Badkamer kraan uitgebeten door azijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 11:35
Na een hele zoektocht op het internet bedacht ik me, laat ik het eens op tweakers vragen ;)

Onlangs een nieuwe woning gekocht waarbij de vorige eigenaren het regelmatig bijhouden van de badkamer wat minder belangrijk vonden dan wij nu doen. Resultaat is dat er behoorlijk wat kalk in de douche zit. De douchekraan gaat steeds stroever en ik dacht, laten we dit oplossen met wat azijn...

Het is een ingebouwde douchekraan en ik kon deze niet gemakkelijk verwijderen. Ik bedacht dus om d.m.v. een theedoek met azijn over de kraan te wikkelen en dit in te laten trekken. Op internet stond dat je dit het beste een nacht in kon laten trekken. Dit is iets korter geworden want na drie uurtjes verwijderde ik de theedoek. Tot mijn schrik zat ik een grote aangeslagen plek om de kraan heen. Het lijkt erop dat dit is uitgebeten. Ik krijg het met geen mogelijkheid eraf. Er blijft een soort witte plek achter. Hopelijk heeft iemand een idee of die nog op te lossen valt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:48
Heb je het wel verdunt? Klinkt als dat het verchroomt plastic is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:03
Foto?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:38

MsG

Forumzwerver

Ik doe het hier altijd met natuurazijn en het werkt prima. Gek inderdaad dat je aanslag krijgt. Gebruikte je schoonmaakazijn of 'gewone' azijn?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:51
Gruijters schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:19:
Ik bedacht dus om d.m.v. een theedoek met azijn over de kraan te wikkelen en dit in te laten trekken. Op internet stond dat je dit het beste een nacht in kon laten trekken.
Ahhhh… het internet.

Geloof niet alles dat je op het internet leest. Alle zuren kunnen kalkaanslag oplossen, maar ook in meer of mindere mate metalen oplossen. Afhankelijk van de metalen en, bijvoorbeeld, contact met andere metalen, kan dat vrij rap gaan.

Ik denk dat je even een foto zal moeten delen voordat iemand kan bepalen of je situatie te redden valt of niet...
MsG schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:29:
Ik doe het hier altijd met natuurazijn en het werkt prima. Gek inderdaad dat je aanslag krijgt. Gebruikte je schoonmaakazijn of 'gewone' azijn?
Het verschil tussen schoonmaakazijn en azijn geschikt voor gebruik in etenswaar is miniem. De concentratie voor beide is doorgaans 3%, maar soms is aan de laatste karamel toegevoegd voor de kleur.

O ja, gebruik geen schoonmaakazijn in je salade. Die kan wel degelijk andere stoffen bevatten die niet geschikt zijn voor je etenswaren....

[ Voor 30% gewijzigd door Helixes op 01-11-2019 11:36 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:09

SeatRider

Hips don't lie

Wat ik ook niet helemaal snap is dat je extern aan de gang gaat als de klacht is dat de kraan stroef loopt. Ik zou dan vooral het binnenwerk aanpakken met azijn/antikal en consorten.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Thanks iedereen! Ik zal een foto maken/uploaden zodra ik vanmiddag thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Om de kraan heen zit de plek? Dus niet de kraan zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Kraan zelf ook, maar ook plekken rondom de kraan heen. Kan het bijvoorbeeld geen onderliggende kalk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 00:14
Gruijters schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:43:
Kraan zelf ook, maar ook plekken rondom de kraan heen. Kan het bijvoorbeeld geen onderliggende kalk zijn?
natuursteen wand?
heb ooit eens de fout gemaakt een dorpel met theedoek + azijn te weten.. was van zwart naar licht grijs gegaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MisterEagle schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:47:
[...]

natuursteen wand?
heb ooit eens de fout gemaakt een dorpel met theedoek + azijn te weten.. was van zwart naar licht grijs gegaan :+
kwestie van natuursteenolie erop smeren dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 00:14
MikeyMan schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:53:
[...]

kwestie van natuursteenolie erop smeren dan toch?
Dat weet ik niet, t was een week voor verkoop van de woning +)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Kraan2

Kraan

Inclusief foto!

[ Voor 31% gewijzigd door Gruijters op 01-11-2019 17:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36
Ik zie het probleem niet. Volgens mij moet het zo worden :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DiedX schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:18:
Ik zie het probleem niet. Volgens mij moet het zo worden :)
Het metaal ziet er goed uit, maar de tegeltjes zien toch wat bleek. Ik denk niet dat het een kitrand is, want ik zou de afsluiting aan de binnenkant verwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door GlowMouse op 01-11-2019 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Gezien de hoeveelheid kalk is het misschien interesant om een waterontharder te kopen?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Lijkt alsof de kalk opgelost is in de azijn en de azijn vervolgens verdampt is waardoor de kalk weer 'neerslaat'. Was de doek nog vochtig?

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:24

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Even tandenborstel met tanpasta op je kraantje loslaten, en hij glimt nadien weer als nieuw.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Snake schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:34:
Gezien de hoeveelheid kalk is het misschien interesant om een waterontharder te kopen?
Zeker een optie, thanks! Ga ik me in verdiepen.
Zarathustra schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:38:
Lijkt alsof de kalk opgelost is in de azijn en de azijn vervolgens verdampt is waardoor de kalk weer 'neerslaat'. Was de doek nog vochtig?
Doek was nog zeer vochtig. Het rook ook behoorlijk sterk. Ik heb ook sterk het idee dat dit nog kalk is. De badkamer dateert van 2012. We bezitten dit huis nu sinds april j.l en het zou me zeker niet verbazen als dit nog nooit fatsoenlijk is onderhouden / gepoetst..

Wat zou jullie advies zijn in deze? Doorgaan met azijn (in een spuitfles bv.) en de komende weken elke dag na een douche beurt inspuiten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou gewoon eens een fles antikal halen of een fatsoenlijke badkamer reiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
Nijl schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:50:
Even tandenborstel met tanpasta op je kraantje loslaten, en hij glimt nadien weer als nieuw.
Ik gebruik m'n oude electronische borsteltje voor de afvoer van de wastafel :)

Waterontharder is misschien handig voor de was. Maar jaren niet onderhouden geeft bij zacht water ook flink aanslag.

Inderdaad antikal of ontkalker voor koffiezet apparaat. Is een ander / sterker zuur. Azijn is prima voor onderhoud. Douchekop een nachtje er in zetten werkt ook perfect. Met geduld ook hier voor (plastic zak / folie er om heen) Met het 'zwaardere' spul ben je in één keer klaar :)

Heb overigens ook eens een kraan gewoon gedemonteerd en in een emmer azijn gezet. Probleem met de theedoek-methode is dat die doek niet over contact maakt.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:24

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Na het ontkalken je douche inspuiten met glansspoelmiddel, en de kalk slaat veel minder snel aan.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-06 23:07
Antikalk / sanitair reiniger gebruiken. Inzetten, licht schrobben, herhalen en vooral niet in laten drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:00
Spargo powerspons halen bij de Action en daarmee aan de gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 20:11

Twarp

just grin...

HG 3X ontkalker, is 3 keer zo sterk en haalt kalk met gemak weg.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nijl schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:47:
Na het ontkalken je douche inspuiten met glansspoelmiddel, en de kalk slaat veel minder snel aan.
En hoe vaak moet je dat dan weer herhalen?

Of na het douchen de kraan droogspuiten met perslucht :D

Ik zie een extra toepassing voor de sleuvenfrees :P

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-11-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Mijn schoonmaakazijn heeft een zuurgraad van 7%. Dat is meer dan het dubbele van wat jij beweert. En een goed verchroomde kraan moet daar tegen kunnen. De draaiknoppen zijn vaak van verchroomd plastic. Die kunnen minder hebben. Probeer de knoppen te verwijderen, en de kraan nogmaals te ontkalken.
Helixes schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:32:
[...]

Ahhhh… het internet.

Geloof niet alles dat je op het internet leest. Alle zuren kunnen kalkaanslag oplossen, maar ook in meer of mindere mate metalen oplossen. Afhankelijk van de metalen en, bijvoorbeeld, contact met andere metalen, kan dat vrij rap gaan.

Ik denk dat je even een foto zal moeten delen voordat iemand kan bepalen of je situatie te redden valt of niet...

[...]

Het verschil tussen schoonmaakazijn en azijn geschikt voor gebruik in etenswaar is miniem. De concentratie voor beide is doorgaans 3%, maar soms is aan de laatste karamel toegevoegd voor de kleur.

O ja, gebruik geen schoonmaakazijn in je salade. Die kan wel degelijk andere stoffen bevatten die niet geschikt zijn voor je etenswaren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:18
Probeer eens Professional Polish van Poorboys. :)

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:40
turtles3 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:07:
Mijn schoonmaakazijn heeft een zuurgraad van 7%. Dat is meer dan het dubbele van wat jij beweert. En een goed verchroomde kraan moet daar tegen kunnen.
[...]
Toch kan dat wel eens fout gaan. Ik had ooit een 20 jaar oude grohe kraan en daar dacht ik de kalk ook wel even af te halen door er azijn doekjes omheen te doen. Op een paar plekken was het chroom helemaal weg, keek je zo op de messing behuizing (of welk metaal het dan ook was). De knoppen waren nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Gruijters er zit nog steeds kalk op. ga ff naar supermarkt en koop iets van antikal of zo. opspuiten in laten trekken en dan met zgn schuursponsje schrobben

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
Dat kan. Ik wil niet eens een Grohe kraan.Waar het vandaan komt weet ik niet dat Grohe zo'n goede naam heeft en zeer duur is. Een goedkope kraan van de Gamma is nog beter verchroomd dan de Grohe die zelfs krassen door laat. Bij dit lijntje is het onduidelijk of de chrome beschadigd is of nog steeds kalkrijk is.
leecher schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:14:
[...]

Toch kan dat wel eens fout gaan. Ik had ooit een 20 jaar oude grohe kraan en daar dacht ik de kalk ook wel even af te halen door er azijn doekjes omheen te doen. Op een paar plekken was het chroom helemaal weg, keek je zo op de messing behuizing (of welk metaal het dan ook was). De knoppen waren nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
Volgens mij is het geen verchroomde kraan maar een soort aluminium. De ring om het staafje is nog kalkachtig. Als het aluminium is dan kun je de kraan nog redden met geduld en het fijnste schuurpapier in een richting schuren om hem weer in de oude staat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:05
Ik heb goede ervaringen met Mrmuscle Staalfix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Bedankt iedereen voor de reacties, waarder het erg! Maar ter verduidelijking, de kraan zag er nog helemaal goed uit. De kraan was stroef waardoor ik het in een azijn doek wikkelde. De uitslag is echt ontstaan na deze actie :(

Azijn ansich kan toch geen kwaad? Ik wil t eigenlijk de komende weken geduldig na elke douche beurt op de kraan spuiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Gruijters op 01-11-2019 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Okee, thanks voor de foto's.

Als ik het niet verkeerd zie, dan lijkt het alsof het draaiende mechanisme van aluminium is. De grijze laag aluminium wijst in ieder geval in die richting. Echter, de staaf die door de knop is heengeslagen, lijkt haast wel van ijzer of een staalsoort. Als dat zo is, dan is dat een zeer onfortuinlijke constructie. In dit soort situaties zal het minst edele van de twee metalen - in dit geval het aluminium - continu blijven corroderen. Dat wordt versneld door het zuur dat je hebt gebruikt. Maar, het zal zeker een terugkerend fenomeen zijn.

Normaal zou de toepassing van een zuur een goede mogelijkheid zijn om de aluminiumoxide te verwijderen. In dit geval is het inderdaad wellicht beter te kiezen voor een mechanische verwijdering met wat schuurpapier. Gebruik een middelfijn papier om de de zaak glad te schuren, en steeds fijner papier om de veroorzaakte krassen te verwijderen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
@Helixes aluminium vormt bij oxidatie een mooi laagje beschermend aluminiumoxide. Aluminium 'rot' daarom, in tegenstelling tot ijzer wat 'roest' vormt bij oxidatie wat wél water door laat, dus niét door.

Ik begrijp dus niet zo goed wat je wilt zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
@Zarathustra Opofferingsmetaal.

Metalen reageren anders wanneer ze in (electrochemische) aanraking staan met andere metalen. Daar lijkt hier sprake van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gewoon een redoxreactie dus als ik je argumentatie goed begrijp?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
@Helixes die herinner ik me nog van m'n VWO CSE waar ik een 9,7 voor haalde ;) Tinnen soldaatje met ander soort metaal medaille.

Flinke kwak antikal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lijkt erop dat er gewoon nog kalkaanslag op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
epias schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 00:10:
Lijkt erop dat er gewoon nog kalkaanslag op zit.
Wat door die doek met azijn een iets andere vorm heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07
Ik heb zoiets van Hans Grohe en weet 100% zeker dat dat die plaat op de tegels plastic is. De knoppen zelf ook nog geloof ik.

Je kunt die delen er af halen en los bestellen, je kan op die "box" in de muur namelijk verschillende soorten van die kapjes en knoppen zetten.

Los was die set voor ons 200 euro dacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57

BCC

Idd bij mij ook plastic . Loshalen, schoonmaken en evt vervangen.

[ Voor 19% gewijzigd door BCC op 02-11-2019 08:26 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07
Kijk hier eens: https://www.megabad.com/s...0Rosette/Hersteller/Grohe

Dat zijn allemaal van die kapjes voor op Grohe inbouwdozen. Moet je wel even goed kijken welk type inbouw doos je nu hebt.

Op die plaat staat misschien nog wel een partnr.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Bedankt allen voor de - zeer inhoudelijke - reacties! Dit is dè reden geweest dat ik dit op het tweakers forum heb geplaatst !

Kort samen gevat wat we de komende tijd gaan proberen;

- HG 3x anti kal - kort laten intrekken en goed na spoelen
- indien niet gewenste resultaat: na elke douche beurt opnieuw azijn (spuitfles) gebruiken.
- indien niet gewenste resultaat: licht opschuren
- mocht dit allemaal niet lukken, nieuwe kraan of delen bestellen. Aangezien de kraan stroef gaan is er iets met het binnen werk. Ik verwacht dat we dan het beste gewoon een nieuwe kraan kunnen plaatsen, zijn we er de komende jaren vanaf!

Oh ja nu we toch bezig zijn, iemand tips om vrij hardnekkige kalk aanslag van de douche ruiten te krijgen? Tevens antikal of azijn gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Gruijters schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:56:

Oh ja nu we toch bezig zijn, iemand tips om vrij hardnekkige kalk aanslag van de douche ruiten te krijgen? Tevens antikal of azijn gebruiken?
Noemde het al eerder, Spargo powerspons van de Action.
Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/72/27/2510297_8715342005089_101.png?preset=mediaSliderImageLarge
Kost EUR 0,99 voor vijf stuks en met alleen water haal je probleemloos kalk weg. Wij gebruiken die dingen al jaren en zijn gestopt met alle dure spuitflacons, flessen azijn enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:01:
[...]

[Afbeelding]
Kost EUR 0,99 voor vijf stuks en met alleen water haal je probleemloos kalk weg. Wij gebruiken die dingen al jaren en zijn gestopt met alle dure spuitflacons, flessen azijn enz.
Ok! Ga ik straks halen ;) thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 21:23
Voor kleine oppervlakken gebruik ik de koffiemachine-ontkalk vloeistof van Melitta, dat ruik je niet en is veilig voor metalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een draaiknop van de wastafelkraan dat vast is geraakt door kalk, hoe kan je dat 'oplossen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
HG Professionele Kalkverwijderaar fixte bij mij kalkaanslag die letterlijk 6 verschillende middelen niet weg kregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@Gruijters Ik denk dat het geen Grohe is maar Hotbath.
Kijk hier maar eens https://www.hotbath.nl/series/laddy/laddy-l009r/
Deze is er ook in geborsteld nikkel, op jouw foto lijkt het niet chroom.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Neem aan dat die niet krassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Manke schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:53:
Een draaiknop van de wastafelkraan dat vast is geraakt door kalk, hoe kan je dat 'oplossen'?
Binnendeel vervangen door een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-02 13:54
[...]

[Afbeelding]
Op de verpakking van deze spons staat onder 'waarschuwingen' vermeld dat hij niet op gepolijste oppervlakten mag worden gebruikt. Ik vraag me dan ook of dit wel geschikt is voor verchroomde kranen. Wat zijn je ervaringen daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
MaZo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:18:
[...]
Neem aan dat die niet krassen?
Die krassen inderdaad niet en het zijn ook gewoon zachte sponsjes. Geen idee wat voor spul het is maar het werkt gewoon.

@DNND
Nog nooit de verpakking gelezen eerlijk gezegd, geen flauw idee of onze kranen verchroomd zijn en we gebruiken ze al jaren op alle kranen en de douchewanden. Bij twijfel zou ik het proberen op een stukje wat je niet of nauwelijks ziet.

[ Voor 31% gewijzigd door ninjazx9r98 op 02-11-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Even een korte update;

De laatste dagen antikal gebruikt. Elke dag bij thuis komt goed gesprayd en vijf tot tien minuten laten intrekken. Flink aan de gang met een sponsje en goed afspoelen. In de avond dit riedeltje nogmaals opnieuw.

Tussenstand zie foto’s...
het goede nieuws is dat er iets gebeurd maar ik weet niet of het er beter op wordt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2nP0uUh0g1Ir4RZkFl4UVLjo/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6k5F1B69CxCOlO5GZ366pC66/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Gruijters op 06-11-2019 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Als je nog steeds plekken hebt na zo veel behandelingen ben ik bang dat het niet meer kalk is.

Ik vrees ervoor dat de azijn de chroom laag van je kraan heeft weg gevreten.
Hoe het eruit ziet is het verchroomde RVS (of plastic), dit zijn de matte plekken de die je nu ziet omdat de chroom weg is.

Azijn en antikalk zijn vrij zuur, er is een rede waarom je die dingen max 15 minuten mag laten intrekken. Heb zo nog toestanden gezien en zelf eens een set badkamer kranen op die manier gesloopt, daar zag ik matte gele vlekken van de messing onder het chroom.

Heb toen ook veel opgezocht van hoe je dit eventueel kan repareren, het antwoord daar op is opnieuw laten verchromen, maar tenzij dat het voorwerp sentimentele waarde heeft is dit niet de moeite want het is stukke duurder dan gewoon een nieuwe te kopen.

Heb zelf uiteindelijk een nieuwe set kranen gekocht.
Pagina: 1