
Je hebt natuurlijk altijd rancuneuze types ertussen zitten die je liever zien afbranden dan dat ze je een boterham gunnen en juist voor die situatie heb je nodig dat je dus ook "nee" kunt accepteren en dus bereid moet zijn om de deksel op je neus te krijgen, weg te lopen en een andere opdracht te zoeken.

Als je dus geen buffer hebt om dit op te vangen, beter niet aan beginnen dan en nog even wachten. Op het moment dat je namelijk zegt; "ik ga voor mezelf" dan is er feitelijk geen weg terug. Ja baas weet nu hoe laat het is. Hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel.

De relatie met je baas is bepalend. Ben jij die goeie gast die niet zeurt en gewoon alles regelt? Of moet hij al 2 jaar achter je broek aan zitten omdat je de kantjes eraf loopt? Dat maakt heel veel uit.
Pagina: 1