Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Merkbaar verschil, SATA m2 ssd vs NVME m2 ssd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb momenteel een Samsung SM951 (AHCI) ssd welke ik als windows opstart schijf in gebruik heb.

Nu heb ik behoeft aan meer opslagruimte en heb ik een 1TB Kingston A2000 besteld om hier bij te plaatsen.

Mijn moederbord heeft 2 m2 sloten, 1 is een NVME slot, de ander SATA 600. Nu zit de SM951 in het NVME slot en is het Sata600 slot vrij.
Ik wil de A2000 er bij plaatsen, de SM951 blijft ook dus in de pc.

Ik overweeg nu om de A2000 er bij de plaatsen en hier windows op te installeren. Dit is wel een flinke klus en met alle software ben ik hier vast wel even zoet mee.
De vraag is, is het verschil merkbaar als ik winidows en alle andere programma's op een NVME ssd installeer ten opzichte van wat ik nu heb?
Als ik de nieuwe schijf er gewoon bij prik, dan komt deze in een Sata600 slot en zal deze dus niet optimaal presteren. Ga ik dit merken?

What to do?
Gewoon bij prikken en meteen lekker werken of herinstallatie op de nieuwe schijf en 2 avonden bezig zijn met alles opnieuw installeren. Is dit echt de moeite?

Alvast bedankt voor het advies. :)

Beste antwoord (via Wabs op 25-11-2019 10:14)

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-11 20:42
Dat, overigens als je een SSD ergens ook maar bij gaat prikken kan het sneller zijn als je letterlijk een clone doet van de ene schijf naar de andere schijf :) Omdat je aangeeft veel software te hebben. Zolang ze dezelfde grootte of groter hebben is het meestal geen probleem.

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:38
Het merkbare verschil gaat zijn dat geen van beide SSD's zullen werken in een SATA only M.2 slot.

Voor de rest: https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk

[ Voor 36% gewijzigd door jeroen3 op 01-11-2019 09:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-11 20:42
Dat, overigens als je een SSD ergens ook maar bij gaat prikken kan het sneller zijn als je letterlijk een clone doet van de ene schijf naar de andere schijf :) Omdat je aangeeft veel software te hebben. Zolang ze dezelfde grootte of groter hebben is het meestal geen probleem.

• Wabs
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:07:
Het merkbare verschil gaat zijn dat geen van beide SSD's zullen werken in een SATA only M.2 slot.

Voor de rest: https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk
?? Deze volg ik niet helemaal. De sm951 bestaat in 2 versies, een SATA en een nvme variant (die later uit kwam meen ik) ik heb de SATA versie. Die werkt dan toch gewoon in het SATA m2 slot?
iamzero456 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:08:
He bedoelt alle data van de oude schijf klonen naar de nieuwe schijf? Gaat dat geen problemen opleveren dan? Toch nieuwe hardware. Nog nooit gedaan...
Schone Windows install is wel veel werk maar kan ook een hoop zooi opruimen, de installatie is uit 2015 dus wellicht is het ook geen overbodige luxe en dan is dit geen slecht moment... Twijfel twijfel, hehe

[ Voor 42% gewijzigd door Wabs op 01-11-2019 09:36 ]

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:29
En je zou toch ook de oude SSD naar de nieuwe moeten kunnen clonen?
Daarna oude leegmaken.

• Wabs
  • Niet online
jopie schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:36:
En je zou toch ook de oude SSD naar de nieuwe moeten kunnen clonen?
Daarna oude leegmaken.
Volgens mij bedoelt Iamzero dat ook. Welke tool gebruiken jullie hier voor? Nog nooit gedaan... Scheelt wel een hoop werk namelijk.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wabs schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:37:
[...]

Volgens mij bedoelt Iamzero dat ook. Welke tool gebruiken jullie hier voor? Nog nooit gedaan... Scheelt wel een hoop werk namelijk.
Dit is echt al 482x besproken. Denk je echt dat jij de eerste persoon bent die de oude disk naar de nieuwe wilt migreren? ;) Grote kans zelfs dat je SSD de software al meegeleverd krijgt. Anders even zoeken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Wabs
  • Niet online
Room42 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:39:
[...]

Dit is echt al 482x besproken. Denk je echt dat jij de eerste persoon bent die de oude disk naar de nieuwe wilt migreren? ;) Grote kans zelfs dat je SSD de software al meegeleverd krijgt. Anders even zoeken.
Was al bezig, gaat goed komen!
Thanks voor de tips, had hier nog niet aan gedacht.

• jeroen3
Wabs schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:33:
[...]

?? Deze volg ik niet helemaal. De sm951 bestaat in 2 versies, een SATA en een nvme variant (die later uit kwam meen ik) ik heb de SATA versie. Die werkt dan toch gewoon in het SATA m2 slot?
Hier staat echt: PCIe Gen3 8Gb/s x4 en niet SATA-600
Of ik begrijp het niet helemaal?

• Wabs
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:16:
[...]

Hier staat echt: PCIe Gen3 8Gb/s x4 en niet SATA-600
Of ik begrijp het niet helemaal?
Ik ben even gaan zoeken...
Er bestaan dus 2 types SM951 SSDs, een NVMe variant en een AHCI variant. Ik heb de laatste, deze wordt hier gereviewd.
In die review lees ik het volgende: The side opposite of the connectors has an M key notch, which denotes a specific use of the M.2 module; in this case, it indicates PCIe x4 and SATA compatibility.

Correct me if I'm wrong, AHCI is toch een SATA standaard? zie heir: https://en.wikipedia.org/...Host_Controller_Interface
Ik heb het idee dat mijn SM951 versie dus in het sata600 m2 slot van mijn Gigabyte GA-Z170X-UD3 gaat werken. Heb ik dit mis? :?

Ik bedenk me dat ik dan wel eerst de SM951 fysiek moet verplaatsen vanuit het NVMe slot naar het Sata600 slot, anders gaat die nieuwe ssd er niet in passen. Ik ben benieuwd of dit plan gaat werken 8)7 van het weekend maar eens kijken of ik kan booten als ik de SSD verplaats.

[ Voor 11% gewijzigd door Wabs op 01-11-2019 10:49 ]

• jeroen3
Oh, nou. Inderdaad. Ik kan zeggen dat het nu duidelijk is, maar het is nog steeds bijzonder dat dit onder dezelfde naam op de markt staat.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:45
De SMC951 zou gewoon moeten werken in het 2e M.2 slot op je moederbord. Dit slot ondersteunt alleen SATA600 en de SMC951 is een SATA SSD. Geen probleem dus.

Echter, de Kingston A2000 moet in het 1e slot (NVMe). Het 2e M.2 slot ondersteunt alleen SATA600 en dat gaat niet werken met een NVMe versie van een SSD zoals de Kingston A2000.

Mijn platencollectie

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:34
Wabs schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:45:
Correct me if I'm wrong, AHCI is toch een SATA standaard? zie heir: https://en.wikipedia.org/...Host_Controller_Interface
Ik heb het idee dat mijn SM951 versie dus in het sata600 m2 slot van mijn Gigabyte GA-Z170X-UD3 gaat werken. Heb ik dit mis? :?
Ja, je moet niet kijken naar het protocol wat de SSD gebruikt maar naar de interface. Beide versies van de SM951 gebruiken een PCIe interface, en moeten dus in een M.2 slot met PCIe ondersteuning. Het protocol dat de schijf gebruikt is alleen van belang voor de driver die Windows gebruikt (en voor de bios ivm boot support).
pporrio schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:58:
De SMC951 zou gewoon moeten werken in het 2e M.2 slot op je moederbord. Dit slot ondersteunt alleen SATA600 en de SM951 is een SATA SSD. Geen probleem dus.
Nee, zijn SM951 is een AHCI SSD, géén SATA SSD.

[ Voor 16% gewijzigd door Nielson op 01-11-2019 11:11 ]

• Wabs
  • Niet online
pporrio schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:58:
De SMC951 zou gewoon moeten werken in het 2e M.2 slot op je moederbord. Dit slot ondersteunt alleen SATA600 en de SMC951 is een SATA SSD. Geen probleem dus.

Echter, de Kingston A2000 moet in het 1e slot (NVMe). Het 2e M.2 slot ondersteunt alleen SATA600 en dat gaat niet werken met een NVMe versie van een SSD zoals de Kingston A2000.
Dit was mijn gedachten gang ook. Ik moet dus eerst de SM951 verplaatsen naar het SATA slot en dan de A2000 in het NVMe slot prikken, dan clonen en gaan met die banaan :+

Tevens even in de manual gezocht van het moederbord:
M2A_32G/M2D_32G (M.2 Socket 3 Connectors)
The M.2 connectors support M.2 SATA SSDs and M.2 PCIe SSDs and support RAID configuration through the Intel® Chipset.
Als ik dat lees lijkt het alsof beiden M2 slots identiek zijn en beiden zowel SATA als NVMe ondersteunen... 8)7

Ik ga denk ik gewoon wachten tot de nieuwe A2000 SSD binnen is en dan kijken of deze in het vrije slot past. Vervolgens kijken of die zichtbaar wordt en dan is er vast wel een disk info tool die kan aangeven op welke snelheid de schijf werkt.
Nielson schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:02:
[...]
Ja, je moet niet kijken naar het protocol wat de SSD gebruikt maar naar de interface. Beide versies van de SM951 gebruiken een PCIe interface, en moeten dus in een M.2 slot met PCIe ondersteuning. Het protocol dat de schijf gebruikt is alleen van belang voor de driver die Windows gebruikt (en voor de bios ivm boot support).

[...]
Wat is dan het verschil tussen een SATA en PCIe interface in een M2 slot? ik dacht de er fysiek een extra notch in zit ofzo, verder geen idee.

[ Voor 29% gewijzigd door Wabs op 01-11-2019 11:22 ]

• Wabs
  • Niet online
replies samen gevoegd, ik had 2 replies onder elkaar... :P

[ Voor 89% gewijzigd door Wabs op 01-11-2019 11:20 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je gekochte Kingston hoort in NVMe slot. dus je kunt de Samsung niet gebruiken. als je een m.s Sata slot over hebt kun je daar oa een pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB voor kopen, en de Samsung in het slotje laten zitten voor OS

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wabs
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:21:
Je gekochte Kingston hoort in NVMe slot. dus je kunt de Samsung niet gebruiken. als je een m.s Sata slot over hebt kun je daar oa een pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB voor kopen, en de Samsung in het slotje laten zitten voor OS
uitgaande van de quote uit de manual...
M2A_32G/M2D_32G (M.2 Socket 3 Connectors)
The M.2 connectors support M.2 SATA SSDs and M.2 PCIe SSDs and support RAID configuration through the Intel® Chipset.
zijn beiden slots gelijk en kunnen ze ook beiden schijf types aan. Is dat ook een mogelijkheid of is dit onmogelijk? 8)7 8)7 begrijp er steeds minder van :X

• Nielson
Wabs schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:15:
Wat is dan het verschil tussen een SATA en PCIe interface in een M2 slot? ik dacht de er fysiek een extra notch in zit ofzo, verder geen idee.
Er kan van alles over een M.2 slot lopen, de gebruikte keying geeft een indicatie en voorkomt grote fouten. In jouw geval ondersteunen beide sloten gelukkig zowel PCIe als SATA SSD's dus gaat je plan gewoon werken :)

• Wabs
  • Niet online
Let's hope so!
Ik laat wel weten hoe het uitpakt als de schijf binnen is! Ben wel benieuwd hoe het uit gaat pakken, mijn gevoel zegt dat het gaat werken (gebaseerd op wat de manual zegt)

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:45
Je hebt helemaal gelijk, my bad ;)
@Wabs je kunt zoals door @Nielson al vermeld, de Kingston in het 2e M.2 slot erbij prikken.

[ Voor 19% gewijzigd door pporrio op 01-11-2019 11:37 ]

Mijn platencollectie

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Je bedoelt hier: zijn SM951 is een PCIe/AHCI SSD, géén SATA/AHCI SSD.

Beide varianten gebruik je uiteindelijk met een AHCI controller interface, het is de bus interface die anders is.

Er zijn dus ook drie gangbare storage interfaces via M.2, en dat is waar de verwarring vandaan komt.
  • SATA/AHCI
  • PCIe/AHCI
  • PCIe/NVMe
Waarbij PCIe/AHCI een beetje achterhaald is lijkt me (want alles met PCIe ondersteunt tegenwoordig wel NVMe). En die Samsung is er dus in de smaken PCIe/AHCI of PCIe/NVMe.
Er kan van alles over een M.2 slot lopen, de gebruikte keying geeft een indicatie en voorkomt grote fouten. In jouw geval ondersteunen beide sloten gelukkig zowel PCIe als SATA SSD's dus gaat je plan gewoon werken :)
Er staat overigens wel een tabelletje op p. 17 van de manual dat suggereert dat het tweede M.2 slot meer invloed heeft op het aantal SATA poorten dat je parallel kunt gebruiken: nog maar 2 uit 6 bij een PCIe 4x SSD.

Iets om rekening mee te houden.

• raythecreator
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-10-2022
Weet iemand of er veel verschil is tussen NVMe of AHCI protocol?

Voor gaming?

• Wabs
  • Niet online
Thralas schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:15:
[...]

Er staat overigens wel een tabelletje op p. 17 van de manual dat suggereert dat het tweede M.2 slot meer invloed heeft op het aantal SATA poorten dat je parallel kunt gebruiken: nog maar 2 uit 6 bij een PCIe 4x SSD.

Iets om rekening mee te houden.
De tabel had ik gezien ja. Ik heb naast de 2 SSDs één oude HDD die bijna niet gebruikt wordt in de pc zitten. Aan de hand van die tabel dus deze HDD op de juiste SATA poort aansluiten dus. Gaat goed komen.

Overige storage zit in een apart servertje.

[ Voor 32% gewijzigd door Wabs op 01-11-2019 13:49 ]

• Nielson
Thralas schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:15:
Je bedoelt hier: zijn SM951 is een PCIe/AHCI SSD, géén SATA/AHCI SSD.
Nou, eigenlijk is een SATA SSD (M.2 danwel 2.5") alleen dat: SATA. Het AHCI gedeelte is een functie van de controller waar deze aan hangt, maar deze kan net zo goed geen AHCI gebruiken maar ATA/IDE of RAID mode.
raythecreator schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:19:
Weet iemand of er veel verschil is tussen NVMe of AHCI protocol? Voor gaming?
Het is niet dat je games er sneller van gaan draaien, hoogstens zou je een klein voordeel merken bij het inladen van grote levels.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Nielson schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:47:
[...]
Nou, eigenlijk is een SATA SSD (M.2 danwel 2.5") alleen dat: SATA. Het AHCI gedeelte is een functie van de controller waar deze aan hangt, maar deze kan net zo goed geen AHCI gebruiken maar ATA/IDE of RAID mode.
Dat is zonder meer waar. al redeneerde ik vanuit de hedendaagse praktijk (non-AHCI SATA is niet echt meer een ding).
Het is niet dat je games er sneller van gaan draaien, hoogstens zou je een klein voordeel merken bij het inladen van grote levels.
Ik denk dat het verkeerd is om dat ook maar te suggereren, want de kans is enorm groot dat het verloosbaar is, zie ook de benchmarks tussen SATA/AHCI en PCIe/NVME uit de eerst post:

jeroen3 in "Merkbaar verschil, SATA m2 ssd vs NVME m2 ssd?"

Van de overgang tussen HDDs en SSDs merkte de consument wat, al het andere is te specifiek om daar een generieke uitspraak over te doen. Zo is NVMe geinig, maar zonder specifieke workload heb je niets aan 3000 MB/s sequential en belachelijke hoeveelheid IOPS.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:37

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Exact wat @Thralas al aangeeft. SATA is prima voor je SSD in je standard (game) work station. Alleen met heel specifieke taken kan er een extra voordeel zijn. Benchmarks laten grote verschillen zien, maar de realiteit doet dat niet.

Ik heb zelf een SSD vervangen in een micro form factor PC en het was een SATA SSD en vervangen door een NVMe SSD. De benchmarks laten enorme verschillen zien, maar ik merk het in de praktijk gewoon niet of nauwelijks.

Het verschil HDD naar SSD was er wel 1 die een wereld van verschil maakte of maakt.

• Wabs
  • Niet online
Kleine update, mocht iemand ooit zoeken naar deze vraag dan staat het antwoord hier ten minste ook.

Uitgebreid verhaal hier te vinden.

Corsair Force MP510 960GB in de eerste M2 slot geprikt. Oudere Samsung SM951 256GB verplaatst naar het secundaire M2 slot.
Na wat stoei werk (zie link hier boven) gelukt om de oude schijf te klonen naar de nieuwe MP510 schijf. Even de oude schijf er uit en daarna wilde de PC prima booten van de nieuwe schijf. Alles werkt exact als voorheen maar dan met een grotere schijf.
Nu moet ik alleen nog de oude schijf even formatteren met een USB-tool. Een exacte kloon in de pc hebben zorgt er voor dat windows niet snapt welke schijf de installatie van windows bevat. Als de schijf geformatteerd is kan deze wel weer naast de NVMe schijf draaien en dienen als extra opslag.

Conclusie: Ja, je kan in een Gigabyte GA-Z170X-UD3 moederbord een M2 AHCI SSD en een M2 NVMe schijf tegelijkertijd gebruiken zonder issues. :*)
Klonen gelukt (met wat kleine tegenslagen 8)7 ) met Clonezilla.

Nog bedankt voor alle tips! :)
Pagina: 1