Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 09:04
Goedemorgen medetweakers,

Ongeveer twee en een half jaar game ik nu ontzettend fijn op mijn (eerste) homebuild pc. Echter heb ik nu het gevoel dat het tijd is voor een upgrade, en daar heb ik jullie hulp bij nodig. Behalve voor gamen gebruik ik mijn PC regelmatig voor CAD en modelleren (Python). Echter is dit maar minimaal t.o.v. gaming.

Ik zoek een..
Nieuwe CPU. Op dit moment denk ik dat de eerste stap een nieuwe CPU is. Volgend jaar wil ik de GPU vervangen, ik wacht nog even af waar NVIDIA dan mee aan komt.

Ik game nu op een build met een AMD Ryzen 5 1600. Een half jaar geleden heb ik (noodgedwongen) een nieuw moederbord aan moeten schaffen (MSI B450 Tomahawk), welke mijn inziens uitermate geschikt is voor een upgrade naar de nieuwe generatie Ryzen. Echter twijfel ik nog tussen twee varianten:
-De Ryzen 5 3600 en de Ryzen 7 3700X .

Wat is je budget?
Ik heb niet een budget waar ik binnen wil blijven. Echter wil ik niet meer betalen dan noodzakelijk is voor wat ik ermee wil gaan doen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De games die ik speel (of ga spelen) zijn nu hoofdzakelijk PUBG en RDR2. Dit doe ik op een 144Hz 1080p monitor als main monitor en een tweede 1080P monitor. Met mijn huidge build kom ik echter niet aan de 144Hz, en dat zou ik toch wel graag willen. Tevens is een upgrade naar 1440p uiteraard iets dat ik mee neem, maar dat zal het komende jaar nog niet gebeuren. Op dit moment is dit de build waarmee ik game zoals onderstaand:

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu Mark II
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 140mm
1VentilatorenNoctua NF-S12A PWM, 120mm
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
1VoedingenCorsair RM550x
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB
Bekijk collectie

Voor de upgrade heb ik de volgende vragen:
-Ik ben van plan volgend jaar een nieuwe GPU aan te schaffen, en wil een build hebben die ik de komende 4-5 jaar niet meer aan hoef te passen, is het dan verstandiger voor een 3700X te gaan?
-Ik heb nu (slechts?) een 550Watt voeding, dien ik deze nu al te vervangen, of kan dit nog wachten tot de eventuele aanschaf van een nieuwe GPU?
- Mijn huidige build beschikt over 3000MHz RAM, maar ik lees dat er nu al weer 3200MHz wordt aanbevolen. Ga ik dit verschil echt merken, en is het dus noodzakelijk om ook te investeren in beter geheugen?

Ik hoor graag jullie ideeën en meningen, en ben erg benieuw wat er uit gaat komen! Alvast bedankt! _/-\o_

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Beste antwoord (via Craftop op 03-11-2019 11:59)

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:25
Ik zou eerder zeggen upgrade naar een 3600 en doe over 2,5 jaar als het nodig is gewoon weer hetzelfde truukje.

De kloksnelheid is misschien niet veel veranderd maar de 3600 is een beest vergeleken met een 1600.

Een 3700 is slechts iets sneller dan de 3600. Maar stukken duurder. Het meeste 'value' heb je denk ik door nu een 3600 te gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:45
Als je 'future-proof' wilt zijn (voor zover dat bestaat), is de 3700x de betere keuze. Denk je wel aan de bios update?

Je voeding is voor nu meer dan prima. Alleen een 2080ti zou ik er niet op zetten, maar verder zal je geen issues hebben.

De +200MHz is de moeite niet om te upgraden, voor nu laten zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:25
Ik zou eerder zeggen upgrade naar een 3600 en doe over 2,5 jaar als het nodig is gewoon weer hetzelfde truukje.

De kloksnelheid is misschien niet veel veranderd maar de 3600 is een beest vergeleken met een 1600.

Een 3700 is slechts iets sneller dan de 3600. Maar stukken duurder. Het meeste 'value' heb je denk ik door nu een 3600 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 09:04
Jackxl schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:12:
Dit zal zeer waarschijnlijk gaan gebeuren. Nu 200 euro voor een CPU betalen en over een paar jaar weer lijkt me beter dan nu bijna 150 euro meer betalen voor een 'beetje' beter. Ik wacht even af wat Black Friday gaat bieden, vorig jaar was dit ook interessant voor enkele CPU's. Dank iig.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Craftop -Ik heb nu (slechts?) een 550Watt voeding(RM550X), dien ik deze nu al te vervangen, of kan dit nog wachten tot de eventuele aanschaf van een nieuwe GPU?

Deze voeding voldoet prima voor upgrade met GPU. Ryzen5 3600 lijkt mij ook de logische keuze. (Phyton gebruik is ondergewaardeerd tov gamen en je doet dat nu met R5 1600)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.