Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• nickger
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 17-12-2019
Mijn vraag
Beste,
Ik heb een paar vragen waar ik al maanden mee zit.
Zelf heb ik een MBO3 ICT diploma afgerond.
Aleen wat nu? ik zie alemaal Servicedesk en Systeembeheerder Vacacatures openstaan maar dat is totaal niet mij roeping.
Op MBO3 ICT zit je vast aan maar een paar mogelijkheden.
Liever zou ik iets in cyber securty branche willen doen hoe kan ik dit het beste doen?

( Kan nergens iets vinden dus probeer het hier)

Alle reacties

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:31

WCA

Voorheen: GreNade

Een MBO 3 diploma voor welke richting? Want MBO3 ICT an sich is volgens mij geen opleiding.

Heb je programmeren, systeem/netwerk gedaan? Of iets anders?

It's easier to try, than to prove it can't be done

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:09
Voor cyber security worden toch veel hogere eisen gesteld dacht ik?
- een afgeronde HBO/WO-opleiding informatietechnologie of gelijkwaardig;
- affiniteit met het vakgebied cybersecurity;
- ervaring met IEC 62443, CISSP en/of CEH is een pré;
- een ondernemende instelling; - een teamspeler;
- gevoel voor de belangen van opdrachtgevers en stakeholders;
- interesse in de ontwikkelingen op het raakvlak van elektrotechniek, IT, werktuigbouwkunde en civiele techniek.
Als ik het goed zie, dan is het minimale diploma om hier te mogen werken een HBO, dus bijvoorbeeld met HBO cyber security maak je een goede kans.
Hiervoor moet eerst een MBO 4 diploma gehaald worden.

Bovendien kan je ervaring opdoen met de IEC CISSP en CEH misschien?
Dus ik denk dat je zo een pad naar je doel kan maken?

99ruud99 wijzigde deze reactie 01-11-2019 09:37 (4%)

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20:43
Hoe oud ben je?

Als je nog jong bent, lekker doorstuderen als dit mogelijk is.

Anders ga werken bij een bedrijf waar je veel certificeringen kan halen.

• nickger
WCA schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:35:
Een MBO 3 diploma voor welke richting? Want MBO3 ICT an sich is volgens mij geen opleiding.

Heb je programmeren, systeem/netwerk gedaan? Of iets anders?
MBO 3 Systeembeheerder.

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:31

WCA

Voorheen: GreNade

Waarom ga je een opleiding systeembeheerder doen als daar totaal je roeping niet ligt?

It's easier to try, than to prove it can't be done

• nickger
corporalnl schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:38:
Hoe oud ben je?

Als je nog jong bent, lekker doorstuderen als dit mogelijk is.

Anders ga werken bij een bedrijf waar je veel certificeringen kan halen.
22 jaar oud, zelf ben ik nu werkzaam voor rijkswaterstaat maar de spanning vliegt er vanaf (NOT)

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:55
Persoonlijk zou ik de volgende 3 opties overwegen

MBO 4 - HBO Schakeltraject - ben je 3 of 4 jaar bezig heb je een HBO diploma, er is vast wel een cyber sec. minor te vinden

MBO 4 Cybersecurity, 3 jaar opleiding met MBO 3 afgerond mogelijk 2 jaar of korter. ( https://ict.rocmn.nl/ople...ialist-nieuwegein-bol-mbo bijvoorbeeld)

Het er op wagen en hopen dat je een leuke functie binnenrolt en zo terecht komt waar je wil zijn. - Alleen voor deze optie is een hoop mazzel, doorzettingsvermogen en hard werken nodig... Met aan je bureatje zitten balen red je dit sowieso niet.

Rmg wijzigde deze reactie 01-11-2019 09:41 (14%)

• nickger
WCA schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:39:
[...]

Waarom ga je een opleiding systeembeheerder doen als daar totaal je roeping niet ligt?
Werken met computers is mijn roeping wel.
Aleen als ik zie watvoor werkzaamheden ik moet verrichten valt het alemaal tegen, (geen pc`s opmaken terug sturen etc.. )

• nickger
99ruud99 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:36:
Voor cyber security worden toch veel hogere eisen gesteld dacht ik?

[...]

Als ik het goed zie, dan is het minimale diploma om hier te mogen werken een HBO, dus bijvoorbeeld met HBO cyber security maak je een goede kans.
Hiervoor moet eerst een MBO 4 diploma gehaald worden.

Bovendien kan je ervaring opdoen met de IEC CISSP en CEH misschien?
Dus ik denk dat je zo een pad naar je doel kan maken?
Had graag MBO 4 willen doen aleen prive reden kon dat helaas niet.
zelf dacht ik er aan om een 21+ te doen en vanaf daar verder te gaan.

• TimKingston
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 23:04
Zoals 99ruud99 al zegt moet je HBO afronden om in aanraking te kunnen komen met Cyber Security.

Als je 21 bent kan je de 21 toets doen om zo meteen naar het HBO te gaan. Weet wel dat specifiek Cyber Security vaak alleen maar programmeren is (zelf de opleiding op het HvA ook een paar maanden gevolgd)als dat je niet ligt/wilt kan je beter iets een opleiding information security doen, dat is meer van Cyber Security gemixt met Bedrijfskunde (Business IT & Management)

• nickger
Rmg schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:39:
Persoonlijk zou ik de volgende 3 opties overwegen

MBO 4 - HBO Schakeltraject - ben je 3 of 4 jaar bezig heb je een HBO diploma, er is vast wel een cyber sec. minor te vinden

MBO 4 Cybersecurity, 3 jaar opleiding met MBO 3 afgerond mogelijk 2 jaar of korter. ( https://ict.rocmn.nl/ople...ialist-nieuwegein-bol-mbo bijvoorbeeld)

Het er op wagen en hopen dat je een leuke functie binnenrolt en zo terecht komt waar je wil zijn. - Alleen voor deze optie is een hoop mazzel, doorzettingsvermogen en hard werken nodig... Met aan je bureatje zitten balen red je dit sowieso niet.
Fijn dat er wat opties op tafel worden gegooit zelf kon ik door het bos de bomen niet meer zien..

zelf ben ik nog goed aan het kijken wat ik nou precies wil doen in de ICT branche

MBO3 is totaal niets, Servicedesk ducky is totaal niet wat ik wil doen.

nickger wijzigde deze reactie 01-11-2019 09:50 (8%)

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:09
Ah oeie, excuses nick.
Weet dat ALS je de HBO gaat doen het ZWAAR kan worden, dus weet waaraan je begint :P
Voor rest: wat vind je nog meer leuk, behalve cybersecurity.
Je geeft aan dat je weg wilt bij RWS. Wat vond je leuk en wat vond je niet leuk aan de werkzaamheden daar?
Dat geeft namelijk al een handige lijst waar je verder mee kan, die kunnen wij niet voor je maken helaas.

Dus zoiets:
Kolom 1: welke banen en stages heb je gehad (met hoop enters ertussen, want kolom 2 en 3 gaan veel meer plek innemen dan 1 regeltje:P)
Kolom 2: welke LEUKE werkzaamheden deed je hier?
Kolom 3: welke NIET LEUKE werkzaamheden deed je hier?

Dan kom je wrs op 4 a 5 baantjes uit, inclusief je werk bij supermarkt / krantenbaan / oppas etc.

Dan kan je kijken, hey, wat was er in de leuke kolom dat de baantjes telkens hadden wat ik leuk vond.
Zelfde kan je kijken bij de niet leuke kolom.

Nu weet je over jezelf: wat vind ik leuk, wat vind ik niet leuk. Dit klinkt als een stupide opdracht, maar zorgt er goed voor dat je later kan kiezen, wat vind ik leuk. Hiermee kan je gerichter gaan zoeken, omdat bedrijven vaak bepaalde eigenschappen van je vragen, en je die hiermee kan vergelijken. Op het moment dat bedrijven vage eigenschappen vragen "alleskunner, spin in het web, teamspeler" etc, die kan je overslaan, zijn wrs 100 in een dozijn baantjes waar je na 10 dagen geen uitdaging meer uit kan halen.

Bovendien kan je het tijdens je solicitatiegesprek gebruiken. Goh, ik weet dat ik deze baan leuk ga vinden, want dit aspect "insert leuk ding" heb ik ook in mijn vorige banen gehad.

Mijn struikelblok is "instert niet leuk ding" . Ik weet dat ik bijvoorbeeld altiijd uitdaging nodig heb, zodat ik blijf presteren.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

• nickger
99ruud99 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:50:
Ah oeie, excuses nick.
Weet dat ALS je de HBO gaat doen het ZWAAR kan worden, dus weet waaraan je begint :P
Voor rest: wat vind je nog meer leuk, behalve cybersecurity.
Je geeft aan dat je weg wilt bij RWS. Wat vond je leuk en wat vond je niet leuk aan de werkzaamheden daar?
Dat geeft namelijk al een handige lijst waar je verder mee kan, die kunnen wij niet voor je maken helaas.

Dus zoiets:
Kolom 1: welke banen en stages heb je gehad (met hoop enters ertussen, want kolom 2 en 3 gaan veel meer plek innemen dan 1 regeltje:P)
Kolom 2: welke LEUKE werkzaamheden deed je hier?
Kolom 3: welke NIET LEUKE werkzaamheden deed je hier?

Dan kom je wrs op 4 a 5 baantjes uit, inclusief je werk bij supermarkt / krantenbaan / oppas etc.

Dan kan je kijken, hey, wat was er in de leuke kolom dat de baantjes telkens hadden wat ik leuk vond.
Zelfde kan je kijken bij de niet leuke kolom.

Nu weet je over jezelf: wat vind ik leuk, wat vind ik niet leuk. Dit klinkt als een stupide opdracht, maar zorgt er goed voor dat je later kan kiezen, wat vind ik leuk. Hiermee kan je gerichter gaan zoeken, omdat bedrijven vaak bepaalde eigenschappen van je vragen, en je die hiermee kan vergelijken. Op het moment dat bedrijven vage eigenschappen vragen "alleskunner, spin in het web, teamspeler" etc, die kan je overslaan, zijn wrs 100 in een dozijn baantjes waar je na 10 dagen geen uitdaging meer uit kan halen.

Bovendien kan je het tijdens je solicitatiegesprek gebruiken. Goh, ik weet dat ik deze baan leuk ga vinden, want dit aspect "insert leuk ding" heb ik ook in mijn vorige banen gehad.

Mijn struikelblok is "instert niet leuk ding" . Ik weet dat ik bijvoorbeeld altiijd uitdaging nodig heb, zodat ik blijf presteren.

Hopelijk heb je hier wat aan :)
zelf werk in Relatief kort bij rws.
Vindt zelf dat ik mijn opleiding voor niks heb gedaan als ik hier langer blijf zitten werken.
Werken met klanten contact (face to face) dus geen servicedesk :P is wat ik zeker wel leuk vindt Omdat, ik zeker weet dat ik de gebruiker met een glimlach weer weg gaat.

Het probleem is ook wel een beetje ik heb niemand die me een beetje de goeie richting kan induwen (Familie,Ouders etcc.) daarom dacht ik laat ik het eens hier proberen :)

nickger wijzigde deze reactie 01-11-2019 09:56 (3%)

• Grove den
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 18:58
Andere tip, ga eens met je leidinggevende praten.
Breng het positief, dus niet alleen zeggen dat je dit niks vindt, maar laten zien dat je ambitie hebt en door wil groeien.
RWS is een grote organisatie wellicht zijn er intern meer mogelijkheden dan je denkt.

• nickger
Grove den schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:20:
Andere tip, ga eens met je leidinggevende praten.
Breng het positief, dus niet alleen zeggen dat je dit niks vindt, maar laten zien dat je ambitie hebt en door wil groeien.
RWS is een grote organisatie wellicht zijn er intern meer mogelijkheden dan je denkt.
goeie tip zal dit zeker aankaarten!

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:21
Oud RWS-er meldt zich ;) ik herken je punt wat betreft de spanning. Toen ik er nog werkte heb ik een HBO deeltijd opleiding gedaan. Dat was wel zwaar, maar het zorgde ook voor een beetje spanning in het werk. Je hebt iets waar je voldoening uithaalt. Leren en studeren tegelijk ging goed, de organisatie leent zich er wel voor want alles wat je tijdens de opleiding krijgt, kan je ook terugvinden in de organisatie. Dat helpt enorm bij het maken van verslagen, dus ik zou RWS niet zomaar afschrijven! Mijn tips:

-Ga begin volgend jaar kijken bij HBO deeltijd opleidingen, kijk of het je aanstaat of niet.
-Als het je wat lijkt, bespreek met je chef dat je zoiets wilt doen. Ik kreeg daar destijds alleen maar positieve reacties op, en medewerking waar nodig.
-Waarschijnlijk moet je iets van een 21+ toets doen - hoe dat gaat weet ik niet precies maar daar heb je voldoende tijd voor in het voorjaar
-De opleidingen beginnen meestal in september.

Als je meer wil weten stuur gerust een DM.

Widow wijzigde deze reactie 01-11-2019 12:59 (6%)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:23

vso

raap voor zijn recht

@nickger 20 jaar in de ICT en zonder HBO ga je het lastig krijgen ..(ik heb het ook niet en dus ...)

HBO + MS/CIsco/linux certificering zijn er zat banen te vinden..

vso wijzigde deze reactie 01-11-2019 13:13 (3%)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• nickger
vso schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:13:
@nickger 20 jaar in de ICT en zonder HBO ga je het lastig krijgen ..(ik heb het ook niet en dus ...)

HBO + MS/CIsco/linux certificering zijn er zat banen te vinden..
dus HBO is een must now a days tijd om dan toch maar te kijken .
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True