Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 01:43
Sinds december 2018 loopt onze (2e) hypotheek voor ons nieuwe huis. Nu krijgen we de hypotheekrenteaftrek alleen voor de hypotheek van onze huidige (oude) woning.

Gezien het nieuwe huis met een aantal weken wordt opgeleverd wou ik de hypotheekrenteaftrek ook aanvragen voor het nieuwe huis. Ik kom er echter niet zo snel uit om uit te rekenen hoeveel rente er dit jaar tot dusverre betaald is.

Er is helaas geen maandoverzicht te vinden op de site van Nationale Nederlanden.

Weet iemand zo hoe ik dit het beste kan betekenen? Wil uiteraard voorkomen dat ik volgend jaar bij de definitieve aanslag moet terugbetalen.

• burnedhardware
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:53
Zoals ik het lees is er een speciale verhuisregeling, waarbij je gedurende max 3 jaar beide hypotheken mag aftrekken. https://www.belastingdien...ngen/tijdelijk_2_woningen

• kever678
Ja we mogen ook beide aftrekken echter hebben we dit nog niet aangevraagd voor ons nieuwbouwhuis. Dit gezien het lastig inschatten van de (stijgende) maandlasten.

Hoe kan ik echter berekenen hoeveel rente er dit jaar al betaald is?

• AyurVeda
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:27
Bij je jaarlijkse aangifte kun je je situatie gewoon invullen in het aangifteprogramma. Als het goed is heb je dan ook de jaaropgaves van je bank(en), waarop staat hoeveel rente je hebt betaald. Je krijgt dan gewoon de hypotheekrenteaftrek over het tweede huis (ervan uitgaande dat de bedoeling is dat je verhuist). Dit geldt overigens ook voor de rente die je hebt betaald over het bouwdepot (betaalde rente-ontvangen rente).

Maar dit is dus bij de jaarlijkse aangifte, als je voorlopige aangifte wil doen om elke maand iets terug te krijgen, weet ik eigenlijk niet hoe dat werkt.

• kever678
Ik wil inderdaad de voorlopige aanvraag invullen over dit jaar. Gezien we Januari t/m November al hebben gehad (en betaald) zou het mogelijk moeten zijn in te achterhalen hoeveel rente er tot dusverre betaald is.

Hoe moet ik dit echter doen?

• AyurVeda
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:27
Ik zou mn hypotheekverstrekker bellen en het vragen...

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18:10
Bij een normale bank krijg je maandelijks een overzicht hoeveel rente en aflossing je hebt betaald. Dit is vooral omdat je de eerste maand geschuif krijgt met geld en ze "stiekem" extra paar euro aflossen omdat je meestal niet de eerste maand volledig je huis "bezit". Als je dit niet krijgt op papier zou ik even online kijken wat er staat en anders bellen naar de hypotheeknemer.

of je vult het zelf in in excel of online:

https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html

eerste link voor "annuiteit berekenen" btw.

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 22:31
Gewoon zelf grofweg berekenen..
Je weet hoe hoog de hypotheek is.
Je weet je rentepercentage.
Je weet ook hoeveel je in je huidige voorlopige teruggaaf hebt ingevuld voor rente over de oude woning.

Stel hypotheek van 250.000 en rentepercentage van 2%, is 5.000 rente per jaar. Dan zou ik 4500 rente opgeven, dan krijg je bij je definitieve berekening nog wat geld terug.
En dus stel dat je voor je huidige woning 4000 had ingevuld, verander je dat dus naar 4000+4500=8500.

Je krijgt dan overigens wel je complete renteaftrek van een heel jaar, gedeeld door de resterende maanden.

Neem aan dat je de kosten voor het afsluiten (notaris, hypotheek, advieskosten) over 2018 hebt afgetrokken?

Het is een voorlopige aanslag, bij je belastingaangifte heb je alle precieze bedragen, dus dan wordt verrekend wat je al hebt gehad.

Hsb-3 wijzigde deze reactie 02-11-2019 01:51 (26%)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:12

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Hou er wel even rekening mee dat de rente die je ontvangen heb over je bouwdepot moet verrekenen met de betaalde rente.

Anders krijg je een dikke naheffing.

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Barrycade schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:15:
Hou er wel even rekening mee dat de rente die je ontvangen heb over je bouwdepot moet verrekenen met de betaalde rente.
Dat hoef je niet zelf te doen, je kan gewoon de hypotheken en de verwachte te betalen rente en het bouwdepot en de verwachte te ontvangen rente invullen bij de belastingdienst :)

Voor wat betreft de voorlopige teruggave heb ik e.e.a. zelf doorgerekend en ivm de annuitaire inleg en wat onzekerheden mbt het bouwdepot 't allemaal een stuk omlaag (en ontvangen rente juist omhoog) gedaan. Dus als het goed is krijg ik straks in april nog wat terug.
Anders krijg je een dikke naheffing.
Als je in het lopende jaar in de online aangifte tool het bouwdepot niet invult, dan zal dat idd wel e.e.a. aan gevolgen hebben voor je uiteindelijk te betalen belasting. Maar een 'naheffing' krijg je pas als je zelfs bij de 'echte' aangifte die fout maakt (en dan ook de vooringevulde zaken vanuit de banken weer verwijderd?)

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:12

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Het is voor mij alweer een tijd geleden dat dit speelde dus weet niet of het nu wel goed geregeld is in de tool, toen wij dit aan de hand hadden moest je het meeste nog zelf invoeren.

En wij hebben geen voorlopige teruggaaf dus ook hier geen kennis.

Onze buren hadden die ontvangen rente toen niet verrekend en kregen een naheffing van een paar 1000 waar ze niet opgerekend hadden en ze een jaar op zwart zaad zaten.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True