Condens aan binnenkant ramen en schuifpui

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik slaap enkele dagen @ ouders om eens mee te denken over de badkamer/toilet-verbouwing. Hierom al mijn gereedschap naar hen gebracht. We gaan niet alles zelf doen, het raam wordt plaatst door een aannemer. Slopen, leidingen en nieuw plaatsen wel zelf. Best zin in!
Ben ook wel chagrijnig dat ik het raam niet mag plaatsen maar dat durft mn moeder niet aan. "Nee, dat moet een vakman doen! Want dan moet je in de muur zagen!"

Maar er valt wat anders op. Het is een jaren '80 bungalow (beton, steen), hoogwaardig, vrijstaand, met kruipruimte. Alles goed geïsoleerd, vloerverwarming. En elke ochtend moeten 'we' (lees: papa) met een stapel doekjes alle vloeren/kozijnen langs om te 'dweilen'. Er staan echt plasjes water in de vensterbank, voor de schuifpui een kleine vijver.

Ik heb geen idee hoe dit kan. Iemand wel een idee hierover?

Gedacht:
- vocht in de kruipruimte?
- geen ventilatie?
- het hoort zo?

Maar als we deze winter ook de (mechanische) ventilatie van badkamer/toilet gaan vernieuwen is dit misschien ook meteen op te lossen! Zou mooi zijn!

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06 20:37
Klinkt als een gebrek aan ventilatie; vocht blijft in huis, dat condenseert tegen de koude oppervlakten (ramen) en loopt dan naar beneden waardoor je het in de vensterbank aantreft.

[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 31-10-2019 08:01 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Jep, voornamelijk ventilatie. Kennelijk wel een boel vocht in huis als er zoveel tegen de ramen aan condenseert, je zou eens in de kruipruimte kunnen kijken / meten of daar ook een boel vocht in zit of niet.

Ik denk trouwens niet dat installatie van een mechanische ventilatie (alleen?) in de badkamer veel zal helpen, de rest van het huis blijft toch vrij slecht geventileerd. Van die ventilatiestrips boven de ramen zullen waarschijnljik meer helpen tegen die condens op de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-06 20:58
Inderdaad ventilatie én bij goed geisolleerde ramen zit de condensatie aan de buitenkant, en niet aan de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:52:

Maar er valt wat anders op. Het is een jaren '80 bungalow (beton, steen), hoogwaardig, vrijstaand, met kruipruimte. Alles goed geïsoleerd, vloerverwarming. En elke ochtend moeten 'we' (lees: papa) met een stapel doekjes alle vloeren/kozijnen langs om te 'dweilen'. Er staan echt plasjes water in de vensterbank, voor de schuifpui een kleine vijver.

Ik heb geen idee hoe dit kan. Iemand wel een idee hierover?

Gedacht:
- vocht in de kruipruimte?
- geen ventilatie?
- het hoort zo?

Maar als we deze winter ook de (mechanische) ventilatie van badkamer/toilet gaan vernieuwen is dit misschien ook meteen op te lossen! Zou mooi zijn!

Iemand een idee?
zoals je al gelezen hebt, hier zijn 2 factoren van belang namelijk vocht en een koud oppeprvlakte.

Mijn ouders ventileren zich de spreekwoordelijke rambam maar zelfs dan, in hun middenwoning uit 1976, slaat er bij koude vocht neer op de aluminium kozijnen vanwege de koudebrug van buiten naar binnen. Lucht bevat namelijk altijd vocht dus zolang je ook het probleem niet tackelt van de slechte isolatie dan kun je het probleem maar beperkt oplossen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 12:41
Klinkt inderdaad als koudebruggen, dus de vensterbanken en kozijnen (aluminium?) worden zo koud, dat het vocht in de lucht binnen er op condenseert. Dat aanpakken is nog niet zo makkelijk. De minst ingrijpende route is waarschijnlijk de lucht ontvochtigen (airco, vochtvreters, voldoende ventileren, koken met afzuiger aan, douchen met raam open). Ingrijpender is de koudebruggen aanpakken, daar zullen structurele oplossingen voor moeten komen.

Nu hadden wij deze maand ook last van laminaat wat krom ging staan. Deze maand is echt extreem vochtig geweest, dus dat verergert het probleem wel natuurlijk. Ventileren deze maand zorgt bijna voor meer vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Dat dus. Wij hebben eerste generatie dubbel glas in ons huis en ventileren goed, maar toch condens aan de binnenkant van de ramen en schimmel aan de onderste naad als gevolg. C.q. isolatie van de kozijnen is onvoldoende.

Maar eigenlijk is dit offtopic voor dit topic... er is een heel subforum voor wonen en verbouwen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MeMoRy op 31-10-2019 08:39 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MeMoRy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:37:
Maar eigenlijk is dit offtopic voor dit topic... er is een heel subforum voor wonen en verbouwen ;)
Precies, @Blomminator ik heb dit dus maar even afgesplitst naar een eigen topic :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Allen, dank voor het meedenken. Het is denk ik gewoon gebrek aan ventilatie.
Het hele huis is goed geisoleerd. Houten kozijnen, alles dubbel etc. En nergens zit een roostertje boven een raam ofzo. En omdat mijn mutti fysiek slecht is, zitten alle ramen dicht. Niet in de zomer, maar nu wel. Tocht. Koud. Wind. Etc.

Dus 3 man in een woonkamer, 60m2 ongeveer de hele avond, en snachts gaat de cv van (hou je vast) 22 naar 20. Dus ik denk dat dat het gewoon is.

Niets aan te doen ook denk ik. Alleen zonde, want de voegnaden in de kozijnen worden lelijk (schimmel) en alles is (en blijft lang) nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 15:44
En ook niet gezond en mogelijk extra hoge energiefactuur. Zet er eens een relatieve vochtigheids meter: die zou in deze periode lager moeten zijn dan 60%. De extra energie kost komt doordat een vochtig huis ook bij het nachtelijk afkoelen vocht opslaat in pleisterwerk en andere materialen, om die vervolgens in dagregime terug naar gasfase te verwarmen.
Er bestaan kleine ventilatie eenheden met warmte terugwinning die mogelijk interessant zijn, anders zou ik zeker aanraden om de afzuiging in de natte ruimtes behoorlijk sterk te nemen. (hoe sterk hangt wat af van het gebruik, maar 1/2 keer het bouwvolume per uur is voor nieuwe systemen het streefdoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 10:59
Hoe oud zijn de ruiten? Dubbelglas wil nog wel eens lek gaan. Zit er ook condens tussen de ruiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

Als de woning spouwmuren heeft en die achteraf geisoleerd zijn kan het heel goed dat ook de ventilatie roosters (of van die bakstenen met slots er in) ook dicht gemaakt zijn waardoor de kruipruimte helemaal niet meer ventileert.
Dit is wel vaker gebeurt met na isoleren van woningen.

Je kan dan bijvoorbeeld een bedrijf vragen om nieuwe ventilatie pijpjes te boren en te zetten. Zo gedaan en vaak niet al te duur.

Don't worry people, i`m a professional idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Blomminator schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:14:
Allen, dank voor het meedenken. Het is denk ik gewoon gebrek aan ventilatie.
Het hele huis is goed geisoleerd. Houten kozijnen, alles dubbel etc. En nergens zit een roostertje boven een raam ofzo. En omdat mijn mutti fysiek slecht is, zitten alle ramen dicht. Niet in de zomer, maar nu wel. Tocht. Koud. Wind. Etc.

Dus 3 man in een woonkamer, 60m2 ongeveer de hele avond, en snachts gaat de cv van (hou je vast) 22 naar 20. Dus ik denk dat dat het gewoon is.

Niets aan te doen ook denk ik. Alleen zonde, want de voegnaden in de kozijnen worden lelijk (schimmel) en alles is (en blijft lang) nat.
Condens ontstaat niet zomaar in een goed geissolleerde woonkamer.
Start eens met het plaatsen van een weerstation die ook de luchtvochtigheid aangeeft.
Dit veranderd de situatie niet, maar je krijgt wel meer inzicht.
Normaal gesproken schommelt luchtvochtigheid in deze periode enorm maar zit het gemiddelde op 50~70%

Wij leven ook in een woonkamer waarbij alles altijd potdicht zit, want vrouwen en tocht/kou gaan niet samen Tevens is alles goed geissolleerd.
Om toch te ventileren heb ik in de muren, tegenovergesteld van elkaar, een ventilatiebuis geplaatst van ø100 met roostertjes. Het rooster aan de binnenkant kan eventueel dicht.
Hierdoor ontstaat er natuurlijke trek zonder dat het tocht, en het houd mijn woonkamer in balans.
Een relatief eenvoudige ingreep tegen lage kosten.

[ Voor 18% gewijzigd door barry86 op 04-11-2019 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Blomminator schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:52:
Ik geloof er niets van dat het goed geïsoleerd is. Ja, misschien volgens de standaarden uit het bouwjaar 198x.
Waarschijnlijk nog dubbel glas uit het jaar kruik en ongeisoleerde aluminium kozijnwerk. Een woning die ook snel afkoelt 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Blomminator staat er een gashaard in de woonkamer ipv een CV ? is de rookkanaal & (mechanische) ventilatie kanaal wel eens schoongemaakt ? (lees is er wel optimale "trek" ? )

22 graden als je gashaard in de woonkamer "ontbrand" dan produceer je veel vocht denk ik zo .. een cv heb je dit probleem veel minder. dan helpen vochtvreter(s) niet eens .. dan dweil je met de kraan open..

Je kan ook bij de action een 10 tal vochtvreter(s) halen .. zet ze op strategische plekken en loop ze dagelijks na .. je zal vanzelf zien waar het vocht gehalte het "hoogst" is .. dit kan door luchtstroom zijn of juist vochtige locatie. ..

Als je de badkamer toch gaat doen, haal wat extra kit en loop de naadjes in huis ff na (ramen, muren) tochstrips bij deuren .. let wel dat er voldoende ventilatie moet zijn (onder deur langs) van gang naar woonkamer oid..

tja lange termijn zou ik wel de buiten/wanden isoleren (opdikken met isolatie materiaal) en zeker de ramen vervangen ... als er dubbelglas in zit dan zit er tussen de ramen een ijzeren strip met daarop een houdbaarheids datum. (weten veel mensen niet)

[ Voor 34% gewijzigd door vso op 04-11-2019 10:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:31

bert pit

asdasd

Het dubbelglas van tientallen jaren geleden is qua isolatie niet te vergelijken met het huidige glas. Dus vervanging zal zeker helpen. Je binnenklimaat zal verbeteren.

Een veroorzaker van vocht kan ook zijn: de keuken. Als er op gas gekookt wordt en als er een afzuigkap hangt die intern uitblaast, zal dat veel vocht in huis brengen. Dat moet er uit door goede ventilatie.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 13:24
leg ook eens een hygrometer in de kamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ug waarde 1e generatie dubbelglas zit op 2.0~2.5
Ug waarde 3 laags glas anno 2019 zit op 0,5~0,7

Dat is echt een wereld van verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barry86 schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:53:

en afstappen van alu kozijnen ook ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
vso schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:22:
@Blomminator staat er een gashaard in de woonkamer ipv een CV ? is de rookkanaal & (mechanische) ventilatie kanaal wel eens schoongemaakt ? (lees is er wel optimale "trek" ? )

22 graden als je gashaard in de woonkamer "ontbrand" dan produceer je veel vocht denk ik zo .. een cv heb je dit probleem veel minder.
Wat is dit voor bizarre opmerking? Zelfs een ouderwetse gashaard heeft gewoon een rookafvoer naar buiten toe. Alleen een antieke badkamergeiser zou nog een open verbrandingstoestel kunnen zijn. Maar goed er is vloerverwarming dus er zal gewoon een cv ketel hangen.

Het klinkt mij toch in de oren als een huis waar men al sinds de jaren 80 woont en qua isolatie nooit geupgrade is. Een bungalow met 3cm isolatie op het dak, een holle spowmuur en dubbel glas met lucht ertussen. etc. Dat was destijds fantastisch geïsoleerd vergeleken met de vooroorlogse bouw die er destijds nog grotendeels in ongewijzigde toestand bijstond. Maar vergeleken met nu is dat bar slecht, al is het bij de bewoners misschien blijven hangen dat dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
barry86 schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:53:

Je hebt ongeveer Rc 1,25 nodig om vocht aan de buitenkant te laten condenseren. Dat komt overeen met een U-waarde van 0,8. Dubbel glas heeft rond de 2,8 => Rc 0,36. Je krijgt dus vocht op het raam. En ja, met 3 personen zonder ventilatie gaat dat hard.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ASW1 schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:02:
Wat is dit voor bizarre opmerking? Zelfs een ouderwetse gashaard heeft gewoon een rookafvoer naar buiten toe. Alleen een antieke badkamergeiser zou nog een open verbrandingstoestel kunnen zijn. Maar goed er is vloerverwarming dus er zal gewoon een cv ketel hangen.
Hoezo "jij neemt aan" dat er geen oorzaak is? ofzo en dan bizar vinden .. 8)7 |:(

En een "open haard" met gasvlam of ander gas ding is vreemd/bizar ?

Mijn huis is anno 75-80 en niet zo erg als de TS hieronder beschrijft: (en ik had alu kozijn/schuifpui)
En elke ochtend moeten 'we' (lees: papa) met een stapel doekjes alle vloeren/kozijnen langs om te 'dweilen'. Er staan echt plasjes water in de vensterbank, voor de schuifpui een kleine vijver.
Buren om mij heen omschreven exact deze issues (o.a nestjes in de schoorsteen) daarom heeft niet iedereen een gashaard maar stookt nog hout. (en men is bewust van de noodzaak van schoonmaken van kanalen)
Het klinkt mij toch in de oren als een huis waar men al sinds de jaren 80 woont en qua isolatie nooit geupgrade is. Een bungalow met 3cm isolatie op het dak, een holle spowmuur en dubbel glas met lucht ertussen. etc. Dat was destijds fantastisch geïsoleerd vergeleken met de vooroorlogse bouw die er destijds nog grotendeels in ongewijzigde toestand bijstond. Maar vergeleken met nu is dat bar slecht, al is het bij de bewoners misschien blijven hangen dat dat niet zo is.
Of andere prioriteiten hebben, zoals de badkamer .. maar ja lezen = vak

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

StecaGrid schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:51:
Hoe oud zijn de ruiten? Dubbelglas wil nog wel eens lek gaan. Zit er ook condens tussen de ruiten?
En bij enkelglas is het normaal dat je met een doekje elke ochtend alles droog moet maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1