Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryvvik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-09 10:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige game-pc is aan vervanging toe en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om een nieuwe game-pc samen te stellen die 1440p 144hz kan gaan draaien. Ik heb al mijn oog op een mooi beeldscherm laten vallen hiervoor. Uit ervaring met mijn huidige pc is dat ik lang met mijn pc doe voordat ik hem helemaal vervang. Tussentijds doe ik wat upgrades, met name de GPU. Ik speel spellen als Destiny 2, Anthem en The Division 2. Ik doe niet aan streamen oid en heb hier ook geen behoefte aan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil rond de 1600,- uitgeven, zonder rekening te houden met assemblage of verzendkosten. Ik wil het hele systeem bij Azerty bestellen omdat ik hier goede ervaringen mee heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De standaard randapparatuur heb ik (muis, keyboard enz.) Ik neem verder 1 of 2 harde schijven mee met data. Deze zijn nu 5 jaar oud en wil ik op termijn gaan vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik neig naar het BBG advies van september, met hier en daar aanpassingen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Redelijk blanco hier. Ik heb goede ervaringen met MSI (gpu en laptop ervan) maar wanneer ik reddit volg dan zij ze langzaam met BIOS-updates. Zonder BIOS-update kan Destiny 2 niet draaien.
De behuizing staat wel zo goed als vast. Ik wil gebruik gaan maken van de usb-c poort.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een systeem dat eerder wat stil is dan lawaai maakt. Mijn huidige systeem hoor ik wat als ik game en dat is prima. Verder geen RGB in mijn kast.

Ga je overklokken?
Nee, in ieder geval niet meteen. Op termijn mogelijk als upgrade, maar ik verwacht eerder een nieuwe generatie CPU aan te schaffen.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag dat jullie meedenken of de build in balans is en of ik verdere betere aanpassingen kan maken. Ook of de gekozen onderdelen compatibel met elkaar zijn. Bij mijn vorige PC heb ik ook gebruik gemaakt van jullie kennis en dat is zeker goed bevallen.
Verder jullie input over het moederbord. Ik heb nu gekozen voor deze x570 omdat deze goede reviews heeft, goede VRM met het oog op een upgrade naar de volgende generatie en eventueel een overklok. Ik weet dat er veel MSI wordt aangeraden maar daar schrik ik wat van terug op basis wat ik gelezen heb op reddit: langzaam updaten of te weinig geheugen voor de BIOS, vandaar de MAX.
Daarnaast heb ik gekozen voor 32 gb RAM zodat ik deze over een aantal jaar niet hoef up te graden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 203,90€ 203,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X€ 577,-€ 577,-
1Interne harde schijvenToshiba DT01ACA200, 2TB€ 57,99€ 57,99
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 141,-€ 141,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 149,99€ 149,99
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,-€ 92,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 124,63€ 124,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.595,46

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ryvvik Ziet er prima uit. evt kun je wat modernere HD kopen.
X470 Prime pro is ook een optie, maar je geeft zelf aan dat je een X570 wilt voor upgrade pad
qua kast zou ik deze overwegen, scheelt je toch weer wat euro's pricewatch: NZXT H510 Zwart is een goede kwaliteit kast en stuk compacter

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryvvik
Dank voor de feedback. Ik ga even verder kijken naar een kast. Ik vind die van Fractal Design erg mooi en deze kast is ongeveer dezelfde maat als degene die ik nu heb van Cooler Master. Maar hij is de afgelopen maanden wel wat duurder geworden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:41
Als je niet gaat overklokken, heeft een aftermarket koeler weinig zin ivm de stock cooler van de 3600. Bespaar jezelf dus die 50 euro.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Als je 2x pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK neemt i.p.v 2x 16GB geheugen modules bespaar je alweer €30. Plus €50 op de aftermarket koeler. Bespaar je alweer €80. Je kan ook nog kijken voor een redelijk kast, rond de €100 en dan heb je €120 extra voor een RTX 2080(Super).

pricewatch: EVGA GeForce RTX 2080 Super Black

[ Voor 54% gewijzigd door Glamourt op 03-11-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:35

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Glamourt schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:35:
Als je 2x pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK neemt i.p.v 2x 16GB geheugen modules bespaar je alweer €30. Plus €50 op de aftermarket koeler. Bespaar je alweer €80. Je kan ook nog kijken voor een redelijk kast, rond de €100 en dan heb je €120 extra voor een RTX 2080(Super).

pricewatch: EVGA GeForce RTX 2080 Super Black
Dat geheugen staat niet in de support list. Ik heb bij mijn moederbord (Gigabyte AB350N-Gaming WiFi) geheugen (pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16) dat niet op de memory support list staat en als ik XMP aanzet loopt mijn computer vast. Ik weet niet of dat bij de Gigabyte Aorus X570 ELITE ook het geval is maar wil je dat risico lopen? Ik snap dat mijn situiatie niet 1 op 1 vergelijkbaar is maar ik zou het wel even uitzoeken als ik TS was.

EDIT: blijkbaar interpreteren medetweakers deze post anders dan ik bedoeld heb. Volgens mij geef ik nergens in de tekst aankoopadvies of andersoortig advies anders dan dat geheugen dat niet op de qvl lijst staat problemen kan opleveren. Blijkbaar zorgt mijn voorbeeld voor deze verwarring dus gelieve dat te negeren. Bij voorbaat dank. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Dwarlorf op 05-11-2019 13:19 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Ik heb ook de Gigabyte AB350N-Gaming WiFi en geen problemen met pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16, ik heb de 3000mhz varriant. Was een kwestie van de timings handmatig goed instellen in de bios.

Wanneer ik de XMP gebruikte had ik er ook problemen mee idd, of ik moest het geheugen op 2400Mhz laten draaien. Wat de default van het moederbord is volgens mij. Maar je hebt gelijk, heel af en toe hapert mijn pc nog steeds met het spelen van FPS games. Maar dat is meer een hitte probleem lijkt mij.

Je kan het beste geheugen kopen die in de support list staat van het moederbord ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Glamourt op 03-11-2019 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dwarlorf schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:52:
[...]

Dat geheugen staat niet in de support list. Ik heb bij mijn moederbord (Gigabyte AB350N-Gaming WiFi) geheugen (pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16) dat niet op de memory support list staat en als ik XMP aanzet loopt mijn computer vast. Ik weet niet of dat bij de Gigabyte Aorus X570 ELITE ook het geval is maar wil je dat risico lopen? Ik snap dat mijn situiatie niet 1 op 1 vergelijkbaar is maar ik zou het wel even uitzoeken als ik TS was.
Dit RAM werkt prima, en staat oa via Crucial zelf als geschikt. jouw situatie heeft daar niet veel mee te maken
(LPX RAM geeft juist vaak problemen bij X570)

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 03-11-2019 12:36 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Hackus schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:28:
[...]

Dit RAM werkt prima, en staat oa via Crucial zelf als geschikt. jouw situatie heeft daar niet veel mee te maken
(LPX RAM geeft juist vaak problemen bij X570)

Ik stel toch ook niet dat mijn RAM wél geschikt is? Ik gebruik het als illustratie dat ram dat niet op de memory list van Gigabyte staat problemen kan opleveren.

Ik geloof je hoor dat die Crucials prima werken bij die Aorus maar ze staan niet op de compatible ram lijst bij Gigabyte.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dwarlorf schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:38:
[...]

Ik stel toch ook niet dat mijn RAM wél geschikt is? Ik gebruik het als illustratie dat ram dat niet op de memory list van Gigabyte staat problemen kan opleveren.

Ik geloof je hoor dat die Crucials prima werken bij die Aorus maar ze staan niet op de compatible ram lijst bij Gigabyte.
https://eu.crucial.com/eu...GIGABYTE/x570-aorus-elite

QVL is niet altijd up-to-date, of compleet

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 03-11-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik had al bijna gereageerd maar gelukkig zag ik je edit. Het is me duidelijk! :)

Sorry TS voor je topic vervuiling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik zou zelf een 5700xt overwegen, deze zijn veel interessanter geprijsd en op 1440p/144hz prima te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:41
Second that

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryvvik
Dank voor de antwoorden allemaal.

@Mortov Molotov ik twijfel inderdaad om een aftermarket koeler te nemen. Ik denk dat ik het voor nu laat om later als ik de cpu een upgrade heb gegeven, er dan eentje koop.

@Glamourt ik kies voor dual channel omdat ik gelezen heb dat zen2 hier meer van houdt dan jouw optie. Wat betreft QVL, ik heb online gezocht en hij zou het moeten doen op dit moederbord.
De meerwaarde van een 2080 vind ik ten opzichte van de 2070 super te gering om daarvoor te kiezen. Ik zou eerder wat downgraden naar inderdaad de 5700xt zoals @Danny Phantom en @Mortov Molotov suggereren. Ik ga eens zoeken naar mooie alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:13
Niemand valt over het moederbord van 200 euro? Lijkt me toch zwaar overpriced of ik heb ergens een stuk text gemist waarbij je een feature noemt die alleen op dit moederbord zou zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:55
Dwarlorf schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:52:
[...]

Het gebruik van 4 in plaats van 2 modules heeft invloed op de (aanbevolen) maximum snelheid. Zie bijvoorbeeld https://www.tomshardware....dations-asrock,39756.html Je bent bekend met de QVL en dan is je waarschijnlijk ook weleens opgevallen dat sommige modules wel per 2 en niet per 4 werken. Als het niet hoeft dan zou ik altijd voor een set van 2 gaan. Scheelt een hoop ellende. (Vier modules op hoge snelheden moet je vaak zelf gaan overvolten).

Dus dat is advies dat je wat mij betreft beter niet meer kunt geven.

Het advies om de QVL te volgen ontarm ik. Dat niet doen kan werken, of een bak ellende geven (trage boots, instability, veel lossere latencies). Wat dat betreft kan het prima zijn dat XMP bijvoorbeeld een hoger voltage per module pakt en je het moederbord zelf dan ook extra voltage moet geven om dat te kunnen leveren.

@Ryvvik
Deze is een stuk sneller: pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB

bron: https://www.tomshardware....-sx8200-pro-ssd,5955.html

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 05-11-2019 09:55 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1