Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:36

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn oma gebruikt al jaren een computer en heeft in de tijd van windows XP ook een aantal cursussen gevolgd. Toen de ondersteuning voor windows XP afliep hebben we haar in overleg met de familie laten overstappen naar Windows 7 waarbij ik af en toe ondersteuning gaf via Teamviewer.

Begin volgend jaar loopt de ondersteuning van Windows 7 af en moet ze dus weer overstappen naar een ander besturingssysteem. De ervaring leert echter dat ze al die veranderingen helaas niet goed meer kan bijhouden. Daarom is er besloten om een Chromebook aan te schaffen omdat het merendeel waar ze de computer voor gebruikt via de browser gaat. Wederom kwam de vraag of ik odersteuning wil bieden.

Nu bestaat Teamviewer wel voor de Chromebook maar daar kun je alleen andere computers mee bedienen. Het is niet mogelijk om vanaf een andere computer via Teamviewer de Chromebook te bedienen. Google bied onderstaande oplossing:
Je computer delen met iemand anders

Je kunt anderen externe toegang tot je computer geven. Ze hebben dan volledige toegang tot je apps, bestanden, e-mails, documenten en geschiedenis.

Open Chrome op je computer.
Typ remotedesktop.google.com/support in de adresbalk bovenaan en druk op Enter.
Klik onder 'Ondersteuning krijgen' op Downloaden Downloaden.
Volg de instructies op het scherm om Chrome Remote Desktop te downloaden en te installeren.
Ga naar 'Ondersteuning krijgen' en selecteer Code genereren.
Kopieer de code en verzend deze naar de persoon die je toegang wilt geven tot je computer.
Wanneer deze persoon je toegangscode invoert op de site, zie je een dialoogvenster met zijn of haar e-mailadres. Selecteer Delen om volledige toegang tot je computer te geven.
Klik op Delen stoppen om een deelsessie te beëindigen.

De toegangscode werkt maar één keer. Als je je computer deelt, word je elke dertig minuten gevraagd te bevestigen dat je je computer wilt blijven delen.
toon volledige bericht
Dit lijkt helaas te ingewikkeld voor mijn oma. Ze zou dan telkens een procedure moeten doorlopen om een nieuwe toegangscode te genereren. Dat zijn gewoon teveel handelingen voor haar. Ik zoek iets wat ik eenmalig kan installeren/instellen waarmee ik haar computer kan bedienen als ze ergens tegenaan loopt. Wie heeft en een tip? Dat ze een keer op OK moet klikken of een app moet starten is geen probleem, maar het moeten niet allerlei verschillende handelingen zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik Windows, mijn oma gaat een Chromebook gebruiken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Teamviewer werkt helaas niet, voor VNC geldt hetzelfde. De oplossing die Google suggereert lijkt helaas niet werkbaar in onze situatie.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512757

Anydesk misschien? Zelf geen ervaring mee wel goede verhalen over gehoord.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 512757 op 31-10-2019 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Dat klinkt als een interessante optie. Anydesk beweert beschikbaar te zijn voor Chrome OS. Het blijkt hier te gaan om de Android app. Helaas ondersteunt Neverware de playstore niet dus ik kan het niet testen op mijn CloudReady laptop. De Chromebook die mijn oma aangeschaft heeft staat wel op de lijst van Chromebooks die Android apps ondersteunen. Dus daar moet ik even wat meer onderzoek naar doen. Misschien dat ik middels "Project Croissant" Crome OS met Playstore op mijn laptop kan krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door sjirafje op 31-10-2019 23:16 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
@sjirafje Je kan met Chrome Remote Desktop ook eenmalig een cliënt installeren waarna je in de toekomst met je Google-account erbij kan zonder extra actie van de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
daupie schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 07:44:
@sjirafje Je kan met Chrome Remote Desktop ook eenmalig een cliënt installeren waarna je in de toekomst met je Google-account erbij kan zonder extra actie van de gebruiker.
Dat heb ik niet voor elkaar gekregen. Misschien dat ik iets over het hoofd gezien heb? Zij heeft natuurlijk een ander google account dan ik. Misschien dat het daarom niet lukt?

Ik heb wat getest met Anydesk maar ik kreeg de verbinding niet stabiel genoeg.

Ook met de teamviewer host android app heb ik wat getest. Na het instellen krijgt de chromebook, zodra ik verbinding maak, een pop-up venster waarin moet worden aangegeven wat je wilt delen (hele scherm). Ik denk dat ze dat wel kan. Het enige probleem is dat ik dan alleen maar mee kan kijken. Omdat ik haar dan toch aan de telefoon heb zou dat misschien wel een optie zijn omdat ik dan gewoon kan zeggen wat ze moet doen.

Ik heb een snelkoppeling gemaakt in de bladwijzerbalk van chrome naar de Chrome Remote Desktop pagina. het enige wat ze dan zou moeten doen is klikken op ondersteuning krijgen en mij de code doorgeven, daarna is het voor mij mogelijk om de chromebook te bedienen.

Misschien dat een combinatie van bovenstaande mogelijkheden een oplossing is. We hebben het probleem overigens ook voorgelegd aan Coolblue en zij hebben aangegeven dat het geen probleem is om binnen de probeer periode van 30 dagen dit soort dingen uit te testen _/-\o_

Mocht iemand nog een andere suggestie hebben dan hoor ik dat graag. En anders gaan we het gewoon een paar dagen zo proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom een computer?
Mijn oma van 90 gebruikt een iPad en kan alles wat nodig is.
Ondersteuning dan echt niet nodig.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
We hebben een tablet overwogen maar ze kan niet met het aanraakscherm overweg. Daarnaast is ze al jaren gewend aan de laptop form factor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Ik heb inmiddels 1 keer ondersteuning gegeven en dat ging met een klein beetje hulp goed. Ik heb wel van tevoren een handleiding gemaakt (6) stappen met voor elke stap een afbeelding.
  • Open de Chrome browser als deze nog niet open stond:
  • Open een nieuw tabblad door op de “+” te klikken:
  • Klik op ONDERSTEUNING:
  • Klik op CODE GENEREREN:
  • Geef de 12-cijferige code door via de telefoon (deze code is elke keer anders):
  • Klik op Delen:
("ONDERSTEUNING" is een snelkoppeling die ik vooraan in de bladwijzerbalk heb gezet)

Ook hebben we het een paar keer geoefend. Het is niet zo makkelijk als voorheen met teamviewer maar tot nu toe lijkt het wel werkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Ik wil deze vraag toch nog een keer onder de aandacht brengen.

We werken nu al een ruime tijd met een uitgeprinte handleiding (met afbeeldingen) waarin uitgelegd wordt hoe ze ondersteuning kan aanvragen via https://remotedesktop.google.com/support.

Helaas merk ik dat het volgen van de stappen in de handleiding bepaald niet makkelijk gaat. Hierdoor raakt ze wat gefrustreerd waardoor het nog lastiger wordt.

Is er inmiddels een nieuwe mogelijkheid waarbij ik op afstand kan meekijken/de besturing kan overnemen met geen of minimale handelingen voor mijn oma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Helaas lukt het nu echt niet meer met behulp van de handleiding. Wie weet een werkbaar alternatief?

Ik wil dus zonder dat er een actie nodig is op de chromebook kunnen meekijken. Het is niet nodig dat ik de besturing overneem, ik hoef alleen te kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:01
Langsgaan?

Wat lukt er niet met browsen waardoor er hulp nodig is?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:56
AnyDesk met automatische login/wachtwoord?
Wel natuurlijk in goed overleg met de betrokkene.
Ik gebruik dat ook zo bij enkele kennissen met minimale computer skills.
Anydesk is nog gratis voor persoonlijk gebruik.
Maximale verbindingstijd 1 uur?

Er zijn nog wel vele andere programma's natuurlijk, maar deze gebruik ik al enkele jaren na het irritante gedoe met Teamviewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endframe
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-11-2023
Anydesk werkt in de basis prima. Als Rustdesk werkt op Chromebook kan ik die aanraden. Gebruik ik sinds afgelopen week en is een stuk sneller met beeldoverdracht dan Anydesk.

https://rustdesk.com/

[ Voor 14% gewijzigd door Endframe op 15-11-2023 22:18 ]

Pagina: 1