sf-utp cat 5e kabel klein deel via buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taldin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 22:30
Ik wil een 15m lange kabel leggen van beneden naar boven om een computer aan te sluiten. Er zitten al 2 gaten in de buitenmuur. De kabel komt dan voor een halve meter buiten te liggen langs de muur.

Het lijkt mij handiger om in dit geval een kabel met flexibele kern te gebruiken, cat 5e lijkt me voldoende (wordt maar 1 computer op aangesloten). Met cat6 kreeg ik het idee dat het mezelf alleen maar moeilijker ging maken, qua stugheid/dikte en aansluiten connector. Mocht cat6 toch net zo makkelijk zijn dan hoor ik dit graag.

Na wat te lezen over de verschillende kabeltypes kwam ik uit op een cat 5e SF-UTP kabel van 15m lengte, die me iets betere bescherming leek te bieden dan de gewone UTP kabel.
Ik moet dan een RJ45 connector afknippen (om de kabel door de muur te krijgen) en opnieuw bevestigen.

Vraag 1: Gaat dit met een SF-UTP kabel net zo als bij de standaard UTP kabel? (zal dus dan een krimptang moeten gebruiken of is er een simpelere oplossing)

Vraag 2: Het gedeelte wat buiten ligt, kan ik dat met bepaalde tape of iets dergelijks nog wat extra beschermen tegen weersinvloeden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 21:45
ik zou voor een weerstbestendige cat5e (met massieve kern) dan gaan
shielding maakt geen drol uit, das enkel als je naast hoge en rare electraleidingen gaat...

bv draka uc300 PE is een simpele maar oerdegelijke kabel daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
wat ijske zegt, maar dan wel eventjes ductape :D PE kan niet zo goed tegen UV, dan wordt ie poreus:( .
Ziet er wel super lelijk uit trouwens XD Dus dan misschien beter iets van tape die schilderbaar is pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Of een buisje eromheen. Ik denk trouwens dat het er sowieso lelijk uit gaat zien :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taldin
Dank voor de antwoorden. Ik weet dat het niet mooi er uit komt te zien, maar dat is voor mij geen probleem, want op die plek zit de kabel zit buiten zicht. Als de gaten er al niet zaten had ik het op aan andere manier gedaan :)

Wat betreft de draka uc300 PE met vaste kern, dat is toch een stugge kabel dan? Ik ben niet zo thuis in al de verschillen, maar wat ik er van begreep is dat je die niet teveel mag/kan buigen of valt dat met 5e nog wel mee?

Mijn bedoeling was om de kabel direct op de computer aan te sluiten. Ik lees veel dat het niet verstandig is om RJ45 connectors direct op stugge kabels te plaatsen. Zeker als ik 'm direct aansluit op de computer zal er toch veel beweging zijn.

Ik kan dit type trouwens zo niet vinden in lengte van 15m, alleen per rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
taldin schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:47:
Wat betreft de draka uc300 PE met vaste kern, dat is toch een stugge kabel dan? Ik ben niet zo thuis in al de verschillen, maar wat ik er van begreep is dat je die niet teveel mag/kan buigen of valt dat met 5e nog wel mee?

Mijn bedoeling was om de kabel direct op de computer aan te sluiten. Ik lees veel dat het niet verstandig is om RJ45 connectors direct op stugge kabels te plaatsen. Zeker als ik 'm direct aansluit op de computer zal er toch veel beweging zijn.
Kabels met stugge/solide kern zijn bedoeld om in muren te leggen (of andere plekken waar ze gewoon blijven liggen), vandaar dat men die aanraadde. Voor patchkabels worden soepele/stranded kernen gebruikt, inderdaad omdat die meestal meer en vaker zullen kunnen bewegen. En een soepele kabel monteer je dan over het algemeen aan een RJ45 plug, een stugge kabel aan een wandcontactdoos (WCD).

Op zich zal een soepele kern ook gewoon goed werken voor jouw toepassing, als je er een plug aan zet. Maar waarom kies je daar eigenlijk voor? Het lijkt me netter een WCD te monteren en dan een met een echte patchkabel naar je computer te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Deze waterdichte grondkabel heeft ook een PE-buitenmantel, die volgens de gegevens van de fabrikant UV-bestendig is:
Print Includes Descending Footage/Meter Markings from Max. Put-Up Length to 0. Suitable for Use in Buildings in Wet Locations. Not Suitable for Direct Burial. FullyWater Blocked and Sunlight Resistant (Black Jacket Only)
En is verkrijgbaar per strekkende meter.

Het is een kabel met massieve kern, dus geen al te krappe bochten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taldin
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:27:
[...]

Kabels met stugge/solide kern zijn bedoeld om in muren te leggen (of andere plekken waar ze gewoon blijven liggen), vandaar dat men die aanraadde. Voor patchkabels worden soepele/stranded kernen gebruikt, inderdaad omdat die meestal meer en vaker zullen kunnen bewegen. En een soepele kabel monteer je dan over het algemeen aan een RJ45 plug, een stugge kabel aan een wandcontactdoos (WCD).

Op zich zal een soepele kern ook gewoon goed werken voor jouw toepassing, als je er een plug aan zet. Maar waarom kies je daar eigenlijk voor? Het lijkt me netter een WCD te monteren en dan een met een echte patchkabel naar je computer te gaan.
Helemaal mee eens hoor, ik wilde gewoon een simpele/goedkope oplossing eigenlijk, maar begin toch meer te neigen naar een 'nette' oplossing, die eigenlijk niet veel moeilijker blijkt te zijn.

Ik kwam wandcontactdozen tegen waarbij 'LSA - Gereedschapsloos' staat, de kabel zou ik dan zonder speciale LSA tang moeten kunnen bevestigen neem ik aan.

[ Voor 52% gewijzigd door taldin op 01-11-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
taldin schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:45:
[...]
Ik kwam wandcontactdozen tegen waarbij 'LSA - Gereedschapsloos' staat, de kabel zou ik dan zonder speciale LSA tang moeten kunnen bevestigen neem ik aan.
Dat klopt, al kost een simpele LSA / punchdowntool ook niet veel, dus ik zou niet speciaal extra gaan betalen voor WCDs die "gereedsschapsloos" gemonteerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 21:45
ik leg al bijna 15 jaar enkel en alleen maar massieve kabel.. eigenlijk nog nooit eentje kapot gehad omdat ie te kort knikte..
het meeste schrik had ik bij het afmonteren van mijn cat7 thuis ,in mn muurdozen... maar ook die werken gewoon prima (terwijl die ernstig knikken)

idem met muurdoos, das een puur estetisch iets, alleen de connector verslijt wel eens als je die zeer veel in/uittrekt, maar das even knip en nieuw stekkertje erop .. qua werking is dat gewoon niet nodig
Pagina: 1