Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oiboi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-10-2024
Mijn vraag
Ik kom uit op een aantal receivers die binnen mijn voorkeur en noden vallen, nu weet ik niet welke van deze zeven de moeite is, aangezien ze allemaal gelijkaardig zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De keuze: Vergelijking

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb minstens 5 HDMI nodig en kies bewust voor de laatste nieuwe omdat ik geniet van nieuwe features.
Liefst 7.2 of hoger, hiermee begin ik met een 5.1 setup maar deze kan ik dan nog upgraden. Eventueel aan plafond monteren om de atmos ervaring te upgraden?

Hoe kies je nu tussen de alle receivers die de eerste selectie doorstaan?
Wat zijn jullie meningen hierover?

Beste antwoord (via oiboi op 01-11-2019 12:20)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Philip Ross schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:38:
[...]

Correct, ik zie echter nergens dat je dat belangrijk vind, een aantal van de anderen in jouw vergelijking hebben dat namelijk ook niet. Is die tweede uitgang je nog eens €100 waard?
Ik ben niet de TS ;)

@oiboi v.w.b. "overbodige functies"; ik zou echt enkel kijken naar wat er op zit dat je wel gaat gebruiken. Als je eARC nu niet gaat gebruiken, maar straks mogelijk wel, dan is het een nuttige toevoeging, die geld waard is. Als je het nu niet gaat gebruiken en niet verwacht nodig te hebben, dan is het minder nuttig voor je, maar gelukkig eten functies en opties geen brood. Het zit dan niet ineens in de weg ;) Als de gekozen receiver toevallig een paar extra dingen kan, is dat natuurlijk nooit erg. Echter, alleen maar duurder kopen, omwille van de extra's en omdat het kan is ook onzin. Kijk dus naar wat je zeker wil gebruiken en welke extra's je verwacht te gaan (willen/wensen) gebruiken en selecteer daar op. Alles wat er dan meer op zit, is geen enkel probleem natuurlijk. Het is veel lastiger om iets te willen gebruiken wat er technisch niet op zit :P dan dat je iets toch niet gebruikt wat er wel op zit.

[ Voor 62% gewijzigd door Jorgen op 01-11-2019 00:54 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoe kies je een receiver (of versterker, soundbar, multiroomset, homecinemaset, etc)?

Om tot een goede keuze voor een receiver te komen, is het handig om voor jezelf een lijstje te maken met eisen en wensen. Kies een apparaat dat alles heeft wat je nu nodig hebt + iets meer qua functies en aansluitingen die je aanspreken of waarvan je vermoedt dat je ze binnenkort zou gaan gebruiken. De rest is zonde van de investering. Kijk overigens niet naar wat je allemaal niet gaat gebruiken, maar welke functies de receiver of versterker juist wél heeft.

Zie dit lijstje:

Waar ik receiver schrijf, kun je ook soundbar, multiroomset, homecinemaset of versterker lezen.
  1. Aansluitingen HDMI: Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.1 met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund, inclusief 4k, HDR en HD-audio. Als je nooit een tv, console of blu-rayspeler zal aansluiten, is HDMI minder belangrijk, maar het is voor alle video-apparaten, dé meest gebruikte en beste aansluiting. Hierbij is nog 1 extra ding van belang. De tv sluit je aan op de HDMI-uit van de receiver, maar soms wil je geluid van de tv ook terugsturen richting de receiver (bijv. van ingebouwde Netflix app, of coax-aansluiting). In dat geval heb je HDMI ARC nodig op tv en receiver. ARC betekent audio return channel en brengt het geluid van de tv bij de receiver door dezelfde kabel waarmee de receiver het beeld en geluid bij de tv brengt. ARC ondersteunt géén HD-audio. Wil je bijv. Dolby Atmos van je Netflix app op de tv, toch afspelen op de receiver, dan heb je HDMI 2.1 met eARC nodig. Met gewone ARC komt het geluid wel bij je receiver, maar dan als gewone Dolby audio.
  2. Aansluitingen overig: Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden. Ook hier weer de aansluitingen die je nu nodig hebt + redelijkerwijs verwacht te gaan gebruiken in de nabije toekomst. Optisch kan je bijv. ook gebruiken om de tv-audio weer terug bij de receiver te krijgen.
  3. Speakerkanalen en geluidsfilters: Of je nu stereo wilt afspelen, of surround, dat kan allemaal met een receiver. Een receiver klinkt in stereo ook net zo goed als een normale versterker. Kijk naar het aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv. Ook voor 2.0 (stereo) of 2.1 (stereo met subwoofer) kan je dus prima bij receivers kijken. Sluit daarom receivers met 5.1 of 7.2 niet uit, als je nu enkel stereo luistert
  4. Noodzakelijke opties: Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, TuneIn, ingebouwde phono-versterker, lip sync, etc
  5. Extra opties: Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk.
  6. Prijs: Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Edit: stukje over luidsprekers weggehaald.

[ Voor 26% gewijzigd door Jorgen op 10-09-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oiboi
Ja speakers op het einde is een typefoutje, ik pas het aan. Ik zag jouw reactie ook op een andere post en daarmee ben ik tot hier gekomen :)

De extra opties, zijn ontzettend gelijk. Ze voldoen allemaal aan de basiseisen, wat ik me dan afvraag is wat er dan qua geluid toch beter is? Zoek je dan de DAC op en vergelijk je deze? Of is dat allemaal wat te ver gezocht?

Is er iemand hier die een bepaald merk stellig boven een ander aanraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nee, in principe zijn die DAC's akoestisch transparant en doen ze allemaal hetzelfde.

Op vermogen hoef je ook niet te letten.

Prima merken voor receivers, zijn bijv. Denon, Marantz, Sony, Yamaha, Onkyo en Pioneer. Kwaliteit is dik in orde en vergelijkbaar. Onkyo had vroeger wat hdmi-problemen, maar volgens mij is dat reeds opgelost.

Edit: Ik heb in jouw lijstje nog even gefilterd op hdmi 2.0b en 2 hdmi-uitgangen. (Kan soms handiger zijn.) De Marantz 5013 en Denon 3500 hebben heel veel aansluitingen. Als je die nodig hebt, zijn zij de betere keuze. De Denon 2500 heeft iets minder aansluitingen, maar is daarom ook 200 goedkoper. Lagere vermogen maakt niks uit. Volgens mij is dat een heel goed apparaat en deze lijkt mij (mogelijk) de beste keuze.

[ Voor 102% gewijzigd door Jorgen op 05-01-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oiboi
Waarom denk je dan niet dat de 2600H beter is? Verschilt niet veel, maar nieuwere versie dus langere firmware ondersteuning of is dat bij receivers minder de norm?

https://www.zkelectronics...usa/denon-avr-x2500h/usa/ Deze site vind ik geeft een goede vergelijking, eARC lijkt me dan de moeite, of zie ik hier ook onnodige functies?

Thanks al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 16:25

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, AUD > CEA

Edit:
Let op met vergelijken op Amerikaanse sites. Sowieso zijn niet elke series uit Amerika in Europa te krijgen en andersom (of ze hebben een andere naam). Denon had het ooit eens voor elkaar om één model uit te brengen in drie versies, eentje voor Europa, eentje voor Engeland en eentje voor Amerika. Even dubbel check doen.

Verder zoals gezegd naar alles kijken behalve vermogen. Dit is lastig één op één te vergelijken. Het overzicht in de Pricewatch maakt dat meer dan duidelijk, dat springt alle kanten op. Helaas wordt veel nog steeds stom geïmporteerd waardoor er geen onderscheid wordt gemaakt bij hoe het vermogen wordt gemeten.

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 31-10-2019 16:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 06:26
oiboi schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:04:
Waarom denk je dan niet dat de 2600H beter is? Verschilt niet veel, maar nieuwere versie dus langere firmware ondersteuning of is dat bij receivers minder de norm?

https://www.zkelectronics...usa/denon-avr-x2500h/usa/ Deze site vind ik geeft een goede vergelijking, eARC lijkt me dan de moeite, of zie ik hier ook onnodige functies?

Thanks al!
Als je de 2500h gaat overwegen waarom dan niet ook naar de 1500h kijken? Nog eens €100 goedkoper en net ook voldoende HDMI in (6) in en ook 7.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Philip Ross Voordeel van de 2500 tov de 1500 zijn de 2 hdmi uitgangen ipv 1. Voor de rest ook een mooi apparaat.

@oiboi earc kan heel handig zijn. Als je gebruik wilt maken van HD audio (dolby true HD, atmos, dts hdma, dts x) vanaf o.a. de Netflix app op de tv, of bijv de ingebouwde kabeltuner, en dat op je receiver wilt horen, dan kan je niet zonder hdmi 2.1 met earc.

Voor alle bronnen die rechtstreeks op de receiver aangesloten zitten, is hdmi 2.0a of 2.0b met gewone arc ook voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 31-10-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 06:26
Jorgen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:15:
@Philip Ross Voordeel van de 2500 tov de 1500 zijn de 2 hdmi uitgangen ipv 1. Voor de rest ook een mooi apparaat.
Correct, ik zie echter nergens dat je dat belangrijk vind, een aantal van de anderen in jouw vergelijking hebben dat namelijk ook niet. Is die tweede uitgang je nog eens €100 waard?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Philip Ross schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:38:
[...]

Ik ben niet de TS ;)

@oiboi v.w.b. "overbodige functies"; ik zou echt enkel kijken naar wat er op zit dat je wel gaat gebruiken. Als je eARC nu niet gaat gebruiken, maar straks mogelijk wel, dan is het een nuttige toevoeging, die geld waard is. Als je het nu niet gaat gebruiken en niet verwacht nodig te hebben, dan is het minder nuttig voor je, maar gelukkig eten functies en opties geen brood. Het zit dan niet ineens in de weg ;) Als de gekozen receiver toevallig een paar extra dingen kan, is dat natuurlijk nooit erg. Echter, alleen maar duurder kopen, omwille van de extra's en omdat het kan is ook onzin. Kijk dus naar wat je zeker wil gebruiken en welke extra's je verwacht te gaan (willen/wensen) gebruiken en selecteer daar op. Alles wat er dan meer op zit, is geen enkel probleem natuurlijk. Het is veel lastiger om iets te willen gebruiken wat er technisch niet op zit :P dan dat je iets toch niet gebruikt wat er wel op zit.

[ Voor 62% gewijzigd door Jorgen op 01-11-2019 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:50
Jorgen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:18:
Hoe kies je een receiver (of versterker, soundbar, multiroomset, homecinemaset, etc)?

Om tot een goede keuze voor een receiver te komen, is het handig om voor jezelf een lijstje te maken met eisen en wensen. Kies een apparaat dat alles heeft wat je nu nodig hebt + iets meer qua functies en aansluitingen die je aanspreken of waarvan je vermoedt dat je ze binnenkort zou gaan gebruiken. De rest is zonde van de investering. Kijk overigens niet naar wat je allemaal niet gaat gebruiken, maar welke functies de receiver of versterker juist wél heeft.

Zie dit lijstje:

Waar ik receiver schrijf, kun je ook soundbar, multiroomset, homecinemaset of versterker lezen.
  1. Aansluitingen HDMI: Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.1 met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund, inclusief 4k, HDR en HD-audio. Als je nooit een tv, console of blu-rayspeler zal aansluiten, is HDMI minder belangrijk, maar het is voor alle video-apparaten, dé meest gebruikte en beste aansluiting. Hierbij is nog 1 extra ding van belang. De tv sluit je aan op de HDMI-uit van de receiver, maar soms wil je geluid van de tv ook terugsturen richting de receiver (bijv. van ingebouwde Netflix app, of coax-aansluiting). In dat geval heb je HDMI ARC nodig op tv en receiver. ARC betekent audio return channel en brengt het geluid van de tv bij de receiver door dezelfde kabel waarmee de receiver het beeld en geluid bij de tv brengt. ARC ondersteunt géén HD-audio. Wil je bijv. Dolby Atmos van je Netflix app op de tv, toch afspelen op de receiver, dan heb je HDMI 2.1 met eARC nodig. Met gewone ARC komt het geluid wel bij je receiver, maar dan als gewone Dolby audio.
  2. Aansluitingen overig: Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden. Ook hier weer de aansluitingen die je nu nodig hebt + redelijkerwijs verwacht te gaan gebruiken in de nabije toekomst. Optisch kan je bijv. ook gebruiken om de tv-audio weer terug bij de receiver te krijgen.
  3. Speakerkanalen en geluidsfilters: Of je nu stereo wilt afspelen, of surround, dat kan allemaal met een receiver. Een receiver klinkt in stereo ook net zo goed als een normale versterker. Kijk naar het aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv. Ook voor 2.0 (stereo) of 2.1 (stereo met subwoofer) kan je dus prima bij receivers kijken. Sluit daarom receivers met 5.1 of 7.2 niet uit, als je nu enkel stereo luistert
  4. Noodzakelijke opties: Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, TuneIn, ingebouwde phono-versterker, lip sync, etc
  5. Extra opties: Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk.
  6. Prijs: Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Edit: stukje over luidsprekers weggehaald.
Gezien je als moderator nog wel eens naar deze post refereert, zou ik er graag op in willen haken door een paar toevoegingen te maken die ook, ondanks de leeftijd van de post, nog altijd actueel zijn :)

Voor speakerkanalen en geluidsfilters:
Sommige versterkers bieden de mogelijkheid meerdere subwoofers aan te sluiten. Bassen laten zich lastig sturen in een ruimte, daardoor is het aanbevolen te overwegen niet één, maar twee subwoofers te gebruiken. Dit zorgt voor een makkelijker uit te balanceren geluid.

Het is daarbij vooral op te letten of, wanneer de versterker de mogelijkheid biedt twee subs aan te sluiten, deze ook daadwerkelijk individueel aan te sturen zijn. Dat is namelijk niet altijd het geval. Zeker wanneer je gebruik wilt maken van automatische calibratie van je geluid middels Audyssey, Dirac Live of een ander algoritme, is bovenstaande van belang.

De ondersteunde standaard kan verder ook een factor zijn in de keuze, niet allen zijn gelijk geschapen. Welke de beste is, laat zich lastig objectief bepalen. Misschien dat volgend artikel helpt: https://avgadgets.com/whi...t-audyssey-ypao-or-dirac/

Mijn persoonlijke advies: Binnen de segmenten is er vaak onderscheid tussen de instapversies en de geavanceerde versies van de algoritmen. De geavanceerde versies nemen eventueel meer meetpunten (Audyssey MultiEQ vs Audyssey XT32 bijvoorbeeld), of bieden de mogelijkheid tot het finetunen middels (betaalde) apps die de basisversie niet heeft.

Een automatische inregeling kan veel betekenen voor je geluid en is een stuk verfijnder dan een een handmatige 5-band equalizer ooit zou kunnen bereiken, om het maar zwart-wit te stellen. Zeker met (een) subwoofer(s) de moeite waard in de overweging mee te nemen, mocht het budget voorhanden zijn nét even een model uit een trede hoger te kopen.

Ben je van het type "pure direct", dus enkel het versterken zonder enige vorm van equalizing, dan is dat natuurlijk om het even. De achterliggende gedachte van dergelijke technieken is echter dat geen enkele ruimte perfect is en dat deze dus equalizing nodig heeft ter compensatie, juist om de tekortkomingen te compenseren en zo tot het geluid te komen zoals het zou moeten klinken.

offtopic:
Het behoeft geen discussie dat het een kwestie van smaak is voor wat betreft "beter" zou zijn. Voor beide kanten valt wat te zeggen. Als pure-direct luisteraar is de keuze vooral makkelijker, omdat je een factor minder te overwegen hebt. Indien je graag de optie tot auto-equalizing hebt, is het wel belangrijk je er van bewust te zijn dat hogere midrange modellen doorgaans betere versies meekrijgen.
Pagina: 1