defect moederbord hoe zet ik windows licentie over?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 15:59
Situatie:

oude pc met 128 Gb SSD overleden (SSD is prima, moederbord defect)

Nieuwe pc staat klaar zonder Windows.

Hoe krijg ik de Windows Licentie die op de oude SSD staat over op de nieuwe PC?
Ik heb immers een legale versie van Windows.

Ik zou het liefst met een verse Windows 10 installatie beginnen op de nieuwe SSD.
Dus niet de oude SSD in de pc hangen en vanuit daar gewoon verder gaan.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:52

MJV

Er vanuitgaande dat de PC start vanaf de SSD in de nieuwe configuratie; waarom zet je hem dan niet vanuit Windows 'terug naar fabrieksinstellingen', dan heb je gewoon en versie installatie van je oude licentie.

Als je nieuwe SSD groter/anders is eerst even clonen bijvoorbeeld met EaseUS.

[ Voor 16% gewijzigd door MJV op 31-10-2019 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

OEM versie? Retail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
MJV schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:15:
Er vanuitgaande dat de PC start vanaf de SSD in de nieuwe configuratie; waarom zet je hem dan niet vanuit Windows 'terug naar fabrieksinstellingen', dan heb je gewoon en versie installatie van je oude licentie.

Als je nieuwe SSD groter/anders is eerst even clonen bijvoorbeeld met EaseUS.
Die snap ik nog niet helemaal
Stel oude SSD = SSD1 en nieuwe SSD = SSD2

Dan moet de pc opstarten vanaf SSD1 (en die moet ik dan dus connecten in de nieuwe pc) en dan de content clonen naar SS2 ofzo? En dan SSD1 er uit en opstarten vanaf SSD2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Je kan voor €40 een nieuwe licentie krijgen via website zoals *knip en dergelijke. Zijn originele licenties.
Aangezien je op een nieuw system met nieuwe hardware je licentie wil gebruiken kan het zijn dat dit niet wil ivm je nieuwe hardware-id die gegenereerd wordt, als je een retail versie hebt kun je een nieuwe activatie via Microsoft telefonisch aanvragen.

Makkelijkste weg is rond de €40 neertellen voor een andere licentie.

[ Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 01-11-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:52

MJV

ExTaxi schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:18:
[...]

Die snap ik nog niet helemaal
Stel oude SSD = SSD1 en nieuwe SSD = SSD2

Dan moet de pc opstarten vanaf SSD1 (en die moet ik dan dus connecten in de nieuwe pc) en dan de content clonen naar SS2 ofzo? En dan SSD1 er uit en opstarten vanaf SSD2?
Ik ging er even vanuit (aangezien je hier post) dat je een werkende PC hebt, die zou je kunnen gebruiken om SSD1 naar SSD2 te clonen. Vervolgens hang je SSD2 in de nieuwe pc en start je op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViperXL
MJV schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:22:
[...]

Ik ging er even vanuit (aangezien je hier post) dat je een werkende PC hebt, die zou je kunnen gebruiken om SSD1 naar SSD2 te clonen. Vervolgens hang je SSD2 in de nieuwe pc en start je op.
Dat gaat niet altijd op, ligt eraan welke type licentie je hebt, activatie-status etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Ik heb ooit een versie die op mijn PC stond (vast niet legaal toendertijd) geupgrade naar een legale Windows 10 versie. Dus dat is dan OEM als ik het goed begrijp. Ik heb 'm nooit gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
ViperXL schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:20:

Makkelijkste weg is rond de €40 neertellen voor een andere licentie.
Ok, dat is inderdaad ook een optie. Het feit dat je deze noemt geeft aan dat ik niet naar al die supergoedkope opties moet kijken :-) Zat al even te googlen.

Betekent ook dat ik op een of andere manier die download van Windows moet doen en die dan op een USB stick zie te krijgen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
Er zijn websites die er ook een USB bij aanbieden. Als je zo snel niks kan vinden dan kun je me een PM sturen, ik wil wel even meezoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
als je deze url gebruikt
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
En dan de optie Hulpprogramma nu downloaden kiest krijg je een tool die een download start en een USB Stick maakt

En als je een OEM licentie gebruikt, mag je die officieel niet overzetten op nieuwe hardware

[ Voor 19% gewijzigd door DaMoUsYs op 31-10-2019 22:45 ]

Check dit en help mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
Wat bedoel je met "nieuwe" ssd? Is dit een verse Windows installatie?

Normaal kan je zonder problemen hardware wisselen maar bij een MoBo wissel is het twijfelachtig of je Windows is geactiveerd.

Ik zou eerst even je oude ssd er in hangen, kijken naar de activatie status van Windows, eventueel proberen te activeren door de term 'slui' in het start menu te typen en uit te voeren. Als je Windows geactiveerd is, kan je zonder problemen je ssd omruilen naar een ander type.

Gekke websites (zeker die een usb aanbieden) zou ik persoonlijk achterwege laten. Je weet immers nooit wat voor geks ze er in gestopt hebben. Daarnaast is het practisch onmogelijk om op een licentie van €40 winst te maken door de retailer. Denk eer gij begint zeggen ze wel eens..

Met Windows Media Creation Kit en een eigen usb kan je makkelijk op een andere pc/laptop zelf je iso'tje trekken voor een verse installatie.

[ Voor 10% gewijzigd door CuBras op 31-10-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
CuBras schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:45:
Ik bedoel dat ik een totaal nieuw geconfigureerd systeem heb gekocht met daarin een nieuwe SSD.
Dus ik heb mijn oude SSD uit mijn oude PC en een nieuwe SSD in de nieuwe configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViperXL
CuBras schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:45:

Normaal kan je zonder problemen hardware wisselen maar bij een MoBo wissel is het twijfelachtig of je Windows is geactiveerd.

Ik zou eerst even je oude ssd er in hangen, kijken naar de activatie status van Windows, eventueel proberen te activeren door de term 'slui' in het start menu te typen en uit te voeren. Als je Windows geactiveerd is, kan je zonder problemen je ssd omruilen naar een ander type.

Gekke websites (zeker die een usb aanbieden) zou ik persoonlijk achterwege laten. Je weet immers nooit wat voor geks ze er in gestopt hebben. Daarnaast is het practisch onmogelijk om op een licentie van €40 winst te maken door de retailer. Denk eer gij begint zeggen ze wel eens..

Met Windows Media Creation Kit en een eigen usb kan je makkelijk op een andere pc/laptop zelf je iso'tje trekken voor een verse installatie.
@CuBras Als je mobo wisselt moet je opnieuw activeren, de vraag is OF je opnieuw kan activeren ligt aan type licentie (bijv. Retail, dan moet je MS bellen). In dit geval geeft TS aan dat hij ook nieuwe SSD heeft en die wil gebruiken. Dan kun je eventueel nog clonen maar al dat werk.....

Ik bestel regelmatig (paar keer per maand) voor kleinere ondernemers licenties, het is altijd even lastig om goede websites te vinden maar dit zijn 100% legale licenties. Het zijn zogenoemde refurbished licenses, 100% legaal en ivm Europese wetgeving opnieuw te verkopen.
Het is dus niet onmogelijk en ik spreek uit ervaring (ik ben tevens Microsoft Partner en heb het gecheckt).

On-topic:
De "Media Creation Tool" is de originele software van Microsoft om een installatie USB of DVD te maken. Als je een pc tot je beschikking hebt kun je dat gebruiken, die websites die een USB leveren is altijd afwachten inderdaad (daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee) maar lijkt op een simpele ESD install usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Waarschijnlijk krijg ik mijn nieuwe pc dus niet aan de praat met de oude SSD en oude licentie er op.
Anders had ik dat kunnen doen en daar dan de download via media creation tool te regelen en op een USB te zetten.

Mijn zakelijke laptops gebruiken voor zo'n laptop ga ik maar niet doen, want daar zit ook encryptie op, dus dat gaat niet werken met een USB.

Dus of even iemand anders vinden waar ik kan downloaden, of een versie met USB vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Antwoord is heel erg simpel.

1. Plaats oude SSD in PC met nieuwe Moederbord
2. Start de PC en Windoiws
3. Open een commando prompt met verhoogde priveleges (Run as Administrator)
4. Type: slmgr.vbs /ato
5. Maak een USB stick met windows installatie (Windows Media Creation tool)
6. Haal oude SSD uit PC
7. Plaats nieuwe SSD
8. Start installatie en geef geen key op
9. Activeer Windows

Dat is alles.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:55

MsG

Forumzwerver

Zou gewoon even proberen of de pc opstart van die oude SSD. Windows 10 is wat hardware agnostischer dan oudere Windows versies. Ik gebruik altijd oude Windows 7 of 8.1 keys. Die geven je een legitieme Windows 10 licentie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzandr
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 22:26
Je licentie eerst aan je Microsoft account koppelen, en dan kan je via je account nieuwe hardware activeren.
https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:35

TheVMaster

Moderator WOS
ExTaxi schreef op Thursday 31 October 2019 @ 22:34:
[...]

Ok, dat is inderdaad ook een optie. Het feit dat je deze noemt geeft aan dat ik niet naar al die supergoedkope opties moet kijken :-) Zat al even te googlen.

Betekent ook dat ik op een of andere manier die download van Windows moet doen en die dan op een USB stick zie te krijgen,
Je kunt het beste deze website even gebruiken om een legale shop te vinden die Refurbished licenties verkoopt : https://www.msregrefurb.com/RRPSite/OnlineDirectory.aspx

[ Voor 23% gewijzigd door TheVMaster op 01-11-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Het opstarten van de oude ssd via USB werkt iig niet. Het blauwe Windows logo blijft zichtbaar met het draaiende rondje. Kan de SSD niet in de pc zetten omdat deze verzegeld is door Paradigit. Dus denk dat het gewoon boot USB maken wordt en Windows licentie kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
@ExTaxi
Probeer deze handleiding nog eens te volgen. Wellicht dat dat je een licentie scheelt:

https://www.howtogeek.com...-after-a-hardware-change/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Iedereen hartelijk bedankt voor alle reacties. Ik heb uiteindelijk online een licentie gekocht en de pc draait als een zonnetje!
Pagina: 1