Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1266558

Topicstarter
Jaren geleden ben ik begonnen met een hobbywebsite. Dit doe ik naast mijn fulltime werk.
Doordat er op mijn website advertenties staan, verdien ik er geld mee

De aangifte voor de belasting doe ik in "Inkomsten uit overig werk". Ik voer mijn internetverbinding en hostingkosten op als aftrekposten. Dit heb ik 10 jaar geleden telefonisch nagevraagd bij de Belastingdienst.

Mijn inkomsten uit advertenties zijn dit jaar flink hoger uitgevallen (> €1000). Naast de standaard inkomstenbelasting zal ik daardoor ook 5,5% zvw moeten betalen (minimale drempelbedrag van 50 euro wordt bereikt).

Concrete vragen:
- kan ik de aanschaf van een Wordpress theme/plugins voor mijn website als atrekpost opvoeren?
- kan ik de aanschaf van een nieuwe pc (wordt enkel voor werk gebruikt; niet prive) als aftrekpost opvoeren?
- is de aangifte "inkomsten uit overig werk" nog steeds de juiste keuze?

Andere tips of discussies zijn welkom! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
De vraag die je eigenlijk moet beantwoorden is "ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting?". Indien 'Ja', kun je zakelijke kosten aftrekken.
Let even op, dit staat los van of je ondernemer bent voor de Omzetbelasting (BTW), dat kent weer z'n eigen regels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:17
Je hoeft geen ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting om zakelijke kosten af te trekken.

1. Aftrekken van aanschaf van een wordpress theme moet zonder problemen kunnen
2. In beginsel mag je de kosten van een pc aftrekken die zakelijk wordt gebruikt, maar dat moet als ie meer dan E450 kost moet hij wel over een periode van 5 jaar afgeschreven worden.
3. Ik denk dat inkomsten uit overig werk nog steeds de juiste categorie is. Gezien hoe kleinschalig je bezigheden zijn voldoe je denk ik niet aan de eisen om ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting

Overigens mag je de kosten van je internetverbinding die je nu aftrekt eigenlijk niet aftrekken van je winst. De belastingdienst beredeneerd dat iedereen internet nodig heeft privé, en dat dat dus geen zakelijke kosten zijn. Het is wellicht anders als je puur zakelijk een 2e abonnement hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thnx voor de reacties.
Hielko schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:40:
Je hoeft geen ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting om zakelijke kosten af te trekken.

2. In beginsel mag je de kosten van een pc aftrekken die zakelijk wordt gebruikt, maar dat moet als ie meer dan E450 kost moet hij wel over een periode van 5 jaar afgeschreven worden.
Ohja, die 5 jaar maakt het dan weer direct minder interessant. Want ik weet niet of ik deze hobby over 3 jaar nog uitvoer. Dus loop ik "belastingvoordeel mis". (al hoewel die pc natuurlijk wel gewoon z'n waarde had, en behoudt)
3. Ik denk dat inkomsten uit overig werk nog steeds de juiste categorie is. Gezien hoe kleinschalig je bezigheden zijn voldoe je denk ik niet aan de eisen om ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting
Ik vind de belasting van mijn verdiensten nog steeds hoog. Onderaan de streep betaal ik 48% belasting. En dan heb ik nog mijn onkosten... Maar het zal wel zo horen. Een werkgever regelt dit natuurlijk allemaal al op de achtergrond, waardoor je er niet zoveel van mee krijgt.
Overigens mag je de kosten van je internetverbinding die je nu aftrekt eigenlijk niet aftrekken van je winst. De belastingdienst beredeneerd dat iedereen internet nodig heeft privé, en dat dat dus geen zakelijke kosten zijn. Het is wellicht anders als je puur zakelijk een 2e abonnement hebt.
Ik voer 30% van mijn internetabonnement op. Dit staat in verhouding met mijn dagelijks gebruik. En dat vond de belastingsmedewerker destijds een acceptabele opgave (en ik ook :) ). Maar mocht de belastingdienst het hier niet meer mee eens zijn, dan vermoed ik dat de gevolgen vrij klein zijn (evt 3 jaar belastingvoordeel terugbetalen ofzo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:44
Ik vind het sowieso best wel twijfelachtig of je van alles in relatie tot je website kunt aftrekken. De kosten die je maakt maak je voor je hobby / het in de lucht houden van je website en niet primair voor het genereren van inkomsten. Als het nou een webshop was dan was het een ander verhaal, maar dat is het toch niet?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-06 21:12
Ik denk niet dat je 5,5% ZVW moet betalen. Je zegt dat je 48% belasting betaalt over de inkomsten uit de website. Dat impliceert dat je een aanzienlijk loon hebt, waardoor je met je loon waarschijnlijk al aan het maximale bijdrageinkomen voor de ZVW zit. Je hoeft dan niet nog apart over je Resultaat uit overige werkzaamheden ZVW af te dragen.

Als je die PC trouwens koopt voor bijvoorbeeld € 1.800 en je schrijft hem af in 5 jaar met een restwaarde van € 300. dan kan je dus wel €300 kosten per jaar opvoeren. Als je dan stopt na 2 jaar dan staat je PC nog voor € 1.200 op de balans. Als de waarde dan bijvoorbeeld nog maar € 800 is, dan heb je in het jaar van stoppen ook nog € 400 extra afschrijvingskosten.
Het is misschien niet zo aantrekkelijk dan wanneer je de investering ineens als kosten kon nemen, maar beter dan niets;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D467
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-03 13:50

D467

[M]

Beschik je over een kvk? Dan kan je de kosten (hosting, thema's, pc) aftrekken van de omzet.

Bij de belastingaangifte 5B (voorbelasting) uit mijn hoofd. Internetverbinding kan je trouwens niet aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D467

D467

[M]

Hielko schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:40:

Bron?

Ik weet wel dat je onder de 20K geen inkomstenbelasting betaald als ondernemer maar volgens mij moet je wel altijd ingeschreven staan bij de kvk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:17
D467 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:22:
[...]

Bron?

Ik weet wel dat je onder de 20K geen inkomstenbelasting betaald als ondernemer maar volgens mij moet je wel altijd ingeschreven staan bij de kvk?
Zie bijvoorbeeld: https://www.belastingdien...erig_werk.html#fajrmoapgd

Sectie 5.3:
Sommige kosten mag u aftrekken van uw inkomsten uit overig werk. Voor deze kosten gelden dezelfde regels als voor de aftrek van zakelijke kosten bij winst uit onderneming:

Zakelijke kosten mag u helemaal aftrekken.

Dit zijn kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw werk, bijvoorbeeld vakliteratuur.

Kosten die geen zakelijk karakter hebben, mag u niet aftrekken.

Van kosten die een zakelijk én privékarakter hebben, mag u alleen het zakelijk deel aftrekken.

Voor sommige kosten geldt een drempel, een normering of een aftrekbeperking.

Eventuele vergoedingen die u krijgt voor zakelijke kosten, telt u bij uw inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D467

D467

[M]

Maar denk toch dat het handig is om bij de kvk gratis in te schrijven, scheelt een hoop belasting betalen. Onder de 20K geen inkomsten belasting en met de nieuwe kor ook geen btw aangifte onder de 20k omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

D467 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:49:
[...]

Maar denk toch dat het handig is om bij de kvk gratis in te schrijven, scheelt een hoop belasting betalen. Onder de 20K geen inkomsten belasting en met de nieuwe kor ook geen btw aangifte onder de 20k omzet.
Een inschrijving bij de kvk verandert vrij weinig tot niets aan de status die de belastingdienst aan je gaat hangen ;) Bovendien is uit de OP helemaal niet duidelijk dat uberhaupt voldaan wordt aan de eisen van de KvK zelf om in te schrijven:
Wanneer schrijf ik me in bij KVK?

KVK hanteert hiervoor 3 criteria:
- Je levert goederen en/of diensten. Bijvoorbeeld je verkoopt fietsen of je bent fotograaf.
- Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor. Bijvoorbeeld je factureert de kosten en het uurtarief.
- Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer. Bijvoorbeeld je fotografeert in opdracht van een klant en niet voor familie en vrienden.

Voldoe je aan deze 3 criteria, schrijf je dan in.
Bovendien is die inschrijving niet gratis zoals je zegt :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
klaaas schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:46:
Ik vind het sowieso best wel twijfelachtig of je van alles in relatie tot je website kunt aftrekken. De kosten die je maakt maak je voor je hobby / het in de lucht houden van je website en niet primair voor het genereren van inkomsten. Als het nou een webshop was dan was het een ander verhaal, maar dat is het toch niet?
Interessante opmerking. Thnx.
De vraag is of ik de website aan-/bijhoudt vanwege mijn hobby, of vanwege de winstgevendheid.

Voorbeeld: als ik als een website heb over tuinieren, en ik daar in eerste instantie wat tips gaf over het snoeien van fuchsia's, maar gaandeweg complete stappenplannen ben gaan plaatsen over het aanleggen van een tuin, dan kan ik aannemelijk maken bij de BD dat ik de website puur vanwege de winstgevendheid van de website.

Ik zal dit standpunt nogmaals heroverwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naitsoezn schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:55:
[...]

Een inschrijving bij de kvk verandert vrij weinig tot niets aan de status die de belastingdienst aan je gaat hangen ;) Bovendien is uit de OP helemaal niet duidelijk dat uberhaupt voldaan wordt aan de eisen van de KvK zelf om in te schrijven:

- Je levert goederen en/of diensten. Bijvoorbeeld je verkoopt fietsen of je bent fotograaf.
- Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor. Bijvoorbeeld je factureert de kosten en het uurtarief.
- Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer. Bijvoorbeeld je fotografeert in opdracht van een klant en niet voor familie en vrienden.
- Ik lever stappenplannen over tuinieren en het aanleggen van tuinen. En ik geef non-sponsored advies over bijv. het bestrijden van ziekten in planten.
- De website is gratis te bezoeken (alleen cookies accepteren :P )
- Ik krijg eens per zoveel tijd uitbetaald door Google. Verder verkoop ik niks via mijn website.

Met bovenstaande situatie ben ik denk ik geen ondernemer/KvK-kandidaat :)
Pagina: 1